|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
siwy
Major
Posty: 1590 Pochwał: 3 Skąd: Wolsztyn / Użgorod
|
|
|
Pojazdy pancerne na wyposażeniu WP
Może warto przypomnieć broń pancerną będącą na wyposażeniu WP w przededniu wybuchu II wojny światowej. Zwłaszcza, że niewiele tego było
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
FT-17 Przestarzałe, ale jeszcze wykorzystywane w kampanii wrześniowej |
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Pon 04 Wrz, 2006 11:02
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
I cdn
Opis załącznika:
TK-1 i TK-2- obydwa prototypy |
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Ostatnio zmieniony przez maxikasek dnia Wto 05 Wrz, 2006 16:24, w całości zmieniany 1 raz
Pon 04 Wrz, 2006 15:29
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
cdn
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Pon 04 Wrz, 2006 15:48
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Tiaaa...I jak zwykle w przypadku omawiania przedwojennej broni pancernej - wymienili prawie wszystkie pojedyncze prototypy, ale o pociągach i drezynach pancernych ani słowa...
Gąsienicowe ciągniki artyleryjskie nie wchodziły w skład broni pancernej, ale dodam ich zdjęcia.
Jeszcze jeden mały detal - na zdjęciu opisanym jako "TKS z 20mm nkm-em wz38" jest prototypowa przebudowa tankietki TK-3.Zwróćcie uwagę na kształt pancerza.
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
Śliczne ujęcie niestety już porzuconego wagony pp11 "Danuta" |
|
|
Opis załącznika:
pp15 "Śmierć" już po kapitulacji Twierdzy Modlin |
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
C7P w czasie prób z prowadnicą kolejową |
|
|
Opis załącznika:
C7P 1 Pułku Artylerii Najcięższej w lipcu 1939 (zdjęcie zdaje się z Allegro) |
|
|
Opis załącznika:
TKS z nkm'em 20mm zimą, już w barwach WH |
|
|
Opis załącznika:
C2Pw całej krasie, niestety już z rejestracją WH |
|
|
Ostatnio zmieniony przez Grendel dnia Wto 05 Wrz, 2006 16:46, w całości zmieniany 1 raz
Wto 05 Wrz, 2006 14:43
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
siwy
Major
Posty: 1590 Pochwał: 3 Skąd: Wolsztyn / Użgorod
|
|
|
Grendel napisał: | Tiaaa...I jak zwykle w przypadku omawiania przedwojennej broni pancernej - wymienili prawie wszystkie pojedyncze prototypy, ale o pociągach i drezynach pancernych ani słowa...
Grendel |
Przecież musieliśmy coś dla naczelnego specjalisty zostawić
A teraz na poważnie jeżeli chodzi o drezyny to wykorzystywany był już przestarzały i wspominany powyżej Renault FT-17
Tatra jest ciekawym obiektem.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
Renówka jako pancerna drezynka |
|
|
Wto 05 Wrz, 2006 15:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
ja już po prostu się zmęczyłem
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Wto 05 Wrz, 2006 16:31
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Oj - kolega Siwy prowokuje ;o)
Drezyna Tatra ze zdjęcia (w składzie PZ 1) nigdy nie była polska, a barwy zmieniła z czechosłowackich.Była to jedyna czechosłowacka Tatra.
Jeśli chodzi o drezyny Renault ("R") - oficjalnie zwały się one "drezynami pancernymi torowo-terenowymi średnimi", w odróżnieniu od "drezyn pancernych torowo-terenowych lekkich" (Tk") oraz "drezyn pancernych torowych" (Tatra).
Czołgi "R" różniły się od standardowych FT-17 specjalną przystawką będącej przedłużeniem skrzyni przekładniowej, która umożliwiała kardanowe przeniesienie napędu na koła tylnego wózka prowadnicy.
W czasie jazdy torowej sprzęgła boczne były odłączane.
