| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 20, 21, 22  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 830
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Odpowiedź oczywiście poprawna! Rhetor zadaje.

Przepraszam, że piszę dopiero teraz, ale wcześniej mi się nie rzuciło w oczy, że parę postów przybyło Wink

Co do bitwy pod Łodzią, to nie wiem, czy ktoś na jej temat nie pisał/pisze doktoratu. Coś mi się tak o uszy obiło.

Swoją drogą Janku, pamiętam, jak 4 lata temu wygłaszałeś referat o Łodzi, to czemu nie napiszesz tego HB? Wink

Wto 09 Gru, 2008 11:57

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

redbaron napisał:
Odpowiedź oczywiście poprawna! Rhetor zadaje.

Przepraszam, że piszę dopiero teraz, ale wcześniej mi się nie rzuciło w oczy, że parę postów przybyło Wink

Co do bitwy pod Łodzią, to nie wiem, czy ktoś na jej temat nie pisał/pisze doktoratu. Coś mi się tak o uszy obiło.

Swoją drogą Janku, pamiętam, jak 4 lata temu wygłaszałeś referat o Łodzi, to czemu nie napiszesz tego HB? Wink


Ja między innymi piszę Bardzo szczęśliwy Jak napiszę, nie omieszkam opublikować Bardzo szczęśliwy

A pytanie nieco podchwytliwe - jakie były korzyści z zastąpienia węgla ropą jako paliwa w okrętach wojennych? Chodzi mi o pewien nader często pomijany element, ciekawe czy ktoś go wymieni.

Wto 09 Gru, 2008 12:05

Powrót do góry
Zubek
Gość

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Witam - może chodzi o którąs z tych korzyści:
1. zwiększenie zasięgu operacyjnego,
2. zwiększenie szybkości uruchamiania maszyn, czyli gotowości bojowej lub marszowej,
3. obniżenie masy okrętu,
4. zmniejszenie zagrożenia wybuchem kotłów...

Pozdrawiam

Wto 09 Gru, 2008 22:49

Powrót do góry
Tarantoga
Warrant Officer Class Two (Quartermaster Sergeant)

Warrant Officer Class Two (Quartermaster Sergeant)




Posty: 136
Skąd: z podróży
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Rhetor napisał:

A pytanie nieco podchwytliwe - jakie były korzyści z zastąpienia węgla ropą jako paliwa w okrętach wojennych? Chodzi mi o pewien nader często pomijany element, ciekawe czy ktoś go wymieni.


Hm... przewag ropy nad węglem jest wiele (poza oczywistą, czyli dużo większą kalorycznością):
1) Ropę można zatankować z tankowca na pełnym morzu, w przypadku węgla okręty musiały wracać do portu.
2) Ropę ze zbiorników do kotła się przepompowuje, węgiel trzeba było szuflować ręcznie - dodatkowa załoga.
3) Węgiel podczas przechowywania traci na wartości opałowej.
4) Mokry węgiel trudno się pali.

Wto 09 Gru, 2008 23:02

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Zubek napisał:
Witam - może chodzi o którąs z tych korzyści:
3. obniżenie masy okrętu,
4. zmniejszenie zagrożenia wybuchem kotłów...
Pozdrawiam


O dwóch ostatnich nigdy nie słyszałem w kontekście rodzaju paliwa - w jaki sposób wynikały one z wprowadzenia opalania ropą?

Ale chodzi mi o inną, znacznie bardziej istotną korzyść.

Wto 09 Gru, 2008 23:03

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

[quote="Tarantoga"]
Rhetor napisał:


2) Ropę ze zbiorników do kotła się przepompowuje, węgiel trzeba było szuflować ręcznie - dodatkowa załoga.


Bingo! O to mi właśnie chodziło.

Kto czytał "Castles of Steel" Massiego ten wie, jaką katorgą dla palaczy było 27 węzłów z "hakiem" rozwijanych przez "Wielkie Koty". Kilkuset ludzi przerzucających węgiel z bunkra do bunkra systemem "żywego łańcucha", w pyle i półmroku... brr.

Tarantoga napisał:

Ropę można zatankować z tankowca na pełnym morzu, w przypadku węgla okręty musiały wracać do portu.


A to niekoniecznie, i Rożestwieński, i Spee sobie całkiem nieźle radzili, choć robota brudna.

W każdym razie pytanie Twoje, Tarantogo. Zadajesz.

Wto 09 Gru, 2008 23:08

Powrót do góry
Zubek
Gość

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Witam, napisałem:
Cytat:
3. obniżenie masy okrętu,
4. zmniejszenie zagrożenia wybuchem kotłów...


Dokładnie nie wiem, ale - gdzieś, kiedyś, coś czytałem na ten temat.
Dodam zatem mniej istotną sprawę:
w czasach "drednotów" opalanych węglem liczono jeszcze wyporność wraz z częścią paliwa, natomiast po traktacie waszyngtońskim już bez paliwa.
Zmniejszyła się zatem masa ( wyporność) okrętu.

