| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

PZL Mielec wchłonięte przez Sikorsky Aircraft Corp.

Wiadomość dziś zamieszczona na łamach Defense-Update:
Sikorsky Aircraft Corp. wykupuje PZL Mielec.Umowa zakłada zakup nie tyle pakietu większościowego, ile przedsiębiorstwa w całości.
Po modernizacji ma tam ruszyć PRODUKCJA (a nie montaż, jak wcześniej zakładano) eksportowej odmiany Blackhawk'a.
Potwierdzono to w Polsce?
Pozdrowienia
Grendel

Sro 10 Sty, 2007 23:58

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4537
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, tak potwierdzono, podano też, że rocznie może być w Mielcu produkowanych nawet 10? śmigłowców Blackhawk. Pozdrawiam.

Czw 11 Sty, 2007 0:14

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Potwierdzono to w Polsce?


Tak, nawet z ładnym dodatkiem w SP pod tytułem: jak Amerykanie szykują się na wygranie przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy, przygotowując sobie wcześniej grunt.

Czw 11 Sty, 2007 0:46

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Na pewno podniesie to ich szanse. W końcu koszty produktu spadną trochę, tzn. będą mogli zjechać trochę z marży więcej Bardzo szczęśliwy No i po wpadce z serwisowaniem F-16, będzie dodatkowy argument za produkcją w Polsce.
_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Czw 11 Sty, 2007 1:12

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hmmm...Panowie, jakoś mam wrażenie, że piszecie o poprzedniej umowie, przewidującej CZęŚCIOWE przejęcie zakładów w Mielcu, a nie wykupienie całości.To o 10 sztukach, tyczyło montażu, a nie produkcji.
W SP raczej o tym pisać jeszcze nie mogło, bo to naprawdę wiadomość zupełnie nowa, konkretnie z dziś.Zerknijcie :
TUTAJ
Pozdrowienia
Grendel

Czw 11 Sty, 2007 1:21

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
W SP raczej o tym pisać jeszcze nie mogło, bo to naprawdę wiadomość zupełnie nowa, konkretnie z dziś.


Mogło, mogło. To żadna tajemnica- o zakupie pakietu 100% akcji pisano w SP już w grudniu. Na dodatek podano pewne szczegóły- stworzenie w przemyśle lotniczym nowych 1000 miejsc pracy i gwarantowany pakiet zamówień na 200 mln. dolarów rocznie.

Jak widać, tym razem to SP była pierwsza Laughing Piwo

Czw 11 Sty, 2007 1:28

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wobec tego dzięki za potwierdzenie.

Pozdrowienia
Grendel

Czw 11 Sty, 2007 1:35

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mnie zastanawia tylko jedno, czy w końcu Mielcowi umożliwi się sprzedaż Skytrucków. W końcu będzie to teraz amerykańska własność.

Czw 11 Sty, 2007 1:42

Powrót do góry
ridiger
Plutonowy

Plutonowy





Posty: 72
Skąd: Wałbrzych
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mielec.

Witam.

Sprawa ma dwa oblicza. Ale nie historii Laughing

Pierwsze to biznes i sposób ekspansji (czytaj konkurencji dla producentów europejskich).
Drugie to technologia.
Co by nie pisać, jest to dla naszych inżynierów ogromna szansa poznania nowych technologii do których by nikt ich nie dopuścił, w wytwórniach europejskich.
To jaki będzie rezultat tej walki rynkowej jest także ważne ale najważniejszy jest skok technologiczny dla Mielca.

_________________
Jak straszna jest prawda, że nie pozwalają Ci jej poznać? Czym można zastraszyć lub przekupić kolejne ekipy rządzące w Polsce aby ukrywały prawdę? Część z Nas to wie.

Pią 12 Sty, 2007 21:58

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Co by nie pisać, jest to dla naszych inżynierów ogromna szansa poznania nowych technologii do których by nikt ich nie dopuścił, w wytwórniach europejskich.
To jaki będzie rezultat tej walki rynkowej jest także ważne ale najważniejszy jest skok technologiczny dla Mielca.


Jak to by ich nikt nie dopuścił? Na przykład w wyniku offsetu, w przypadku wygranej NH-90 w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy.

