| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4181
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hybrydowy śmigłowiec AH-64.

Witam, firma Boeing pracuje nad nową wersja śmigłowca uderzeniowego AH-64, wyposażonym w śmigło pchające. Nowy śmigłowiec ma rozwijać prędkość 400 km/h, ma mieć o połowę większy zasięg i o 25% zmniejszone zużycie paliwa niż zwykły AH-64 i to za cenę większą tylko o 20 % od standardowych śmigłowców. Ciekawostką jest że może to być również pakiet modernizacyjny dla starszych wersji AH-64. Jak zapowiedział producent śmigłowiec ten ma być wersja "przejściową" a nie konkurencją dla nowego śmigłowca hybrydowego USA. http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/hybrydowy-ah-64e-block-2-prawie-jak-ah-56a-cheyenne/
Prace nad śmigłowcami hybrydowymi trwają nie tylko w USA, ostatnio Rosjanie poinformowali o rozstrzygnięciu konkursu na tego typu śmigłowiec w wariancie transportowym. Wygrał w nim i nadal będzie rozwijany śmigłowiec Mi-X1. https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=26675
Pozdrawiam.

Wto 20 Lis, 2018 12:41

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 563
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hej
Robert05 napisał:
Witam, firma Boeing pracuje nad nową wersja śmigłowca uderzeniowego AH-64, wyposażonym w śmigło pchające.


Trudno oprzeć się wrażeniu, że pozostawienie oznaczenia AH-64 jest takim ukłonem pod adresem senackich komisji budżetowych. Zdobycie finansowania na kolejną wersję używanego już sprzętu z reguły jest o wiele łatwiejsze, niż w przypadku całkiem nowego modelu. A powiedziałbym, że jak dla mnie wirolot (choćby i na elementach AH-64) to coś innego niż zwykły śmigłowiec i nowy numerek powinien dostać.

Robert05 napisał:
. Wygrał w nim i nadal będzie rozwijany śmigłowiec Mi-X1. https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=26675
Pozdrawiam.


Ten rysunek budzi u mnie jednak pewne wątpliwości. Zwróć uwagę, w jaki sposób poradzono sobie z momentem od wirnika nośnego: za śmigłem pchającym są wychylne kierownice, odchylające w bok strumień powietrza tak by powstawała siła równoważąc ów moment. Rozwiązanie takie lansowała kiedyś bodajże firma Piasecki i to już z pół wieku temu jak nie dawniej. Teoretycznie jest fajne i proste, a praktycznie najwyraźniej coś jest nie halo, coś tam nie działa dobrze, bo na ile kojarzę nigdy takiego śmigłowca nie wdrożono do użytku.

_________________
Pozdr.
Speedy

Sro 21 Lis, 2018 1:08

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4181
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Speedy"]


Cytat:
Trudno oprzeć się wrażeniu, że pozostawienie oznaczenia AH-64 jest takim ukłonem pod adresem senackich komisji budżetowych. Zdobycie finansowania na kolejną wersję używanego już sprzętu z reguły jest o wiele łatwiejsze, niż w przypadku całkiem nowego modelu. A powiedziałbym, że jak dla mnie wirolot (choćby i na elementach AH-64) to coś innego niż zwykły śmigłowiec i nowy numerek powinien dostać.
Witam,ale jest to powszechna praktyka w wielu dziedzinach gospodarki ,znany produkt tak długo się modernizuje aż z oryginału niewiele poza nazwą zostaje. A w tym wypadku wszystko wskazuje że taka modernizacja jest przyszłością śmigłowców.


Cytat:
Ten rysunek budzi u mnie jednak pewne wątpliwości.
Do czasu aż nie zostanie uruchomiona produkcja seryjna nie wiemy co w tym śmigłowcu zostanie zastosowane a co jest zwykłą propagandą. Mającą na celu dotrzymanie kroku zachodowi. Teraz czekamy na chińskie projekty szybkich śmigłowców. Wink Pozdrawiam.

Nie 25 Lis, 2018 20:03

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tak swoją drogą, przeglądałem wczoraj książkę "Projektowanie i konstrukcja śmigłowców" wydaną bodaj w l. 50, no może wczesnych 60. (nie sprawdziłem Zniesmaczony ) - na początku rozdziału o wirolotach znajduje się wyliczenie udowadniające, że klasyczny śmigłowiec ze względu na odrywanie strug na łopatach nie może lecieć szybciej niż 300 km/h. Najczęściej i tak jest, ale są przecież śmigłowce latające 350 km/h i szybciej, choćby Apache, żeby daleko nie szukać... W szoku

Pon 26 Lis, 2018 10:09

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4181
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, książka pochodzi z 1958r. i wtedy śmigłowce nie latały szybciej Jednak już w 1967 rozpoczęto produkcję AH-1 który latał z prędkością 352 km/h a w 1970 Mi-24 który osiągał 335 km/h. Czyli postęp techniczny sprawił że praktyka pokonała teorię. Wink Pozdrawiam.