Wybuch kotłów parowych bądź pożar pyłu węglowego to tez niebagatelna sprawa, ropa zapalała się nieco trudniej. Inne tż, bardziej nowoczesne były stosowane przy opalaniu ropą kotły.

Ale faktycznie - podstawowa korzyść zastąpienia dotychczasowych urządzeń napędowych na turbiny wysokoobrotowe, które napędzały śruby poprzez przekładnię mechaniczną, a także wprowadzenie wysokowydajnych kotłów wysokiego ciśnienia dało efekt w postaci zmniejszenia ciężaru i przestrzeni zajmowanej przez siłownie.
Co pozwoliło na zwiększenie grubości opancerzenia pokładów ( poziomego) i wież artylerii oraz zwiększenie ilości grodzi wodoszczelnych.
Oraz zwiększenie szybkości okrętu
Tyle wiem

Pozdrawiam

Wto 09 Gru, 2008 23:23

Powrót do góry
Tarantoga
Warrant Officer Class Two (Quartermaster Sergeant)

Warrant Officer Class Two (Quartermaster Sergeant)




Posty: 136
Skąd: z podróży
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

17 czerwca 1955 r. uderzenie pioruna spowodowało potężną eksplozję w lesie Ploegsteert. Jaki ma to związek z Wielką Wojną?

Czw 11 Gru, 2008 0:56

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Tarantoga napisał:
17 czerwca 1955 r. uderzenie pioruna spowodowało potężną eksplozję w lesie Ploegsteert. Jaki ma to związek z Wielką Wojną?


Wyciąłem odpowiedź, przyczyna - patrz post redbarona poniżej.


Ostatnio zmieniony przez Rhetor dnia Czw 11 Gru, 2008 8:24, w całości zmieniany 1 raz

Czw 11 Gru, 2008 8:13

Powrót do góry
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 830
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Rhetor
Musisz przez kolejkę pauzować - tj. nie odpowiadasz na pytanie kogoś, kto odpowiedział na Twoje.

Ale spoko, ja też tego raz nie zrobiłem Wink

Czw 11 Gru, 2008 8:15

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

redbaron napisał:
Rhetor
Musisz przez kolejkę pauzować - tj. nie odpowiadasz na pytanie kogoś, kto odpowiedział na Twoje.

Ale spoko, ja też tego raz nie zrobiłem Wink


Tej zasady nie znałem Bardzo szczęśliwy

Czw 11 Gru, 2008 8:23

Powrót do góry
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 830
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Dodaj odpowiedź z porwrotem! Mi wtedy też uznali. Tyle, żebyś tego na przyszłość nie robił Wink A regulamin konkursu jest bodaj w pierwszym poście konkursu z 2007 r.

Czw 11 Gru, 2008 8:59

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

redbaron napisał:
Dodaj odpowiedź z porwrotem! Mi wtedy też uznali. Tyle, żebyś tego na przyszłość nie robił Wink A regulamin konkursu jest bodaj w pierwszym poście konkursu z 2007 r.


Ee, poczekam, może ktoś inny odpowie; gdybym trafił, to musiałbym wymyślać następne pytanie, a nic mi do głowy nie przychodzi na razie Uśmiech

Czw 11 Gru, 2008 9:39

Powrót do góry
Krzysztof M.
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 75
Pochwał: 1
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

he he to moja działka Twisted Evil

W 1955 r. prawdopodobnie od uderzenia pioruna eksplodowała jedna z min tzw. Birdcage - założona w ramach Big Idea przez minerów brygadiera Harveya na łuku Messines-Wytschaete. Miny te miały być wykorzystane podzczas operacji Magnum Opus, ale generał Plumer nie użył ich w natarciu i pozostawił w rezerwie. W 1918 r. wykopy oraz dokumentacja wpadły w ręce niemieckie i o minach zapomniano. Na szczęście eksplozja zabiła (o ile pamiętam) tylko jedną krowę...

Czw 11 Gru, 2008 10:05

Powrót do góry
Rhetor
Kapral

Kapral




Posty: 53
Skąd: Gdańsk
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Krzysztof M. napisał:
he he to moja działka Twisted Evil

W 1955 r. prawdopodobnie od uderzenia pioruna eksplodowała jedna z min tzw. Birdcage - założona w ramach Big Idea przez minerów brygadiera Harveya na łuku Messines-Wytschaete. Miny te miały być wykorzystane podzczas operacji Magnum Opus, ale generał Plumer nie użył ich w natarciu i pozostawił w rezerwie. W 1918 r. wykopy oraz dokumentacja wpadły w ręce niemieckie i o minach zapomniano. Na szczęście eksplozja zabiła (o ile pamiętam) tylko jedną krowę...


