| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KK
Sangwi

Sangwi





Posty: 1006
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

BT-4

Chciałem poruszyć temat jednej z mniej znanych radzieckich konstrukcji, mianowicie czołgu BT-4.
Czołg ów, posiadał dwie wieże, standardowe dla T-26 (model 1931). I tu pojawia się problem. jedne źródła twierdza że w obu zamontowane byly karabiny maszynowe, inne że w jednej karabin,a w drugiej działo kal. 37 mm.
Problem jest również z materiałem fotograficznym. Jedyne zdjęcia rzeczonego czołgu do jakich dotarłem to cztery fotografie z czasopisma "Poligon", który dołączam do postu. Z tym że podpisy głoszą iż jedno zdjęcie przedstawia BT-4, a reszta BT-VT. I tu drugie pytanie - co to takiego?
kolejne pytanie, ile tych czolgów wyprodukowano? Jaki byl ich los?
jeśli ktoś będzie znał odpowiedzi na którekolwiek z zadanych pytań będe wdzięczny.
Pozdrawiam

P.S. Przy wstawianiu załączników pojawia się jakiś fatal error.

Pią 19 Paź, 2007 20:08

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Re: BT-4

KK napisał:
Czołg ów, posiadał dwie wieże, standardowe dla T-26 (model 1931). I tu pojawia się problem. jedne źródła twierdza że w obu zamontowane byly karabiny maszynowe, inne że w jednej karabin,a w drugiej działo kal. 37 mm.

Wspominane zdjęcia z artykułu Jepaczewa w "Poligonie" (dołączam je) pokazują obie wersje.Zresztą - nie ma co się dziwić - skoro były identyczne, jak w T-26.
KK napisał:
Z tym że podpisy głoszą iż jedno zdjęcie przedstawia BT-4, a reszta BT-VT. I tu drugie pytanie - co to takiego?

Przeczytaj artykuł ;o)Jepaczew wyjaśnia pochodzenie tej nazwy.Wyjaśnię odrobinę - WT=Wnutriennaja Tiurma. Chodzi o to, że biuro konstrukcyjne przy ChTZ, któremu powierzono projektowanie tego czołgu było łagrem-szaraszką.
KK napisał:
kolejne pytanie, ile tych czolgów wyprodukowano?

Dokładna liczba jak mi się wydaje jest nieznana - nieoficjalnie 20 sztuk seryjnych + jeden prototyp?
KK napisał:
Jaki byl ich los?
Pewnie taki, jak pozostałych BT-22, które skończyły w hutniczych piecach gdzieś nad Renem lub na Uralu zaraz na początku wojny.Niestety - nie mam żadnych informacji n/t ich przydziału/przebiegu służby.

Pozdrowienia
Grendel

P.S.
Widział ktoś gdzieś zdjęcie BT-3?Zdawkowy opis konstrukcji czytałem, ale zdjęcia nie widziałem.



Opis załącznika:
BT-4 a.k.a. BT-WT dwubroniowe.

Opis załącznika:
BT-4 a.k.a. BT-WT dwubroniowe.

Opis załącznika:
BT-4 a.k.a. BT-WT - dwubroniowe.
Opisane jako:"Czołgi BT zdobyte przez Niemców w czerwcu 1941." roku.

Opis załącznika:
BT-4 a.k.a. BT-WT - uzbrojone w dwa karabiny maszynowe.

Sob 20 Paź, 2007 3:06

Powrót do góry
KK
Sangwi

Sangwi





Posty: 1006
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Re: BT-4

Serdeczne dzieki za wszystkie informacje

Grendel napisał:

Przeczytaj artykuł ;o)Jepaczew wyjaśnia pochodzenie tej nazwy.

Niestety - nie znam rosyjskiego

Nie 21 Paź, 2007 15:43

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy Bardzo szczęśliwy
Najmocniej przepraszam, ale ten artykuł w Poligonie zamieszczony był ongi w numerze kwietniowym, a konkretnie prima aprilisowym...
Cała historia jest wyssana z palca, a wszystkie ilustrujące artykuł zdjęcia są fotomontażami ze zdjęć BT i dwuwieżowych T-26 - zwróćcie choćby uwagę, że na pierwszym zdjęciu wieże i kadłub są inaczej oświetlone. Na zdjęciu trzecim jest to ewidentne - na wieże słońce pada z lewej strony, na kadłub - z prawej. Po przejrzeniu kilku rosyjskich książeczek udało mi się znaleźć wszystkie zdjęcia jednego z tych typów (nie pomnę już BT czy T-26) i jedno czy dwa drugiego, które posłużyły do wykonania tych fotomontaży. Np. zdjęcie na p. Czerwonym w oryginale przedstawia dwuwieżowy T-26 - wstawiono na nie kadłub BT i dołożono BT-2 na drugim planie. Dwuwieżowego BT tak naprawdę nigdy nie było.
Zresztą w dalszej części tego numeru Poligonu (str. 47) jest informacja, które artykuły są żartami (m.in. o niszczycielu czołgów na bazie T-38), a i sam artykuł zawiera przesłanki co do swej prawdziwej natury - w rodzaju nazwiska Durnygin.

Pzdr

Grzesiu

EDIT

Cytat:
Widział ktoś gdzieś zdjęcie BT-3?Zdawkowy opis konstrukcji czytałem, ale zdjęcia nie widziałem.

