| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WERTTREW
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 1122
Pochwał: 2
Skąd: Warszawa, PL
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Działo kolejowe ostrzeliwujące Warszawę.

Szukam informacji na temat działa kolejowego (Thor? Ziu?), które ostrzeliwało Warszawę z okolic Pruszkowa. Czy ktoś dysponuje informacjami o tym skąd strzelano (bocznica w zachodniej części Pruszkowa? Tor na wysokości pól parzniewskich?) Czy i ile czasu działo mogło znajdować się na terenie byłych zakładów ZNTK w Pruszkowie? Jakieś zdjęcia? Szukam też zdjęć pociągów pancernych na terenie ZNTK lub Pruszkowa


Opis załącznika:
Zdjęcie znalazłem podpisane jako niemeicki pociąg pancerny w Pruszkowie.

_________________
Pozdrawiam WERTTREW
-------------------------------
Historia&Tajemnice W-wy: http://www.werttrew.fora.pl/

Pią 24 Lut, 2006 12:36

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 758
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Thor i Ziu nie, bo to były moździerze samobieżne. Uśmiech
A czy Twoje pytanie ma jakiś związek z tym: http://www.historycy.org/index.php?showtopic=2497&st=15 , czy też jest przypadkową koincydencyją? Wink

Pzdr

Grzesiu

Pią 24 Lut, 2006 13:30

Powrót do góry
WERTTREW
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 1122
Pochwał: 2
Skąd: Warszawa, PL
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grzesio napisał:
...A czy Twoje pytanie ma jakiś związek z tym: http://www.historycy.org/index.php?showtopic=2497&st=15 , czy też jest przypadkową koincydencyją? ....


Nie znałem wątku, o którym wspomniałeś, zresztą albo jestem ślepy, albo tam nic nie ma o ZNTK i Pruszkowie?
A moje pytnie jest związane z tym, co ostatnio usłyszałem w rozmowie z jednym z mieszkańców Pruszkowa. Na pociągach się nie znam i mam nadzieję, że nie będe musiał pisać podania, żeby ktoś kompetentny mógł mi pomóc? Wink

_________________
Pozdrawiam WERTTREW
-------------------------------
Historia&Tajemnice W-wy: http://www.werttrew.fora.pl/

Pią 24 Lut, 2006 14:10

Powrót do góry
wars98
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki




Posty: 1025
Skąd: Z Marsa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam! Bardzo szczęśliwy
Jacku! Przyjrzałem się fotce którą wstawiłeś. To nasze przedwojenne wagony pancerne. Lokomotywa też wygląda na polską. Albo to zdjęcie sprzed września 1939 r., albo to przejęty polski skład pancerny. Ale czort wie kiedy wykonano fotografię. A czy Pruszków, czy inna stacyja to ja nie wiem...
Co do dział kolejowych operujących w okolicach Warszawy, to spróbuję się rozeznać.
Pozdr. wars98

Pią 24 Lut, 2006 14:58

Powrót do góry
WERTTREW
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 1122
Pochwał: 2
Skąd: Warszawa, PL
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dzięki! Bardzo szczęśliwy
Co do wagonów Twoje wątpliwości znajdują poparcie w moich innych źródłach. O lokomotywie nic nie wiem! A lokalizacja? Pewności nie mam, okolice i kratownica mocno przypomina okolice pruszkowskich "Mechaników", ale właśnie żeby to potwierdzić/obalić szukam innych zdjęć z tamtych okolic.

_________________
Pozdrawiam WERTTREW
-------------------------------
Historia&Tajemnice W-wy: http://www.werttrew.fora.pl/

Pią 24 Lut, 2006 16:11

Powrót do góry
wars98
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki




Posty: 1025
Skąd: Z Marsa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kratownica rzeczywiście sugeruje, że to na zelektryfikowanym przed wojną odcinku kolei w bezpośrednim rejonie Warszawy. Można więc założyć, że to faktycznie Pruszków.

