| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Samochody zabytkowe

Muzeum Techniki TATRA, Czechy
W 1897 roku w Kopřivnicy został wyprodukowany pierwszy samochód osobowy w Europie Środkowej - Präsident. Tak rozpoczęła się era słynnej fabryki Tatry. W jej muzeum można się poddać czarowi znanych na całym świecie samochodów, które zawsze były dumą czeskiego przemysłu. Na zwiedzających czeka tu około sześćdziesięciu zabytkowych samochodów. Samochody ciężarowe, luksusowe limuzyny oraz samochody "dla ludu", jakie jeszcze do niedawna mknęły po drogach całego świata, można podziwiać w nowoczesnym muzeum, które częścią jest też ekspozycja poświęcona słynnym mieszkańcom tejże miejscowości.
"Największe atrakcje okręgu morawsko- śląskiego" 2010

Szczerze polecam w szczególności tym, którzy interesują się motoryzacją. Ekspozycja bardzo bogata i mocno urozmaicona. Moim zdaniem jest to idealne miejsce na rodzinną wycieczkę.
Zdjęcia zostały zrobione podczas mojej wizyty w tym miejscu.
W chwili wolnego czasu postaram się wrzucić jeszcze jakieś ciekawe zdjęcia.
Jeżeli macie jakieś pytania, ktoś chciałby podyskutować na temat samochodów, zagadnień mechanicznych to serdecznie zapraszam. Musimy rozkręcić ten nowo powstały dział, co nie? Wink


Ostatnio zmieniony przez tomek0803 dnia Wto 17 Sty, 2012 18:34, w całości zmieniany 1 raz

Wto 27 Gru, 2011 17:44

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Miałem kiedyś katalog samochodów TATRA wydany przez to muzeum. Ponad 100 fotografii + sporo rysunków technicznych. Wydany chyba w latach siedemdziesiątych XXw. W latach osiemdziesiątych sprezentowałem go koledze z Częstochowy, który właśnie trafił w jakiejś piwnicy na fabrycznie zapakowane części do Tatry 12 i trochę poprzerabiany samochód gnijący pod plandeką. Jakiś czas potem straciłem z nim kontakt i nie znam dalszych losów tego samochodu (oraz innych-np. Audi Autobahn).
W końcu z Gdyni do Częstochowy jest kawał drogi Rolling Eyes

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Sro 28 Gru, 2011 9:11

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Historia powstania..
W 1947 z pomocą władz miasta, pozyskano budynek dla potrzeb powstającego muzeum. Pierwsze eksponaty to prywatne zbiory Emila Hanzelka. Z czasem muzeum rozrastało się - w 1967 r. dobudowano nowy, jasny pawilon wystawowy; muzeum oddano pod zarząd ówczesnych Zakładów Państwowych Tatra. W 1997 r. nastąpiło uroczyste otwarcie nowego Muzeum Techniki; wkrótce powstał nowy podmiot prawny o nazwie Muzeum Regionalne w Koprzywnicy.
źródło Wikipedia.pl


Zwiedzanie obiektu ma charakter wolny, tzn. nie jest konieczne chodzenie z przewodnikiem, oczywiście można go za odpowiednią dopłatą wynająć. Wolno robić zdjęcia ale to też kosztuje dodatkowe korony. Można to też robić tak.. wiecie jak Wink . Każdy pojazd jest opisany w trzech językach, czeski, polskim i niemiecki.
Teraz trochę mniej profesjonalne zdjęcia ale też fajnych.. Piwo

Sro 28 Gru, 2011 18:55

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pytanie do bardziej zmotoryzowanych.. jak sądzicie, jakie pojemności skokowe osiągały ówczesne silniki TATRY Question

Sro 28 Gru, 2011 19:04

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Reszta zdjęć z muzeum Wink .

Pią 30 Gru, 2011 19:29

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

tomasz0803 napisał:
Pytanie do bardziej zmotoryzowanych.. jak sądzicie, jakie pojemności skokowe osiągały ówczesne silniki TATRY Question


Samochody osobowe, popularne to pojemności rzędu 1000-1600 (jak dzisiaj).
Prócz takich Tatra produkowała także limuzyny, samochody ciężarowe. Te miały już większe silniki.

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Sro 04 Sty, 2012 11:01

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Zgadza się, litraż był bardzo zbliżony do dzisiejszych jednostek napędowych. Wersje ekskluzywne miały nieco lepsze osiągi.
A jak sytuacja wygląda z samochodami ciężarowymi Question

Sro 04 Sty, 2012 20:37

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Zdjęcia ze zlotu pojazdów zabytkowych w Zabełkowie Wink .