Brzmi to strasznie skomplikowanie, ale czas zejścia z prowadnicy wynosił regulaminowo 3 minuty (wyszkolona załoga potrafiła to zrobić w ok. 2), zaś wejścia - 5 minut (tu w/g znanych mi relacji czas nie spadał poniżej 4.5 minuty - sporo było do zrobienia).
Mogły one operować solo lub w kombinacji z drezynami "Tk".
Czołgi "R" ze względu na znikomą mobilność w terenie niezbyt często opuszczały prowadnice.Do rozpoznania używano tankietek."R" wspierały je ogniem działka oraz holowały ich prowadnice.
"R" używano również do napędzania zestawów "Tk-R-Tk" (bądź "R-Tk").
Maxikasek - nie przejmuj się - paru znanych autorów (o publicystach nie wspominając) popełniło ten sam błąd opisując to zdjęcie ;o)
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
|
|
Wto 05 Wrz, 2006 16:43
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
siwy
Major
Posty: 1590 Pochwał: 3 Skąd: Wolsztyn / Użgorod
|
|
|
Grendel napisał: | Oj - kolega Siwy prowokuje ;o)
Drezyna Tatra ze zdjęcia (w składzie PZ 1) nigdy nie była polska, a barwy zmieniła z czechosłowackich.Była to jedyna czechosłowacka Tatra.
|
Oj zaraz tam prowokacja
Czekam po prostu na ciekawe informacje
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
czołg 7TP dwuwieżowy na podwoziu szynowym |
|
|
Opis załącznika:
samochód półgąsienicowy wz. 34, a właściwie dwa przystosowane do jazdy po szynach (w obu kierunkach) |
|
|
Wto 05 Wrz, 2006 19:04
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
siwy napisał: |
Czekam po prostu na ciekawe informacje :wink: |
Hieh...Zadawaj więc konkretne pytania - na pisanie wszystkiego, co interesujące o drezynach zabrakłoby dnia ;o)
BTW - 7TP stosowano tylko dla testowania nowej prowadnicy pod względem rozkładu masy, oraz wjazdu/zjazdu (jak to się wtedy mówiło: wejścia na prowadnicę i zejścia zeń).Czołg nie był przebudowany.Podobnie jak nie był przebudowany ciągnik C7P również testowany na tej samej prowadnicy.W wyniku tych eksperymentów powstała trzecia jej udoskonalona forma.Wojna przerwała prace.
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
Na deser - silnik drezyny pancernej Tatra |
|
|
Wto 05 Wrz, 2006 21:00
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
siwy
Major
Posty: 1590 Pochwał: 3 Skąd: Wolsztyn / Użgorod
|
|
|
Grendel napisał: | Drezyna Tatra ze zdjęcia (w składzie PZ 1) nigdy nie była polska, a barwy zmieniła z czechosłowackich.Była to jedyna czechosłowacka Tatra.
Grendel |
Jeżeli chodzi o drezynę w składzie PZ 1 odnalazłem taką informację:
Cytat: | Zdobyta przez Niemców Tatra w składzie pociągu Panzerzug 1, prawdopodobnie 1941 rok. Być może jest to pojazd z opancerzeniem wykonanym w Polsce. |
Drezyny pancerne wykorzystywane były także przez SOK po wojnie.