P.S. Dodaję link do strony o polskich pociągach pancernych:
http://derela.republika.pl/pociagi.htm

- zwróć uwagę na rysunek pociągu pancernego na górze strony głównej ("Danuta") i obróc go w wyobraźni o 180 stopni... Uśmiech

Oki. Przeanalizowałem jeszcze raz to zdjęcie. Jest tam na 100% polski wagon szturmowy, polskie wagony artyleryjskie i na 80% lokomotywa Ti-3. Uśmiech
Pozostaje zagadką kiedy wykonano to zdjęcie.
Pozdrawiam
wars98 Wink

Pią 24 Lut, 2006 17:23

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Panowie,
Postaram się nie rozpisywać, boście tu weszli na moje terytoria i gadać można by długo i namiętnie.
Na zdjeciu jest niemiecki PZ 21, składający się ze zdobycznego, polskiego sprzętu. I tak po kolei od tyłu:
Laweta, wagon artyleryjski PP-52"Piłsudczyk", wagon szturmowy PP-54 "Grozny"(z antenami na dachu), lokomotywa Ti 3-13 z "Piłsudczyka", wagon szturmowy PP-11"Danuta", "mały" wagon artyleryjski, najprawdopodobniej poprzednio ze starego składu "Bartosz Głowacki" - zdobyty w składzie ewakuacyjnym 1-go Dywizjonu, wagon artyleryjski PP-54 "Grożny", laweta.
Zdjęcie to Sawodny w "Die Panzerzeuge des Deutschen Reiches 1904-1945" (str.103) opisuje, jako:"Der Pz21 bei der Überführung nach Frankreich im April 1941, noch ohne Flakwagen." (dalej w opisie wymienia skład, więc nie będę tego cytował).
Jeśli chodzi o Pruszków, to Niemcy prawdopodobnie remontowali tam uszkodzony sprzęt pancerno-kolejowy.Dokumentacji na ten temat niestety nie mam, Sawodny nawet w korespondencji jest enigmatyczny, a Malmassari się wymądrza, nie mogąc podać żadnych detali...
Zarówno PZ-21, jak PZ-22 (składy z ex-polskiego taboru) wyremontowano w Krakowie (w jakich zakładach? 2-gi Dywizjon miał problemy remontowe przed wojną, więc nie chodzi tu o jego siedzibę).
W zasadzie więcej w tym pytań, niż odpowiedzi.
Acha - takie kratownice trakcyjne równie dobrze mogą pochodzić z większości terytorium Niemiec, jak i z niemalże całej Francji.Podobnie z bryłą dworca.
Nie zanudzilem?
Pozdrowienia
Grendel

Pią 24 Lut, 2006 19:09

Powrót do góry
wars98
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki




Posty: 1025
Skąd: Z Marsa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam!
Grendel! Jak zwykle nie oceniony! Bardzo szczęśliwy Dziękujemy za potwierdzenie i obszerne objaśnienie.
No właśnie remontowali. A przecież bazę mieli w Rembertowie. Wiem, wiem... Tam nie było takich warsztatów jak w Pruszkowie, więc jak rozumiem, to musiała chyba być jakaś poważniejsza operacja. Swoją drogą ciekawe skąd taka informacja odnośnie Pruszkowa?
Pozdr. wars98

Pią 24 Lut, 2006 19:47

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

No właśnie remontowali.

To właśnie nie jest takie pewne - wiele poszlak na to wskazuje, ale żadnego potwierdzenia w dokumentacji jeszcze nie znalazłem.Mam zapisy dwóch ustnych relacji weteranów WH, którzy służyli w PZ'ach, ale żaden nie wiedział na pewno.Jak pisałem - Sawodny nie mówi nic na pewno, a Malmassari nie chce podać niczego na potwierdzenie.Nie twierdzę, że nie mają.Wiem, że nie publikują, ani się nie chwalą, że mają.
Większe naprawy i przebudowy przeprowadzano w Charkowie, Kowlu i w dzisiejszym "Pafawagu", czyli zakładach Linnke-Hofmann Werge A.G.

A przecież bazę mieli w Rembertowie.

Mieli.Szkoleniową.Od kwietnia 1942.

Tam nie było takich warsztatów jak w Pruszkowie, więc jak rozumiem, to musiała chyba być jakaś poważniejsza operacja. Swoją drogą ciekawe skąd taka informacja odnośnie Pruszkowa?

Pisałem wyżej.Jeśli prowadzono w Pruszkowie jakieś remonty, to raczej niewielkie z przyczyn, które też opisałem wyżej.
Prócz tego, zdjęcie, które zapoczątkowało ten wątek wykonano przed utworzeniem tej jednostki.

Pozdrowienia
Grendel

Pią 24 Lut, 2006 22:00

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.