| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Groteska
Kapitan

Kapitan





Posty: 1320
Pochwał: 2
Skąd: Melbourne
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

SMS “Budapest” pytań kilka

Witam.
W “Jane’s fighting ships of world war 1” z 1919 (wydanie 1990 rok) znalazłem to:
Cytat:
...Wien, the third unit of the class, was sunk in Triest Harbour by Captain Rizzo of the Italian Navy 9/10 November 1917. Budapest was also
torpedoed on this occasion. She did not sink, but was so heavily damaged, it appears she was deemed unfit for full repairs. According to report, all her guns were removed, she was roughly repaired and is now only used as a floating Barracks or Harbour Depot Ship.

Nigdzie nie ma poparcia tej informacji o trafieniu Budapestu. Na Navypedia: http://navypedia.org/ships/austrohungary/ah_bb_monarch.htm

Cytat:
Wien was sunk during the night of 9/10 December 1917 off Trieste by the Italian MTB MAS15 under the command of Luigi Rizzo. Budapest was decommissioned in March 1918 to serve as accommodation ship for the Pola submarine base. In May/June 1918 a 38cm/17cal howitzer 38cm Haubitze M.16 was installed instead of No 1 turret for a planned coastal bombardment which never took place.

Angielska Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/SMS_Budapest
Cytat:
On the night of 9/10 December, two MAS boats managed to penetrate the harbor defenses undetected, and fired torpedoes at Wien and Budapest. The torpedoes fired at the Budapest struck the mole of the seaplane station,[14] but Wien was hit twice and capsized in five minutes, killing 46 of the crew.

Polska Wiki: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/SMS_Budapest
Cytat:
W nocy z 9 na 10 grudnia 1917 roku dwie włoskie łodzie torpedowe zdołały wejść niezauważone do portu i odpalić torpedy w stronę zacumowanych pancerników. „Budapest” nie otrzymał trafień, ale „Wien” został ugodzony dwiema torpedami i zatonął w ciągu niecałych pięciu minut, tracąc 46 członków załogi. „Budapest” został wycofany ze służby na początku 1918 r. i został przerobiony na hulk mieszkalny dla załóg niemieckich U-Bootów. W czerwcu okręt został wyposażony w haubicę oblężniczą kal. 380 mm do ostrzału wybrzeża. Ze względu na brak amunicji haubica została zdemontowana, zanim kiedykolwiek została użyta i „Budapest” powrócił do swojej poprzedniej roli.

Z kolei “Ten Piękny Wiek XIX. Marynarka Wojenna Austro-Węgier w I wojnie
światowej 1914-1918” Karoly Csonkareti na stronach 133-134:
Cytat:
Niezauważone okręty dotarły do zatoki triestenskiej, gdzie torpedowce zwolniły z holu “MAS 9” I “MAS 13”..[...]...Po 20 minutach marszu “wolno naprzod”, kpt. Rizzo dostrzegł sylwetkę pancernika (był to “Wien”). MAS 9 podszedł na 50 metrów od nieprzyjacielskiego okrętu aby sprawdzic, czy nie chroni go śiec przeciwtorpedowa. Ku zadowoleniu Włochów okazało się, że śiec nie jest rozpięta co było poważnym zaniedbaniem.[...]Załogi scigaczy przygotowały torpedy do odpalenia, a okręty zajeły stanowiska do strzału, około 200 metrów od obu celów. 10 grudnia 1917 roku o 2:32 nad ranem rury torpedowe obu MAS-ów z sykiem wypluły śmiercionosne pociski...[...] Torpedy wystrzelone przez “MAS 13”, chybiły “Budapest” i konczac bieg eksplodowały przy ujsciu potoku Riva.

W Navypedia mamy że Wien zatopił MAS15, powyżej że MAS9. W “Pierwsza Wojna Swiatowa Na Morzu” Gozdawy-Gołębiowskiego i Wywerka Prekurata, polskiej i angielskiej Wiki znowu MAS 9. To jednak MAS 9?
Z 200 metrów jeden trafił oboma torpedami a drugi oboma nie? Gdzies chyba czytałem że Budapest miał własnie sieci rozwiniete lub był nimi chroniony. Torpedy trafiły molo czy zakonczyły bieg w rzece?
Za Navypedia:
Cytat:
In May/June 1918 a 38cm/17cal howitzer 38cm Haubitze M.16 was installed instead of No 1 turret for a planned coastal bombardment which never took place.

Za angielska Wiki:
Cytat:
she was fitted with a large siege howitzer for shore bombardment shortly afterwards and recommissioned. A shortage of ammunition caused the gun to be removed before it could be used, and Budapest reverted to her previous role.

Polska Wiki:
Cytat:
W czerwcu okręt został wyposażony w haubicę oblężniczą kal. 380 mm do ostrzału wybrzeża. Ze względu na brak amunicji haubica została zdemontowana, zanim kiedykolwiek została użyta i „Budapest” powrócił do swojej poprzedniej roli.

Jesli faktycznie Budapest został dozbrojony w ciężką haubice to dziwnym wydaje mi się powodem brak amunicji, przecież słynnej Skody artylerii było nie tak mało, już na początku wojny wysłano ich troszkę aby pomoc Niemcom przeciw belgijskim fortom. I co? Montują ciężką 380 na ironcladzie- co proces przecież nie szybki ani prosty- i nagle zdają sobie sprawę że amunicji nie ma?
No może koniec wojny i bałagan, ale aż taki?
Pozdrawiam.

