| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szponiasty
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3160
Pochwał: 2
Archiwum: APwB / OKBZN
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Harrier

To najlepsza konstrukcja pionowzlotów, ale Rosjanie podjęli pałeczkę jednak w tej materii nie pałam wiedzą - czy moze ktoś przybliżyć efekty tej rywalizacji.

Podobno Travolta ma prwatnie Harriera i sobie nim lata.



Opis załącznika:

Pią 17 Mar, 2006 13:35

Powrót do góry
WERTTREW
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 1121
Pochwał: 2
Skąd: Warszawa, PL
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Sowieci także zbudowali kilka samolotów tej klasy co Harrier. Może lepiej byłoby "próbowali zbudować", bo im to szło tradycyjnie nieco gorzej... Bardzo szczęśliwy

Nie będę tu przepisywał całych książek na forum, bo to byłoby bezsensem. Wrzucam zdjęcia, a zainteresowanych odsyłam do poczytania tu:
http://www.republika.pl/hudi/Jak-41.htm

ewentualnie dodatkowo:
http://www.hitechweb.szm.sk/vtol2c.htm
http://www.greendevils.pl/technika_wojskowa/lotnictwo/jak_38/jak_38.html



Opis załącznika:
Jakowlew Jak-36 z końca lat 60-tych

Opis załącznika:
Jakowlew Jak-38 z początku lat 70-tych.

Opis załącznika:
Jak-38 "najbliższy" Harrierowi w trzech rzutach

Opis załącznika:
Jakowlew Jak - 41 z końca lat 80-tych.

Opis załącznika:
Spalony Jak-41.

Opis załącznika:
Jak-38 oraz Jak-41 - porównanie.

Opis załącznika:
Na koniec ciekawy, pierwszy projekt samolotu Jak-41 z 1974 roku

_________________
Pozdrawiam WERTTREW
-------------------------------
Historia&Tajemnice W-wy: http://www.werttrew.fora.pl/

Pią 17 Mar, 2006 14:22

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 575
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Rosyjski myśliwiec pionowego startu nazywał się Jak-38. Pod względem osiągów z grubsza przypominał Harriera (nieco szybszy a za to udzwig mniejszy). Wszedł do służby w 1974 r. mniej więcej. Wyprodukowano około 200 szt. Jak-38 bazował na krążownikach lotniczych typu "Kijów" i wraz z ich wycofaniem także wyszedł z użytku.
Od strony konstrukcyjnej różnił się mocno od Hariera. Do pionowego startu służyły przekręcane dysze silnika głównego oraz dwa pomocnicze silniczki odrzutowe zabudowane pionowo za kabiną pilota. Taki układ miał pewne zalety (wg Rosjan jest lżejszy niż skomplikowane przekręcane dysze przednie i tylne Harriera) ma i wady - bardzo trudno z nim jest wykonać skrócony start co Harriery robią rutynowo, to wręcz podstawowa forma ich użytkowania, nie pionowy start ale z krótkim rozbiegiem, co zajmuje niewiele wiecej miejsca a pozwala zabrać o wiele więcej ładunku. I jakakolwiek awaria któregokolwiek silnika w fazie lotu pionowego to niemal 100% utrata stateczności i katastrofa; Rosjanie posunęli się nawet do tego że wstawili w Jaku automatyczny system ratowniczy, który w przypadku jakichkolwiek zaburzeń pracy silników przy starcie/lądowaniu samoczynnie natychmiast katapultował pilota.
Następcą Jaka-38 miał być Jak-41 (niekiedy nazywany -141) z przełomu lat 80/90. Prototyp oblatano chyba w 1989 czu 90. Był to znacznie większy i ambitniejszy samolot od poprzednika, w dodatku naddzwiękowy (1,7 Ma na dużej wys.). Zbudowany w podobnym układzie, przekręcana dysza silnika głównego + 2 pomocnicze silniki zabudowane pionowo. Program przerwano ponieważ rosyjska flota zdecydowała się na budowę normalnych, dużych lotniskowców, z których mogłyby operować klasyczne samoloty bojowe.

_________________
Pozdr.
Speedy

Pią 17 Mar, 2006 14:47

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Widać zatem, że opracowany w latach 50-tych przez Royce-Rolls'a silnik Pegasus nie ma sobie równych po dziś dzień. Po wojnie falklandzkiej nawet sceptyczni amerykanie musieli przyznać, że pomimo swoich wad "Harrier" jest maszyną nie do podrobienia.

Sob 29 Kwi, 2006 21:58

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.