|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Horoch
Porucznik
Posty: 592 Pochwał: 1
|
|
|
Odznaki Pułków Kolejowych w II RP
1 Pułk Wojsk Kolejowych
Pułk sformowano 1 sierpnia 1921 roku. W jego skład weszły dwa bataliony kolejowe nr I i II oraz batalion zapasowy pułku. Jednostka stacjonowała w garnizonie Kraków, w koszarach przy ulicy Montelupich. 1 października 1924, w związku reorganizacją wojsk kolejowych, pułk został przeformowany i przemianowany na 1 Pułk Saperów Kolejowych. Zaś 20 października 1929 roku po wprowadzeniu nowej organizacji saperów na stopie pokojowej 1 Pułk Saperów Kolejowych został przeformowany w 1 batalion mostów kolejowych i podporządkowany dowództwu 4 Brygady Saperów, a potem 1 Grupy Saperów.
Pią 03 Maj, 2019 9:49
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Horoch
Porucznik
Posty: 592 Pochwał: 1
|
|
|
2 Pułk Wojsk Kolejowych
Pułk sformowano 1 sierpnia 1921 roku. W skład pułku wchodziło dowództwo, sekcja administracyjno-taborowa i dwa bataliony po trzy kompanie kolejowe. Jednostka stacjonowała w garnizonie Jabłonna. 1 października 1924, w związku reorganizacją wojsk kolejowych, pułk został przeformowany i przemianowany na 2 Pułk Saperów Kolejowych. W związku z likwidacją 3 pułku wojsk kolejowych w Poznaniu, 2 pułk został uzupełniony częścią jego oficerów i szeregowych. 20 października 1929, w związki z kolejną reorganizacją wojsk saperskich, 2 pułk saperów kolejowych został przeformowany w 2 batalion mostów kolejowych, który składał się z: dowództwa, kwatermistrzostwa, kompanii administracyjnej, kompanii szkolnej, czterech kompanii mostów kolejowych, kompanii silnikowej, parku z warsztatami. W 1934 batalion uczestniczył w likwidacji skutków powodzi w rejonie Mszany, zbudował mosty w Bogumiłowicach i Myślenicach.
Pią 03 Maj, 2019 9:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Horoch
Porucznik
Posty: 592 Pochwał: 1
|
|
|
3 Pułk Wojsk Kolejowych
Pułk sformowano 20 grudnia 1921. Jednostka stacjonowała w garnizonie Poznań. W 1924 roku z powodu braków kadrowych zostały zlikwidowane trzecie kompanie w batalionach. 1 października 1924 roku pułk na podstawie rozkazu Ministra Spraw Wojskowych został rozwiązany. Zgodnie z powyższym rozkazem, żołnierze i sprzęt 3 pułk kolejowego został przydzielony do 1 pułku wojsk kolejowych w Krakowie i 2 pułku wojsk kolejowych w Jabłonnie.
Pią 03 Maj, 2019 10:05
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Horoch
Porucznik
Posty: 592 Pochwał: 1
|
|
|
Wojskowa Straż Kolei
18 listopada 1918, na wniosek Warszawskiej Dyrekcji Kolejowej, Ministerstwo Kolei Żelaznych powołało do życia Straż Kolejową. Formacji tej powierzono zabezpieczenia majątku, utrzymanie bezpieczeństwa publicznego, ładu i porządku oraz ochronę podróżnych i ich mienia w czasie podróży i na terenach przynależnych do kolei.
28 kwietnia 1919 w porozumieniu z Ministrem Kolei Żelaznych Straż Kolejową podporządkował sobie na czas wojny Minister Spraw Wojskowych. Od tej chwili straż stała się częścią Wojska Polskiego. Dotychczasowe zadania straży uzupełnione zostały o ochronę transportów wojskowych i zabezpieczenie obiektów kolejowych mających znaczenie wojskowe. Jednocześnie zmieniona została nazwa formacji na Wojskowa Straż Kolejowa. Po niespełna roku, 1 lutego 1920 rozwiązano tę formację, a całość spraw przekazano Policji Państwowej. Sytuacja taka trwała 14 lat, w tym czasie na terenie kolejowym nastąpił znaczny wzrost przestępczości. Dlatego 15 kwietnia 1934 przystąpiono do organizacji Straży Ochrony Kolei. W okresie II RP do roku 1939 działał Związek byłych żołnierzy Wojskowej Straży Kolejowej RP.
Pią 03 Maj, 2019 10:12
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz dodawać załączników w tym forum Nie możesz ściągać plików w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|