| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

M1/M1A1/M1A2

Witam, jest to mój pierwszy post na tym forum Uśmiech.

Jako że interesuje się współczesną bronią pancerną a moim konikiem są właśnie czołgi M1 Abrams to mimo iż wiem już o nich chyba praktycznie wszystko o czym może dowiedzieć się szary człowiek to mam pytanie do kogoś kto chociaż siedział w środku.

Czy kierowca może wejść ze swojego stanowiska do wieży nie tylko przez przejście za stanowiskiem ładowniczego gdy wieża jest odwrócona i oczywiście kratka oddzielająca kosz wieży od kadłuba otwarta, ale czy jest też drugie przejście przy stanowisku strzelca? Wydawało mi sie kiedyś że na zdjęciu istotnie widziałem że pod blokiem SKO jest podobna przesuwana kratka jak za stanowiskiem ładowniczego.

I moje drugie pytanie, jak wygląda przeładowanie "ready ammo rack", tzn. jak przekłada się amunicję z "semi ready rack" do "ready ammo rack"?

I jak wygląda magazynek kadłubowy, jak szybko można przeładować amunicję z niego do wyżej wymienionych w wieży?

Jest jeszcze sprawa sprzężonego km-u, jak rozumiem taśma ma 2800 pocisków + dodatkowe taśmy, ile zatem jest amunicji do niego? kiedyś widziałem że ogółem M1 zabierają 11400 pocisków kalibru 7,62mm, ile z tego to amunicja do km-u sprzężonego z działem a ile do km-u ładowniczego?

Dzięki za wszelkie odpowiedzi Uśmiech.

Pozdrawiam.

Ps.

Jest jeszcze taka sprawa, na pewnej stronie (link podam niżej) znalazłem taką oto listę pojazdów bazowanych na M1 i różnych jego wersji/wariantów, czy ktoś może potwierdzić że rzeczywiście tyle ich było, ja dopatrzyłem sie tylko braku M1CATTB:

Abrams [Company Demonstrator] - General Dynamics vehicle.
Abrams ABV - Combat engineer vehicle.
Abrams ARV - Armoured recovery vehicle prototype.
Abrams LWBS - Experimental bridgelayer.
Abrams Liberty - Experimental air-defence version.
Abrams SRV - Experimental vehicle.
Abrams TTB - Experimental main battle tank.
Abrams XM291 - Fitted with improved 120mm gun.
Battle Command Vehicle - Command variant.
Combat Mobility Vehicle - heavily modified experimental vehicle.
Dozer Kit.
FTTB - Future Tank Test Bed experimental mbt.
Grizzly [Prototype 1] - CEV prototype with remote control turret.
Grizzly [Prototype 2] - CEV prototype without remote control turret.
Heavy Assault Bridge - Bridgelayer.
M1 - Original production version with 105mm gun.
M1 Improved aka IPM1 - Additional armour version built from 1984-1986.
M1A1 - Production version with Rheinmetall 120mm gun.
M1A1 [+] - Fitted with external APU on hull rear.
M1A1 [Upgraded M1] - M1 upgraded to M1A1 standard.
M1A1 AIM SA - Rebuilt version for the Australian Army.
M1A1C - See M1A1 HA.
M1A1D - US Army M1A1 fitted with Battlefield Management system.
M1A1E - Unidentified variant.
M1A1F - Unidentified variant.
M1A1E2 - A1 with birdcage armour fitted?
M1A1E3 - TUSK vehicle?
M1A1 HA - Improved M1A1 with 1st Generation DU armour and CITV mounting.
M1A1 HC - Version supplied to USMC.
M1A1 HD - USMC version fitted with Battlefield Management System.
M1A1 ODS - M1A1 modified for desert conditions.
M1A1-SA - Product improved M1A1.
M1A1 TUSK - Urban combat version of the M1A1.
M1A1 UCV - Urban combat version armed with 165mm?.
M1A2 - Improved production version with CITV and computer enhancements.
M1A2 [Upgrade] - M1/IPM1 upgraded to M1A2 standard minus CITV.
M1A2(-) - Initial production version without CITV fitted.
M1A2E2 - A2 with birdcage armour fitted?
M1A2E3 - TUSK vehicle?
M1A2 SEP - Product improvement kit fitted to M1A2.
M1A2 SEP [Diesel] - GD prototype with MTU-883 1,500hp diesel engine, HSWL 295TM transmission and 3rd Gen DU armour.
M1A2 SEP [Variant 1] - Uparmoured variant.
M1A2 SEP Version 1 - Upgraded version with auxiliary power unit installed in the left rear corner of the hull.
M1A2 SEP Version 2 - Upgraded version with improved displays, sights, additional battery pack & infantry-tank telephone.
M1A2 TUSK - Urban combat version of the M1A2.
M1A3 - Cancelled version of M1A1 fitted with larger block 3 turret and 140mm gun.
M1A4 - Cancelled production version of Abrams TTB.
M1E1 - Prototype for M1A2 armour improvements.
M1 Mine Clearing Blade System.
Mine Roller Kit
Panther II - Remote-control turretless mineclearer fitted with minerollers.
Panther II [Variant 1] - Fitted with full-width mine rollers.
Wolverine M104 - Production bridgelayer.
Wolverine XM104 - Prototype bridgelayer.
XM-1 [Chrysler Prototype 1] - First Chrysler prototype.
XM-1 [Chrysler Prototype 4] - Fourth Chrysler prototype.
XM-1 - General Dynamics prototype.
XM-1 - Army pre-production series prototype.
XM104 - See Wolverine.

