|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pt47-106
Szeregowiec
Posty: 8 Skąd: MD Przeclaw/Gryfino
|
|
|
a chyba jest w chabowce
Wto 27 Sty, 2009 13:44
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
saddam44
Major
Posty: 1700 Pochwał: 6 Skąd: Guantanamo Bay Archiwum: Langley, Virginia
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Czy może ktoś posiada jakieś informacje czy nasz obecnie jedyny (poniemiecki) pociąg pancerny wrócił może do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie???
Pią 10 Lip, 2009 13:58
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Szkoda, że brak pasjonatów tematu - pancerny wagon motorowy wraz z doczepionym wagonem artyleryjskim niewiadomego typu stoi sobie znowu z powrotem w MK w Warszawie - jednakże coraz bardzxiej podupada...
Wto 18 Sie, 2009 11:40
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Aby nie zakładać nowego wątku zapytam się tu - o co chodzi z PP o którym mowa w jednym z ostatnich numerów Poligonu - PP Syrena ? - czy był to pociąg stworzony ad hoc na potrzeby wyzwolenia w 38 roku czy też stała jednostka?
Sob 12 Wrz, 2009 17:25
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Nie wiem, nie czytałem, Poligon do mnie nie dociera.
Coś tam wiem, ale musiałbym najpierw przeczytać artykuł, żeby się ustosunkować.
Pozdrowienia
Grendel
Sob 12 Wrz, 2009 17:52
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
sadyk
Szeregowiec
Posty: 11 Skąd: Mazowsze Archiwum: duże
|
|
|
Dywizjony pp miały na stanie przydzielone wagony i lokomotywy. Starano się w miarę możliwości o to, żeby skład wagonów i lokomotyw w jednej jednostce był stały. Pozwalało to na bardziej sprawne szkolenie.
Jeżeli chodzi o cpp 260 to trudno mówić tu, że był stworzony ad hoc. Pociąg w pełnym składzie przyjechał z ćwiczeń. W każdym bądź razie napewno nie był "klejony" specjalnie na "okazję zaolziańską".
pozdrawiam
sadyk
_________________ Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski
Nie 13 Wrz, 2009 18:01
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Mam takie pytanie czy nasz Panzetriebwagen 16 w służbie w WP także używał małych wagonów artyleryjskich z wieżami od t-34 - jak widać to na niektórych zdjęciach w niemieckiej służbie? Czy wiadomo może coś o ilości takiej przeróbek zniszonych T-34?
Pozdrawiam
Czw 08 Kwi, 2010 18:13
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Nic mi nie wiadomo o używaniu lub przejęciu przez Polskę tych wagonów.
Zbudowano je w AEW Dünaburg (warsztatach naprawczych taboru kolejowego w Dauvgapils, na Łotwie; w międzywojennej polszczyźnie - Dyneburg).
Ile? Tu kwestia jest nieco otwarta.
Z pewnością pomysłodawcą budowy takich wagonów był dowódca PZ 1, kpt. Helmut Walter.Pierwszy z nich powstał w roku 1943 i był wieżą i górnym pancerzem z pierścieniem od T-34 osadzonym na pancernej skrzyni umieszczonej wewnątrz ramy dwuosiowego wagonu.Wydaje mi się, ze nie był to nawet wagon-platforma, jak chce tego prof. Sawodny (dlaczego to temat do długiej i osobnej dyskusji).Maźnice osi nie były opancerzone.Wagon trafił do składu PZ 61.
Warsztaty w Dyneburgu zbudowały później (na początku roku 1944, na zlecenie Dowództwa Pociągów Pancernych) dwa interesujące Cię wagony, które od poprzedniego różniły się tym, że w ramach wagonów osadzano prawdopodobnie kompletne kadłuby czołgów T-34.Opancerzono maźnice, skrajnice.
Wagony trafiły najpierw do Rembertowa, gdzie krótko używano ich do szkolenia załóg.W czerwcu 1944roku przydzielono je do PT 16.
Tyle wiadomo z pewnością.