Pon 26 Lis, 2018 21:43

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wg wiki 352 km/h to prędkość dopuszczalna AH-1, maksymalna tylko 277 km/h.

Wto 27 Lis, 2018 0:08

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 563
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grzesio napisał:
na początku rozdziału o wirolotach znajduje się wyliczenie udowadniające, że klasyczny śmigłowiec ze względu na odrywanie strug na łopatach nie może lecieć szybciej niż 300 km/h. Najczęściej i tak jest, ale są przecież śmigłowce latające 350 km/h i szybciej, choćby Apache, żeby daleko nie szukać... W szoku


Tzn. można użyć brutalnej siły Uśmiech napędu wielkiej mocy i zmodyfikowanych łopat tak by nawet po tym oderwaniu strug na końcach siła nośna na reszcie łopaty pozostała jako tako wystarczająca. Obecny rekord prędkości śmigłowca ustanowiony został w 1986 r. na odpowiednio dostosowanej maszynie Westland Lynx AH.1 i wynosi 400,87 km/h.

Tak samo jak poprawiłeś Roberta05, ja poprawię ciebie Uśmiech prędkość maksymalna AH-64D to 293 km/h, natomiast prędkość dopuszczalna owszem wynosi 365 km/h.

_________________
Pozdr.
Speedy

Wto 27 Lis, 2018 15:53

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mr. Green
Nie sprawdzałem! W przypadku AH-1 od razu wydało mi się dziwne, że taki, za przeproszeniem, prymitywny śmigłowiec mógłby być tak szybki. AH-64 zaś budził moje zaufanie swoimi możliwościami. Uśmiech
To tylko pokazuje, ile warta jest wiki...

Sro 28 Lis, 2018 17:50

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4181
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, nie można do końca ufać Wikipedii Wink , ale wracając do "ciotki Wiki" podaje że AH-1Z Viper ma prędkość maksymalną chwilową 411 km/h? Jak przypuszczam w tym wypadku ma chodzić o prędkość dopuszczalną. Pozdrawiam. https://pl.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_Cobra

Sob 01 Gru, 2018 0:21

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 563
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Robert05 napisał:
Witam, nie można do końca ufać Wikipedii Wink , ale wracając do "ciotki Wiki" podaje że AH-1Z Viper ma prędkość maksymalną chwilową 411 km/h? Jak przypuszczam w tym wypadku ma chodzić o prędkość dopuszczalną. Pozdrawiam. https://pl.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_Cobra


Tak jest, dokładnie: "Never exceed speed: 222 knots (255 mph, 411 km/h) in a dive" - prędkość dopuszczalna, w nurkowaniu.

Wracając jeszcze na moment do wspomnianego tu wcześniej Mi-24, najczęściej podawana prędkość maksymalna to 335 km/h. Jednak na ile wiem instrukcja zaleca nieprzekraczanie 300 km/h z uwagi na możliwość utraty kontroli nad maszyną. Dla współczesnej wersji eksportowej Mi-35 podawana jest na stronie producenta prędkość 310 km/h.

Nieco mniej znanym faktem jest, że w latach 70. powstał rekordowy wariant Mi-24, głęboko przekonstruowany śmigłowiec zgłoszony do FAI pod nazwą A-10 (spotkałem też pisownię A10). Zdemontowano z niego co się dało, usunięto uzbrojenie, zbędne wyposażenie, pancerz itd. Zamontowano mocniejsze silniki i odpowiedni "szybkościowy" wirnik. Na A10 ustanowiono szereg światowych rekordów prędkości poziomej i wznoszenia, niektóre aktualne do dziś. M.in. w 1978 A10 ustanowił absolutny rekord prędkości śmigłowców 368,4 km/h (pobity w 1986 przez wspomnianego Lynxa).

W ramach prac nad szybkim śmigłowcem przyszłości w zakładach im. Mila w Moskwie użytkowany jest w tej chwili śmigłowiec doświadczalny na bazie Mi-24 w konfiguracji podobnej do A10 (bez skrzydeł). Ponoć w czasie prób osiągnięto na nim prędkość 405 km/h; nie jest to oficjalny rekord (pomiar nie był rejestrowany w odpowiedni, ustalony przepisami sposób) niemniej myślę że Rosjanie sprężą się teraz i niedługo taki rekord machną. Zgodnie z obecnymi przepisami musieliby osiągnąć co najmniej 404,879 km/h (rekord prędkości musi być pobity o co najmniej 1%).