Link do strony:

http://www.jedsite.info/tanks-alpha/alpha/abrams_series/abrams-series.html#variants

Przy okazji załączyłem zdjęcie z owej strony, słabej jakości ale chyba widać o co chodzi, wie ktoś może co to jest?



Opis załącznika:
Nieznany mi wariant M1A2, wie ktoś może co to za wersja?

Wto 22 Lip, 2008 12:40

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Re: M1/M1A1/M1A2

Damian18 napisał:
Czy kierowca może wejść ze swojego stanowiska do wieży nie tylko przez przejście za stanowiskiem ładowniczego gdy wieża jest odwrócona i oczywiście kratka oddzielająca kosz wieży od kadłuba otwarta, ale czy jest też drugie przejście przy stanowisku strzelca?

Po odkręceniu kratki kosza można by się przecisnąć.Instrukcja jednak tego nie przewiduje.
Innego przełazu nie ma.Brak na cokolwiek takiego miejsca.
[quote="Damian18"]Wydawało mi sie kiedyś że na zdjęciu istotnie widziałem że pod blokiem SKO jest podobna przesuwana kratka jak za stanowiskiem ładowniczego.[quote="Damian18"]
Kosz dookoła zabudowany jest kratkami.Są one jednak przykręcane, a nie przesuwane.

Damian18 napisał:
I moje drugie pytanie, jak wygląda przeładowanie "ready ammo rack", tzn. jak przekłada się amunicję z "semi ready rack" do "ready ammo rack"?

Nijak.Nie robi się tego.Nie ma na to czasu.
Po zużyciu amunicji z ready rack stosuje się tą zza stanowiska dowódcy, co jest nieco bardziej pracochłonne.
Amunicję uzupełnia się dopiero po wyjściu ze strefy walki.

Damian18 napisał:
I jak wygląda magazynek kadłubowy, jak szybko można przeładować amunicję z niego do wyżej wymienionych w wieży?

Mieści się w kadłubie, po prawej stronie.Za przedziałem bojowym.Dostęp z kosza jest kłopotliwy, ale niemożliwy ;o) W warunkach bojowych amunicję z tego magazynu (2x3 naboje) wyjmuje dowódca.Jedynie w razie zużycia pozostałej.
Damian18 napisał:
widziałem że ogółem M1 zabierają 11400 pocisków kalibru 7,62mm, ile z tego to amunicja do km-u sprzężonego z działem a ile do km-u ładowniczego?

10000 + 1400
W teorii.W praktyce - jeśli ładowniczy wystrzela swoje (co w zasadzie się nie zdarza), może wziąć skrzynkę z zapasu coaxial'a.
Damian18 napisał:
wie ktoś może co to jest?

Prototyp M1A2HE?Pracowano nad nim równolegle z SEP.Nie widziałem jednak żadnych zdjęć.

Pozdrowienia
Grendel

Sro 23 Lip, 2008 3:13

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Po odkręceniu kratki kosza można by się przecisnąć.Instrukcja jednak tego nie przewiduje.
Innego przełazu nie ma.Brak na cokolwiek takiego miejsca.
[quote="Damian18"]Wydawało mi sie kiedyś że na zdjęciu istotnie widziałem że pod blokiem SKO jest podobna przesuwana kratka jak za stanowiskiem ładowniczego.[quote="Damian18"]
Kosz dookoła zabudowany jest kratkami.Są one jednak przykręcane, a nie przesuwane.


Rozumiem, tym nie mniej zawsze wydawało mi się że przy stanowisku działonowego też można ta kratkę odkręcić tudzież otworzyć? Możliwe że to dlatego iż czasami widziałem M1A1 na postoju z wieżami obróconymi tak że stanowisko strzelca było w linii ze stanowiskiem kierowcy (coś jak w starszych czołgach Merkava albo w Leo2), ale cóż mój błąd Razz.

Cytat:
Nijak.Nie robi się tego.Nie ma na to czasu.
Po zużyciu amunicji z ready rack stosuje się tą zza stanowiska dowódcy, co jest nieco bardziej pracochłonne.
Amunicję uzupełnia się dopiero po wyjściu ze strefy walki.