O mniej pewnym (jak dwa wagony identyczne, jak te przydzielone PT 16, w składzie PZ 26) nie chcę za bardzo pisać.Nie mam materiału który potwierdzałby z całą pewnością, że były to RÓŻNE wagony.
Pozdrowienia
Grendel
_________________
Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego
Czw 08 Kwi, 2010 19:42
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
mirekk75
Podporucznik
Posty: 263 Pochwał: 1 Skąd: Krakow, obecnie New Jersey, USA
|
|
|
Czesc.
Oto jakie ksiazki znalazlem o pociagach pancernych.
"German Armored trains in World War II" czesc I i II by Wolfgang Sawodny Wydane w 1989 i 1990.
"German Armored trains on the russian front 1941-1945" by Wolfgang Sawodny wydanie w 2003 roku.
Z Osprey serii mamy "Armored Trains" by Steven Zaloga tu jest kilka zdjec polskich pociagow pancernych Sikorski, Pilsudczyk, zbombardowany PP13 Gen. Sosnkowski, a takze wagon pancerny od Cegielskiego,
"Armored Trains of the Soviet Union, 1917-1945" tej ksiazki nie posiadam wiec nie wiem co w niej jest.
A ta ksiazka ma wyjsc pod koniec kwietnia "German Armored Trains 1904-1945" by Wolfgang Sawodny. Ma miec 428 stron. Zamowilem jak dostane to bede wiedzial co i jak.
Wszystkie te ksiazki mozna znalesc na ebay, amazon.com, barnesandnoble.com.
Mam nadzieje ze troszke pomoglem.
Mirek.
_________________ Have you ever had this feeling that you wanted to go and you still had this feeling that you wanted to stay!!!
Czw 08 Kwi, 2010 20:21
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Mirku,
Mam je wszystkie od lat.Książka prof. Sawodnego ("Die Panzerzeuge des Deutschen Reiches 1904-1945") wydał dawno temu EK-Verlag.Rzecz jasna po niemiecku.Wiem, że pan profesor pracował nad nowym, mocno wzbogaconym wydaniem, lecz obawiam się, że to o którym wspominasz to jedynie angielski przekład (który i tak z pewnością kupię) oryginalnego tekstu.Wydać, ma niestety Schiffer, więc jakość fotografii będzie dużo gorsza niż w oryginale (nie wiem dlaczego oni tak to robią).
Pozycji w bibliografii jest duuuuużo więcej, w kilku językach i (nie chwaląc się) w większości je mam.
Pozdrowienia
Grendel
_________________
Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego
Czw 08 Kwi, 2010 21:05
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
mirekk75
Podporucznik
Posty: 263 Pochwał: 1 Skąd: Krakow, obecnie New Jersey, USA
|
|
|
Tu ci powiem ze tej ksiazki nie moge sie doczekac. Mam pozostale i jestem bardzo zadowolony. Duzo fajnych zdjec wliczajac w to Polskie pociagi pancerne. Ksiazka ma byc na koniec tego miesiaca. Nie mam tej po niemiecku wiec nie mam mozliwosci porownania. Juz ja zamowilem. Co do innych pozycji to nie mam nic wiecej. Jezeli mozna to poprosze o tytuly. Zobacze czy cos mi sie uda znalesc. Wielkie dzieki.
Mirek.
_________________ Have you ever had this feeling that you wanted to go and you still had this feeling that you wanted to stay!!!
Czw 08 Kwi, 2010 23:22
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Dziękuję za wyjaśnienia,
Co do literatury to chyba jedną z najciekawszych ale i nieosiągalnych jest P. Malmassariego Le Train Blinde 18...-1990... - z nielicznych znanych mi fragmentów dzieło imponujące pod wględem ilustracyjno-fotograficznym...może kiedyś uda mi się zdobyć choć skany...
Co do niemieckojęzycznej książki W.Savodnego to mogę ją odstąpić - faktycznie jakość reprodukcji jest bardzo dobra...
A skoro już odgrzebaliśmy temat Panzetriebwagonów to czy znane są jakieś szczegóły i dalsze losy zdobytych we Wrocławiu i nieużywanych przez Niemców wagonów tego typu wyposażonych w wieże od Pz IV.
