|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Pierwsze "Landships", czyli pancerne lokomobile Fo
Znalazłem dziś wieczór na dnie jednego z segregatorów teczkę moich baaardzo starych rysunków i... aż mnie zatkało.Toż ja nigdy nie napisałem nic pancernych lokomobilach Fowler'a!
Pora chyba, by to zmienić.Lecz pora już u mnie późna, a rano musze zerwać się o zupełnie nieludzkiej 4:30.Pozwolę sobie więc dziś zamieścić jedynie fajniutką rycinę z epoki, a rozpiszę się o nich dopiero jutro.
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
|
|
Sro 14 Paź, 2009 6:59
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Znów z pewnym opóźnieniem, ale cóż...Czasu jak zwykle brak...
Niemniej - pora zaczynać.A najlepiej zacząć od podstaw: co to zacz owa "lokomobila"?
W/g Słownika Języka Polskiego PWN - jest to "maszyna złożna z kotła parowego, parowego silnika tłokowego i urządzeń pomocniczych stanowiących całość konstrukcyjną, używana powszechnie w XIX w. do napędu maszyn rolniczych, młyńskich, tartacznych, prądnic itp."
Owe "urządzenia konstrukcyjne" to głównie jak układ kierowniczy, napędowy i koła ;o)
Brytyjczycy, którzy lokomobilę wymyślili, ukuli nazwę "traction engine", może trochę lepiej oddającą istotę tej maszyny.
Oryginalnie wynalazek ten miał usprawnić przewóz ludzi i towarów po angielskich drogach, lecz wkrótce trafił na farmy, gdzie znalazł setki praktycznych zastosowań, zarówno mobilnych, jak jako stacjonarnego silnika parowego do napędzania młockarni, prądnicy, pompy...Lokomobila okazała się wynalazkiem na miarę epoki!
O militarnym zastosowaniu lokomobili w następnym poście.
Poniżej kilka fotografii lokomobili "pod parą" w Steam Museum (Hesston w Indianie).
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Czw 15 Paź, 2009 22:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grzesio
Moderator Porucznik
Posty: 743 Pochwał: 8
|
|
|
Fajne sprzęty... Przed laty jeszcze się takie gdzieniegdzie w krzakach rdzewiejące trafiały.
Cytat: | Owe "urządzenia konstrukcyjne" to głównie jak układ kierowniczy, napędowy i koła |
Ale ja chciałbym jeno nieśmiało zauważyć, że były i lokomobile niesamobieżne, pełniące li tylko funkcję silnika do napędu maszyn, ale same już holowane.
Wg Meyers Konversationslexikon (1909) lokomobila nawet w ogóle nie musi być pojazdem sama w sobie - a tylko łatwo transportowalnym silnikiem (na parę, benzynę, naftę, spirytus), który pracować może stacjonarnie, postawiony po zdemontowaniu podwozia na ziemi czy fundamencie.
Pzdr
Grzesiu
Czw 15 Paź, 2009 23:54
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|