Rozumiem, a czy otwieranie grodzi/drzwi pancernych w "semi ready ammo rack" odbywa się jakoś inaczej? możliwe że to moje złudzenie ale wyglądają inaczej niż te za ładowniczym. I jeszcze, w M1A1 gotowej do natychmiastowego użytku amunicji jest 18 sztuk, czy w M1A2 bo tam z 40 zwiększono do 42, powiększono jakoś "ready ammo rack" tak że jest tam 20 gotowych do użycia pocisków?

Cytat:
Mieści się w kadłubie, po prawej stronie.Za przedziałem bojowym.Dostęp z kosza jest kłopotliwy, ale niemożliwy ;o) W warunkach bojowych amunicję z tego magazynu (2x3 naboje) wyjmuje dowódca.Jedynie w razie zużycia pozostałej.


A czy rzeczywiście ten magazynek ma takie same drzwi pancerne jak ten wieżowy i wyposażony jest w słabe ogniwa (Blow out panels)? Spotykałem się z opiniami że to tylko taka wnęka ze stojakiem na kilka pocisków i nie ma ani drzwi ani słabych ogniw.

Cytat:
10000 + 1400
W teorii.W praktyce - jeśli ładowniczy wystrzela swoje (co w zasadzie się nie zdarza), może wziąć skrzynkę z zapasu coaxial'a.


A jak szybko da się przeładować coax'a? M240 to akurat dość szybkostrzelna broń i w zażartej walce amunicję musi pochłaniać niczym.... smok wawelski wodę Uśmiech.

Cytat:
Prototyp M1A2HE?Pracowano nad nim równolegle z SEP.Nie widziałem jednak żadnych zdjęć.


M1A2HE?! Wiadomo coś o nim więcej? Jakieś porównanie do SEP?

Aha może tak więcej pytań do doświadczonego użytkownika Uśmiech.

Jak wygląda użycie SKO, czy jest proste w użyciu? Swego czasu pogrywałem w Steel Beasts i SKO M1A1HA przypadło mi bardziej do gustu niż te z Leo2A4. Oraz tak właściwie jakie oznaczenie ma SKO w M1, M1A1 (AIM/D/FEP)i M1A2 (SEP)?

Aha i w M1/M1A1 jak wygląda użycie CWS? Spotykałem się z opiniami że jej używanie do najwygodniejszych nie należy i jak wypada CWS w porównaniu do ICWS?

No i wreszcie jeśli siedział pan w M1A1 lub M1A2 z zestawem T.U.S.K. to jakie ogólne wrażenia? Czy zestaw spełnia wymagania załóg?

Sro 23 Lip, 2008 8:08

Powrót do góry
Przezdzieblo
Kapral

Kapral




Posty: 56
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

W warunkach bojowych oczywiście po wystrzeleniu zapasu "gotowców" robi się kłopot. Ale jeżeli jest chwila przerwy, to o ile pamiętam (z lektur, nie autopsji) operacja przepakowania z jednego wieżowego magazynu do drugiego zajmuje jakiś kwadrans.
Kadłubowy magazyn ma "słabe ogniwa" w stropie i dnie kadłuba. Dostęp do przechowywanych tam 6 pocisków jest utrudniony. Trzeba robić to przy zablokowanej i odpowiednio ustawionej wieży i, jak nakazuje instrukcja, bardzo uważać na palce.
Wedle znanych mi opisów jednostkę ognia M1A2 zwiększono o 2 naboje (do 42), po jednym dodatkowym "gotowcu" i "półgotowcu" (zatem nie 17 a 18 gniazd w obu magazynach wieżowych).





___________
http://www.flickr.com/photos/7700258@N05/


Ostatnio zmieniony przez Przezdzieblo dnia Wto 04 Lis, 2008 10:34, w całości zmieniany 1 raz

Sro 23 Lip, 2008 9:13

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hej! Witaj Przezdzieblo Uśmiech miło cię widzieć Uśmiech.

Myślę jednak że warto poczekać na praktyka jakim jest Grendel, z pewnością będzie wiedział więcej, no i właśnie intrygująca jest ta sprawa z CWS, z tego co wiem to napędy ma tylko do obrotu, zaś elewacja uzbrojenia jest ręczna, poza tym jak wypadają możliwości obserwacji z niego a z ICWS i czy odpowiedniki CWS na wozach Rosyjskich (lub innych) są lepsze od tego na M1.

Tak przy okazji ma ktoś zdjęcia słabych ogniw magazynu kadłubowego, albo chociaż rysunki czy coś w ten deseń?