Cytat: | drezyna pancerna SOK- poniemiecka drezyna pancerna (Panzerdraisine) typu Steyr K 2670 (znana także w niemieckiej służbie jako: "leichte Schienenpanzer" - le.SP lub "Panzersicherungswagen"). Zaprojektowana była w austriackich zakładach Steyr-Daimler-Puch AG w 1943 roku, zbudowano ich co najmniej 40. Z drezyn tego typu formowano niemieckie lekkie pociągi pancerne typu "leichte Spähzug", składające się z 10 takich drezyn każdy i przeznaczone głównie do służby przeciwpartyzanckiej na Bałkanach. Dzięki niskiemu naciskowi na oś (4,7 t), mogły one operować na tamtejszych gorszych liniach kolejowych. |
Opis załącznika:
Drezyna Steyr w służbie SOK |
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
Pojazd nie miał stałego uzbrojenia, lecz miał 6 strzelnic do montowania karabinów maszynowych |
|
|
Opis załącznika:
|
|
Sro 06 Wrz, 2006 18:27
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
siwy napisał: |
Jeżeli chodzi o drezynę w składzie PZ 1 odnalazłem taką informację:
Cytat: | Zdobyta przez Niemców Tatra w składzie pociągu Panzerzug 1, prawdopodobnie 1941 rok. Być może jest to pojazd z opancerzeniem wykonanym w Polsce. | |
Tatra jest ex-czechoslowacka.Ta akurat(zresztą jedyną udokumentowaną fotograficznie).Gdzie zainstalowano na niej dodatkowe opancerzenie w tej chwili nie napiszę, lecz za kilka lat (jeśli mnie nikt do tego czasu nie uprzedzi).Będzie można o tym przeczytać trochę więcej.Podobnie jak i o losach części ex-polskich drezyn (oraz ich podwozi).Wciąż jestem na etapie zbierania materiałów i wolałbym za wiele o tym nie pisać.
Autor przypuszczalnie miał na myśli, że na zdjęciu jest drezyna zbudowana z nowowykonanych płyt pancernych i utylizująca niezabudowane ex-polskie podwozie, ale nie jest to prawdą...
siwy napisał: | Drezyny pancerne wykorzystywane były także przez SOK po wojnie.
Cytat: | drezyna pancerna SOK- poniemiecka drezyna pancerna (Panzerdraisine) typu Steyr K 2670 (znana także w niemieckiej służbie jako: "leichte Schienenpanzer" - le.SP lub "Panzersicherungswagen"). Zaprojektowana była w austriackich zakładach Steyr-Daimler-Puch AG w 1943 roku, zbudowano ich co najmniej 40. Z drezyn tego typu formowano niemieckie lekkie pociągi pancerne typu "leichte Spähzug", składające się z 10 takich drezyn każdy i przeznaczone głównie do służby przeciwpartyzanckiej na Bałkanach. Dzięki niskiemu naciskowi na oś (4,7 t), mogły one operować na tamtejszych gorszych liniach kolejowych. | |
Pisał o tym miedzy innymi nieodżałowany Magnuski.
O drezynach tego typu można przeczytać sporo u Sawodnego("Die Panzerzeuge des Deutschen Reiches..."), na którego danych Magnuski i w zasadzie wszyscy inni bazują.
Ale mielismy w tym wątku pisać o sprzęcie pancernych WP, czyli raczej II RP, a nie o poniemieckiej drezynie SOK (choć temat niewątpliwie ciekawy i bardzo mało znany) ;o)
Pozdrowienia
Grendel
Sro 06 Wrz, 2006 19:20
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
siwy
Major
Posty: 1590 Pochwał: 3 Skąd: Wolsztyn / Użgorod
|
|
|
Znalazłem do kolekcji jeszcze taką broszkę:
Niszczyciel czołgów PZInż.160 inż. Edwarda Habicha, czy doszło do budowy prototypu
Opis załącznika:
Niszczyciel czołgów PZInż.160. Jakość zdjęcia nie pozwala stwierdzić, czy przedstawia ono prototyp, makietę pojazdu czy jedynie wizję artystyczną. |
|
|
Pon 27 Lis, 2006 21:58
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
O ile mi wiadomo PZInż. 160 nie wyszedł poza etap drewnianej makiety, choć najprawdopodobniej zbudowanej na wannie prototypu PZInż. 152.
Na zdjęciu jest właśnie ta makieta.
Pozdrowienia
Grendel
Wto 28 Lis, 2006 8:34
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|