Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Japońskie pociągi i drezyny pancerne
Witam!
Myślę, że nowy temat zainteresuje wielu. Poszerzy także naszą wiedzę. Proszę o zamieszczanie zdjęć. Pozdrawiam.
Opis załącznika:
|
|
Pią 19 Paź, 2007 10:06
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Japoński pociąg pancerny. Lata trzydzieste, Chiny.
Edit: Malmassari określa ten pociąg mianem "niezidentyfikowanego", ale zawęża rejon jego operacji do okolic Peiping.Na zdjęciu w "Les Trains..." (zamieszczę je poniżej) pociąg ten jest w charakterystycznym kamuflażu - nawet w Polsce zwanym - "japońskim" ;o)
Opis załącznika:
|
|
Pią 19 Paź, 2007 10:15
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Opancerzony wagon motorowy "Zaamuriec". Został zdobyty w 1930 roku przez Japończyków w Chinach.
Opis załącznika:
|
|
Pią 19 Paź, 2007 10:22
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Mandżuria, 1918 rok.Współpraca czesko-japońska.
Edit: Malmassari w "Les Trains Blindés 1826-1989" umiejscawia fotografię w Niżnie-Ussuryjsku.
Opis załącznika:
|
|
Pią 19 Paź, 2007 10:29
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Krzysztof,
Widzę, że usiłujesz zachęcić Jabu do podzielenia się swoimi zasobami ;o)
Mam szczerą nadzieję, że to się uda.
Osobiście nie mam teraz czasu na porządne wyspanie się, więc niewiele mogę w tej dziedzinie pomóc - niemniej zamieszczę kilka zdjęć z japońskiego Ground Power.
Zdjęcia zamieszczam z japońskimi podpisami - może Jabu (lub ktokolwiek inny) da się skusić na ich przetłumaczenie?
BTW - Krzysztof - na naszym forum można zamieszczać do 10 fotografii w jednym poście ;o)
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Pią 19 Paź, 2007 18:55
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
JABU
Plutonowy
Posty: 73 Pochwał: 1 Skąd: WARSZAWA-PłOCK
|
|
|
Wiecie, ja się dopiero wczoraj w nocy dzięki uwadze Grendela zorientowałem, że gdzieś tu na forum grasują japońskie pociągi pancerne…
Może zacznijmy od galerii Grendela (łatwiej bo są japońskie podpisy):
FOTO 1.
1. Eksperymentalny pociąg pancerny zbudowany w 1933 roku w Mandżurii z myślą o patrolowaniu świeżo przejętej przez Japończyków, tamtejszej gęstej linii kolejowej, którą chińskie grupy dywersyjne (działające na japońskim zapleczu) masowo niszczyły w przedziale: początek 1932-początek 1934.
W raportach oznaczany jako: Rinji Soko Ressha (Specjalny Pociąg Pancerny). Mimo ambitnych początkowo planów do służby wprowadzono na przełomie 1933/34 jeden pociąg tego typu i na tym się skończyło.
W 12 wagonach zabudowano: - 1 x haubicę Typ 4 kal. 15 cm,
- 1 x armatę plot. Typ 14 kal. 10 cm,
- 2 x armaty plot. Typ 11 kal. 75 mm,
Operował na obszarze Mandżurii i północnej Korei w ramach tzw. 2. Jednostki (Zgrupowania ?) Pociągów Pancernych, w skład którego poza w/w pociągiem wchodził jeszcze jeden lekki pociąg pancerny starego typu (jeszcze ex-rosyjski, lub skonstruowany w oparciu o elementy kilku rosyjskich pociągów przejętych/pozyskanych przez Chińczyków przed 1918).
Specjalny Pociąg Pancerny uczestniczył na pewno w starciach z Sowietami pod Changkufeng (jeź. Chasan 1938). Natomiast dyskusyjny jest jego udział w konflikcie z Chinami, mimo, że mój guru podaje na swojej stronie, że brał w nich udział
http://www3.plala.or.jp/takihome/ExArmoredTrain.html
co ja jednak cichutko i bez świadków kwestionuję.
FOTO 2
2. Wagon pancerny z wieżami mieszczącymi każda pojedynczy nkm Typ 93 kal. 13,2 mm; uzbrojony także w kaemy kal. 6,5 mm w kadłubie (nie wiem czy tak można pisać w odniesieniu do konstrukcji wagonu).
FOTO 3
Opancerzona lokomotywa stanowiąca wersję rozwojową opartą na lokomotywach Typu “Sorii”. Chroniły ją pancerne płyty rzędu 6-10 mm. Użytkowana głównie w południowej części Mandżurii.
FOTO 5
Wagon dowódczy (do korygowania ognia artylerii?) – dwupodłogowy. Na górze znajdował się przedział łącznościowy do kierowania ogniem artylerii pociągu; w dolnym przedziale mieściły się m.in. stanowiska kaemów kal. 6,5 mm.
FOTO 6
50-tonowy wagon pancerny przewidziany do transportu węgla i wody. Jednorazowo mieścił materiał pozwalający na pokonanie 600km trasy (węgiel), lub 300km (woda).
