|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BartekJerzy
Aspirant
Posty: 178 Skąd: Busko-Zdrój
|
|
|
Wszystkie etapy produkcji i testów zarówno "Tura" jak i "Żubra" zostały ostatnio przyspieszone. Ten zaprezentowany prototyp "Żubra" jest wersją do transportu systemów artyleryjskich, a obecnie powstaje kolejny tego typu pojazd i wersja transportowa (przewóz dla 10 żołnierzy). W czerwcu/lipcu ponoć mają się już odbyć pierwsze testy na poligonach, a na przełomie tego roku, bądź co bardziej realne na wiosnę 2009r mają zostać wysłane do Afganistanu.
Pon 21 Kwi, 2008 15:13
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Cytat: | Wszystkie etapy produkcji i testów zarówno "Tura" jak i "Żubra" zostały ostatnio przyspieszone. |
To jest też mocno nowa informacja, aczkolwiek równie mocno niesprawdzona. Dalej nie ma silnika, zainstalowali co prawda automatyczną skrzynię, ale dalej boją się przeciążenia mostów (sic!).
Cytat: | a obecnie powstaje kolejny tego typu pojazd i wersja transportowa (przewóz dla 10 żołnierzy) |
Wcale nie wiadomo czy dla 10, równie dobrze może być dla ośmiu.
Cytat: | W czerwcu/lipcu ponoć mają się już odbyć pierwsze testy na poligonach, a na przełomie tego roku, bądź co bardziej realne na wiosnę 2009r mają zostać wysłane do Afganistanu. |
To będzie hit stulecia. Pojazd bez prób, w kompletacji eksperymentalnej, ze skróconą maksymalnie fazą B+R ma zostać wysłany do A'stanu (zresztą skąd ta informacja, w rynku siedzę dość mocno i przestałem wierzyć w bajki na poziomie Faktu, czy RW). Nie wiadomo nawet jaką ma mieć odporność, mówią, że 10 kg TNT pod kołem, ciekawe jak przekonstruują to siermieżne zawieszenie rodem z poprzedniej epoki.
Pon 21 Kwi, 2008 15:52
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
BartekJerzy
Aspirant
Posty: 178 Skąd: Busko-Zdrój
|
|
|
Cytat: | To jest też mocno nowa informacja, aczkolwiek równie mocno niesprawdzona. |
Nikt o tym oficjalnie nie mówi ale wystarczy zaobserwować rozwój wypadków po niedawnych wydarzeniach w Afganistanie. Co prawda już wcześniej MON zapowiedział zakup pierwszej partii 40 pojazdów w trybie pilnym, ale teraz przyspieszono ten proces przesuwając datę jego realizacji nawet na koniec tego roku.
Cytat: | To będzie hit stulecia. Pojazd bez prób, w kompletacji eksperymentalnej, ze skróconą maksymalnie fazą B+R ma zostać wysłany do A'stanu (zresztą skąd ta informacja, w rynku siedzę dość mocno i przestałem wierzyć w bajki na poziomie Faktu, czy RW) |
Z oficjalnych komunikatów nic nie da się uzyskać, a taką informację podały niektóre portale internetowe i telewizyjne (chyba Superstacja), ale zapewne to ich własne przypuszczenia. Choć jak to mówią w każdej legendzie jest trochę prawdy.
Cytat: | Nie wiadomo nawet jaką ma mieć odporność, mówią, że 10 kg TNT pod kołem, ciekawe jak przekonstruują to siermieżne zawieszenie rodem z poprzedniej epoki. |
Cytat: | Wcale nie wiadomo czy dla 10, równie dobrze może być dla ośmiu.
|
Informacje dotyczące osiągów zarówno "Tura" jak i "Żubra" ciągle się zmieniają. Raz jest mowa o wytrzymałości wybuchu o sile 14 kg TNT, a innym razem, że 8kg. "Żubr" na swoim premierowym pokazie wypadł wcale nieźle, ale nie poddano go jeszcze szczegółowym testom w terenie i testom balistycznym, a wtedy się okaże co prezentuje. Co do ilości miejsc to w prasie pojawiły się informacje, że MON zamierza zakupić 200 pojazdów opancerzonych do przewozu 10 żołnierzy, choć to i tak nie jest jeszcze pewne, ale zapewne pod tym kątem ten pojazd będzie przygotowywany.
