|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Robert05
Pułkownik
Posty: 4537 Pochwał: 9
|
|
|
Avia S 92 i SC 92
Witam, w Czechosłowacji po II wojnie światowej produkowano samoloty Me 262, produkcja odbywała sie w Pradze i Malesicach z pozostałych po wojnie części robiono samoloty Avia S 92 (Me 262 A1a) i SC 92 (Me 262 B1a). Może ktoś z kolegów wie ile tych samolotów wyprodukowano, jak długo służyły i czy się różniły czymś do niemieckich M262. Oczywiście inne szczegóły służby tych samolotów w Czechosłowacji też będą mile widziane. Pozdrawiam. http://www.softland.com.pl/aerojac/aaa/me262/me262.htm
Nie 08 Paź, 2006 17:12
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
wszystkiego było 9 S-92 i 3 dwumiejscowe CS-92. wszystkie służyły w 5 pułku myśliwskim. w 1951 zostały sprzedane. W 1950 Jugosławia chciała zamówić w MAlesicach S-92, ale te obciążone produkcją Mig-15 nie wyraziły chęci.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Nie 08 Paź, 2006 20:43
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robert05
Pułkownik
Posty: 4537 Pochwał: 9
|
|
|
Witam, dzięki za informację, a może wiesz komu zostały te samoloty sprzedane w 1951? Pozdrawiam.
Nie 08 Paź, 2006 20:50
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
niestety nie
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Nie 08 Paź, 2006 20:58
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
de Villars
Generał dywizji
Posty: 8068 Pochwał: 6 Skąd: Kraków
|
|
|
Me-262 próbowano także skopiować w ZSRR (choć skopiować to może nie najlepsze sformułowanie, bo nie była to dokładna kopia). Efektem był samolot Su-9, który jednak nie wszedł do seryjnej produkcji.
Parę fotek Su-9:
http://www.suchoj.com/galerie/index.htm?http://www.suchoj.com/bis1949/Su-9%20(K)/galerie.shtml
_________________ Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!
Nie 08 Paź, 2006 22:32
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
maxikasek napisał: | wszystkiego było 9 S-92 i 3 dwumiejscowe CS-92. wszystkie służyły w 5 pułku myśliwskim. w 1951 zostały sprzedane. W 1950 Jugosławia chciała zamówić w MAlesicach S-92, ale te obciążone produkcją Mig-15 nie wyraziły chęci. |
Nie wiem skąd wytrzasnąłeś tą informację o sprzedaży, bo o ile dobrze pamiętam, to w czeskiej monografii Me 262 (gdzie jest całkiem sporo o czechosłowackich egzemplarzach) nic o tym nie wspominają.Piszą, że po rozwiązaniu 5-go dywizjonu (a nie pułku! - 5. Stihaci Letka) 5 (a nie 9!) S-92 i 3 CS-92 rozesłano po różnych lotniskach na terenie całego kraju, by mechanicy mogli zapoznać się z ich konstrukcją.Dwa przetrwały do dzisiaj i sa eksponowane w muzeum.
Zaś co do zamówienia dla Jugosławii, to zdaje się było nieco odwrotnie - Czesi namawiali do kupowania, a Tito nie bardzo chciał ;o)
Nie będę się co do tego upierał - książkę czytałem daawno temu...
Pozdrowienia
Grendel
Pon 09 Paź, 2006 6:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Nie gniewaj się, ale jestem ze starszej generacji i bardziej wierzę słowy drukowanemu.Zwłaszcza, gdy żródło jest wiarygodne, z porzadną bibliografią i podaje nawet (w tym wypadku) numery zbudowanych maszyn: pięć jednomiejscowych V-33, V-34, V-36, V-39 i V-40 oraz trzy dwumiejscowe: V-31, V-35 i V-37.
Tytuł książki: "Messerschmitt Me 262" Miroslav'a Balous'a i Ji?í Rajlich'a.Wydało ją MBI w Pradze w 1995 roku.
Zdaje się, że polska monografia z Militariów podaje te same dane.
Pozdrowienia
Grendel
Pon 09 Paź, 2006 18:07
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
niestety ja nie posiadam bogatej literatury A Rosajnie powołują się na Nemecka.
Ale są luki w numeracji- otrzymały je inne maszyny, czy nie udało się oblatać tych numerów? Jeszcze PL-01, który służył jako naziemny "trenażer"
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Pon 09 Paź, 2006 20:24
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Dobra - poczytałem w różnych dostępnych mi materiałach i wychodzi mi mniej więcej tak:
Zbudowano łącznie 10 prototypów.Sześć jednomiejscowych i cztery dwumiejscowe.Pierwszy prototyp rozbito, zostało więc pięć jednomiejscowych.Jeden prototyp dwumiejscowy z silnikami BMW 003 uszkodzono przy oblocie i uziemiono.
Pozostałe osiem przejęło lotnictwo i otrzymały wymienione wcześniej numery.
Niektórzy napomykają o zmontowaniu jeszcze dwóch prototypów, co dałoby maksymalnie 12 zbudowanych ( minus dwa skasowane).Bardzo prawdopodobne jest, że o ile je zbudowano, to albo zamontowano w nich silniki BMW 003, albo nie zamontowano w nich żadnych silników.Nic nie wskazuje by kiedykolwiek latały.
Mniej więcej tak się sprawy czechosłowackich "Turbin" miały...
Więcej materiałów nie mam.
Pozdrowienia
Grendel
Pon 09 Paź, 2006 23:22
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|