Z tym nie ma problemów.

Sob 13 Sty, 2007 1:00

Powrót do góry
ridiger
Plutonowy

Plutonowy





Posty: 72
Skąd: Wałbrzych
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Human napisał:
Cytat:
Co by nie pisać, jest to dla naszych inżynierów ogromna szansa poznania nowych technologii do których by nikt ich nie dopuścił, w wytwórniach europejskich.
To jaki będzie rezultat tej walki rynkowej jest także ważne ale najważniejszy jest skok technologiczny dla Mielca.


Jak to by ich nikt nie dopuścił? Na przykład w wyniku offsetu, w przypadku wygranej NH-90 w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy.

Z tym nie ma problemów.


Zdziwiony

Widziałeś gdzieś prawdziwy offset Question

Dopóki nie będą czegoś produkować w Polsce przy udziale polskiej kadry inżynierskiej nie mamy o czym mówić. Składanie wyprodukowanych w USA lub EU elementów ( awionika, łączność ) nie jest tym o czym piszę.

_________________
Jak straszna jest prawda, że nie pozwalają Ci jej poznać? Czym można zastraszyć lub przekupić kolejne ekipy rządzące w Polsce aby ukrywały prawdę? Część z Nas to wie.

Sob 13 Sty, 2007 15:39

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Widziałeś gdzieś prawdziwy offset Question


Niech pomyślę, offset całkowity technologii haubicy "Chrobry" (to, że jej nie produkujemy to już inna sprawa). Budowa skrzydeł dla Boeingów, budowa sekcji kadłubów dla śmigłowców Augusta dalej mi się nie chce myśleć, ponieważ cały dzień byłem na rajdowej WOŚP i troszkę przemarzłem.

Cytat:
Dopóki nie będą czegoś produkować w Polsce przy udziale polskiej kadry inżynierskiej nie mamy o czym mówić. Składanie wyprodukowanych w USA lub EU elementów ( awionika, łączność ) nie jest tym o czym piszę.


Jak mi się wydaje, między innymi RBS-15, Spike, Patria i parę jeszcze rzeczy jest produkowanych przy udziale polskich inżynierów.

Sob 13 Sty, 2007 20:58

Powrót do góry
ridiger
Plutonowy

Plutonowy





Posty: 72
Skąd: Wałbrzych
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Human napisał:
Cytat:
Widziałeś gdzieś prawdziwy offset Question


Niech pomyślę, offset całkowity technologii haubicy "Chrobry" (to, że jej nie produkujemy to już inna sprawa). Budowa skrzydeł dla Boeingów, budowa sekcji kadłubów dla śmigłowców Augusta dalej mi się nie chce myśleć, ponieważ cały dzień byłem na rajdowej WOŚP i troszkę przemarzłem.

Cytat:
Dopóki nie będą czegoś produkować w Polsce przy udziale polskiej kadry inżynierskiej nie mamy o czym mówić. Składanie wyprodukowanych w USA lub EU elementów ( awionika, łączność ) nie jest tym o czym piszę.


Jak mi się wydaje, między innymi RBS-15, Spike, Patria i parę jeszcze rzeczy jest produkowanych przy udziale polskich inżynierów.


Polecam zapoznanie się z tematem a potem wyrażanie opini.
Poniżej umowa dotycząca rakiet RBS-15.
Nic tam nie ma o produkcji tych rakiet w Polsce.

"W wyniku negocjacji prowadzonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej z konsorcjum firm Bumar Sp. z o.o. i Zakładów Metalowych Mesko w dniu 16 października 2006 r., w obecności ministra Radosława Sikorskiego, została podpisana umowa na dostawę dla Marynarki Wojennej 36 sztuk rakiet przeciwokrętowych RBS 15 Mk3 szwedzkiej firmy SAAB BOFORS DYNAMICS.

Umowę podpisali ze strony MON Sekretarz Stanu Marek Zająkała i Dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych gen. bryg. Roman Polak, zaś ze strony dostawców Prezes PHZ Bumar Roman Baczyński oraz Prezes spółki Zakłady Metalowe MESKO Piotr Mazurek.