Ostatnio zmieniony przez tomek0803 dnia Sro 18 Sty, 2012 20:00, w całości zmieniany 1 raz

Wto 17 Sty, 2012 18:57

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jeżeli ktoś posiada zdjęcia jakichś pojazdów zabytkowych, którymi chciałby się z nami podzielić to śmiało można je tutaj wrzucać.. Uśmiech

Wto 17 Sty, 2012 22:30

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

teraz te, których jeszcze nie było.. czyli reszta Mr. Green

Sro 18 Sty, 2012 19:57

Powrót do góry
Indiana Jones
Moderator
Oberst

Oberst





Posty: 5413
Pochwał: 19
Skąd: z frontu
Archiwum: X ...
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wołga wołga* Na na na

to drugie to chyba M20

* był taki film produkcji CCCP Wink

_________________
Pozdrawiam
Przemek

Czw 19 Sty, 2012 10:18

Powrót do góry
daro
Major

Major





Posty: 1515
Pochwał: 4
Skąd: Schömberg
Archiwum: WSW
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Indiana, to drugie Twe zdjęcie to nie nasza poczciwa "Warszawa"

http://www.google.pl/search?q=samoch%C3%B3d+warszawa&hl=pl&client=firefox-a&hs=tdv&rls=org.mozilla:pl:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=TEAYT779IMjxsgbuldiqDA&ved=0CEAQsAQ&biw=1016&bih=586

Niesamowicie podobne Eureka

_________________
Szukajcie .........i aby Was nie znaleźli.
Pozdrawiam.Dariusz

Czw 19 Sty, 2012 18:12

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Niewątpliwie, to samochód ze stajni FSO.. Wink

Czw 19 Sty, 2012 18:26

Powrót do góry
daro
Major

Major





Posty: 1515
Pochwał: 4
Skąd: Schömberg
Archiwum: WSW
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dzięki Tomasz.
A propos Wołgi. Kiedyś, ładny kawałek czasu temu, rozmawiałem ze znajomym. W pewnym momencie mówi mi coś takiego;
-Wiesz, że w Rosji idący na emeryturę dostają Wołgę.
Odpowiadam, że fajnie. Sympatyczny gest itd, itp.
A on się zanosi śmiechem i dopowiada - owszem dostają Wołgę, ale do przepłynięcia Wink Tak właśnie dałem się wrobić Embarassed
Pozdr

_________________
Szukajcie .........i aby Was nie znaleźli.
Pozdrawiam.Dariusz

Czw 19 Sty, 2012 18:40

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tuż po wojnie (1948) podjęto rozmowy z włoskim FIATem nt budowy fabryki samochodów i włoskiej pomocy w produkcji. Jednak już rok później umowa została zerwana, chociaż budowę fabryki na Żeraniu rozpoczęto. W tej sytuacji pozostał nam tylko ZSRR i w 1950 ustalono, że będziemy produkować samochody POBIEDA M20 (produkowane w ZSRR od 1948). Rosjanie dostarczyli pełne wyposażenie dla nowej fabryki oraz kompletną dokumentację i 6 listopada 1951 z części Pobiedy zmontowano pierwszy samochód w FSO nazwany WARSZAWA M 20 a do końca roku zmontowano jeszcze 74 samochody.
Produkcję silników rozpoczęto w FSO w 1953 r.
Pierwszą wersję Warszawy M 20 produkowano do maja 1957. Wtedy weszła do produkcji lekko zmodernizowana Warszawa-wewnętrznie jak i zewnętrznie. Jednak ani M20/1 ani M20/2 nie miały takiej atrapy wlotu powietrza jak na zdjęciu Indiany. Tamta to oryginalna radziecka POBIEDA. Niewątpliwie. Kciuk do góry

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Pią 20 Sty, 2012 11:38

Powrót do góry
Indiana Jones
Moderator
Oberst

Oberst





Posty: 5413
Pochwał: 19
Skąd: z frontu
Archiwum: X ...
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Chodziło mi po Pobiede M20 , to że nie warszawa to wiem Wink fajne perełki jeżdżą na wschodzie Mr. Green
_________________
Pozdrawiam
Przemek

Pią 20 Sty, 2012 12:05

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

tomek0803 napisał:
Niewątpliwie, to samochód ze stajni FSO.. Wink


Że Ty wiesz-to wiem. Ale nie wszyscy czytający mają jasność.

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Pią 20 Sty, 2012 14:06

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

No popatrz, ja nie popatrzyłem i napisałem głupotę, zdarza się Embarassed.

Pią 20 Sty, 2012 17:32

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tomek-ja nie takie wpadki zaliczałem. A wydawało mi się, że wiem dużo Embarassed

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Pią 20 Sty, 2012 19:48

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Catadero dzięki za wyjaśnienie Wink . Na pierwszy rzut oka skojarzyłem go z Warszawą i tak napisałem.. teraz patrze i widzę, że faktycznie się różnią.

