| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pitt35
Sierżant

Sierżant




Posty: 86
Skąd: 54°30'N 18°32'E
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

T-55

Jakie państwa przezbroiły swoje T-55 w inne armaty? Z tego co wiem to chyba tylko Izrael w 105 mm ale czy na pewno?
Która modernizacja tego czołgu była najlepsza. Chodzi mi np. między innymi o modernizacje naszą czyli "Merida" itp. wykonane przez inne państwa.

Czy istnieją jakieś książki lub publikacje na temat naszej "Meridy"?

Pozdrawiam Piotr

Pon 02 Paź, 2006 9:51

Powrót do góry
Przezdzieblo
Kapral

Kapral




Posty: 56
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Afganistan - znany jest wóz z zainstalowaną w miejsce armaty skróconą haubicą 122 mm D-30

Chiny:
1) Typ 69-I, kopia rosyjskiej armaty gładkolufowej 100 mm U-5TS
2) Typ 69-III (Typ 79), brytyjska armata 105 mm L7A3
3) Typ 80, prawdopodobnie wariant armaty 105 mm L7
Ponadto NORINCO prezentowało różne modyfikacje Typów 59 i 69 z armatami 105 i 120 mm przeznaczone na eksport; propozycję Typu 59 z wariantem L7 przedstawiła też brytyjska Royal Ordnance (Pakistan 1987 rok)
Można też wspomnieć o chińskim "lekkim" T-62 (wóz powstały na bazie Typu 59) uzbrojonym w armatę 85 mm (prawdopodobnie kopia D-70 z lekkiego działa samobieżnego ASU-85)

Egipt - czołgi Ramzes-1 i Ramzes-2 otrzymały armaty 105 mm (zapewne odpowiednio któryś wariant L7 i M68; modernizację wozów przeprowadzali Brytyjczycy i Amerykanie)

Indie - podobno T-55 tego kraju przezbrojono w armatę 105 mm L7A3

Irak - prezentowany w 1989 roku wariant Typu-69 z armatą 125 mm 2A46 ze zmechanizowanym układem ładowania z T-72

Iran - Typ 72Z, zainstalowano prawdopodobnie miejscową kopię armaty 105 mm L7A3

Izrael - TI-67 (Tiran 5), armata 105 mm M68 (amerykański licencyjny wariant brytyjskiej L7)

Pakistan - czołg znany jako Al Zarrar, prototypy wyposażono w ukraińskie gładkolufowe armaty 125 mm

Rosja - dwie propozycje modernizacji:
1) wóz zaprezentowany w Omsku (2001 rok?), zamontowana 125 mm armata z rodziny 2A46 (lub 2A46M)
2) wóz ze zunifikowaną wieżą przygotowaną przez biuro KBTM, armata 125 mm (choć w wieży można montować i potężniejsze)

Rumunia - armaty 100 mm w wozach TR-580 i TR-85 zmodyfikowano, w TR-85M1 zastosowano udoskonaloną konstrukcję (choć to nadal potomek oryginalnej "setki")

Słowenia - M-55 S1 z armatą 105 mm M68 (amerykański licencyjny wariant brytyjskiej L7, w tym przypadku dostarczona przez izraelską firmę IMI)

Urugwaj - kupione w Izraelu T-55, zamontowano 105 mm M68


Ponadto swoje propozycje modernizacji przedstawiły Singapore Technologie Automotive i ukraińskie biuro konstrukcyjne Morozowa (KMDB). Pierwsza propozycja obejmuję wóz z nową wieżą z długolufową (L52) armatą 105. KMDB kusi T-55AGM z armatami 125 mm KBM-1 i 120 mm KBM-2, oraz tańszą przeróbką T-55 z możliwością wstawienia gładkolufowej 125-tki (bez mechanizmu ładowania).



Czyli służy (lub służyło) co najmniej kilka odmian wozów z nowymi armatami, zdarzają się jednorazowe "przeróbki" i wciąż istnieją propozycje modernizacji obejmujące wymianę uzbrojenia.


Co się tyczy "lepszości" - jeżeli weźmiemy pod uwagę także demonstratory technologii to IMHO z całego zbioru modyfikacji największą wartość (siła ognia, osłona pancerna) mają propozycje ukraińskie i rosyjskie. Jeżeli ograniczymy się w ocenie do wozów, które zaistniały w linii, to chyba Merida nie byłaby bez szans (przynajmniej w kategorii pojazdów z oryginalnym uzbrojeniem).



P.S. Dodany załącznik


Ostatnio zmieniony przez Przezdzieblo dnia Czw 05 Paź, 2006 20:55, w całości zmieniany 1 raz

Pon 02 Paź, 2006 13:41

Powrót do góry
Pitt35
Sierżant

Sierżant




Posty: 86
Skąd: 54°30'N 18°32'E
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Sporo jednak tego było. Ciekawy jest ten słoweński M-55 S1. Masz może jakieś dane techniczne lub jakieś zdjęcie tego czołgu oraz wiadomo ile Słowenia tych wozów zmodernizowała?

Sro 04 Paź, 2006 12:54

Powrót do góry
Przezdzieblo
Kapral

Kapral




Posty: 56
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

To rzadki zwierz.
Zdjęć w Sieci i linków z danymi niewiele:
http://www.st-ravne.si/obrambnaoprema/oklepnaoprema/t55.aspx
http://www.slovenskavojska.si/poklicna/oborozitev/tank_m55.htm
http://www.obramba.com/november2000/podrobno.html
http://www.aimpress.ch/dyn/pubs/archive/data/200112/11215-002-pubs-lju.htm
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/highlight/m55/t/28523
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/m55s1.htm
Wątpliwości też budzi oznaczenie pojazdu. To M-55 S1 podałem za "Nową techniką wojskową" z września 2001 (tam znajdziesz najwięcej danych), ale spotyka się też M-55, M-55 S, M-55S (bez spacji), T-55S1.

W latach 1995-1996 zbudowano dwa prototypy (P1 i P2). Potem zmontowano cztery czołgi przedseryjne (T1-T4), które eksploatowano w 74 baonie zmechanizowanym w Mariborze. Wedle "NTW" I seria liczyła 30 wozów, w II miało być ich kolejne 15. Czyli można liczyć 4+30(+15?).

Dane SKO EFCS-3-55B Fotony znajdziesz poniżej:
http://www.fotona.si/defence/fire_control_t55.asp
Ponoć to samo SKO zastosowano w irańskim Typie 72Z, jego mutacje można montować w T-72 (EFCS-3-72A i B) i M-84A (EFCS-3-84).

Czw 05 Paź, 2006 20:32

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4539
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, jak doniosła nasza prasa Słoweńcy wycofali już z czynnej służby czołgi M-55 i przenieśli je do rezerwy. Pozdrawiam.

Czw 05 Paź, 2006 22:01

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.