***
W ramach umowy, oprócz rakiet dostarczony będzie także osprzęt techniczny, pakiet logistyczny, dokumentacja konstrukcyjna i eksploatacyjna. Zapewniono także przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia.

W 2008 roku planowane są testy rakiet RBS 15 Mk3, w ramach których nastąpi odpalenie i sprawdzenie skuteczności osiągania celów. Pierwsze egzemplarze trafią do Polski w 2009 roku, a ich dostawa zakończy się w roku 2012, kiedy przewiduje się zakończenie realizacji całego programu zmierzającego do zapewnienia pełnej jednostki ognia trzech okrętów.

W ramach umowy dostawy rakiet Ministerstwo Gospodarki podpisało z firmą SAAB umowę offsetową o wartości 127,3 mln euro, w ramach której strona szwedzka dostarczy na potrzeby Marynarki Wojennej 8 sztuk rakiet RBS 15 Mk II, 4 komplety wyrzutni i osprzętu rakietowego. W zobowiązaniach offsetowych przewidziany jest również transfer nowoczesnej technologii dla polskich zakładów zbrojeniowych. Rakiety RBS 15 Mk II będą przeznaczone do celów szkoleniowych, a po modyfikacji oprogramowania systemu dowodzenia, będą włączone do działań operacyjnych."

To tyle w temacie.
Więcej nie będę się spierał. Polecam google i strony ministerstwa obrony.

_________________
Jak straszna jest prawda, że nie pozwalają Ci jej poznać? Czym można zastraszyć lub przekupić kolejne ekipy rządzące w Polsce aby ukrywały prawdę? Część z Nas to wie.

Sob 13 Sty, 2007 23:42

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ja polecam czytanie czegoś więcej niż prasówek MON:

Umowa offsetowa o wartości 127,3 mln euro, zakładająca m.in. pozyskanie przez Polskę nowoczesnej technologii produkcji amunicji, rakiet przeciwokrętowych oraz dodatkowe zamówienia na produkty elektroniczne, została podpisana przez wiceministra gospodarki Pawła Poncyljusza i dyrektora zarządzającego Saab Bofors Dynamics AB Tomasa Gösta Samuelssona, 5 października 2006 r. w Ministerstwie Gospodarki.

Ze strony Ministerstwa Gospodarki.

Co do Chrobrego, kadłubów śmigłowców, elementów Boeingów, Spike, Patrii, polonizacji wieży Hitfist, amunicji Nammo, itd. jakoś się Monsieur Ridiger nie wypowiedział. Czyżby nie wiedział o czym pisze?

Polecam coś więcej niż google i strony MON. Na przykład; NTW, SP, Raport- WTO, Lotnictwo, MSiO.

EDIT:

No i mamy jajo. Jak podaje SP z przejęciem PZL Mielec jest afera. Mimo, że optymistycznie podano o cenie 250 mln. złotych za zakład SAC faktycznie zapłaciło 56 mln. złotych. Dodatkowo SAC ma spłacić 16 milionowy dług Agencji Rozwoju Przemysłu. Jajem numer 2 jest to, że pieniądze mają pochodzić z zysków ze sprzedaży Skytrucków dla MON. Wychodzi więc, że zamiast SAC zapłacimy my. Wsparcia eksportu Skytrucków nie będzie, programu rozwoju pewnie też nie. Produkcja M-28 ma być utrzymana jeśli będzie opłacalna. Najlepsze jest to, że w Polsce ma być uruchomiona produkcja International Blackhawka- niektórzy sądzą, że tylko wtedy jeśli wygra on w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy. W przypadku przegranej I- Blackhawka nie wiadomo co będzie produkowane, są silne przypuszczenia, że nic.

Pewne ptaszki ćwierkają, że w MON krzywo patrzą na I- Blackhawka. Nie ma on preferowanej tylnej rampy załadowczej (której posiadanie jasno faworyzuje NH-90). Istnieje więc opcja, że zakłady w Mielcu przestaną istnieć, jeśli Amerykanie się obrażą po ewentualnej przegranej w przetargu.

Sprawa jest rozwojowa, podobno w SP ma być więcej kwiatków.

