|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
Cytat: | PZL Świdnik stawia na inwestycje
Głuszec zastąpi sokoła
W ramach tajnego programu Głuszec Państwowe Zakłady Lotnicze w Świdniku zmodernizują kilkadziesiąt śmigłowców Sokół. Projekt ma pochłonąć setki milionów złotych
Na bazie śmigłowca Sokół powstaną głuszce i szkoleniowe puchacze
MON nie chce zdradzić szczegółowych kosztów przedsięwzięcia. Wiadomo jednak, że dzięki modernizacji sokołów powstanie nowoczesny śmigłowiec pola walki. Prototyp głuszca zostanie przez armię zaprezentowany na najbliższych targach obronnych w Kielcach.
Sprzęt naszpikowany elektroniką
Bojowy sokół ma być wyposażony w elektroniczne systemy obrony, np. przed atakiem rakietowym, urządzenia wykrywające radary, wyrzutnie flar i dipoli, a także dostosowane do sojuszniczych wymagań środki łączności, identyfikacji i nawigacji. Orężem helikoptera będzie między innymi zdalnie sterowany karabin maszynowy, kierowany celownikiem na hełmie pilota. Wkrótce wojsko ujawni, ile uzbrojonych helikopterów bojowych zbudują zakłady w Świdniku. Kiedy startował projekt Głuszec, zakładano modernizację 36 sokołów.
Do tej pory linie produkcyjne świdnickiego zakładu opuściło 140 sokołów. Te śmigłowce również będą unowocześniane. Na początek inżynierowie skonstruują zupełnie nowy wirnik. Będzie on bardziej efektywny i zbudowany w dużej mierze z kompozytów. Około 30 mln zł na badania da rząd, drugie tyle wyłożą PZL.
- Wirnik to jeden z najbardziej newralgicznych elementów śmigłowca, nowe rozwiązanie będziemy również chcieli wykorzystać winnych konstrukcjach -mów Jan Mazur, rzecznik PZL.
Przede wszystkim innowacje
Obecnie Świdnik realizuje kontrakt na dostawę 22 treningowych helikopterów SW4 Puchacz. Będą się na nich szkolić polscy piloci wojskowi. Zaprojektowano go od podstaw. To ewenement, bo nowe konstrukcje na świecie to dziś najczęściej efekt pracy kilku firm, które łączą siły z powodu dużych kosztów przedsięwzięcia.
Jest szansa, że pieniądze na innowacyjne projekty wyasygnuje Unia Europejska. Świdnik uczestniczy w europejskim projekcie Green Helicopter, które służą tworzeniu technologii przyjaznych środowisku w lotnictwie. -Postęp w branży jest bardzo szybki, staramy się za nim nadążać - tłumaczy Mazur.
Na razie ponad połowa 300-milionowych rocznych przychodów PZL pochodzi z zagranicznych zamówień na dostawy komponentów lotniczych. Największym partnerem jest tu włoska Agusta, która w Świdniku projektowała nawet kadłub wielozadaniowego śmigłowca AW 139. Branżowi analitycy spodziewali się, iż Włosi pójdą za ciosem i zaangażują się w PZL również kapitałowo. Agusta Westland jest zadowolona z obecnej formy współpracy i na razie nie wychodzi poza niezobowiązujące dyskusje - mówi ekspert jednego z branżowych miesięczników lotniczych.
ZBIGNIEW LENTOWICZ
RZECZPOSPOLITA.pl |
Na dzień dzisiejszy mało realny wydaje sie plan zastąpienia Sokoła przez Głuszca w LWL. A i autor mógł dokładnie sie zorientować o czym pisze. SW4 nosi nazwę Puszczyka a nie Puchacza!! _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Pią 24 Sie, 2007 13:17
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|