Sro 23 Lip, 2008 9:25

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Proszę o wyrozumiałość - niestety obowiązki służbowe i związane z nimi wyjazdy nie pozwalają mi na więcej...I tak będzie jeszcze przez co najmniej kilka dni.
Gdy sytuacja się unormuje napiszę więcej.
Zdjęcia "blow-out panels" także wtedy znajdę.
Pozdrowienia
Grendel

Pon 28 Lip, 2008 19:55

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Możesz być spokojny, ja akurat będę czekał cierpliwie Uśmiech.

Pon 28 Lip, 2008 21:09

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Poproszę o jeszcze tydzień cierpliwości - jestem w domu w przelocie - pomiędzy AirVenture w Oshkosh, a szkoleniem w Płd. Karolinie...Wracam w sobotę-niedzielę...
Pozdrowienia
Grendel

Pon 04 Sie, 2008 20:14

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oczywiście że poczekam, wszakże warto, tym bardziej że będę miał jeszcze jedno pytanie i chyba bardzo ważne bo ostatnio z M1A1 robi się niezła zawierucha Uśmiech.

Pozdrawiam.

Pon 04 Sie, 2008 22:40

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam po powrocie.Na początek w życie forumowe będę się wdrażał powolutku, bo trzeba nadrobić spore zaległości w życiu rodzinnym.Mma nadzieję, że wybaczycie...
Damian18 napisał:

Rozumiem, a czy otwieranie grodzi/drzwi pancernych w "semi ready ammo rack" odbywa się jakoś inaczej?

Owszem.Wyłącznie w trybie manualnym.
Damian18 napisał:
możliwe że to moje złudzenie ale wyglądają inaczej niż te za ładowniczym.

Złudzenie.Są niemal identyczne.Zazwyczaj są osłonięte kotarą.
Damian18 napisał:
I jeszcze, w M1A1 gotowej do natychmiastowego użytku amunicji jest 18 sztuk,

Natychmiast możesz używać naboje z 4 czteronabojowych zasobników.By wyjąć naboje z zasobników 17 i 18 trzeba opróżnić zasobniki 12 i 16, w których znajdują się pociski HEAT.
Damian18 napisał:
A czy rzeczywiście ten magazynek ma takie same drzwi pancerne jak ten wieżowy i wyposażony jest w słabe ogniwa (Blow out panels)?

Nie takie same, gdyż mniejsze i otwierane wyłącznie manualnie, lecz o odporności identycznej.
Damian18 napisał:
Spotykałem się z opiniami że to tylko taka wnęka ze stojakiem na kilka pocisków i nie ma ani drzwi ani słabych ogniw.

Bzdura.
[quote="Damian18"]
A jak szybko da się przeładować coax'a?dość szybko - łączysz ze sobą taśmy (po 10 na raz), układasz na podłodze i uzupełniasz magazynek.Przy pewnej wprawie naboje układają się na "półeczkach" niemal same.Na raz mieści się tam ich 2800.
Damian18 napisał:
M1A2HE?! Wiadomo coś o nim więcej? Jakieś porównanie do SEP?

Literówka - miało być HA (Heavy Armor).Niewiele o nim wiem - a tego co wiem publicznie powtarzał nie będę:
1. To, co wiem, słyszałem od innych.
2. Niekoniecznie wolno mi o tym mówić.

Damian18 napisał:
Jak wygląda użycie SKO, czy jest proste w użyciu?

Wszystko jest trudne, zanim nie stanie się łatwe ;o)
Przestudiowanie instrukcji bywa pomocne...A później tygodnie ćwiczeń na trenażerach i ćwiczeń z "armatą laserową".W końcu strzelania ostre.
Trafienie pierwszym strzałem ledwie widocznego celu przy silnym, bocznym wietrze, w warunkach silnego zadymienia i wysokiej temperatury na dystansie 2000 metrów plus bywa trudne ;o) (BTW - w nocy jest łatwiej).
Damian18 napisał:
Porównywać Swego czasu pogrywałem w Steel Beasts i SKO M1A1HA przypadło mi bardziej do gustu niż te z Leo2A4.

Nie znam się na grach.Nigdy też nie jeździłem Leopardem (1 ni 2), więc porównać nie jestem w stanie.
Damian18 napisał:
Aha i w M1/M1A1 jak wygląda użycie CWS?

Normalnie - patrzysz przez okular przeziernika i operujesz dwiema dźwigniami: prawą regulujesz kąt obrotu i elewację, a przyciskiem w lewej uruchamiasz spust.
Damian18 napisał:
Spotykałem się z opiniami że jej używanie do najwygodniejszych nie należy

Wymaga wprawy, jak wszystko.M2 to broń o niewiarygodnej sile, bije na głowę wszystko, z czego strzelałem (o kalibrze mniejszym niż 20mm).
Damian18 napisał:
No i wreszcie jeśli siedział pan w M1A1 lub M1A2 z zestawem T.U.S.K.