Na razie tyle,
Pozdrawiam,
jabu
_________________ Wszystkiego nie napiszesz. O wszystkim można tylko pomarzyć. Szamil Basajew.
Sro 31 Paź, 2007 11:38
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Jabu,
Wielkie dzięki za podzielenie się wiedzą:) Moja ogranicza się w zasadzie do kilku stron z monografii p. Malmassari'ego i kilku wzmianek w innych książkach.Wszystko ponad to jest bardziej niż mile widziane:)
Krzysztof zamieścił jedną fotografię "niezidentyfikowanego" (w/g płk. Malmassari'ego) pociągu.Pozwolę sobie zmieścić kilka następnych: 1-2 - z kolekcji wybitnego znawcy pociągów pancernych - Artura P. (mam nadzieję, że ten temat go tu do nas przyciągnie).Fotografie 3-5 pochodzą ze wspominanej już wielokrotnie książki "Les Trains...".
Jest to dość ciekawy pociąg - zawiera w składzie wagony wyglądające dośc prowizorycznie, niemal improwizowane, lokomotywę (zdaje się - tendrzak 2-2-1 lub 2-2-0) z opancerzoną jedynie kabiną (i być może zbiornikami wody), ale nieosłoniętym ani zbieralnikiem pary, ani cylindrami(!), oraz porządnie zbudowany (choć w/g nieco archaicznych założeń) wagon artyleryjski, w dodatku uzbrojony w nowoczesną armatę.
Jabu - wiesz coś więcej?
Pozdrowienia
Grendel
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
3. Fotografia z "Les Trains..." płk. Malmassari'ego |
|
|
Opis załącznika:
4.Wagon artyleryjski tego samego pociągu, choć ewidentnie (kamuflaż!) pochodzące z innego okresu - nie potrafię datować tej fotografii. |
|
|
Opis załącznika:
5.Armata za tarczą pancerną znanego już wagonu artyleryjskiego.Uzbrojenie 75mm armata przeciwlotnicza armii typ 88. |
|
|
Sro 31 Paź, 2007 19:49
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
JABU
Plutonowy
Posty: 73 Pochwał: 1 Skąd: WARSZAWA-PłOCK
|
|
|
[color=black]Cha! Miałem rację! Podzieliłem się z Akirą moimi obiekcjami co do uczestnictwa w/w Specjalnego Pociągu Pancernego w konflikcie z Kuomintangiem podając jego szlak bojowy, z którego wynika że z Chińczykami jako takimi jego załoga raczej walczyć bezpośrednio nie mogła i Akira (czytaj "pan i władca na końcu świata") nie komentując mojej "bezczelności" usunął ze swojej strony wzmiankę o "chińskich" przewagach bojowych pociągu.
http://www3.plala.or.jp/takihome/ExArmoredTrain.html
Jeszcze dziś rano tam to było!
O Wu-szu...
Ty Geniu-szu ...
Ach,
i jeszcze jedno przemyślenie:
próbowałem rozgryść nazwę własną lokomotyw Typu "Sorii", ale w jednym z przypisów znalazłem, że pod oznaczeniem "Sori" kryje się nie japońska a amerykańska klasyfikacja modelu lokomotyw, którą zaakceptowali w oficjalnym nazewnictwie Japończycy. Natomiast drugie "i" w nazwie stanowi jakiś znak pomocniczy czy coś podobnego.
Tyle wyczytałem z japońskiego tekstu, może coś pokręciłem, ale zapodaję na wypadek jakby ktoś bardziej kompetentny ode mnie chciał dodać do tego jakieś sprostowanie.
pozdrawiam,
jabu
_________________ Wszystkiego nie napiszesz. O wszystkim można tylko pomarzyć. Szamil Basajew.
Sro 31 Paź, 2007 22:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Malmassari opisuje nazwę typu zastosowanej tam lokomotywy, jako SO-RI-I.
Czy jest to nazwa amerykańska i w dodatku klasy? Śmiem wątpić. Chyba, że w japońskim przekładzie, potwornym zniekształceniu i później dodatkowo skrócona - w efekcie nierozpoznawalna ;o)
Pozdrowienia
Grendel
P.S.
Masz jakieś jej dobre zdjęcia zdjęcia?Z widocznymi kołami?
Czw 01 Lis, 2007 5:11
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
Jakość kiepska, ale zdjęcie nowe
Opis załącznika:
|
|
Pon 12 Lis, 2007 11:39
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
JABU
Plutonowy
Posty: 73 Pochwał: 1 Skąd: WARSZAWA-PłOCK
|
|
|
Witam,
zdjęcie istotnie nienajlepsze, ale chyba da się rozpoznać trzyosiową drezynę pancerną Typ 91 So-Mo wprowadzoną do produkcji chyba ok. 1931-32 roku i oddaną w sporej jak na możliwości japońskiego przemysłu ilości ok. 1 000 egz. Używana niemal wyłącznie w Chinach, ze wskazaniem na Mandżurię.
6 ludzi załogi, 7 ton, pancerz do 6 mm (a więc na odłamki i zwykłe pociski karabinowe), po torach: 60-70 km/h, w terenie chyba coś ok. 40 km/h.
