| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grzes
Starszy szeregowiec

Starszy szeregowiec





Posty: 39
Skąd: Jugów
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wiadukty kolejowe

Na kolejowej trasie Wałbrzych - Kłodzko, w okolicach Nowej Rudy umiejscowionych jest kilka efektownych wiaduktów kolejowych. Jeden z nich znajduje się na Zatorzu, obok dzielnicy Drogosław. W odróżnieniu od innych jest wybudowany już po wojnie na miejscu wysadzonego przez Niemców poprzednika.

Potraficie wytłumaczyć następujące kwestie (zdjęcia w załącznikach)?
- w jakim celu wybudowano "wejścia" do podpór?
- dlaczego prowadzą do nich 2 rzędy schodków przesuniętych względem siebie?

Lokalizacja Google Maps:
http://maps.google.pl/maps?q=zatorze+nowa+ruda&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.601664,16.522788&spn=0.002131,0.006561&client=firefox-a&hnear=Zatorze,+Nowa+Ruda,+k%C5%82odzki,+dolno%C5%9Bl%C4%85skie&gl=pl&t=h&z=18

Wto 20 Mar, 2012 15:51

Powrót do góry
daro
Major

Major





Posty: 1515
Pochwał: 4
Skąd: Schömberg
Archiwum: WSW
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wydaje mi się, że te drzwi które są zamurowane w tej podporze, były wejściem do jakiegoś pomieszczenia magazynowo- gospodarczego. Taki wiadukt wymagał jakiejś tam okresowej konserwacji i sądzę, że najbardziej potrzebne materiały naprawcze tam się znajdowały.
Co do schodów; to widzę, że stopnie nie są całe (jedna z części jest dorabiana)i co mi na myśl przychodzi to to, iż grunt pod tymi stopniami nie był dostatecznie zagęszczony, brakuje fundamentu pod pierwszym stopniem po za tym nie są zapewne zwieńczone z tymże murem. Wszystko to powiązane razem spowodowało to iż one pod swym ciężarem po prostu wlazły w ziemię. Widocznie to nikomu nie przeszkadzało i tak już zostało.
Jak mówię to moje opinie i do niczego nie zobowiązujące.
Pozdr Piwo

_________________
Szukajcie .........i aby Was nie znaleźli.
Pozdrawiam.Dariusz

Wto 20 Mar, 2012 17:06

Powrót do góry
grzes
Starszy szeregowiec

Starszy szeregowiec





Posty: 39
Skąd: Jugów
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
one pod swym ciężarem po prostu wlazły w ziemię. Widocznie to nikomu nie przeszkadzało i tak już zostało.


Oglądając na żywo widać dokładnie, że nic się nie zapadło. Tak po prostu zostało zbudowane od początku. Analogicznie w dwóch podporach.
4 zdjęcie przedstawia wejście do podpory zaraz przy ulicy ( 1 z prawej na 5 zdjęciu - niewidoczne bo znajduje się z drugiej strony podpory). Zdjęcia 1, 2 i 3 przedstawiają wejście do następnej (środkowa na 5 zdjęciu). Oba wejścia są dokładnie identyczne (schodki również).

Wto 20 Mar, 2012 17:34

Powrót do góry
daro
Major

Major





Posty: 1515
Pochwał: 4
Skąd: Schömberg
Archiwum: WSW
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

A może konstrukcja tych schodów, pozwalała na wygodniejsze chodzenie przy wnoszeniu/znoszeniu dużych gabarytowo rzeczy...Skoro są całe to może w ten sposób uda się coś wykombinować. Drzwi też musiały być nieliche Wink
Pozdrawiam

_________________
Szukajcie .........i aby Was nie znaleźli.
Pozdrawiam.Dariusz

Wto 20 Mar, 2012 17:57

Powrót do góry
Krzysiu
Chorąży

Chorąży





Posty: 150
Skąd: Świdnica
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Może dróżnik, obsługujący wiadukt miał jedną nogę krótszą?
_________________
www.altkreytzen.org.pl

Wto 20 Mar, 2012 19:00

Powrót do góry
seth
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 7599
Pochwał: 35
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

grzes;

Cytat:
- w jakim celu wybudowano "wejścia" do podpór?


Obstawiam komory minowe, które były uwzględnianie w projektach nowo budowanych mostów. Było to praktyczne i nader skuteczne rozwiązanie.

Jeden z wielu przykładów;


Most kolejowy w Łebieniu - budowla kolejowa nad rzeką Łupawą, na 107,884 kilometrze linii kolejowej Gdańsk Główny – Stargard Szczeciński. To prawdopodobnie najstarszy most kolejowy w regionie. Został zbudowany jeszcze w 1870 roku, gdy powstawał odcinek linii łączący Słupsk z Gdańskiem. Most z czasów wojny francusko-pruskiej i Napoleona III wciąż jeszcze służy kolejom. Z danych udostępnionych nam przez Polskie Linie Kolejowe wynika, że w 1966 przeszedł kapitalny remont. Jest czteroprzęsłowy, łukowy, sklepienie ma ceglane, a przyczółki i flary kamienne. Jego długość całkowita wynosi 74,1m. A wysokość od powierzchni wody – aż 17,5 metra. Ciekawostką są pomieszczenia w filarach mostu. To tzw. komory minowe, przygotowane przez Prusaków zawczasu na sytuację, gdyby zaszła potrzeba wysadzenia konstrukcji.


Całość z tej strony; http://pomorskie.regiopedia.pl/wiki/most-kolejowy-w-lebieniu

Wto 20 Mar, 2012 19:44

Powrót do góry
tonieja
Porucznik

Porucznik





Posty: 711
Skąd: dolny śląsk
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Też tak myslałem Seth, ale komory minowe, ich miejsce z wiadomych względów było mniej eksponowane. Stawiam na wejścia techniczne na wiadukt. Ciekawe, czy na górze sa wyjścia na torowisko.

Sro 21 Mar, 2012 0:26

Powrót do góry
seth
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 7599
Pochwał: 35
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
. Stawiam na wejścia techniczne na wiadukt.



W sumie całkiem możliwa opcja. Jest ogólnie dostępne wejście, czyli Twój typ jest bardziej realny.

Sro 21 Mar, 2012 20:56

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wiadukt kolejowy w Nowej Cerekwi.
Przykład architektury kolejowej w naszym regionie. Most kolejowy nad rzeką Troją, pochodzi z 1909 roku. Dawna linia kolejowa nr 325 Baborów- Pilszcz. Całkowicie zamknięty w 1992 roku. Długość konstrukcji to 116 metrów, wisi 25 metrów nad ziemią. Przed II wojną światową linia ta prowadziła do samej Opawy. Ogólnie, obiekt jest dobrze zachowany. Bardzo ciekawe są te wsporniki, które podtrzymują przęsła mostu. Konstrukcja nitowana.
Pozdrawiam serdecznie Wink .

Sob 24 Mar, 2012 23:32

Powrót do góry
tomek0803
Moderator
Major

Major





Posty: 2202
Pochwał: 3
Skąd: Racibórz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Na YouTube znalazłem kiedyś taki film, zachęcam do obejrzenia. http://www.youtube.com/watch?v=jrBUsvSM_G0

Nie 08 Kwi, 2012 15:32

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników w tym forum
Nie możesz ściągać plików w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.