Zdaje się jest takie zdjęcie przestawiające jeden z nich w tle polskiej delegacji - czyżby tylko spis inwentarza dla armii sowieckiej?
Pozdrawiam
Pią 09 Kwi, 2010 11:06
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Mam taką prośbę - chiałbym wkleić na forum zdjęcie będące stop klatką jednego z ujęć dość znanego filmu "Jarzębina Czerwona", który mam zapisany w wersji analogowej na VHS - chodzi o identyfikacje dodatkowego wagonu pociągu pancernego jaki jest widoczny przez około 1 s za powszechnie znanymi zabytkami (Panzetriebwagen i wagon artyleryjski sowieckiego pochodzenia) stojącymi do dzię w muzeum kolejnictwa ( no chyba, ze to przedziwne odbicie pierwszych wagonów lecz wyraźnie widać inną konstrukcję wieży). Co ciekawe obraz ten w wersji cyfrowej jest jakby pokazany pod innym kątem i jakby minimalnie "ścięty" tak, ze wagon ten nie jest już widoczny...
Będę wdzięczny za pomoc w tej materii bo być może dokonamy ciekawego odkrycia - a ja niestety jestem laikiem w kwestii technicznej wmontowania obrazu...dlatego będę wdzięczny za wskazówki techniczne jak można to zrobić...
Pozdrawiam
Wto 18 Maj, 2010 10:44
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
ALF
Major
Posty: 1637 Pochwał: 1 Skąd: Mysłakowice
|
|
|
Możesz zrobić stop klatkę i zrzut ekranu np za pomocą IrfanView. Opcje -> przechwyć -> ok -> minimalizujesz IV, tak żeby aktywne było okno z filmem i wciskasz F11.
_________________ Serdecznie Pozdrawiam
Jacek
I.K.O.W. 1885-1945
Wto 18 Maj, 2010 15:39
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Mam nadzieją, że się uda wkleić zdjęcie... - widzę , ze jednak się udało - dziekuję wszystkim Kolegom za okazaną pomoc - ale co to jest - mamy rok 1969 i okazuje się, że w "czynnej służbie" jest coś więcej niż Lokomotor i wagon artyleryjski.... Zdjęcie pochodzi z filmu "Jarzębina Czerwona"
Pozdrawiam
Opis załącznika:
Może ktoś wie - co jest po prawej stronie za posowieckiem wagonem artyleryjskim? |
|
|
Wto 08 Cze, 2010 20:17
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Marku,
Dasz radę wyciąć następne kadry? Na tym bardzo mało widać...
Niemniej, jakieś tam wnioski można wysnuć...
Pierwszy pomysł, to był taki nietypowy sowiecki wagon z 1942 roku, oryginalnie uzbrojony w dwie wieże T-26/BT-7.Ale - nie. To nie to.
Drugi - atrapa, ale na jakiej bazie? Gęstość śrub mocujących pancerz przypomina pancerne tendry sowieckich "owieczek", ale nie jest identyczna.Układ płyt tylnego pancerza też jest inny.Dochodzą dość charakterystyczne "okienka/uchwyty/sam nie wiem co to" w górnej części burty tego wagonu.Tendry, ani znane mi wagony ich nie miały.
Możliwości są więc moim zdaniem dwie - albo mamy tu do czynienia z zupełnie nieznanym wagonem pancernym (niemiecką modernizacją/polską modernizacją), albo z wagonem "poprawionym" na potrzeby filmu.Za tą ostatnią możliwością przemawia kształt i wielkość wieży artyleryjskiej.Wątpię by mieściła się w skrajni.Do tego zarówno sama "prawosławna" jak jej jarzmo wyglądają, że tak to ujmę - podejrzanie.
Mam nadzieję, że Artur i Witek dodadzą coś od siebie.
