| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10838
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

polski A7V

Swego czasu zdaje się Steven Zaloga rozpowszechnił informację jakoby jeden z A7V był używany przez Polaków. Czy za plotkami o "polskim" A7V nie stoją te dwie niewyraźne fotki?


Opis załącznika:
Woźniak-Walerus

Opis załącznika:
Ehrhardt

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Pią 29 Cze, 2007 23:59

Powrót do góry
toldo1992
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany






Posty: 255
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

A7V było 20, większość z nich przejęli alianci, ale pierwsze słyszę o polakach .

Sob 30 Cze, 2007 0:35

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Krótko - mit, o czym wiesz.
Na pierwszym zdjęciu masz A7V z tłumienia berlińskiego powstania.
Na drugim jest samochód pancerny Ehrhard M.1917, a nie czołg.Zdobyty w Powstaniu Wielkopolskim (1919), służył pod imieniem "Pułkownik Grudzielski".Zdjęcie wykonano w czasie III Powstyania Śląskiego, gdzie go wysłano pod zmienioną nazwą "Górny Śląsk-Alzacja".Przez pewien czas służył na Śląsku pod innym imieniem, są zdjęcia, które to potwierdzają, ale nie pamiętam pod jakim.Magnuski zdaje się o tym pisał, ale nie mam w tej chwili pod ręką Jego książki o samochodach pancernych.
Pozdrowienia
Grendel

Sob 30 Cze, 2007 3:45

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10838
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Że mit, to wiem. Losy całej 20-tki są opisane i znane. Interesuje mnie skąd się wziął. Tą pierwszą fotkę miałem opisaną (widać błędnie), jako improwizowany samochód pancerny "Woźniak-Walerus" (Powstaniec). Znalazłem je ostatnio i skojarzyło mi się z plotakmi o A7V. Przy pobieżnym przejrzeniu fotki można uznać go za A7V (zwłaszcza jak się chce być ekspertem od wszystkiego, czyli o niczego konkretnie Wink ).
PS
Jakiś czas temu ściągnąłem fotkę z ebaya podpisaną "transporter z IWŚ", ponieważ nie mogłem jej zidentyfikować wrzuciłem do "nołnejmów", więc zanim ją znajdę lata miną. Okazało się, że był to prawdopodobnie A7V- Uberlandwagen podczas testów. Czy wyprodukowano coś ponad prototyp?

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Sob 30 Cze, 2007 13:16

Powrót do góry
Nemo5576
Starszy sierżant

Starszy sierżant





Posty: 125
Skąd: Zabrze
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Powstało około 75 pojazdów nazywanych także A7V-Gelandwagen lub A7V-Raupenlastwagen. Do ich budowy wykorzystano podwozia nieukończonych czołgów A7V.
_________________
Nie ma czegoś takiego jak niebezpieczna broń. Są tylko niebezpieczni ludzie.

Sob 30 Cze, 2007 13:54

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Aaaaa...
Moja pomyłka.Przyjąłem nieco na wiarę, że na górnym zdjęciu jest A7V i jedynie berlińskie powstanie przyszło mi do głowy, gdy myślałem o współwdziałaniu tego typu czołgu z oddziałami nieregularnymi.Zwał się on zdaje się "Hedi".
Oczywiście racja jest po Twojej stronie i na zdjęciu jest "Wożniak/Walerus" vel "Powstaniec".
Pozdrowienia
Grendel

Sob 30 Cze, 2007 14:36

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 69
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam Wszystkich !
Jako pierwszy podał tę informację Heigl w 1935 roku o polskim A7V. Jest to niestety tylko plotka. Faktem jest,że w Polsce zostały opracowane i zbudowane prototypowe pojazdy pancerne : konstrukcje inż. Czerwińskiego oraz profesora Ebermana WB- 10.
Były to dość dziwne, kanciaste konstrukcje. Z tych niepełnych informacji u Heigla zrodził się polski A7V. Faktem jest, że w meldunkach niemieckiej Abwery w latach dwudziestych są zadania wywiadowcze, obejmujące zdobycie informacji o nowych , polskich czołgach. Pozdrawiam. Wyluzowany

Wto 10 Lip, 2007 17:53

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ieee tam w 1935...
O "polskim" A7V Heigl pisał dużo więcej w starszej o dziewięć lat edycji swego "Taschenbuch der Tanks".w tej z 1935 r. tylko o nim wspomina, podczas gdy w edycji 1926 poświęca mu 4.5 strony.
Swoją drogą - uparli się na ten A7V...We wspomnianej przez Ciebie edycji pisze też o jakoby pozyskanych z Francji czołgach Mark V i Mark V*, a jakoś nikt o to rabanu nie robi.
O hipotezach odnośnie pochodzenia mitu dyskutował nie będę - jest ich wiele i niemal wszystkie są prawdopodobne, zaś żadnej udowodnić się nie da...
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
"Taschenbuch der Tanks" - edycja 1926

