|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szponiasty
Podpułkownik
Posty: 3160 Pochwał: 2 Archiwum: APwB / OKBZN
|
|
|
Napędy łodzi podwodnych.
Jeśli ten temat został poruszany to proszę o skasowanie mojego postu. Do sedna, jakie typy napędów stosuje się w nowoczesnych łodziach, nadal śruby ??? Słyszałem o doświadczeniach z turbinami przepływowymi oraz sekwencjami do napędu elektromagnetycznego, czyli słona woda, jony (czyli woda która potrafi przewodzić prąd) , do tego pole elektryczne, które się przesuwa i porusza strumieniem cieczy na zasadzie jakby odpychania ładunków.
Sro 30 Sie, 2006 23:23
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Śruba/ Śruby, lecz o całkowicie innej konfiguracji niż kiedyś- ma to na celu zmniejszenie kawitacji, lub pędnik strugowodny, bodajże wykorzystywany przez okręty typu Trafalgar. No i jeszcze otunelowane śruby, czyli pędniki śrubowe.
Sro 30 Sie, 2006 23:32
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marmik
Komandor porucznik
Posty: 2985 Pochwał: 8 Skąd: Puck
|
|
|
W latach osiemdziesiątych Amerykanie kombinowali z napędem magnetohydrodynamicznym (MHD). Wybudowano nawet pierścień na kadłubie w modelu OP t. "Los Angeles" skali 1:50. Niestety zarówno badania jak i próby udowodniły, że poziom zaawansowania technologicznego jest jak dotychczas niewystarczający.
A szko0da bo z tego co pamiętam teoretycznie możliwe byłoby rozpędzenie okrętu do prędkości maksymalnej w mniej niż 3 minuty. Fascynujące były też obliczenia czasu do zatrzymanie jednostki. Wystarczyło zamnienić bieguny i... STOP. Nie pamiętam już wartości, ale OP po prostu "stawałby dęba", a jedynym ograniczeniem byłaby odporność załogi.
Sprawa całkiem przycichła (no może prócz filmu "Polowanie na Czerwony Październik"), lecz jak znam Amerykanów to na pewno gdzieś w placówkach badawczych ktoś nadal się zajmuje udoskonalaniem pomysłów swoich poprzedników.
_________________ Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.
Czw 31 Sie, 2006 1:47
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Grendel
Pułkownik
Posty: 4610 Pochwał: 13
|
|
|
Nie mylisz się.Prace eksperymentalne wciąż są prowadzone.Jakiś czas temu Jane's Defence Weekly pisało o przyznaniu na to funduszy.Ale nie pamiętam kto je dostał.Kiedyś zdaje się robił to ktoś z MIT, ale to zamierzchłe czasy.Teraz pewnie Lokheed-Martin...
Pozdrowienia
Grendel
Czw 31 Sie, 2006 8:08
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
harpoon
Kapitan marynarki
Posty: 999 Pochwał: 5 Skąd: Poznań
|
|
|
Co do napędu strumieniowego, inaczej zwanego wodnostrugowym.
Zastosowano go na atomowych okrętach podwodnych typu Trafalgar, a dokładniej na 4 okręcie tej brytyjskiej serii - HMS Torbay (zwod. 08.03.1985r.). Pędnik wodnostrugowy jest cichszy od konwencjonalnego napędu, ale jest jednocześnie tak samo wydajny. Łatwo to zauważyć, ponieważ wyposażony w śrubę HMS Trafalgar i wyposażony w pędnik HMS Torbay, na próbach uzyskały zbliżone wyniki prędkości - 20w. na powierzchni i 32 w. pod wodą. Problemem pędników i wogóle tego typu napędu jest natomiast bardzo skomplikowana konstrukcja techniczna, ale tutaj niestety nie wiem na czym miałaby ona polegać.
Warto dodać, że Amerykanie napęd taki wykorzystali w batyskafie Deep Quest, a który poszukiwał w 1966r. bomby wodorowej, zagubionej przez B-52.
Rosjanie mają taki napęd na okręcie klasy Kilo - B-871, ale chyba tylko na nim, a nie innych okrętach tego typu i stanowi okręt doświadczalny.
_________________ "przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"
Pon 04 Wrz, 2006 0:32
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Cytat: | Problemem pędników i wogóle tego typu napędu jest natomiast bardzo skomplikowana konstrukcja techniczna, ale tutaj niestety nie wiem na czym miałaby ona polegać. |
Ja się co prawda nie znam na marynarce, ale troszkę na technice tak. Wydaje mi się, że przede wszystkim problemem jest sama natura- aby móc wyrzucać wodę z bardzo dużą prędkością potrzebne są bardzo wydajne pompy- a te są głośne. Dodatkowo należy tak wyliczyć kształt obudowy w śrubowym, oraz obudowy i dyszy w strugowodnym, aby nie powstawała kawitacja. To takie moje radosne konfabulacje, ale może jest w tym odrobina prawdy.
Cytat: | Rosjanie mają taki napęd na okręcie klasy Kilo - B-871, ale chyba tylko na nim, a nie innych okrętach tego typu i stanowi okręt doświadczalny. |
Tak, tylko w tej jednostce jest zamontowany pędnik strugowodny, co ciekawe Rosjanie poddali ją ostatnio remontowi i w tej chwili jest w stanie się nawet zanurzać. Okręt stacjonował w Sewastopolu i był używany na poligonach doświadczalnych w okolicach Kerczu, teraz natomiast nie wiem gdzie się znajduje.
Pon 04 Wrz, 2006 0:43
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
harpoon
Kapitan marynarki
Posty: 999 Pochwał: 5 Skąd: Poznań
|
|
|
Skoro mowa o B-871 (Alrosa), projektu 877V, parę zdjęć, na których widać to ustrojstwo
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ "przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"
Pon 04 Wrz, 2006 0:55
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Human
Colonel
Posty: 4892 Pochwał: 3 Skąd: Wrocław
|
|
|
Zastanawia mnie, czy tą linię, oznaczającą chyba zanurzenie w położeniu nawodnym, ktoś narysował krzywo, czy okręt stoi z wyraźnym trymem na rufę ?.
Pon 04 Wrz, 2006 1:19
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marmik
Komandor porucznik
Posty: 2985 Pochwał: 8 Skąd: Puck
|
|
|
Linia jest OK czyli jednostka jest przetrymowana na rufę. Czemu? Nie mam pojęcia , ale to nic niezwykłego.
Tu macie ORŁA w dużej rozdzielczości dla porównania http://foto.mw.mil.pl/foto.php?vhost=navy&id_lg=876 .
_________________ Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.
Pon 04 Wrz, 2006 1:26
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
harpoon
Kapitan marynarki
Posty: 999 Pochwał: 5 Skąd: Poznań
|
|
|
To chyba jednak trym na rufę, bo na zdjęciach poniżej, linii już nie widać.
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
_________________ "przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"
Pon 04 Wrz, 2006 1:34
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|