Nie masz aby na myśli BT-4 - ale tego prawdziwego (spawany kadłub, pojedynczy zaczep holowniczy, zmodyfikowany kadłub umożliwiający wymianę sprężyn zawieszenia bez demontażu burt etc.)? Bo BT-3 to była odmiana BT-2 wykorzystująca gwinty metryczne miast calowych, poza tym się nie różniąca. Zdjęcia BT-4, pomimo zbudowania trzech sztuk, nie widziałem niestety.

Pon 22 Paź, 2007 19:35

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grzesio,
Tiaaa...Artykuł T.R.Jepaczewa (Trepaczew!) nie rościł sobie prawa nawet do odrobiny prawdopodobieństwa ;o)Choćby owo cytowane przeze mnie nadanie czołgowi obozowej desygnacji ;o)Zastanawiałem się, czy ktoś się połapie.Powinienienem chyba w tekście wstawić jakieś "perskie oko" - bo tak wyszło mi cholernie "na serio".Ze zdjęć jedynie jedno (pierwsze z zamieszczonych przeze mnie) z daleka zalatuje zabawą edytorem grafiki.Reszta dobrze jest zamaskowana ziarnistością, brakiem ostrości i fatalną rozdzielczością...
Przyznaję jednak szczerze - nie miałem pojęcia, że numer 10 był kwietniowym/primaaprilisowym (kupiłem pierwsze 10 numerów hurtem w pewnym sklepie modelarskim, więcej ich się tam nie pojawiło).
O ile tutaj bzdurę, czy żart czuć było z daleka, to o dwuwieżowych (lecz uzbrojonych jedynie w karabiny maszynowe) BT-4 przeczytasz zarówno w broszurze Szmieliewa, jak i Broniekoliekcji 1996/01 Bariatyńskiego i Kołomyjca.Jedynie Pawłowowie i Żełtow podają bardzo treściwe informacje (które cytujesz) w swoich monografiach z Armady i Eksprintu (w zasadzie to jedna i ta sama książka - wydana przez dwa różne wydawnictwa).
O fotografię BT-3 pytałem idąc "tropem" T.R.Jepaczewa ;o)
Pozdrowienia
Grendel

Wto 23 Paź, 2007 0:06

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czyli mamy jasność. Bardzo szczęśliwy
Co do dwuwieżowych BT, to owszem - ongi o nich pisano, ale co nowsze publikacje wyraźnie się z tym mitem rozprawiają - choćby właśnie Bariatinski i Kołomijec w Broniekoliekcji z 1996. Bodaj oni jako pierwsi napisali otwartym tekstem, że BT-4 nie był dwuwieżowy.

Cytat:
В ряде как зарубежных, так и отечественных изданий БТ-3 представляют как вариант БТ-2 со сплошными (то есть штампованными) опорными катками, а БТ-4 как двухбашенную машину (по типу Т-26 обр.1931 г.) с пулеметным вооружением. Количество «выпущенных» машин при этом колеблется от опытных образцов до нескольких десятков серийных. Упоминается даже об их участии в боях начального периода Великой Отечественной войны! Увы, можно определенно сказать, что это заблуждение авторов. Архивные документы содержат совсем иные факты (...)
Проект БТ-4 был закончен в июле 1932 года и представлял собой машину с полностью сварным корпусом, внешне отличавшуюся от БТ-2 лишь наличием вместо передних буксирных крюков одного центрального зацепа и упрощенными надгусеничными крыльями.


Pzdr

Grzesiu

Wto 23 Paź, 2007 9:40

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

W tym momencie przyznaję się, że kiedyś (wczoraj nie sprawdzałem) czytając Broniekolecję źle zrozumiałem tekst (pewnie czytałem nieuważnie), gdyż do tej chwili byłem przekonany, że autorzy potwierdzają istnienie dwuwieżowych BT-4...
Wstyd.
Dzięki za poprawienie!
Pozdrowienia
Grendel

Wto 23 Paź, 2007 14:34

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ales plosem! Wink
Natomiast muszę stwierdzić, że sprawę zamącił jeszcze nasz krajowy geniusz Ledwoch, który w swej monografii BT powtórzył wersję o dwuwieżowych BT-4 (opatrując ją jeszcze dowcipnym komentarzem w rodzaju, że nic o nich dokładnie nie wiadomo, bo wszystko było ściśle tajne, przed przeczytaniem spalić), pomimo że w bibliografii wymienił Broniekolekcję. Evil or Very Mad

Oj, coś mnie kusi, aby założyć wątek poświęcony niejasnym niuansom radzieckiej pancerki. Takim jak np. STZ-35, SU-37...

Pzdr

Grzesiu

Wto 23 Paź, 2007 15:15

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hieh...Chcesz mnie zmusić do przekopywania się przez kilkadziesiąt publikacji? A niedoczenianie! ;o)
Przed końcem roku nie ma mowy bym znalazł czas na poważniejsze zajęcie się tą tematyką...Jak kończy się poleganie na pamięci i pobieżne przeglądanie treści widać kilka postów wyżej :(
Ale otwieraj takie wątki - może przyciągnie to do nas nowych użytkowników zainteresowanych tematyką?

Ad. książeczka Ledwocha - nie mam.I raczej nie chcę nań marnować pieniędzy.Sterta rosyjskich publikacji mi wystarczy, gdyż to z nich przepisuje.
Coś mi się plącze, że o dwuwieżowych BT pisał też kiedyś pewien nieżyjący już , a bardzo zasłużony propagator historii broni pancernej, ale nie mogę znaleźć tego artykułu, więc nie będę się przy tym upierał.

Pozdrowienia
Grendel

Wto 23 Paź, 2007 17:43

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.