Wto 10 Lip, 2007 18:16

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 69
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Było kilka wydań Heigla "Taschebuch der Tanks" , ja znam z 1935 roku.
Pozdrowienia. Wyluzowany

Wto 10 Lip, 2007 19:14

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oczywiście, że było kilka edycji (nie wydań - różniły się miedzy sobą treścią dość znacznie - wówczas był to niemalże odpowiednik "Jane's Armour And Artillery").Nawet je mam, bo to bardzo liczące się (choć pełne NIEWIARYGODNYCH BŁęDÓW) źródło informacji.
Mit o "polskich" A7V był w latach 20-tych i 30-tych bardzo w Niemczech rozpowszechniony - np. dołączona do edycji r. 1936 ksiażka "Der Panzerkampf" von Zezschewitz'a (str.169) w opisie działań wojny polsko-bolszewickiej precyzuje ich liczbę w polskiej armii na PIęć sztuk !

O czołgu Czerwińskiego za wiele nie wiadomo (chyba, że wypłynęło coś o czym nie wiem), zaś dwunapędowego WB-10 z A7V pomylić raczej nie sposób - bez przesady.
Legenda ma dużo starsze korzenie, sięgające Powstania Wielkopolskiego.
Ale, że dowodów na te hipotezy nie ma - pisać o nich nie będę, by nie powielać plotek (ja napiszę i zaraz będzie można o tym przeczytać na stronach rozmaitych "fachowców" od międzywojennej broni pancernej).
Pozdrowienia
Grendel

Wto 10 Lip, 2007 22:52

Powrót do góry
7TP
Major

Major





Posty: 1606
Pochwał: 3
Skąd: Choszczno
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Sprawa mnie zainteresowała, bo już kiedyś wcześniej słyszałem o tej informacji, potem czytałem w internecie. A dziś przeglądam książkę "World Encyclopedia of the Tank" Christophera Chanta wydanie z 2002 roku i znalazłem znów informację:"After the war a number of A7Vs were supplied to Poland, which used the type for the defence of Warsaw in the Russo-Polish War of 1920." s.45. Czyli plotka (?) pokutuje nadal.

A swoją drogą to takie niepewne inforamcje - plotki pokutują o innych czołgach. Sprawa Matildy I we wrześniu 1939r., czy czołgu Comet w 1 DPanc. Maczka.

Nie 12 Sie, 2007 19:38

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie tyle plotka, ile błąd.
Błędy w źródłach pisanych maja niestety to do siebie, że część autorów (zwłaszcza piszących rozmaite leksykony i encyklopedie) fizycznie nie jest w stanie sprawdzić wszystkiego, co znajdą u innych autorów (choć powinni - niemniej rynek wydawniczy rządzi się bardzo twardymi prawami i wymusza tempo).
Przyznaję się bez bicia, że też błędy tego typu mi się przytrafiły - piekielnie trudno ich uniknąć, zwłaszcza, gdy pisze się o stosunkowo rzadkim sprzęcie:(
A7V jest jednak tak dobrze opisany, że ten błąd powielany już być nie powinien .
Pozdrowienia
Grendel

Pon 13 Sie, 2007 20:56

Powrót do góry
damiano21
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 10
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Co to jest A7V?

Wto 15 Sty, 2008 14:58

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Google -> A7V: Results 1 - 10 of about 1,070,000 for A7V.
Pozostaje tylko chcieć.
Można też przeczytać cały powyższy wątek by zrozumieć o czym mowa.
Jeśli i to nie pomoże - A7V był pierwszowojennym, niemieckim czołgiem.
Pozdrowienia
Grendel

Wto 15 Sty, 2008 15:09

Powrót do góry
Radix
Gun So

Gun So





Posty: 92
Skąd: Chełmsko Śl.
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Miałem zdjęcie w podręczniku do historii polskiego A7V w powstaniu śląskim

Pią 05 Gru, 2008 19:22

Powrót do góry
7TP
Major

Major





Posty: 1606
Pochwał: 3
Skąd: Choszczno
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Radix napisał:
Miałem zdjęcie w podręczniku do historii polskiego A7V w powstaniu śląskim


Przeczytaj, co napisał na początku tego tematu Grendel. Evil or Very Mad
W podręczniku był błąd.