Pią 20 Sty, 2012 23:48

Powrót do góry
cabrio5555
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 2
Skąd: Brzózki / Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hej Wszystkim, z ciekawością czytam ten dział jako bardzo mi bliski , a że dawno tu nie zaglądałem to tym bardziej się cieszę z jego zaistnienia.Nawiązując do Muzeum Tatry w Koprywnicy-byłem widziałem również ; polecam również Muzem Skody w Mlada Boleslav ; podobne odczucia i apetyt rosnący na więcej.
W muzeum Skody wiele eksponatów technicznych- np doskonałe silniki z początku 20 w; ( jako ciekawostka=tylko Skoda wówczas miala prawo wytwarzania w tym rejonie Europy doskonałych ówcześnie jednostek z rozrządem suwakowym ;które były stosowane do najdoskonalszych-najdroższych pojazdów).Perełkami są również modele studyjne Skody ( prezentowane na Międzynarodowych Salonach - np wersja przedprodukcyjna Roomstera -odlot !!! jak i też wersja Skody Oktawi ta współczesna = czyli octawia coupe z napędem syncro i silnikiem 2.8/nawet nie trzeba się dużo gimnastykować czemu nie weszła do produkcji.../
Pozatym pełen przekrój modeli od przełomu XiX w/ XX w i sięgających do XXI w....człowiek chłonie i podziwia braci CZechów - przecież to tak blisko nas...
Jadąc w kierunkach płn Zach Europy polecam Muzem firmy Karmann w Osnabruck...miałem okazję zwiedzać zarówno cały zakład produkcyjny jak i muzeum, tam z kolei są mocno zróżnicowane egzemplarze jako ze Karmann przerabiał czy adaptował przeróżne marki z całej Europy.

Ok , czekam na odzew kolejnych czytaczy /pozdr.

Pon 27 Lut, 2012 15:03

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

W temacie starych samochodów.
W 1985 roku wynalazkowi nazwanemu samochód wybiła setka. Z tej okazji ukazało się wiele okazjonalnych gadżetów. Krakowskie Zakłady Wyrobów Papierowych wypuściły z tej okazji karty do gry z wizerunkami ludzi i samochodów znaczących w tej stuletniej historii. Zakupiłem wówczas jeden komplecik (szkoda, że tylko jeden), który prawie spokojnie sobie poleżał do czasów, gdy samochodowi stuknęło (okrągłe) 127 lat.

I tak:

J trefl-Barney Oldfield
J karo-Paul Daimler
J pik-Emil Levassor
J kier-Nicolaus A. Otto

Q trefl-Klara Bryan-Ford
Q karo-Mercedes Jallinek
Q pik-Luiza Sarazin
Q kier-Berta Benz

K trefl-Henry Ford
K karo-Wilhelm Maybach
K pik-Gottlieb Daimler
K kier-Karl Benz

A trefl-FORD T
A karo-pierwszy samochód Maybacha
A pik-czterokołowy samochód Daimlera
A kier-trójkołowiec Benza.

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Pon 28 Maj, 2012 14:02

Powrót do góry
Kirst 1
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 4
Skąd: Polska
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Fajne muzeum potwierdzam ! Ba !mam nawet pamiątkową koszulkę !

Pią 13 Lip, 2012 22:39

Powrót do góry
Catadero
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 136
Pochwał: 2
Skąd: Gdynia
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kilka lat temu przez północną Polskę w drodze z Włoch na Łotwę przejechała kolumna zabytkowych samochodów Alfa Romeo (na kołach !). Na kilka godzin zatrzymali się w Gdyni. Właśnie natrafiłem w albumie na kilka zdjęć z ich postoju (powinno być więcej, może znajdę).

Na pierwszym zdjęciu widać, że samochód ma za chłodnicą zamontowany wentylator. Było to konieczne zamontowanie nieoryginalnego elementu ponieważ starsze pojazdy miały chłodzenie inercyjne-termosyfonowe bez pompy wody. Aby przyspieszyć krążenie cieczy w układzie konieczne było szybsze schładzanie.
Takie wentylatory miały zamontowane wszystkie uczestniczące w rajdzie Alfy z obiegiem termosyfonowym. I patent zdawał egzamin.

C.

_________________
Są rzeczy, których po prostu nie ma. Wtedy potrzeba wykrywacza.

Sob 21 Lip, 2012 20:16

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Piękna jest ta ostatnia! W takim razie, czekamy na resztę. Przy okazji pochwale się, że wujek od jakiegoś czasu zajmuje się odrestaurowywaniem starych polskich motorów. Ma już dwa awoki, jedną jaskółkę i dwie starsze SHLki, jedna wersja kielecka, druga warszawska. Pięknie wykończone! Pozdrawiam.

Sob 21 Lip, 2012 22:52

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony 1, 2  Następny Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników w tym forum
Nie możesz ściągać plików w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.