A to moja 29 letnia Corolla - kultowy model -z 1984 r -prawie wszystko oryginalne/poza klapa bagaznika/
przebieg 165 tys
Planowalem ja odrestaurowac na zabytkowy-niestety finanse..i bede musial sprzedac.
Ostatnie juz jej zdjecia...
Prototyp polskiego samochodu SMYK . Zwraca uwagę oryginalną bryłą nadwozia i nietypowymi rozwiązaniami technicznymi. Do auta wsiada się przez uchylne drzwi stanowiące jednocześnie przednią ścianę nadwozia. Razem z drzwiami odchyla się kolumna kierownicy. Do napędu Smyka zastosowano silnik o pojemności skokowej 350 cm3 pochodzący od motocykla Junak. Przeniesienie napędu odbywało się za pośrednictwem przekładni 4-biegowej bez biegu wstecznego. Do zmiany kierunku jazdy służyła skrzynka redukcyjna z przekładnią zwrotną. To nietypowe rozwiązanie powodowało, że kierowca miał do dyspozycji cztery biegi do przodu lub (po przełączeniu dźwignią przekładni zwrotnej na postoju) cztery biegi do tyłu. Samochód ten miał być produkowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (równolegle z motocyklem Junak), ale do tego nie doszło.
Piękna jest ta ostatnia! W takim razie, czekamy na resztę. Przy okazji pochwale się, że wujek od jakiegoś czasu zajmuje się odrestaurowywaniem starych polskich motorów. Ma już dwa awoki, jedną jaskółkę i dwie starsze SHLki, jedna wersja kielecka, druga warszawska. Pięknie wykończone! Pozdrawiam.
Kilka lat temu przez północną Polskę w drodze z Włoch na Łotwę przejechała kolumna zabytkowych samochodów Alfa Romeo (na kołach !). Na kilka godzin zatrzymali się w Gdyni. Właśnie natrafiłem w albumie na kilka zdjęć z ich postoju (powinno być więcej, może znajdę).
Na pierwszym zdjęciu widać, że samochód ma za chłodnicą zamontowany wentylator. Było to konieczne zamontowanie nieoryginalnego elementu ponieważ starsze pojazdy miały chłodzenie inercyjne-termosyfonowe bez pompy wody. Aby przyspieszyć krążenie cieczy w układzie konieczne było szybsze schładzanie.
Takie wentylatory miały zamontowane wszystkie uczestniczące w rajdzie Alfy z obiegiem termosyfonowym. I patent zdawał egzamin.
W temacie starych samochodów.
W 1985 roku wynalazkowi nazwanemu samochód wybiła setka. Z tej okazji ukazało się wiele okazjonalnych gadżetów. Krakowskie Zakłady Wyrobów Papierowych wypuściły z tej okazji karty do gry z wizerunkami ludzi i samochodów znaczących w tej stuletniej historii. Zakupiłem wówczas jeden komplecik (szkoda, że tylko jeden), który prawie spokojnie sobie poleżał do czasów, gdy samochodowi stuknęło (okrągłe) 127 lat.
I tak:
J trefl-Barney Oldfield
J karo-Paul Daimler
J pik-Emil Levassor
J kier-Nicolaus A. Otto
Hej Wszystkim, z ciekawością czytam ten dział jako bardzo mi bliski , a że dawno tu nie zaglądałem to tym bardziej się cieszę z jego zaistnienia.Nawiązując do Muzeum Tatry w Koprywnicy-byłem widziałem również ; polecam również Muzem Skody w Mlada Boleslav ; podobne odczucia i apetyt rosnący na więcej.
W muzeum Skody wiele eksponatów technicznych- np doskonałe silniki z początku 20 w; ( jako ciekawostka=tylko Skoda wówczas miala prawo wytwarzania w tym rejonie Europy doskonałych ówcześnie jednostek z rozrządem suwakowym ;które były stosowane do najdoskonalszych-najdroższych pojazdów).Perełkami są również modele studyjne Skody ( prezentowane na Międzynarodowych Salonach - np wersja przedprodukcyjna Roomstera -odlot !!! jak i też wersja Skody Oktawi ta współczesna = czyli octawia coupe z napędem syncro i silnikiem 2.8/nawet nie trzeba się dużo gimnastykować czemu nie weszła do produkcji.../
Pozatym pełen przekrój modeli od przełomu XiX w/ XX w i sięgających do XXI w....człowiek chłonie i podziwia braci CZechów - przecież to tak blisko nas...
Jadąc w kierunkach płn Zach Europy polecam Muzem firmy Karmann w Osnabruck...miałem okazję zwiedzać zarówno cały zakład produkcyjny jak i muzeum, tam z kolei są mocno zróżnicowane egzemplarze jako ze Karmann przerabiał czy adaptował przeróżne marki z całej Europy.
Że Ty wiesz-to wiem. Ale nie wszyscy czytający mają jasność.
C.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.