| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kolekcja Leszka Liszewskiego

http://auto.gazeta.pl/auto/1,48316,3955055.html

GW napisał:

Setka starych pojazdów trafi do Szczecina?
Andrzej Kraśnicki jr

To unikatowa kolekcja. Z miejsca wprowadziłaby szczecińskie muzeum techniki do pierwszej ligi podobnych instytucji nie tylko w kraju. Warunek - potrzeba 1,5 mln zł.
Milicyjna warszawa - jeden z eksponatów kolekcji, która mogłaby trafić do Szczecina
Kolekcja jest wyjątkowa. Powstawała dwadzieścia lat. Jest w niej około setki różnego rodzaju pojazdów. Od rowerów, poprzez motocykle, samochody osobowe, po ciężarówki. Są w niej wszystkie modele słynnego, przedwojennego motocykla Sokół czy też kultowe, szczecińskie Junaki. Wśród samochodów zachwyca doskonale utrzymana, oryginalna milicyjna Warszawa, garbus czy też sensacyjna, polska konstrukcja z lat 80. - samochód Beskid, nigdy nie wprowadzony do produkcji, a na podstawie którego powstał popularny Renault Twingo.

Obecny właściciel kolekcji Leszek Liszewski z Warszawy chce ją sprzedać, bo ma kłopoty ze znalezieniem miejsca na ekspozycję. Zależy mu jednak na zachowaniu zbioru w całości. Ma sentyment do Szczecina (często tu bywa, ma znajomych kolekcjonerów) i na razie szczecińskie Muzeum Techniki i Komunikacji ma pierwszeństwo w negocjacjach, chociaż wokół kolekcji kręci się już kilku innych potencjalnych nabywców. Kolekcją zainteresowane jest m.in. muzeum w Lęborku, licząc na to, że przyciągnie turystów odwiedzających pobliski Gdańsk.

List z prośbą o znalezienie pieniędzy na kupno unikatowej kolekcji wysłał wczoraj do prezydenta Piotra Krzystka dyrektor muzeum Stanisław Horoszko.

- Dzięki tej kolekcji szczecińskie Muzeum Techniki i Komunikacji już na starcie będzie liczyło się nie tylko w naszym kraju - tłumaczy Stanisław Horoszko. - W Polsce stanie się, obok warszawskiego Muzeum Techniki, najbardziej znaczącą instytucją tego typu.

Za kolekcję trzeba zapłacić 1,5 mln zł. Jest jednak możliwość zapłacenia w dwóch ratach. Miasto może też liczyć na dofinansowanie zakupu, nawet w połowie, ze środków Ministerstwa Kultury. Wrocław w ciągu ostatnich dwóch lat skorzystał z takiej możliwości dwukrotnie.

Wczoraj dyrektor przekonywał do zakupu radnych Komisji Edukacji i Kultury.

- Już samo nabycie tej kolekcji będzie wielkim wydarzeniem, dzięki któremu o Szczecinie zrobi się głośno i to w bardzo pozytywnym kontekście - mówił dyrektor.

Wraz ze zgromadzonymi już eksponatami, przede wszystkim imponującą w skali kraju kolekcją tramwajów i dzięki unikatowej lokalizacji w świetnie zachowanej zajezdni muzeum może stać się największą atrakcją turystyczną Szczecina. Tym bardziej że nad przygotowaniem części wystaw pracuje prof. Jerzy Stelmach z Uniwersytetu Szczecińskiego, znany z umiejętności efektownego prezentowania na swoich ekspozycjach nawet najtrudniejszych zjawisk fizycznych.

- Muzea techniki cieszą się wśród turystów ogromnym powodzeniem - mówił Stanisław Horoszko.

Dużo mniejsze Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (istnieje od dziewięciu lat) przyciąga rocznie 30 tys. zwiedzających. W Zurychu szwajcarskie zbiory zwiedza 800 tys. osób, w odległym Oslo - 150 tys. Dla porównania zamek w Malborku - jeden z punktów obowiązkowych na mapie wycieczek do Polski - odwiedza 500 tys. turystów rocznie.

Kupno kolekcji pomogłoby też w staraniach o pieniądze na remont starej zajezdni i jej adaptację na muzeum. Projekt i pozwolenie na budowę już są. Nie ma 11 mln zł. Do 16 kwietnia miasto musi złożyć wniosek o skorzystanie z tzw. Norweskiego Mechanizmu Finansowego (odpowiednik unijnych dotacji). Decyzja zapadnie w Oslo w maju 2008 r. Dyrektor Horoszko rozmawiał już o wsparciu starań Szczecina ze swoim odpowiednikiem w Muzeum Techniki w Oslo. Przyznanie funduszy oznaczałoby rozpoczęcie prac jesienią 2008 r. Otwarcie byłoby możliwe w 2010 r.