Pon 21 Kwi, 2008 16:46
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Cytat: | Nikt o tym oficjalnie nie mówi ale wystarczy zaobserwować rozwój wypadków po niedawnych wydarzeniach w Afganistanie. Co prawda już wcześniej MON zapowiedział zakup pierwszej partii 40 pojazdów w trybie pilnym, ale teraz przyspieszono ten proces przesuwając datę jego realizacji nawet na koniec tego roku. |
I co z tego?? AMZ nie ma takich mocy przerobowych i doświadczeń żeby być w stanie szybko sprostać współczesnym warunkom. W przetargu startują 4 firmy, ZTT zostały zmienione żeby nie były pisane specjalnie pod Tura. Tur jest konstrukcją mocno przestarzałą pod względem budowy nadwozia jak i zawieszenia.
Cytat: | Z oficjalnych komunikatów nic nie da się uzyskać, a taką informację podały niektóre portale internetowe i telewizyjne (chyba Superstacja), ale zapewne to ich własne przypuszczenia. Choć jak to mówią w każdej legendzie jest trochę prawdy. |
Nie da się?? A to dla mnie nowość. Może i z oficjalnych komunikatów się nie da, ale na szczęście da się z nieoficjalnych. Naprawdę w tym kraju są troszkę lepsze źródła niż portale internetowe i stacje telewizyjne.
Cytat: | Informacje dotyczące osiągów zarówno "Tura" jak i "Żubra" ciągle się zmieniają. Raz jest mowa o wytrzymałości wybuchu o sile 14 kg TNT, a innym razem, że 8kg. "Żubr" na swoim premierowym pokazie wypadł wcale nieźle, ale nie poddano go jeszcze szczegółowym testom w terenie i testom balistycznym, a wtedy się okaże co prezentuje. |
Że co?? Nigdzie nie ma (na razie) informacji o 14. W 14 to ja nijak nie uwierzę. Jest mowa (oficjalnie, w/g AMZ), że ma być 10. Na razie jest w sferze marzeń. A co tak fajnie wyszło na premierowym pokazie?? Bo moim (i nie tylko moim) zdaniem Żubr wypadł mocno słabo, a rozwiązania w obrębie ochrony podwozia i samego podwozia na razie wyglądają lekkopółśmiesznie.
Cytat: | Co do ilości miejsc to w prasie pojawiły się informacje, że MON zamierza zakupić 200 pojazdów opancerzonych do przewozu 10 żołnierzy, choć to i tak nie jest jeszcze pewne, ale zapewne pod tym kątem ten pojazd będzie przygotowywany. |
Tylko w takim przetargu będzie musiał walczyć chociażby z RG-31, Cougarem i im podobnymi. A przy RG-31, Cougarze i innych pojazdach MRAP Cat II to Żubr wygląda jak Syrenka przy Ferrari Enzo. Chyba ceną będzie mógł walczyć, bo niczym innym.
Pon 21 Kwi, 2008 16:59
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
BartekJerzy
Aspirant
Posty: 178 Skąd: Busko-Zdrój
|
|
|
Cytat: | Że co?? Nigdzie nie ma (na razie) informacji o 14. W 14 to ja nijak nie uwierzę. Jest mowa (oficjalnie, w/g AMZ), że ma być 10. Na razie jest w sferze marzeń. |
Dlatego o tym piszę. W tamtym roku konstruktorzy zapewniali, że "Żubr" może być polskim odpowiednikiem południowoafrykańskiego RG-31, a ten ma ochronę przed eksplozją dwóch min typu TM-57, z której każda ma około 6,5kg materiałów wybuchowych.
Cytat: | A co tak fajnie wyszło na premierowym pokazie?? |
Nic się nie zepsuło, jak to było z "Turem", ale wady tego pojazdu wyjdą dopiero później.