Nie.Widziałem go jedynie na zdjęciach.Wiem, gdzie i kiedy były te wozy testowane i w jakich warunkach, ale... proszę mi wybaczyć, ze o tym nie napiszę.
Pozdrowienia
Grendel

Pią 15 Sie, 2008 0:18

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Przezdzieblo napisał:
Ale jeżeli jest chwila przerwy, to o ile pamiętam (z lektur, nie autopsji) operacja przepakowania z jednego wieżowego magazynu do drugiego zajmuje jakiś kwadrans.

Jak pisałem - nie robi się tego.Otwarcie (wyłącznie manualne) drzwi magazynu "semi-ready" uniemożliwia otwarcie drzwi magazynu pierwszego.Po prostu jedne zasłaniają drugie.
Zużywa się amunicję z pierwszego i wtedy otwiera się drugi.
Pozdrowienia
Grendel

Pią 15 Sie, 2008 0:23

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Damian18 napisał:
intrygująca jest ta sprawa z CWS, z tego co wiem to napędy ma tylko do obrotu, zaś elewacja uzbrojenia jest ręczna

Nie.Nie jest, choć może być.
Damian18 napisał:
poza tym jak wypadają możliwości obserwacji z niego

Do obserwacji służą inne przyrządy.Przeziernik CWS/ICWS służy do celowania broni, a nie obserwacji.
Damian18 napisał:
czy odpowiedniki CWS na wozach Rosyjskich (lub innych) są lepsze od tego na M1.

"Lepszy" i "gorszy" to określenia bardzo trudne do zdefiniowania.Nie zawsze coś o wyższych parametrach na papierze okazuje się skuteczniejsze w walce.CWS jest wciąż w walce bardzo skuteczny.
Damian18 napisał:
Tak przy okazji ma ktoś zdjęcia słabych ogniw magazynu kadłubowego, albo chociaż rysunki czy coś w ten deseń?

Jak obiecałem - zdjęcia będą.Musze je jednak znaleźć, co mi pewnie trochę czasu zajmie.

Przepraszam za aż trzy posty w rzędzie - nie to, ze gadam sam do siebie, ale nie chce mi się ich łączyć, bo wyszedłby prawdziwy tasiemiec.

Pozdrowienia
Grendel

Pią 15 Sie, 2008 0:32

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za odpowiedzi, są naprawdę pomocne.

Oczywiście czekam na zdjęcia z niecierpliwością.

Mam też takie pytanie, jaka jest procedura zachowania załogi w wypadku wybuchu amunicji w magazynie wieżowym lub kadłubowym?

Słyszałem że w wypadku tego wieżowego należy wieżę obrócić na godzinę 3/9 lub 6 tak by magazyn nie znajdował się nad pokrywą silnika i znajdującymi się tam wlotami itp.

Czy to prawda?

Natomiast czy załoga powinna przeczekać aż płomienie przygasną i dopiero opuścić pojazd czy też wynosić się z niego od razu? (oczywiście wiem że są różne sytuacje i różnie się postępuje, pytam o ogólniki).

Jestem również ciekawy sprawy związanej z FBCB2/BFT, jak bardzo ułatwiają one orientację taktyczną? tak w skali od 1 do 10 w porównaniu do czasów sprzed ich wprowadzenia. Wink

Bardzo ciekawi mnie też IVIS, czy był on tylko na bazowych M1A2 czy też IVIS to obecnie właśnie FBCB2/BFT tyle że IVIS to określenie ogółu elektroniki w M1 a także czy owa elektronika w M1A1D/AIM/FEP jest hmmm powiedzmy podobna lub jest tym samym co w M1A2SEP tyle że nie zawiera pewnych elementów?

Pozdrawiam. Uśmiech

Sob 16 Sie, 2008 18:50

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

I jeszcze tak na szybko kolejne pytanie do Grendela (lub kogoś kto zna się równie dobrze) Czy M1A1AIM to w istocie M1A1D tylko z tą różnicą że ten pierwszy to wozy zmodernizowane a ten drugi to wozy nowo wyprodukowane w swoim czasie?

Mam nadzieję że ktoś odpowie. Wink

Pon 25 Sie, 2008 15:05

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Przepraszam za długi okres milczenia - niestety tak wyszło, że więcej jestem w tej chwili "na wyjeździe" niż w domu (może by zmienić fach i zacząć jeździć ciężarówkami? mniej wiecej tyle samo czasu będę mógł spędzić z rodziną, a kto wie - może i więcej?).
W pierwszym możliwym terminie postaram się odpowiedzieć na większość
pytań - przynajmniej na te, na które odpowiedź znam i odpowiedzieć mogę (niektóre tyczą rzeczy wciąż jeszcze tajnych).Opiszę także procedury ewakuacyjne.Lecz - jak pisałem - zrobię to w wolnej (dłuższej) chwili.
Na osłodę - zamieszczam obiecane fotografie "blown-out panels" kadłubowego magazynu czołgu M1.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Blow-out panel

Wto 02 Wrz, 2008 21:42

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wielkie dzięki za wszystko, naturalnie czekam cierpliwie na kolejną serię cennych informacji Uśmiech.