Pozdrowienia
Grendel
_________________
Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego
Ostatnio zmieniony przez Grendel dnia Czw 10 Cze, 2010 13:46, w całości zmieniany 1 raz
Czw 10 Cze, 2010 0:32
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
Kszysztofie spróbuję dziś wieczorem - choć niestety jedyne co mogę zrobić to albo wykonać zbliżenie albo spróbować znaleźć mniej zadymioną :wink: sekwencję. Niestety wagon ten pokazany jest tylko w tym jedynym ujęciu zaledwie przez ok. 3 sek i w trakcie całej kilkuminutowej akcji z udziałem PP jest to jego jedyna "rola".
Co do Twoich uwag to faktycznie wieża i jarzmo nie wyglądają typowo - dodatkowo "podejrzana" armata jaka jedyna nie oddaje strzałów - choć z drugiej strony w niemieckich pociagach zdarzały się przecież wieże szersze od szerokości wagonu (bodaj 10.5 cm?) Pytanie czy w takim ujęciu jak na razie widać wskazana wieża kojarzy sie Tobie z jakąkolwiek podobną?
I pytanie co do innej rzeczy - w jakie działa uzbrojony jest na zdjęciu "poradziecki" wagon artyleryjski? Nie znam się na artylerii ale widać wyraźnie inna konstrukcję dział od tych z Lokomotora...
Pozdrawiam
Marek
Czw 10 Cze, 2010 9:36
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Marku,
Jeśli chodzi o wymiary wieży, to niepokojąca jest raczej wysokość, a nie szerokość.Pierścienie szersze od wagonu wciąż się w skrajni mieściły.Zwłaszcza, że wówczas ściany wagonów nie były pionowe.Ta zaś "wieża" raczej się w skrajni nie zmieści.
Wagon, który nazywasz "poradzieckim", to w miarę standardowej budowy (kilka podtypów, ale to raczej wariacje na temat, niż świadome modernizacje) konstrukcja niemiecka.Z tego, co można wywnioskować z dokumentacji, użyto do ich budowy jedynie ex-sowieckich platform, choć wagon, który trafił do PZ-1 (jak wszystko na to wskazuje - prototypowy dla serii), najprawdopodobniej zbudowano modyfikując wagon typu sewastopolskiego (przynajmniej takie wrażenie odnoszę porównując materiał fotograficzny - kwitów na to nie widziałem).Zbudowano je by doprowadzić logistyczne piekło starych pociągów pancernych do standardu BP-42.
Uzbrojone były standardowo dla tego ostatniego typu: w ex-sowieckie krótkolufowe armaty trzycalowe obr. 1902/30 oraz ex-polskie haubice 100mm wz. 1914/19.
Pozdrowienia
Grendel
_________________
Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego
Czw 10 Cze, 2010 14:51
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
sadyk
Szeregowiec
Posty: 11 Skąd: Mazowsze Archiwum: duże
|
|
|
Wezwany do tablicy...... (Krzysiowi się nie odmawia )
Pamiętam, że w którymś z pism filmowych (z okresu kiedy film był kręcony) były informacje na temat tego pancernego składu. I jeżeli już skleroza nie dała o sobie znać, były tam jakieś fotki. Sekwencji z pociągiem w pierwotnej wersji filmu było więcej i wspomniany wagon występował tam w "pełnej krasie". I chyba był on "zbudowany" na potrzeby filmu (być może na jakiejś bazie). Stąd może taki a nie inny wygląd. Coś mi się kołacze, że był on zniszczony na potrzeby filmu.
Może jakieś informacje można znaleźć w archiwum kinematografii..... a może i w papierach MON...... Żyją jacyś świadkowie pracujący przy tym filmie?
Pozdrawiam
_________________ Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski
Pią 18 Cze, 2010 22:44
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
A wiesz - to w sumie pomysł - po niedzieli sprobuję zadzwonić do łódzkiego Muzeum Kinematografii.Może będą w stanie znaleźć jakieś informacje.
Kwestia tego, czy bazą był tender, czy nie nieco mnie nurtuje.Gdybyś przypomniał sobie coś więcej - byłbym wdzięczny.
Pozdrowienia
Grendel
P.S. Obejżałem całą sekwencję bitwy i rzeczywiście w jednejj ze scen przez ułamek sekundy widać wybuchającą podczas nalotu tę wysoką wieżę artyleryjską (tak mi się przynajmniej wydaje).Scena nie była prawdopodobnie zbyt udana, gdyż ją w montażu ucięto.