Cytat: | przy RG-31, Cougarze i innych pojazdach MRAP Cat II to Żubr wygląda jak Syrenka przy Ferrari Enzo. Chyba ceną będzie mógł walczyć, bo niczym innym |
Oprócz ceny czynnikiem, który pomoże firmie AMZ Kutno do jego sprzedaży będzie zapewne poparcie mediów, fakt że jest to rodzima konstrukcja (niekoniecznie dobra), a poza tym znaczącym czynnikiem może być to, że firma ta nie jest tak obciążona zamówieniami jak inne, zagraniczne koncerny, a zapewne MON będzie chciał mieć te pojazdy dość szybko.
Pon 21 Kwi, 2008 17:34
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
Human napisał: | Wszystko mnie bawi. Układ zawieszenia mnie bawi, bawi mnie zastosowany silnik, bawią mnie fotele, które nie zapewniają żadnego praktycznie trzymania bocznego. | Przecież to jest prototyp, w dodatku nośnik innych systemów np do Poprada. Chciałeś RG-31 od razu?? Zobacz jak długo trwają prace nad Turem. BartekJerzy napisał: | W czerwcu/lipcu ponoć mają się już odbyć pierwsze testy na poligonach, a na przełomie tego roku, bądź co bardziej realne na wiosnę 2009r mają zostać wysłane do Afganistanu. | Na to bym nie liczył. Wystarczy przypomnieć sobie finał sprawy Tura i jego testów w Afganistanie.
Human napisał: | I co z tego?? AMZ nie ma takich mocy przerobowych i doświadczeń żeby być w stanie szybko sprostać współczesnym warunkom. W przetargu startują 4 firmy, ZTT zostały zmienione żeby nie były pisane specjalnie pod Tura. Tur jest konstrukcją mocno przestarzałą pod względem budowy nadwozia jak i zawieszenia | Prace nad Turem oraz Żubrem są prowadzone tak a nie inaczej ponieważ wszystko finansowane jest z kasy zakładu. Wart także powiedzieć że na początku Tur miał być ofertą eksportową jak np. Dziki-3. Prace mogą ulec przyśpieszeniu ponieważ AMZ Kutno nie otrzymało nowych zamówień na Dziki-3 do Iraku. Cytat: | Że co?? Nigdzie nie ma (na razie) informacji o 14. W 14 to ja nijak nie uwierzę. Jest mowa (oficjalnie, w/g AMZ), że ma być 10. Na razie jest w sferze marzeń. A co tak fajnie wyszło na premierowym pokazie?? Bo moim (i nie tylko moim) zdaniem Żubr wypadł mocno słabo, a rozwiązania w obrębie ochrony podwozia i samego podwozia na razie wyglądają lekkopółśmiesznie. | Też mnie zastanawia to 14 kg. Prędzej 10 kg i to w zależności czy pod kołem czy kadłubem. _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Pon 21 Kwi, 2008 17:44
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Cytat: | Dlatego o tym piszę. W tamtym roku konstruktorzy zapewniali, że "Żubr" może być polskim odpowiednikiem południowoafrykańskiego RG-31, a ten ma ochronę przed eksplozją dwóch min typu TM-57, z której każda ma około 6,5kg materiałów wybuchowych. |
Co zapewniali?? Zapewniali, że spełnia STANAG 4569 2b (eksplozja równoważnika 6kg TNT pod pojazdem). Docelowo ma być 10. To nigdy nie będzie odpowiednik RG-31, bo jest skonstruowany w całkiem inny sposób.
Cytat: | Nic się nie zepsuło, jak to było z "Turem", ale wady tego pojazdu wyjdą dopiero później. |
I to jest powód do dumy?? Nikt jeszcze Żubra nie próbował czołgać na przykład w silnie zapiaszczonym środowisku.
Cytat: | Oprócz ceny czynnikiem, który pomoże firmie AMZ Kutno do jego sprzedaży będzie zapewne poparcie mediów, fakt że jest to rodzima konstrukcja (niekoniecznie dobra), a poza tym znaczącym czynnikiem może być to, że firma ta nie jest tak obciążona zamówieniami jak inne, zagraniczne koncerny, a zapewne MON będzie chciał mieć te pojazdy dość szybko. |
Czyli lepiej jest mieć tani polski złom, dzięki któremu pewnie ktoś zginie (w A'stanie następuje gwałtowna eskalacja konfliktu) niż drogi zachodni produkt, dzięki któremu ktoś potencjalnie może nie zginąć?? Typowo polskie myślenie.