Mówiłem, że ktoś odpowie Bardzo szczęśliwy
Tutaj ciekawy wątek ze zdjęciami, mapami, planami i takimi tam ciekawostkami.

http://ypres1917.3.forumer.com/index.php?s=e3942f08976b971fe4c906ddf4a9d431&showtopic=286&hl=mines&st=10

Czw 11 Gru, 2008 10:13

Powrót do góry
Krzysztof M.
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 75
Pochwał: 1
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Dodam tylko że historycy spierali się (i dalej spierają) czy w ziemi pozostała jedna i czy cztery miny - jak widać z tych schematów były tam wyraźnie cztery ładunki w czterech osobnych komorach minowych. Jedna eksplodowała w 1955 r. więc najprawdopodobniej zostały jeszcze trzy...

Rozumiem, że odpowiedź zaliczona...

Pytanie brzmi:

Za co (dokładnie: za jakie wydarzenie) tak bardzo Australijczycy nienawidzili generała sir Huberta Gougha?

Czw 11 Gru, 2008 10:24

Powrót do góry
Airacobra
Oberleutnant

Oberleutnant





Posty: 720
Pochwał: 2
Skąd: Bochnia
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Bitwa pod Bullecourt 11 kwietnia 1917 roku - rzucenie czołgów i 4-tej dywizji na Linię Hindenburga. Użyto czołgów w nieodpowiedni sposób i skończyło się nieciekawie dla piechurów dywizja utraciła zdolność bojową na wiele miesięcy. Australijczycy znienawidzili czołgi i Gough'a.

Czw 11 Gru, 2008 14:11

Powrót do góry
Krzysztof M.
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 75
Pochwał: 1
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

exactly

Czw 11 Gru, 2008 18:15

Powrót do góry
Airacobra
Oberleutnant

Oberleutnant





Posty: 720
Pochwał: 2
Skąd: Bochnia
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

W jednej z atakujących brygad straty wyniosły 2399 żołnierzy na 3000 atakujących. Gdzieś czytałem że z 11 czołgów dotarły tylko cztery, potem nie nadążyły za piechotą - która mimo bitności nie dała rady - do tego doszło chyba coś jeszcze z artylerią - jednym słowem hekatomba 4 dywizji piechoty.
Oto moje pytanie:
Nawiążę do pytania Krzysztofa M. :
Jakiego materiału wybuchowego użyli Anglicy do zbudowania min o których mowa we wcześniejszym pytaniu i co było powodem jego zastosowania ?

Czw 11 Gru, 2008 21:44

Powrót do góry
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 830
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Użyto bodaj amonalu - bo był tani?

Pią 12 Gru, 2008 9:25

Powrót do góry
Krzysztof M.
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 75
Pochwał: 1
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

używano trzech zasadniczych substancji: amonalu (najwięcej), bawełny strzelniczej i blastyny.

Wracając do Bullecourt to czołgi spóźniły się na pozycje wyjściowe m.in. z powodu zadymki śnieżnej, która oślepiła załogi pojazdów. Dzień 11 kwietnia 1917 r. to najkrwawszy dzień w historii AIF. Nieufność do czołgów została przełamana dopiero 4 lipca 1918 r. w bitwie pod Hamel. Co do Gougha - to do końca wojny już żadna jednostka dominialna nie chciała służyć pod jego rozkazami. Już wkrótce niechęć do sir Huberta zaczęli podzielać również Irlandczycy...

Pią 12 Gru, 2008 9:54

Powrót do góry
Airacobra
Oberleutnant

Oberleutnant





Posty: 720
Pochwał: 2
Skąd: Bochnia
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Redbaron - dokładnie używano amonalu bo był tańszy w produkcji niż czysty trotyl (który zresztą był jego składnikiem) - problemem była duża higroskopijność amonalu, co rozwiązywano umieszczając go w kanistrach bądź gumowych osłonach. Amonal brytyjski składał się z TNT (ok.15%), pyłu aluminiowego(17%), saletry amonowej (65%) oraz ok. 3% węgla drzewnego.
Zadajesz ja czekam kolejkę.

Pią 12 Gru, 2008 10:03

Powrót do góry
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 830
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Teraz będzie regionalnie Wink
W czasie I wojny światowej tylko jeden z toruńskich fortów otworzył ogień. Który to był fort i kiedy to było.

Pią 12 Gru, 2008 15:15

Powrót do góry
Forteca
Kapitan

Kapitan




Posty: 1317
Pochwał: 4
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

Fort I, nocą 2/3 sierpnia 1914 r.
_________________
soon be time to go over the wall, rapid fire and the end of us all - Iron Maiden, Paschendale

Rów, w którym płynie mętna rzeka, nazywam Wisłą. Cieżko wyznać, na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas ojczyzną - Z. Herbert

Sob 13 Gru, 2008 1:47

Powrót do góry
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 830
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Odpowiedz z cytatem

FortecaTak czułem, że to pytanie jest specjalnie dla Ciebie Wink
Zadajesz!

Sob 13 Gru, 2008 12:35

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 20, 21, 22  Następny Strona 21 z 22

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.