_________________
Pozdrawiam
Krzysiek

Pią 05 Gru, 2008 19:29

Powrót do góry
Radix
Gun So

Gun So





Posty: 92
Skąd: Chełmsko Śl.
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

ok mój błąd. chciałbym dodać że w tym podręczniku była nazwa "Konfranty" czy jakoś tak

Pią 05 Gru, 2008 20:45

Powrót do góry
7TP
Major

Major





Posty: 1606
Pochwał: 3
Skąd: Choszczno
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tak wyglądał improwizowany samochód pancerny zbudowany w maju 1921 r. podczas III Powstania Śląskiego.


Opis załącznika:
"Korfanty"
Zdjęcie pochodzi z książki J.Magnuskiego "Samochody pancerne Wojska Polskiego 1918 - 1939"

_________________
Pozdrawiam
Krzysiek

Pią 05 Gru, 2008 21:26

Powrót do góry
Radix
Gun So

Gun So





Posty: 92
Skąd: Chełmsko Śl.
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ok zdjęcie było dość małe i myślałem że to A7v

Sob 06 Gru, 2008 18:58

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Przepraszam, że dopiero teraz, ale zupełnie przez przypadek dotarłem do tego wątku.
Muszę niestety sprostować pewien powtarzający się błąd dotyczący
komentowanego przez Was samochodu "Woźniak-Walerus":

po pierwsze primo zdjęcie zrobiono w Katowicach;
po drugie primo zdjęcie zrobiono w trakcie uroczystych obchodów 10 rocznicy III powstania śląskiego;
po trzecie primo jest to atrapa samochodu ........................

pozdrawiam
Sadyk

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Wto 27 Sty, 2009 23:57

Powrót do góry
7TP
Major

Major





Posty: 1606
Pochwał: 3
Skąd: Choszczno
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Magnuski w swojej książce o polskich samochodach pancernych opisuje zdjęcie jako zrobione w połowie lat trzydziestych. Czy do tego czasu zachował się oryginalny pojazd, czy to atrapa, tak jak pisze sadyk?
_________________
Pozdrawiam
Krzysiek

Sro 28 Sty, 2009 10:29

Powrót do góry
Forteca
Kapitan

Kapitan




Posty: 1318
Pochwał: 4
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Prawdopodobnie w Kownie budowano elementy do A7V, do dzisiaj zachowała sie tam ex-rosyjska kaponierowa armata 57 mm już z niemieckim jarzmem czołgowym, gotowa do zamontowania w pojeździe.

Pytanie - czy w innych porosyjskich twierdzach, obfitych w armaty 57 mm, nie próbowano budować elementów /prefabrykatów/ do konstrukcji A7V - wtedy na terenie Polski było by kilka takich miejsc.

_________________
soon be time to go over the wall, rapid fire and the end of us all - Iron Maiden, Paschendale

Rów, w którym płynie mętna rzeka, nazywam Wisłą. Cieżko wyznać, na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas ojczyzną - Z. Herbert

Sro 28 Sty, 2009 23:56

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

A7V nie były produkowane wielkoseryjnie.Można by powiedzieć, ze uważano je za pojazdy eksperymentalne.Jak wiesz, zbudowano sporo podwozi, których wcale nie planowano wykańczać jako wozy bojowe.
Niemcy uznali A7V za czołg nieudany, skupili się na remontowaniu czołgów zdobycznych i na nowych konstrukcjach.Zarówno A7V-U, jak i oba typy L.K. oparte były na pomysłach brytyjskich, to były one od nich dojrzalsze (no dobra - dojrzalsze pomysłami; technicznie - Niemcom brakowało doświadczenia eksploatacyjnego).
Pozdrowienia
Grendel

Czw 29 Sty, 2009 5:18

Powrót do góry
witeks1968
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 15
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

http://histoiremilitaria2.discutforum.com/t1498-engagements-et-pertes-des-chars-a7v-en-1918
To link do francuskojęzycznego forum,gdzie też jest wzmianka o 5 polskich A7V użytych ponoć w wojnie polsko-bolszewickiej,ale być może to też "plotka".

Nie 26 Gru, 2010 23:41

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

To nie "też plotka", a ta sama i wierutna bzdura, powielona z Heigel'a i "Der Panzerkampf" von Zezschewitz'a (ale o tym już w tym wątku pisałem).
Niemniej - dziękuję za link.

Pozdrowienia
Grendel

_________________

Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego

Wto 28 Gru, 2010 17:01

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.