Cytat: | Przecież to jest prototyp, w dodatku nośnik innych systemów np do Poprada. Chciałeś RG-31 od razu?? Zobacz jak długo trwają prace nad Turem. |
Patrzę i na razie nic nie widzę. Tur jest tak siermiężny jak był. Dalej nikt nie dał porządnych mostów, wielkich kół i zawieszenia z prawdziwego zdarzenia. O silniku nie wspomnę, bo to oczywistość. Marudzą, że nie mogą znaleźć odpowiedniego silnika. To niech kupią inne mapy do ECU i ten sam silnik będzie miał kilkanaście procent momentu (to ważniejsze) i mocy (to mniej ważne) więcej.
Cytat: | Prace nad Turem oraz Żubrem są prowadzone tak a nie inaczej ponieważ wszystko finansowane jest z kasy zakładu. Wart także powiedzieć że na początku Tur miał być ofertą eksportową jak np. Dziki-3. Prace mogą ulec przyśpieszeniu ponieważ AMZ Kutno nie otrzymało nowych zamówień na Dziki-3 do Iraku. |
Wiesz, co mi to przypomina?? Słynne pracę nad Irydą czy Skorpionem. Jak się nie ma kasy, to się nie udaje.
Cytat: | Też mnie zastanawia to 14 kg. Prędzej 10 kg i to w zależności czy pod kołem czy kadłubem. |
10 pod kadłubem.
Pon 21 Kwi, 2008 18:22
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
Cytat: | Wiesz, co mi to przypomina?? Słynne pracę nad Irydą czy Skorpionem. Jak się nie ma kasy, to się nie udaje. | Ciężko uznać by prace nad Skorpionem poważnie ruszyły, powstały tylko makiety nic więcej. A Iryda nie była z zakładowych pieniędzy finansowana. Tur ma jeszcze czas, prace nad nim trwają o ile się nie mylę dopiero ok 2. lat. _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Pon 21 Kwi, 2008 20:01
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Cytat: | Ciężko uznać by prace nad Skorpionem poważnie ruszyły, powstały tylko makiety nic więcej. A Iryda nie była z zakładowych pieniędzy finansowana. Tur ma jeszcze czas, prace nad nim trwają o ile się nie mylę dopiero ok 2. lat. |
Taka makieta do dmuchań to nie w kij dmuchał Przez nią program zakończył się zanim się zaczął.
Mówiąc poważniej- dwa lata to kupa czasu. Za ten czas można naprawdę było się rozejrzeć za porządnymi mostami ze zwolnicami, albo chociaż 20 calowymi felgami. Rozumiem, że mosty to koszta, ale większe felgi i opony to jakieś drobne. Tak samo z silnikiem- jego wymiana to poważne koszta, ale już zmiana mappingu nie.
AMZ Kutno robi fajne wozy, ale na trzeci świat. Polska trzecim światem nie jest.
A zamówienie na Dziki klęknęło, bo wbrew temu, co pisze na przykład Kiński, Irak dostaje całkiem sporo HMMWV w wersjach M11xx.
Pon 21 Kwi, 2008 21:11
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
BartekJerzy
Aspirant
Posty: 178 Skąd: Busko-Zdrój
|
|
|
Cytat: | Czyli lepiej jest mieć tani polski złom, dzięki któremu pewnie ktoś zginie (w A'stanie następuje gwałtowna eskalacja konfliktu) niż drogi zachodni produkt, dzięki któremu ktoś potencjalnie może nie zginąć?? Typowo polskie myślenie. |
To "typowe polskie myślenie" trwa już od dłuższego czasu i nikt z tym nic na razie nie robi. Zresztą widać, że dopiero jak coś tragicznego się wydarzy to wtedy podejmowane są kroki w celu zapobiegnięcia podobnych wydarzeń w przyszłości i to tyczy się nie tylko spraw militarnych. Ale nie wszystko jest złomem co polskie i nie wszystko najlepsze co zachodnioeuropejskie. W sprawach kupna nowego sprzętu brak jest obiektywizmu i profesjonalnego spojrzenia na dany problem.