Pozdrawiam.

Sro 03 Wrz, 2008 19:10

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Proszę o wybaczenie, że aż tyle to trwało...Niestety - służbowo nieco mnie nosiło tu i tam...Czasu brakowało mi na wszystko.W tej chwili jestem w domu i zdażyłem się już nieco zadomowić.Pora przypomnieć temat.
I tak - muszę się z przykrością przyznać, że czasami czytam jedno, a dociera do mnie co innego :(
W przypadku pytania: "...jak wygląda przeładowanie "ready ammo rack", tzn. jak przekłada się amunicję z "semi ready rack" do "ready ammo rack"?" przyjąłem, ze chodzi o akcję bojową, a jest ono raczej ogólne.I tak - w przypadku przerwy w działaniach, gdy niemożliwe jest uzupełnienie amunicji przepakowuje się naboje.Najpierw te z magazynu kadłubowego.Później z "semi-ready", który nota-bene w M1A1 i późniejszych zwie się już jedynie "stowage", lecz pozostańmy przy starszej wersji.
Robi się to w następujący sposób (odmiennie było w M1, ale to mogę opisać innym razem) -
1.trzeba zdjąć płócienną zasłonę zza stanowiska dowódcy.
2.specjalną dźwignią (by nie powiedzieć "łomem") "luzujemy" drzwi na ich prawej krawędzi (jest tam specjalne wyżłobienie).
3.przekręcamy rączkę zamka pół obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara,wyciągamy otwierając zasuwę i obracamy z powrotem, blokując ją w pozycji otwartej.
4.drzwi otwieramy przy pomocy wspomnianej już dźwigni.
5.po ich całkowitym otwarciu (w pozycji skrajnej) odskakuje sprężynowa zapadka, blokująca je w tym położeniu; niemniej, by przeładować amunicję nie możemy drzwi otwierać do końca, gdyż zasłonią one wtedy drzwi magazynu podręcznego - otwieramy je tyle, ile trzeba.
6.regulamin wymaga, by podczas otwierania drzwi magazynu "semi-ready" mechanizm mechanicznego otwierania drzwi magazynu podręcznego był wyłączony i to nie tylko przez podniesienie włącznika kolanowego, ale także wyłączenie bezpiecznika CB 12 i rozłączenie zawleczki siłownika (później trochę bawimy się tym bezpiecznikiem i włącznikiem kolanowym, by wyluzować przedłużacze siłowników, ale nie m sensu tu tego opisywać).
7.ręcznie otwieramy drzwi magazynu podręcznego o tyle, na ile potrzeba.
8.ręcznie otwierając i zamykając drzwi obu magazynów przeładowujemy amunicję.
9.bawimy się blokadami, przedłużaczami siłowników i ich zawleczką, włącznikiem kolanowym i przełącznikiem bezpiecznika nim przygotujemy drzwi magazynu podręcznego do pracy w trybie automatycznym.
10.instalujemy z powrotem zasłonkę za stanowiskiem dowódcy.
Tak to wygląda w pewnym uproszczeniu.

Rozpisałem się, więc na następne pytania odpowiem bardzo krótko, lub rozwinę je nieco później:
Damian 18 napisał:
Mam też takie pytanie, jaka jest procedura zachowania załogi w wypadku wybuchu amunicji w magazynie wieżowym lub kadłubowym?
Słyszałem że w wypadku tego wieżowego należy wieżę obrócić na godzinę 3/9 lub 6 tak by magazyn nie znajdował się nad pokrywą silnika i znajdującymi się tam wlotami itp.
Czy to prawda?

Hieh...Procedura...Jeśli dasz radę - trza wiać póki możesz, lub - jeśli wóz jest wciąż zdolny do jazdy i nie możesz opuścić go natychmiast - starać sie dojechać w miejsce, w którym będziesz mógł to zrobić.
Najbezpieczniejszym sposobem ewakuacji w tej sytuacji jest opuszczanie czołgu przez luk kierowcy, z magazynem nad przedziałem napędowym.
Cała amunicja nie eksploduje równocześnie - nie można więc odczekać swego przy kawce z termosa po czym spokojnie opuścić ostygły już czołg przez luki w stropie wieży ;o)
Szczerze mówiąc - najczęstszą przyczyną eksplozji amunicji był katastrofalny i niemożliwy do ugaszenia pożar silnika.W 99% - awaria.Załoga zawsze miała wtedy dostatecznie dużo czasu bu obrócić wieżę tak, jak pisałeś (3/9) i opuścić czołg przez wszystkie możliwe luki.
Przeważnie wybuchała wtedy amunicja w magazynie kadłubowym, choć zdarzało się i tak, że pożar emitował tyle ciepła, że wybuchała także amunicja w magazynach wieży (rzadko).
Damian18 napisał:
Jestem również ciekawy sprawy związanej z FBCB2/BFT, jak bardzo ułatwiają one orientację taktyczną? tak w skali od 1 do 10 w porównaniu do czasów sprzed ich wprowadzenia.