- Jeżeli chcemy mieć miasto z elementami miastotwórczymi, to takie muzeum musimy mieć - przyznaje Paweł Bartnik, przewodniczący Komisji Kultury i Edukacji.

Ostatecznie radni zdecydowali się poprzeć dyrektora w staraniach o pieniądze. Komisja wnioskowała do prezydenta, by w tegorocznym budżecie znalazł na zakup kolekcji 750 tys. zł


Tak z ciekawości mam pytanie. Ktoś zna tę kolekcję? Na ile egzemplarze z niej są oryginalne? Chodzi mi o to czy nie są rekonstruowane z dorabianych części.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Sob 17 Mar, 2007 22:06

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

No i stało się. Szczecin zakupił do powstającego Muzeum Techniki kolekcję 118 polskich pojazdów, czyli kolekcję p. Leszka Liszewskiego za 1,5mln zł. Wśród nich Beskid, Smyk czy jedyna wersja terenowego "malucha"
link

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Czw 06 Gru, 2007 19:47

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ekstra:)
Przynajmniej część z nich będzie za jakiś czas eksponowana i będzie można je zobaczyć.
Możesz być pewien, że przy najbliższej wizycie w Polsce z pewnością odwiedzę Szczecin :)
Pozdrowienia
Grendel

Czw 06 Gru, 2007 22:20

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oprócz tego w zbiorach muzeum jest już kilka wagonów tramwajowych, w tym jeden przedwojenny. Część z nich wyremontowano i jeżdżą z okazji świąt i imprez, wożąc turystów. Przedwojenny magiel, kilka kochbunkrów. Kasa biletowa ma znjadować się w przedwojennym przystanku tramwajowym, który posiada "pokoik" dla zwrotnicowego. Kolekcję modeli przedwojennych tramwajów szczecińskich, zbudowaną i podarowaną przez przedwojennego mieszkańca Szczecina.
link
No i perełka. Pantherturm wydobyta parę lat temu w Szczecinie i odrestaurowana.
Cytat:
Poniżej nasypu wybudowano drewniane stanowisko zwieńczone stalową płytą, na której ustawiono wieżę pancerną. Był to dziwny twór. Wykorzystano półfabrykat wieży od czołgu "Panther", bez otworów na wentylatory i peryskopy. Ponad 5-metrowa armata KwK42 L/70 została zastąpiona krótszą armatą od wozu PzKpfw IV (długości 48 kalibrów) o tym samym kalibrze 7,5 cm

Za www.pomorze.zp.pl/index.php

Niestety póki co zajezdnia tramwajowa, gdzie będzie się mieścić ma być dopiero remontowana. Otwarcie muzeum ma nastąpić w 2010 roku.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Czw 06 Gru, 2007 23:34

Powrót do góry
Bodziu
Podporucznik

Podporucznik




Posty: 491
Pochwał: 3
Skąd: Warszawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Parę informacji o tym wydarzeniu w dzisiejszych gazetach.

Gazeta Wyborcza:
"Kolekcja jak Ferrari jest nasza!
Szczecin kupił największy w Polsce zbiór zabytkowych, polskich pojazdów. Nasze Muzeum Techniki i Komunikacji staje się stolicą historii rodzimej motoryzacji.
Umowa kupna kolekcji od jej dotychczasowego właściciela podpisana została w środę w Urzędzie Miejskim.

- Kosztowała nas tyle, co nowy ferrari - żartował prezydent Piotr Krzystek.

Nieoficjalnie wiadomo, że miasto zapłaci w dwóch ratach 1,5 mln zł.

- Z muzealnictwem związany jestem od 25 lat i mogę śmiało powiedzieć, że Szczecin zrobił coś niezwykłego i wyjątkowego - cieszył się chwilę po podpisaniu umowy Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki i Komunikacji, które powstaje w starej zajezdni tramwajowej Niemierzyn.

Kolekcja pojazdów liczy 118 egzemplarzy. To dzieło życia Leszka Liszewskiego, "chłopaka z warszawskiej Pragi, zafascynowanego Szczecinem" - jak mówi o sobie.

Liszewski tworzył kolekcję ponad 20 lat. Zebrał wiele rarytasów i unikatowych, pojedynczych egzemplarzy. W zbiorze jest na przykład warszawa "garbus" posiadająca oryginalne malowanie i wyposażenie Milicji Obywatelskiej, polski samochód beskid, który powstał tylko w sześciu egzemplarzach, auto smyk, którego kilka sztuk powstało w szczecińskim Polmo, świetnie zachowane przedwojenne motocykle sokół, a nawet takie ciekawostki jak jedyny w kraju "maluch" w wersji terenowej.

- To największa kolekcja polskich pojazdów zabytkowych - zapewniał w środę Liszewski.

- Myślę, że ten unikatowy zbiór przyciągnie do naszego muzeum nie tylko mieszkańców Szczecina - mówił prezydent Piotr Krzystek.