Niektórzy podają, że miała wieżowy kaem, ale większość japońskich publikacji podkreśla, że zasadniczo nie posiadały uzbrojenia - a dokładnie to dysponowały tym co przewoził ze sobą desant (czyli najczęściej 5-6 kb, 1 rkm, plus krótka broń boczna w którą jakby obficiej wyposażano straż kolei). Zdjęcia z Typ 91 z kaemem wieżowym, to chyba nieliczne wozy przerobione tak doraźnie w warsztatach mandżurskich garnizonów.
załączam inne zdjęcie, też nienajlepsze (bo nie jestem w domu, tylko w pracy a akurat machałem tekst o japońskiej zespołowej broni maszynowej). W pierwszym planie 5 strzelców z 12-13 osobowej sekcji z rkm Typ 11 kal. 6,5 mm, albo desant z jednej ze stojących w głębi drezyn. W drugim planie drezyny pancerne: pierwsza z prawej - Typ 91, następnie dwuosiowa Typ 90 .
Pozdrawiam,
jabu
P.S. w interesującym nas temacie szykuje się nowy tomik Ospreya autorstwa Zalogi:
http://www.ospreypublishing.com/title_detail.php/title=T2423
będzie miał dwie okładki do wyboru. Powyższą co w linku (słabą) i bardzo fajną z japońskim pociągiem pancernym na okładce - którą mam przed sobą na stole w najnowszym katalogu.
Jeśli kogoś interesuje zamówienie tego tomika taniej - proszę o sygnał. Ja właśnie tworzę największą (takie mam aspiracje) bazę danych militarnych tytułów Polsce i bez problemu mogę to zamówić.
Ukłony,
jabu
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
drezyna pancerna Typ 90. Produkowana w jakiejś symbolicznej ilości ok. 1931 roku (nie bardzo wiem ile, ale bardzo mało). Posłużyła za podstawę do opracowania rok później trzyosiowej drezyny Typ 90 stanowiącej podstawowy wóz tego typu w armii japońskiej na |
|
|
Opis załącznika:
"?adniejsza" wersja okładki zapowiadanego Ospreya o pociągach pancernych. |
|
|
_________________ Wszystkiego nie napiszesz. O wszystkim można tylko pomarzyć. Szamil Basajew.
Pon 12 Lis, 2007 23:52
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Witam !
JABU, jestem zainteresowany broszurą " Armored Trains". Proszę o kontakt [email protected]
Pozdrawiam.
Opis załącznika:
|
|
Czw 15 Lis, 2007 9:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
JABU
Plutonowy
Posty: 73 Pochwał: 1 Skąd: WARSZAWA-PłOCK
|
|
|
Ok. Odezwę się.
pozdrawiam,
jabu
_________________ Wszystkiego nie napiszesz. O wszystkim można tylko pomarzyć. Szamil Basajew.
Czw 15 Lis, 2007 10:55
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
Parę zdjęć japońskich drezyn z magazynu Ground Power. NIe wiem, czy wszyscy znają, jeśli nie to jest okazja aby zerknąć na te zdjęcia.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Sro 28 Lis, 2007 17:04
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Coś nowego.
Opis załącznika:
|
|
Sob 26 Sty, 2008 12:28
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Azazel
Porucznik
Posty: 762 Pochwał: 1 Skąd: Obleśnica
|
|
|
To i ja coś dorzucę.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ Na imie mam Legion a obliczem moim miliony-monetek .
Sob 26 Sty, 2008 13:03
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Azazel
Porucznik
Posty: 762 Pochwał: 1 Skąd: Obleśnica
|
|
|
Dalej
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ Na imie mam Legion a obliczem moim miliony-monetek .
Sob 26 Sty, 2008 13:05
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Ciąg dalszy.. .
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Sob 26 Sty, 2008 16:12
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
Nowe zdjęcie z ebaya, japoński pociąg pancerny w Mandżurii
Opis załącznika:
|
|
Sro 18 Cze, 2008 9:11
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
Opis załącznika:
|
|
Pią 05 Gru, 2008 12:02
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
Jeszcze 4 zdjęcia chińskigo pociągu, ale podejrzewam, że kiedyś był japoński
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Pią 05 Gru, 2008 12:31
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
I na koniec zdjęcia dwóch chińskich drezyn, pewnie dawniej japońskich
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Pią 05 Gru, 2008 12:32
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Krzysztof 115
Plutonowy
Posty: 68 Pochwał: 2
|
|
|
Bodziu !
Dziękuję bardzo za miły prezent na "Mikołaja".
Pozdrawiam serdecznie.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Pią 05 Gru, 2008 21:55
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
NRohirrim
Użytkownik zbanowany
Posty: 100
|
|
|
Ja jestem ciekaw jak te pociągi przetransportowano z Japonii. Czy zbudowano na miejscu w Chinach, a może w Mandżurii lub Koreii?
Sro 07 Paź, 2009 15:12
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bodziu
Podporucznik
Posty: 491 Pochwał: 3 Skąd: Warszawa
|
|
|
parę nowych fotek z ebaya
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Sro 23 Cze, 2010 14:06
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|