Cytat: | Tur ma jeszcze czas, prace nad nim trwają o ile się nie mylę dopiero ok 2. lat. |
Jednak te dwa lata prac nie wystarczyły, żeby stworzyć b.dobry produkt, który mógłby startować w tegorocznym przetargu dla wojska. Na dokończenie testów i dokonanie niezbędnych poprawek potrzebny jest jeszcze kilka miesięcy.
Pon 21 Kwi, 2008 21:58
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Cytat: | Jednak te dwa lata prac nie wystarczyły, żeby stworzyć b.dobry produkt, który mógłby startować w tegorocznym przetargu dla wojska. Na dokończenie testów i dokonanie niezbędnych poprawek potrzebny jest jeszcze kilka miesięcy. |
Z takim brakiem gotówki to nie wystarczą jeszcze następne dwa.
Wto 22 Kwi, 2008 0:01
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
No i PKW-A będzie mieć MRAP-y. Polski kontyngent wypożyczy 40 Cougar 4x4 (Cougar H) na prawdopodobnie 12 miesięcy. Pierwsze maszyny do odbioru w październiku w Afganistanie. Jest to informacja oficjalna. Poziom ochrony balistycznej najprawdopodobniej nie wyższy niż 2 (pod kołami 14 kg TNT, pod kadłubem 7 kg TNT) ale to już przypuszczenia. _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Sob 20 Wrz, 2008 9:02
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
30 maszyn w październiku, 10 na początku 2009. _________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Sob 20 Wrz, 2008 11:05
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
|
Do BAgram dotarły Dany- 5 szt. Mają one wchodzić w skład dwóch Grup Wsparcia Ogniowego ochrony baz Zgrupowań Bojowych Ai B (kocham tę nomenklaturę wojskową). W każdej dwie Dany, Zautomatyzowany Zestaw Kierowania Ogniem "Topaz", bsl-e i raadry artyleryjskie. Pochodzą ze składu 23. BA. _________________ Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
http://www.powrotlegendy.pl/
Sob 08 Lis, 2008 0:17
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
Skoro po dwie na dwie bazy, to wychodzi na to że jedna pozostaje w rezerwie. Wygląda na to że nasze bazy będą miały porządną ochronę, bsl oraz radar artyleryjski powinny zapewnić wystarczające namierzenie celu. A właśnie, jakie radary artyleryjskie trafiły do PKW Afganistan?? _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Sob 08 Lis, 2008 18:36
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
A co mogło trafić? SNAR10 pewnie.Zooparków nie mają, a Liwców przecież też nie wysłali ;o)
Na czym zainstalowano stanowisko dowodzenia?Na Skotach z Topazem? Na MT-LB C3?
5 armato-haubic na dwie bazy i prowincję to szczerze mówiąc nie za wiele...By nie powiedzieć - tragicznie mało.Jaka amunicję do nich wysłali?Wiadomo?Zwykłe OF-540, G-545?Jakie zapalniki?
Osobiście wolałbym chyba oprzeć wsparcie ogniowe na mobilnych moździerzach 81mm o ogniu kierowanym przez nowoczesne komputery balistyczne (ostatecznie mogą to być MBC23 lub odpowiedniki) współpracujących z przenośnymi radarami artyleryjskimi.Taniej, szybciej, sprawniej.
W A-stanie Wasilki (2B9) nie sprawowały sie nadzwyczajnie, ale ich szybkostrzelność mogłaby też być zaletą.Zwłaszcza, gdyby osadzono je na podwoziu samobieżnym.
Aaaaa - zapomniałem...Żołnierze pewnie baliby się używać moździerzy.Strzelać z Dan nie będą się bali?
Pozdrowienia
Grendel
Pią 14 Lis, 2008 7:23
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
Cytat: | MRAP-y w PKW Afganistan
Służby prasowe PKW Afganistan poinformowały dzisiaj o zakończeniu procesu przekazywania pododdziałom polskiego kontyngentu 30 ciężkich samochodów patrolowych klasy MRAP.