Hmmm...Jednocześnie ułatwia i utrudnia.Czasami przekazuje aż nazbyt wiele informacji, spowalnia reakcje.Jest wspaniałym narzędziem, ale jednym z wielu i to wcale nie najważniejszym.Najważniejszym są oczy Twoje i Twojej załogi.W walkach miejskich niewiele Ci pomoże.
Koniec na dziś.Pora spać.
Pozdrowienia
Grendel

Nie 05 Paź, 2008 7:05

Powrót do góry
Yoony
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 402
Skąd: Łódź
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czyli twierdzisz że ktokolwiek jest w stanie przeżyć wybuch amunicji i jeszcze być w stanie po tym zrobić cokolwiek?

Krzysztofie wedle jakiego ty czasu funkcjonujesz? Wink

Nie 05 Paź, 2008 7:46

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mam jeszcze chwilę, więc dodam jeszcze kilka zdań...

Damian18 napisał:

Bardzo ciekawi mnie też IVIS, czy był on tylko na bazowych M1A2

Nawet i w tych nie we wszystkich.Był to niewypał...
Damian18 napisał:
czy też IVIS to obecnie właśnie FBCB2/BFT

Blue Force Tracker zastąpił IVIS'a.Na szczęście.
Damian18 napisał:
IVIS to określenie ogółu elektroniki w M1

Hieh - nie.IVIS to Inter-Vehicular Information System.Nieszczęsny pierwowzór FBCB2.
Damian18 napisał:
czy owa elektronika w M1A1D/AIM/FEP jest hmmm powiedzmy podobna lub jest tym samym co w M1A2SEP tyle że nie zawiera pewnych elementów?

SEP jest sporo bogatszy.Delta ma co prawda nowej generacji TNB i HNB, co umożliwiło instalację nowych stacji radiowych i FBCB2, ale brak CITD.AIM (Abrams Integrated Management) to nazwa programu przebudowy M1A1 do standardu M1A1D, bo taniej, niż do pełnego M1A2.
Do używania nazwy FEP podchodziłbym ostrożnie, bo jest niezbyt oficjalna - ma ona zdaje sie trochę inne radia, bo używa ich USMC.Niewiele wiem na ten temat.

Pozdrowienia
Grendel

Nie 05 Paź, 2008 7:52

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Yoony napisał:
Czyli twierdzisz że ktokolwiek jest w stanie przeżyć wybuch amunicji i jeszcze być w stanie po tym zrobić cokolwiek?

Krzysztofie wedle jakiego ty czasu funkcjonujesz? :wink:

Owszem.Twierdzę.
A funkcjonuję w/g czasu centralnego US - aktualnie dochodzi 1 w nocy.
Pora się położyć.
Pozdrowienia
K.

Nie 05 Paź, 2008 7:57

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Czyli twierdzisz że ktokolwiek jest w stanie przeżyć wybuch amunicji i jeszcze być w stanie po tym zrobić cokolwiek?


W wozach linii M1 Abrams jak najbardziej, amunicja jest w odseparowanych magazynach amunicyjnych do których dostęp jest przez pancerne drzwi/grodzie, nad magazynami są specjalne miękkie ogniwa (Blow-out panels), zresztą myślę że Grendel wyjaśnił to już wcześniej.

I polecam poczytać jakieś fachowe źródła na temat M1.

No i wielkie dzięki Grendelowi za wyjaśnienia Uśmiech.

A propos jeszcze tego zdjęcia które ci kiedyś wysłałem mam nadzieję że pamiętasz? Uśmiech

Wiesz może czy to jest M1A2 który zamiast ICWS ma CWS czy też jakaś lewa fotka? Wink

Aha jeszcze jedno, gdzieś kiedyś czytałem że BFT jest montowany tylko na M1A1D i M1A1AIM natomiast FBCB2 tylko na M1A2SEP, to prawda czy systemy występują zamiennie lub jednocześnie?