_________________
Ciało Pinokia leżało na ziemi, a nad nim w złowieszczym kluczu krążyły dzięcioły.

"Pokój! Pokój między narodami!! Pokój wszystkim ludziom dobrej woli!!!" wrzeszczał - ze swego bunkra - Adolf Hitler pod koniec kwietnia 1945 roku...

Czw 29 Lis, 2018 5:23

Powrót do góry
panc
Moderator
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3122
Pochwał: 29
Skąd: W-wa ,Pl. Na Rozdrożu 2 m. 183
Archiwum: Grzegorz Gąsienica-Poszepszyński
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Włoska ciotka-kleptomanka podaje ,że SMS Wien został zatopiony przez MAS 9 a MAS 13 zaatakował nieskutecznie SMS Budapest :

https://it.wikipedia.org/wiki/SMS_Wien

itd :

http://www.agenziabozzo.it/navi_da_guerra/c-navi%20da%20guerra/C-1075_MAS-13_1915_motosilurante_armamento_cannone_affondata_WIEN_nel_1917.htm

Walter Zapotoczny jr. w "Decima Flottigla MAS" podaje , że Luigi Rizzo na Mas 9 zaatakował SMS Wien (trafienia 02:30) wydając rozkaz ataku na drugi ,bardziej oddalony okręt Andreii Ferarriniemu (MAS 13 ).

etc :

http://www.difesaonline.it/news-forze-armate/storia/accadde-il-9-dicembre-1917-il-primo-grande-successo-sul-mare-della-1gm

Czyli Ivan Gogin niechlujnym osobnikiem jest... - MAS 15 to SMS Szent István i oczywiscie Luigi Rizzo

https://www.museumships.us/italy/mas-15

Muszę się udać na tzw. odpoczynek ,ale : 38cm haubica pod koniec wojny było ich najwięcej -dziesięć sztuk*


Z tą amunicją to coś nie tak ponieważ w marcu 1918 powstał projekt -chodziło o ostrzał Cortelazzo i przewidziano dla niego 60 HE i 20 szrapneli a nawet odbyto pierwsze próbne strzelanie (5 lipca) a dalsze próby trwały do (lub odbyto) 7 sierpnia...

...i tu tu jak napisano okazało się to niepraktyczne i orużje zdemontowano

: https://de.wikipedia.org/wiki/38-cm-Belagerungshaubitze_M_16

co nie dziwi, ładowanie etc. musiało być problematyczne, podobno po wystrzale odrzut powodował duży przechył okrętu i nawet przy dobrej pogodzie rozrzut był horrendalny tak, że dano sobie z tym spokój, co potwierdza tradycyjną tezę , że warunki rzeczywiste różnią się "znacznie a nawet ogromnie”** od warunków biurkowych.

pozdr

* Michala Prášil -Skoda Heavy Guns

** Mój ulubiony cytat z generała armii Floriana Siwickiego



Opis załącznika:

_________________
Ministry, Animosity :

https://www.youtube.com/watch?v=L2ayask8pck&list=RDL2ayask8pck

Svoboda je prevara, zakufana prevara

Pią 30 Lis, 2018 8:25

Powrót do góry
Groteska
Kapitan

Kapitan





Posty: 1320
Pochwał: 2
Skąd: Melbourne
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam.
Faktycznie nawet podwójna 240mm to tylko 2x212+ kg pocisków a pojedyncza 380mm M.16 to 740 kg a M.17 to 800 kg aż. W sumie to dla tych niecałych 100 metrowców i niecałych 6000. ton wypornosci okretów to ta 380mm taki sam problem jak dla Furiousa czy General Wolfe 457mm. Co jest raczej zrozumiałe dzisiaj, ale wtedy można było marzyć.
Pozdrawiam.

_________________
Ciało Pinokia leżało na ziemi, a nad nim w złowieszczym kluczu krążyły dzięcioły.

"Pokój! Pokój między narodami!! Pokój wszystkim ludziom dobrej woli!!!" wrzeszczał - ze swego bunkra - Adolf Hitler pod koniec kwietnia 1945 roku...

Sob 01 Gru, 2018 7:34

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4342
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, bardzo ciekawy temat Super rzeczywiście w necie jest spore zamieszanie z numerami tych kutrów torpedowych. Mam takie pytanie czy Luigi Rizzo zatopił jeszcze jakieś okręty "poza " tymi dwoma pancernikami. Pozdrawiam.

Sob 01 Gru, 2018 14:26

Powrót do góry
panc
Moderator
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3122
Pochwał: 29
Skąd: W-wa ,Pl. Na Rozdrożu 2 m. 183
Archiwum: Grzegorz Gąsienica-Poszepszyński
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Szukałem- bez skutku ,chyba raczej nie .W tym 60-cio letnim artykule* o znamiennym tytule, zarys jego kariery w marynarce wojennej w I WS:

https://true.ink/story/luigi-battleship-killer/

*Niezbyt ścisłym notabene

pozdr

_________________
Ministry, Animosity :

https://www.youtube.com/watch?v=L2ayask8pck&list=RDL2ayask8pck

Svoboda je prevara, zakufana prevara

Sob 15 Gru, 2018 11:07

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4342
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, dzięki za odpowiedz. Piwo Też nie znalazłem informacji o innych zatopionych przez niego okrętach, jedyne wzmiankę że uszkodził jeszcze niszczyciel i parowiec podczas PWS. Pozdrawiam.

Czw 20 Gru, 2018 0:52

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.