Sob 10 Lut, 2007 23:13

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

No patrz a nTW całkiem optymistycznie piszą Laughing Może SP nie lubią amerykanów? Albo to ostatni spisek WSI Laughing Piwo
A tak poważnie to wg nTW do tych 250 mln wliczono też przyszłe wydatki na modernizację PZL Mielec.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Sob 10 Lut, 2007 23:51

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
A tak poważnie to wg nTW do tych 250 mln wliczono też przyszłe wydatki na modernizację PZL Mielec.


Tak poważnie, to nie od dziś wiadomo, że niezależne od amerykańskich sponsorów są tylko SP i Raport WTO, czyli wydawnictwo Altair. Magnum-X istnieje tylko dzięki amerykańskim sponsorom, to jakie ma być?

Wydatki na modernizację to ma być min: oprogramowanie (ciekawe jaki i za ile), a także zasoby ludzkie spółki Sikorsky (to jest dopiero jajo, zresztą podkreślone w SP).

Nie 11 Lut, 2007 0:02

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pozwalam sobie odświeżyć temat.

"Zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu próbował w ostatniej chwili renegocjować warunki sprzedaży PZL Mielec. Niestety, bezskutecznie.

Wczoraj poinformowaliśmy o wszczęciu przez Prokuraturę Okręgową w Tarnobrzegu postępowania dotyczącego sprzedaży fabryki samolotów w Mielcu. Transakcję sfinalizowano 16 marca. Nabywcą została należąca do koncernu United Technologies Company amerykańska firma Sikorsky.

Życie Warszawy dotarło do kolejnych informacji w tej sprawie. Wynika z nich, że zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu podjął próbę zmiany niekorzystnej umowy.
W dokumencie, który podpisano 18 grudnia ub.r., wartość PZL Mielec wyceniono na 66 mln zł. Oparto się na szacunku wartości spółki doko -nanym 30 czerwca 2006 r.
Z naszych informacji wynika, że już dwa miesiące po zawarciu umowy zarząd ARP zorientował się, iż cena nie odpowiada rzeczywistej wartości zakładu. Wynikało to m.in. z wykonanej 21 lutego br. prognozy płynności finanso -wej spółki PZL Mielec. Zarząd ARP zwrócił się o opinie prawne dotyczące możliwości zmiany umowy z Amerykanami zawartej 18 grudnia ub.r. Takie opinie zostały sporządzone na początku marca br. przez kancelarię prawną Wardyńscy i Wspólnicy oraz PKF Con-sult. Prawnicy potwierdzili, że stan majątkowy spółki PZL Mielec zwiększył się w porównaniu z wyceną, którą kierowano się, podpisując umowę. Jednocześnie stwierdzono, że nie ma możliwości zmiany warunków porozumienia podpisanego 18 grudnia.
Mimo negatywnych opinii prawnych, zarząd ARP podjął próbę renegocjacji umowy. Miało to miejsce 15 marca, na dzień przed finalizacją umowy. Jak można się było spodziewać, przedstawiciele United Technologies Company kategorycznie odmówili zmiany uzgodnionej 18 grudnia ceny sprzedaży 100 proc. udziałów fabryki w Mielcu.
Z naszych informacji wynika, że efektem tych rozmów było jednorazowe spłacenie długów PZL Mielec wobec ARP. Całość tej kwoty (blisko 36,7 mlnzł) 16 marca trafiła na konto Agencji, podobnie jak 66 mln zł, na które wyceniono wartość mieleckiej fabryki. To mniej niż cena trzech produkowanych w Mielcu samolotów M28 Skytruck. Każdy kosztuje blisko 30 mln zł."


?ródło: "Życie Warszawy" online Dostęp 5.05.2007, 16:21.

Wychodzi, że redaktor Hypki miał jednak rację. Ciekawe czy całkiem sporo osób go teraz przeprosi...

Sob 05 Maj, 2007 16:21

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Chyba problem będzie w tym, że nie da się zwalić porażki na poprzedni rząd.
_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Sob 05 Maj, 2007 16:41

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jaj mamy ciąg dalszy.

Polecieć ma Paweł Brzezicki, szef ARP. Więcej tutaj.

Marmik ma rację. Nijak nie da się zwalić na poprzedni rząd, bo Brzezicki przyszedł już za obecnego.