Pon 06 Paź, 2008 17:50

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Damian18 napisał:

A propos jeszcze tego zdjęcia które ci kiedyś wysłałem mam nadzieję że pamiętasz? :)
Wiesz może czy to jest M1A2 który zamiast ICWS ma CWS czy też jakaś lewa fotka? ;)

Tak, jak Ci wówczas odpowiedziałem - niewiele na tym zdjęciu widzę, a we wróżkę bawić się nie chcę.Fotomontaż to pewnie nie jest, bo komu by sie chciało w takie rzeczy bawić?
O polowym montażu CWS w miejsce ICWS co prawda nie słyszałem, ale mogę uwierzyć, że sytuacja taka mogła mieć w pewnych warunkach miejsce.

Damian18 napisał:
Aha jeszcze jedno, gdzieś kiedyś czytałem że BFT jest montowany tylko na M1A1D i M1A1AIM natomiast FBCB2 tylko na M1A2SEP, to prawda czy systemy występują zamiennie lub jednocześnie?


BFT nie może działać bez FBCB2 ;o)

Pozdrowienia
Grendel

Pon 06 Paź, 2008 18:07

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
O polowym montażu CWS w miejsce ICWS co prawda nie słyszałem, ale mogę uwierzyć, że sytuacja taka mogła mieć w pewnych warunkach miejsce.


Ano możliwe, tylko z tego co wiem, napędy CWS mogłyby nieco "kłócić" się z całym tym panelem dowódcy, zresztą to chyba dlatego zrezygnowano z CWS, moim zdaniem trochę szkoda bo gdyby go ulepszyli itd. to nie byłoby głupie rozwiązanie, no chyba że cos przemawiało przeciw CWS. Ewentualnie to jakiś prototyp.

A co do samego zdjęcia nie posiadam lepszego.

Cytat:
BFT nie może działać bez FBCB2 ;o)


No i tutaj mam taki dylemat widzisz Wink, na M1A1AIM w Iraku jest taka antena zamontowana na "DogHouse" GPS'u (po jego prawej stronie), coś co wygląda jak "grzybek" i z tego co wiem to jest to jest właśnie antena BFT, tymczasem na M1A2SEP za cholerę takiego czegoś nie widziałem, sam nie wiem, może po prostu nie widziałem wozów w BFT wyposażonych, może M1A2SEP w ogóle nie mają montowanych BFT, wiesz coś na ten temat? Uśmiech

Pozdrawiam.

Pon 06 Paź, 2008 21:46

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:

Ano możliwe, tylko z tego co wiem, napędy CWS mogłyby nieco "kłócić" się z całym tym panelem dowódcy, zresztą to chyba dlatego zrezygnowano z CWS, moim zdaniem trochę szkoda bo gdyby go ulepszyli itd. to nie byłoby głupie rozwiązanie, no chyba że cos przemawiało przeciw CWS.

Jak wiesz, w M1A2 wymieniono zarówno Hull-, jak i Turret Network Box, dużą część przewodów elektrycznych (Bogu niech będą dzięki!) na światłowody, dzięki czemu zintegorwano to, co w czołgu zintegrować się dało ze wszystkimi nowościami (CITV i inne bajery z wodotryskiem i centralnym ogrzewaniem.Stary CWS współpracować z tym nie chciał, więc trzeba było go zmodernizować/wymienić.Przy okazji uproszczono podstawę km, co do jakości czego zdania użytkowników są podzielone.
Bardzo podobają mi się widoczność przez nowe peryskopy :)

Pozdrowienia
Grendel

Pon 06 Paź, 2008 21:46

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Jak wiesz, w M1A2 wymieniono zarówno Hull-, jak i Turret Network Box, dużą część przewodów elektrycznych (Bogu niech będą dzięki!) na światłowody, dzięki czemu zintegorwano to, co w czołgu zintegrować się dało ze wszystkimi nowościami (CITV i inne bajery z wodotryskiem i centralnym ogrzewaniem.Stary CWS współpracować z tym nie chciał, więc trzeba było go zmodernizować/wymienić.Przy okazji uproszczono podstawę km, co do jakości czego zdania użytkowników są podzielone.


Dzięki za wyjaśnienie. Natomiast będę zwolennikiem tego aby zachować możliwość obsługi wkm M2 z wnętrza wozu, dać jakiś inny celownik, najlepiej z termowizorem zintegrować to jeszcze z wyświetlaczem a przy tym właśnie wprowadzić owe nowe lepsze peryskopy których przy okazji jest więcej.

Cytat:
Bardzo podobają mi się widoczność przez nowe peryskopy Uśmiech


Ja w wozie nie siedziałem nigdy niestety (acz mam ciche marzenie Uśmiech), aczkolwiek mam pewne wyobrażenia i z całą powagą potwierdzam, wielu Europejskim konstrukcjom daleko do tego, właściwie Leo2A5/A6 i AMX-56 Leclerc to mają dużo mniejsze pole widzenia dla dowódcy z peryskopów/wizjerów, najbliżej jest chyba Challenger 2.

Pon 06 Paź, 2008 22:10

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.