_________________
Pozdr.
Speedy

Sob 01 Gru, 2018 13:33

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4181
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Speedy"]

Cytat:
Tak jest, dokładnie: "Never exceed speed: 222 knots (255 mph, 411 km/h) in a dive" - prędkość dopuszczalna, w nurkowaniu.
Witam, czyli jest prędkość dopuszczalna i prędkość dopuszczalna w nurkowaniu. Jak czytałem definicję "prędkość dopuszczalnej" to napisano tam, min. że jest to tylko prędkość w locie poziomym, której nie można przekroczyć. Jednak logiczne jest że lot nurkowy będzie szybszy niż poziomy. Czyli to oznacza że każdy śmigłowiec ma dwie prędkości dopuszczalne. A czy istnieje podział na prędkość maksymalna i maksymalną w nurkowaniu?

Cytat:
Wracając jeszcze na moment do wspomnianego tu wcześniej Mi-24, najczęściej podawana prędkość maksymalna to 335 km/h. Jednak na ile wiem instrukcja zaleca nieprzekraczanie 300 km/h z uwagi na możliwość utraty kontroli nad maszyną.
Czyli pierwsza to prędkość dopuszczalna ( ale nie wiadomo w jakim locie) a druga to maksymalna.
Cytat:
w 1978 A10 ustanowił absolutny rekord prędkości śmigłowców 368,4 km/h (pobity w 1986 przez wspomnianego Lynxa).
Ciekawe jaka jest definicja tej rekordowej prędkość ?

Pozdrawiam.

Sob 01 Gru, 2018 14:01

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 563
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hej

Robert05 napisał:
czyli jest prędkość dopuszczalna i prędkość dopuszczalna w nurkowaniu.


Raczej nie. Jest po prostu prędkość dopuszczalna, której przekroczenie grozi zniszczeniem statku powietrznego przez siły aerodynamiczne.

Prędkość maksymalna w locie poziomym to największa prędkość, do jakiej statek powietrzny może się rozpędzić, limitują ją moc napędu i opór aerodynamiczny.

No i jest tu faktycznie taki jeden myk, który jednak w dyskutowanym tu temacie śmigłowców nie zachodzi. Otóż były i są samoloty, których prędkość maksymalna była większa od dopuszczalnej tzn. były w stanie rozpędzić się w locie poziomym do takiej prędkości, przy której mogłyby się rozlecieć. Tak na szybko z pamięci rosyjski myśliwiec Jak-3 z silnikiem WK-107 był w stanie rozwinąć taką "ponadmaksymalną" prędkość. Jak dobrze pamiętam, z maszyn z późniejszego okresu takie cechy miały amerykańskie samoloty rozpoznawcze z rodziny SR-71 i rosyjski myśliwiec MiG-25.

Robert05 napisał:
Ciekawe jaka jest definicja tej rekordowej prędkość ?


Średnia prędkość z 4 przelotów odcinka pomiarowego (po dwa w każdym kierunku) w linii prostej. Stosuje się bazę pomiarową 3 km (wysokość lotu nie większa niż 500 m, różnica wysokości na początku i końcu pomiaru nie większa niż 100 m) lub 15-25 km (wysokość dowolna, z tym że różnica ma końcu i początku nie może być większa niż 100 m). Z pamięci piszę, nie mogłem na szybko znaleźć w necie, ale chyba za bardzo nie pomyliłem. Są jeszcze ustalone zasady rejestracji pomiaru, zgłaszania rekordu, tych szczegółów już nie pamiętam

_________________
Pozdr.
Speedy

Sob 01 Gru, 2018 17:05

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4181
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Speedy"]


Cytat:
Jest po prostu prędkość dopuszczalna, której przekroczenie grozi zniszczeniem statku powietrznego przez siły aerodynamiczne.

Prędkość maksymalna w locie poziomym to największa prędkość, do jakiej statek powietrzny może się rozpędzić, limitują ją moc napędu i opór aerodynamiczny.
Witam, definicje te są dość mało precyzyjne, a różnice między nimi całkiem spore. We wspomnianym wyżej śmigłowcu AH-1 wynoszą one 75 km/h. W różnych opracowaniach pojawia się także określenie "prędkość chwilowa" czyli jak przypuszczam jest to prędkość dopuszczalna. Pozdrawiam.

Pon 03 Gru, 2018 17:09

Powrót do góry
Renifer Lopez reaktywacja
Porucznik

Porucznik




Posty: 773
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Problem z prędkością śmigłowców z klasycznym wirnikiem nośnym, polega na tym że w locie postępowym, końcówka łopaty nacierającej zaczyna w pewnym momencie przekraczać prędkość dźwięku, z kolei część powierzchni łopaty powracającej zaczyna być opływana przez strugi powietrza odwrotni - czyli krawędź spływu staje się krawędzią natarcia. Sumarycznie skutkuje to po prostu utratą siły nośnej.

Natomiast wszelkiego rodzaju rozwiązania typu "kamow" mają niską sprawność przy małych prędkościach.

Nie 02 Cze, 2019 13:32

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.