Do naszych żołnierzy ma trafić docelowo 40 Cougarów 4x4, na podstawie umowy ACSA – Acquisition and Cross-Servicing Agrement. Zostają one bezterminowo wypożyczone, zastępując wcześniej przekazane HMMWV, w stosunku 1:1.
O wysłaniu samochodów do Afganistanu poinformował we wrześniu minister obrony, Bogdan Klich (zobacz: 40 Cougarów dla PKW Afganistan). Decyzję w sprawie pozyskania pojazdów podjęto po fiasku planów szybkich dostaw samochodów patrolowych (zobacz: LOSP – jeszcze nie teraz...). Resort obrony nie był w stanie przeprowadzić odpowiednio szybko właściwej procedury przetargowej. Tymczasem zapewnienie lepszej ochrony polskim żołnierzom było koniecznością: z 8 zabitych Polaków w Afganistanie, aż 7 straciło życie w kadłubach lżej opancerzonych Humvee...
Wozy otrzymaliśmy od Amerykanów w dwóch turach. Dotarły one do FOB Ghazni 15 listopada i 2 grudnia. Według przedstawicieli sekcji logistycznej (S-4) Polskich Sił Zadaniowych, wszystkie pojazdy trafiły już do odbiorców docelowych.
Ze względu na duże wymiary (ponad 6 m długości i 2,7 m wysokości z wieżą strzelca) oraz masę (ok. 17 t), będą one wykorzystywane przede wszystkim do patrolowania polskiego odcinka autostrady A1, łączącej Kabul z Kandaharem. Pojazdy, należące do lżejszych pojazdów klasy MRAP, zapewniają teoretycznie załodze możliwość przeżycia po wybuchu do 7 kg TNT pod podłogą i dwa razy więcej pod kołem.
http://www.altair.com.pl/start-2199 |
Oraz do poczytania i obejrzenia na stronie PKW-A:
http://www.isaf.wp.mil.pl/aktualnosc_505.html
Tu natomiast można poczytać o naszych śmigłach w Afganistanie
http://www.isaf.wp.mil.pl/aktualnosc_507.html.
Dopancerzone Mi-24W mają problemy ze startem "z miejsca" w górskim klimacie. Wersja D, z słabszymi silnikami, miałaby chyba nie tylko problemy ze startem. _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Wto 09 Gru, 2008 20:52
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
No i stało się to, co wieszczyłem już dawno. MON zdał sobie sprawę, że potrzebujemy jakieś Buffalo do rozminowywania i chce je kupić. _________________ We are the Pilgrims, master we shall go, always a little further it may be.
Beyond that last blue mountain barred with snow, across that angry or that glimmering sea.
Wto 16 Gru, 2008 11:41
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
I jak dla mnie dobra decyzja, byle tylko były wykorzystywane do rozminowywania a nie np. standardowo w konwojach. _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Wto 16 Gru, 2008 12:40
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Brodeur
Podpułkownik
Posty: 3025 Pochwał: 3 Skąd: z Wielkopolski
|
|
|
Pytanie do ekspertów. Co to za zasobniki które podwieszone są u naszego Hinda w Afganistanie?? http://www.isaf.wp.mil.pl/fotogaleria/458/4134.jpg Stawiałbym że są z jakąś bronią strzelecką ale głowy nie dam. Jakieś pomysły?? _________________ "Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon
Taki styl pisma wyraża ironię
Wto 26 Maj, 2009 21:05
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Wygląda jak standardowy, rosyjski zasobnik na dwulufowe działko 23mm.
Musiałbym poszukać nazwy.
Wto 26 Maj, 2009 21:48
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
REMOV
Porucznik
Posty: 637 Pochwał: 4 Skąd: Kraków
|
|
|
Zasobnik UPK-23-250 z dwulufowym działkiem GSz-23L kalibru 23 mm. Tyle tylko, że to już nie broń strzelecka, a artyleryjska _________________ War is a game played with a smile; if you can`t smile, grin.
If you can`t grin, keep out of the way until you can. [Winston Churchill]
Czw 11 Cze, 2009 19:56
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxikasek
Moderator Generał broni
Posty: 10865 Pochwał: 36 Skąd: obecnie Szczecin
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|