Zresztą to lepszy agent- Odpowiada min. za sprzedanie "złotej akcji" PŻM i utratę kontroli państwa nad majątkiem tejże.

Więcej o wyborze Brzezickiego tutaj.

Nie 06 Maj, 2007 18:39

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Zmienia się:

Za Rzepą:

Cytat:
Boeing znów zamawia w Mielcu

Wytwórnia Zespołów Kooperacyjnych Mielec podpisała wczoraj pięcioletni kontrakt z amerykańskim producentem samolotów.


W ramach umowy WZK wyprodukuje i dostarczy ruchomą część skrzydła samolotu, tzw. klapę Krueger, element skomplikowany, odpowiedzialny między innymi za ekonomiczne zużycie paliwa przez samolot. Firmy nie zgodziły się podać wartości kontraktu. Brian Herbert, dyrektor Industrial Participation Boeing Commercial Airplanes, powiedział, że w tej chwili na rynku jest taka konkurencja, że żaden z producentów nie poda ani cen elementów, ani wartości kontraktów.

Dla WZK Mielec najnowsza umowa z Boeingiem to rodzaj nagrody za kilkunastoletnią współpracę przy produkcji drzwi do modelu 757. W tym czasie polskie zakłady uzależniły się od amerykańskiego potentata. - Zlecenia od Boeinga stanowiły 95 proc. naszej sprzedaży - powiedział "Rz" Bogdan Bańko, dyrektor zarządzający WZK Mielec. Fabryka odczuła to boleśnie, kiedy model 757 został wycofany z produkcji. Dlatego WZK, mimo następnego kontraktu, szuka innych klientów.

WZK Mielec rozpocznie produkcję klap do B777 w przyszłym roku i będzie dostarczała miesięcznie trzy pary takich elementów. Potem produkcja ma zostać zwiększona.

Model 777, do którego należy rekord długości lotu non stop wśród samolotów pasażerskich, jest w stanie pomieścić 300 - 400 pasażerów i należy do najlepiej sprzedających się samolotów Boeinga. W tej chwili koncern ma zamówienia na ponad 300 takich maszyn, łącznie zaś sprzedał ich prawie tysiąc.

Natomiast sprawą przyszłości jest porozumienie między Boeingiem i LOT w sprawie budowy w Warszawie centrum szkoleniowego dla pilotów Boeinga. Jak nieoficjalnie się dowiedziała "Rz", negocjacje toczą się już od dwóch lat. Centrum będzie miało charakter regionalny, podobne są m.in. w Singapurze, Palma de Mallorca, Seattle, Londynie. Wybudowanie takiego centrum w Stambule i wyposażenie go w sprzęt kosztowało 11 mln dolarów.


?ródło: Klik!

Niektóre rzeczy są interesujące. Co to jest klapa Krueger? (pytam poważnie, bo sam nie mam zielonego pojęcia). Doszły też niezłe brednie, to drzwi do Boeingów stanowiły 95% produkcji? A kilka Skytrucków i Bryz to tylko 5%?

EDIT:

No i już wiem. Klapa Kruegera, a nie Klapa Krueger, jest to rodzaj klapy noskowej. Jest ona umieszczona (na pasażerach i innych samolotach z podwieszanymi pod skrzydłami silnikami i innych samolotach z podwieszanymi pod skrzydłami silnikami) pomiędzy kadłubem i silnikami. Na myśliwcach na centropłacie (jeśli samolot takowy posiada) lub mówiąc ogólnie blisko kadłuba. Odpowiada ona za stateczność podczas lądowania. Faktycznie jest to niezwykle skomplikowane urządzenie odpowiedzialne między innymi za ekonomiczne zużycie paliwa Laughing Co za analfabeta to pisał? A, wiem- podpisał się.

Pią 29 Cze, 2007 17:36

Powrót do góry
hocking
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 1
Skąd: Warszawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mechanizacja skrzydła

A tu adresik do stronki gdzie pokazano co i jak z klapkami na skrzydle ( oczywiście i nazewnictwo poprawne też jest zawarte).
Pozdro hocking.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Control_surfaces_at_the_wing_of_a_plane.svg Rolling Eyes

Sro 10 Paź, 2007 21:58

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.