_________________
Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego
Pią 18 Cze, 2010 23:31
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
marek8888
Użytkownik zbanowany
Posty: 4455 Pochwał: 5 Skąd: Sekcja polska NKWD
|
|
|
W ciekawym kierunku zmierza próba wyjaśnienia losów "tego trzeciego" :wink:
Tak na marginesie jaki mógł być status w czasie kręcenia tego filmu Lokomotoru wraz z wagonem artyleryjskim - czy były one w rezerwie (czy wiadomo kiedy je z niej wykreślono?) czy też po prostu wyciągnięto je z jakiegoś torowiska? Czy w trakcie filmu lokomotor jechał o wlasnych siłach czy też go "popychano" No i ostatnie pytanie - film jest co prawda czarno-biały ale widać wuraźnie zarysy jakigoś kamuflarzu - czy to jeszcze malowanie poniemieckie ( po dwudziestu czterech latach jest to w ogóle możliwe?) czy też jakiś powojenny kamuflarz?
Pozdrawiam
Pon 21 Cze, 2010 15:31
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Hubertus1656
Szeregowiec
Posty: 9
|
|
|
Przepraszam że się wcinam i odswieżam stary wątek. Ale strasznie zainteresowały mnie losy wspominanego Panzerzuga 74 zniszczonego pod Pogorzelą. Czy był on uzbrojony w sowieckie 76tki.czy raczej ex polskie 100? Bo na łoże od niemieckiej 105tki o nie wygląda. Czy miał szanse posiadac już wagon p-panc ,nominalnie należał do typu BP44 ale czy on i dwaj bliźniacy zdołali opuscic Rembertów w lipcu 1944 z tym wagonem,czy tez dodawano je składom formowanym w Milowicach? I czy faktycznie czołgi 107 BPanc tak bardzo zmasakrowały cały skład? Jestem w posiadaniu trzech elementów od w/w składu i tak mi się zdaje że dwa większe to z parowozu,ale naturalnie mogę się mylic, a trzeci to fragment wieży.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Sob 02 Wrz, 2017 22:03
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
To była przejściówka z BP42 na BP44, miała armaty jak w BP42. Niestety Sawodny (te które mam) nie rozwodzi się zbytnio na jego temat.
_________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Sob 30 Wrz, 2017 13:24
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
MIECIO
Szeregowiec
Posty: 1 Skąd: KRAKÓW
|
|
|
GROM
Witam,
Z pisma mojego dziadka, członka załogi Pociągu Pancernego "GROM" wyczytałam co następuje:
od 45-go-48 pełnił służbę w Ochronie Kolei DOKP- KRAKÓW , która była jednostką zmilitaryzowaną a w późniejszym okresie pełnił służbę jako żołnierz w Pociągu Pancernym nr 1.
Pociąg ten brał udział w ochronie obiektów kolejowych na trasie :
ZAGÓRZ-KOMAŃCZA-REJOWIEC-ZAWADA-HREBENNE na terenie woj. rzeszowskiego i lubelskiego, na tym terenie działały bardzo silne bandy ukraińskie /UPA/.
W czasie okupacji pracował na kolei i wykonywał tam zadania bojowo-sabotażowe z polecenia Władz Konspiracyjnych AL i AK, mimo ,że do nich nie należał.
Na terenie woj. rzeszowskiego brały udział prawie wszystkie jednostki pociagów pancernych S.O.K. i sztabów LWP w ramach akcji "WISŁA".
Ciekawostką jest fakt ,że mój dziadek jest na zdięciu załogi pociągu pancernego GROM , więc pewnie jeździł jednym i drugim.
W internecie znalazłam , że dywizją pociągów pancernych S.O.K. dowodził kpt. Marian Jarosz , zaś Gromem ( to wiem ze zdięcia mojego Dziadka) )por. Tomalak E..
Z tego wynika , że inf trzeba szukać wszędzie, dosłownie.
Pią 15 Lis, 2024 19:48
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|