| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poraj
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 19
Skąd: Bogoria
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Herb Bogoria - prośba do heraldyków

Witam
Proszę pomoc w rozwiązaniu mojego problemu. Mieszkam w Bogorii i amatorsko zajmuję się jej historią.
Bogoria był to starodawny herb i godło wojenne z XI wieku. Bogoria to również nazwa miejsca pojawia się w zapiskach w XII wieku (co nie znaczy, że nazwy tej używano wcześniej).
Wielką niewiadomą jest dla mnie co było wcześniej, określenie miejsca czy nazwa herbu?. Czy nazywano miejscowości od herbu, a czy może herb nazwano, bo istniała taka nazwa miejsca z którego wywodził się otrzymujący herb?
W sprawach heraldyki jestem zupełnie zielony i mam tylko ogólne pojęcie na jakich zasadach nadawano nazwy herbom.
Legenda herbowa jest następująca:
Bolesław Śmiały1, trzema tylko tysiącami swojej kawaleryi uzbrojony, na daleko większą zgraję Połowców pod Snowskiem natarł i na głowę nieprzyjaciół poraził. W tej potyczce pułkownik między inszymi pierwszymi jeden, Bogoria nazwany, z wielkim serca męstwem Połowców siekąc i swoich do zwycięstwa zapalając, kilka ran i postrzłów na ciele wyniósł z tej batalii. Powracającego tak z placu Bogorię postrzegłszy Bolesław i owe postrzły z piersi sam mu ręką królewską wyjął i jak były złamane, tak jemu i jego potomkom na wieczny zaszczyt nadał.
Kasdper Niesiecki, Herbarz, t.II, s. 198
Nie widzę w niej jednak związku z semantyczną nazwą, która wyjaśniano tak:
Pierwszy człon bogo- należy semantycznie powiązać z prasłowiańskim „bog'b” = „bogactwo, szczęście", drugi zaś •ryja z ryć, kopać. W prasłowiańskim języku używano tego określenia w dosłownym znaczeniu ryć, kopać ale również określano nim rów, jar czy wąwóz**