Niemal pewne jest już to, że kolekcja będzie się jeszcze rozrastać. Miasto jest już po pierwszych rozmowach z właścicielami Polmo, którzy gotowi są przekazać muzeum motocykle z Izby Pamięci fabryki, która produkowała legendarne junaki.

- Moi znajomi kolekcjonerzy aut deklarują, że po otwarciu waszego muzeum gotowi byliby przekazać w depozyt część swoich zbiorów - mówił Liszewski.

- Senator Zaremba gotów jest przekazać swojego 35-letniego fiata 125 p - zdradził Krzystek.

Szczecin urasta tym samym do stolicy historii polskiej motoryzacji. Już teraz mamy zbiory nie gorsze niż w utytułowanym Muzeum Techniki w Warszawie.

Leszek Liszewski zdecydował się sprzedać kolekcję, bo jak mówi, "doszedł do pewnego pułapu". Zebrał niemal wszystko co chciał, nie ma jednak tego gdzie pokazać. Miał sporo ofert kupna. Zdecydował się na negocjacje z władzami Szczecina, bo jak mówi, ma do tego "pięknego miasta sentyment".

- Mieszka tu sporo moich przyjaciół, mam tu jacht, którym wypływam w morze, lubię tu po prostu bywać - tłumaczył Liszewski.

Obecny przy podpisaniu umowy wiceprezydent Tomasz Jarmoliński zdradził, że kolekcjoner jest też od lat sponsorem turnieju recytatorskiego organizowanego w Domu Kultury w Dąbiu.

Pierwsza tura kolekcji będzie dostarczana do Szczecina sukcesywnie do 30 września 2008 r. Osiem pojazdów, które przechodzą teraz renowację, przyjedzie rok później. Otwarcie muzeum planowane jest na 5 lipca 2010 r. Dyrektor Horoszko zapewniał jednak w środę, że część kolekcji będzie można obejrzeć już w przyszłym roku."

Kurier Szczeciński:
"118 unikatowych pojazdów
Mamy kolekcję!

O ZAKUPIE kolekcji unikatowych pojazdów Leszka Liszewskiego dla powstającego w Szczecinie Muzeum Techniki mówiło się już od dawna. Wczoraj przedstawiciele miasta podpisali umowę kupna zabytkowych samochodów i motocykli od właściciela. Część kolekcji będzie można oglądać już w przyszłym roku.

Wstępnie kolekcjoner chciał 1,5 mln zł. Miasto wynegocjowało obniżenie ceny do 1,2 mln. Płatność ma być w dwóch ratach.

- Tak naprawdę kolekcja jest bezcenna – mówił podczas podpisania umowy L. Liszewski. – Zbierałem pojazdy przez ponad 20 lat. Mimo że miałem inne propozycje, to zależało mi, aby zbiory trafiły właśnie do Szczecina. Jestem związany z miastem, mam tu wielu przyjaciół, a pomieszczenia byłej zajezdni doskonale nadają do wystawiania tego typu eksponatów.

Kolekcjoner zgromadził 51 jednośladów, 26 samochodów osobowych, dwa traktory Ursus, ciężarówkę Lublin, 14 rowerów - w tym kilka przedwojennych. Zbiór zawiera takie rarytasy, jak promy czołgowe i stare autobusy oraz kilka wojskowych terenówek. W każdym miłośniku motoryzacji największe emocje wzbudzają jednak motocykle - Sokół 200 (drugi istniejący egzemplarz jest w zbiorach Muzeum Techniki w Warszawie) oraz jedyny z oryginalnym przedwojennym malowaniem Sokół 1000. W kolekcji znajdują się także junaki wyprodukowane w Szczecinie. Większość pojazdów jest w idealnym stanie – są odrestaurowane i na chodzie.

- Dzięki kolekcji będziemy drugim w Polsce tak bogatym muzeum techniki (po warszawskim) – podkreśla Stanisław Horoszko, dyrektor muzeum. – Dla zwiedzających zbiory będą udostępnione dopiero w 2010 roku, po gruntownej przebudowie zajezdni, ale już w przyszłym roku planujemy pokazanie najważniejszych motocykli w części muzeum przy ul. Lenartowicza.

Nie wszystkie eksponaty zmieszczą się w muzeum – część z założenia trafi do magazynu. S. Horoszko zapewnia jednak, że dzięki tak bogatym zbiorom Szczecin będzie miał możliwość wzajemnego wypożyczania pojazdów z innymi muzeami techniki na świecie."

Pozdrawiam
Bogdan

Pią 07 Gru, 2007 12:54

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pierwsza część kolekcji zawitała do Szczecina. Na fotce w tle widać dwa FIaty 126p- terenowy i gąsienicowy (przeróbki fascynatów) i Messerschmitta KR-200, a to zielone to zdaje się Syrena z karoserią z laminatu.


Opis załącznika:

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Czw 19 Cze, 2008 23:29

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.