| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kanał Mazurski, czyli z Węgorzewa do Bałtyku bez przesiadki

W zamierzchłych czasach szkolno/uczelnianych (przełom lat 70/80 XX wieku) poznawałem Mazury od strony wody. Wtedy na północy kończyły się one dla nas w Węgorzewie ew. Mamerkach - dalej płynąć się już nie dało.

Chyba w 2001 wracając z jakiegoś szkolenia zatrzymałem się w Leśniewie i spotkałem oko w oko Wink ze stojącą w środku lasu betonową konstrukcją.
To był mój pierwszy kontakt z Kanałem Mazurskim.

Minęło kilka lat i planując wrześniowy urlop zdecydowaliśmy pojechać w tamte okolice. Poszperałem trochę w sieci, trochę w bibliotece, wielu informacji nie znalazłem, ale to co było wyglądało interesująco, choć przyznać muszę, że niekiedy niewiarygodnie. No i tak się zaczęło, wrzesień 2007, 2008, wydłużony weekend majowy 2009 spędziliśmy "wpuszczeni w kanał" Wink

Na forum serce mazur spotkało się kilku zainteresowanych tematem (również z drugiej strony granicy) i w ten sposób powstała najpełniejsza chyba jak dotąd dokumentacja dotycząca KM.

Niestety ostatnio temat zamarł (trudno o nowe informacje) zdecydowałem pokazać temat na IOH, może ktoś z tutejszych użytkowników posiada niepublikowane do tej pory informacje/dokumenty/fotografie.

W kolejnych postach będę korzystał z materiałów:
- własnych
oraz kolegów z serca mazur o nickach

- aa1975
- Cezar
- neumann
- mand
- bunkermann
- Krzysiek.S (spiritus movens )
- wgw (rosyjska część KM)

(posiadam korespondencję w której wyrażają na to zgodę )

Koniec przydługiego wstępu.

Meritum niebawem
Laughing

Nie 05 Lut, 2012 13:59

Powrót do góry
krecio
Moderator
Commandant

Commandant





Posty: 1901
Pochwał: 1
Skąd: a niby skąd mam byc...?
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Losiu Ukłon pisz cos wiecej o tym. Plywalem tam w tych samych czasach i okolicznosciach (szkola, studia). Ale moze czas dowiedziec sie po czym... Zdziwko
_________________
pozdr.
krecio

Każdy chciałby znaleźć się w Niebie, tylko nikt nie chce być tam pierwszy

Zamki i pałace
Dolnego Śląska

Pią 10 Lut, 2012 15:29

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Już, już czekałem na copyrajta od władimira, w wekeend coś skrobnę

Pią 10 Lut, 2012 18:31

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Trochę dat i liczb

- 1379 Winrych von Kniprode staje się prekursorem mazurskiej turystyki wodnej Wink

- wiek XVII różne koncepcje połączenia jezior mazurskich

-1764 początek realizacji Systemu Wielkich Jezior Mazurskich

- wiele różnych pomysłów na połączenie SWJM z Bałtykiem, ostatecznie wybrano połączenie Mamry - Łyna

- 1849 - 1862 opracowanie trasy i projekt drogi wodnej (długość kanałui ~ 50 km., spad 111 m., 6 stopni wodnych)

- 1901 zmiana koncepcji (10 stopni wodnych, długość kanału 50,2 km., różnica poziomów 111,5m)

- 1908 uchwała o budowie

- 1911 rozpoczęcie budowy

- 1914 przerwa spowodowana I WŚ

- 1922 wznowienie budowy

- 1924 kolejna przerwa tym razem spowodowana przez kryzys

- 1934 wznowienie prac

- 1941 kolejna wojna przerywa budowę

- 1945 powojenna granica dzieli kanał, ostatecznie po polskiej stronie zostało 20,4 km 5 śluz i 2 jazy walcowe, po rosyjskiej 29,8 km 5 i śluz


Stopnie wodne Kanału Mazurskiego :

I. Śluza Fürstenau I [Oberschleuse] /Leśniewo I, Leśniewo Górne/
Kilometr – 4,35
Spad – 17,00 m
II. Śluza Fürstenau II [Unterschleuse] /Leśniewo II, Leśniewo Dolne/
Kilometr – 5,05
Spad – 17,20 m
III. Śluza Sandhof /Piaski/
Kilometr – 9,50
Spad – 11,30 m
IV. Śluza Kleine Bajoren /Bajory Małe/
Kilometr – 14,60
Spad – 11,20 m
V. Śluza Lengenfeld /Długopole/
Kilometr – 18,10
Spad – 5,80 m
VI. Śluza Georgenfelde /Ozierki Wolnyje/
Kilometr – 30,60
Spad – 15,50 m
VII. Śluza Wilhelmshof /Marinowka /
Kilometr – 35,90
Spad – 7,50 m
VIII. Śluza Gross Allendorf /Kostromino/
Kilometr – 42,80
Spad - 12,00 m
IX. Śluza Allenburg II ( Drużba II) – śluza dworzec kolejowy
Kilometr – 48,20
Spad- 8,00
X. Śluza Allenburg I ( Drużba I) – śluza wyrównawcza.
Kilometr – 49,20
Spad – 1,90 m

Pon 13 Lut, 2012 14:16

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kanał Mazurski w założeniach miał być wykorzystany do :

- transportu drogą wodną surowców : torfu, wapienia, szutru, kamienia, ziemiopłodów z i artykułów przemysłowych do Prus Wschodnich

- zmiany kierunku odpływu wody z WJM, Pisa-Narew-Wisła na Łyna-Pregoła oraz osuszenia kilkunastu tysięcy hektarów użytków zielonych

- turystyki i rekreacji

- produkcji energii elektrycznej z wykorzystaniem spadków na stopniach wodnych (ten pomysł został raczej zarzucony, na zbudowanych obiektach brak śladów przygotowania pod elektrownie. Jeżeli ktoś z Was dysponuje informacjami na ten temat bardzo proszę o podzielenie się nimi)

Nie 19 Lut, 2012 18:40

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jeszcze jedna porcja liczb, a potem zaczniemy wędrówkę.

różnica poziomów : 116,00-116,5 (lustro wody jez. Mamry) - 5.06 (średnia woda Łyny)

długość : 50,40 (w tym 3,45 km jez. Rydzówka)

prędkość wody : 0,20m/s

szerokość w dnie : 11-13 m

szerokość w poziomie lustra wody : 23 m

głębokość : 2,5 - 3 m

głębokość tranzytowa : 2 m

nachylenie skarp : 1:2,5

Na trasie kanału zbudowano 36 przepustów wodnych, 4 mosty kolejowe, 24 mosty drogowe, 3 jazy walcowe

Sob 03 Mar, 2012 20:54

Powrót do góry
Zubek
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Trochę przypomnę temat - bo to tradycyjne miejsce przystankowe mazurskich moich wędrówek - biwakowisko przy leśniczówce Mokre na Mamerkach - a śluza Leśniewo ( ta z pustą "gapą") to obowiązkowy spacer - obecnie jako tako zagospodarowano ten obiekt - park linowy, liny i zjazdy z asekuracją grupy młodych ludzi ze sprzętem ( tak w 2011 r.) itd.
Jednak w sumie niewiele się tam zmieniło od lat kilkunastu przynajmniej, gdy byłem tam po raz pierwszy...
Raz po raz krążą opowieści, jakoby jakieś plany uruchomienia kanału były jako atrakcji turystycznej, nawet mowa była kiedyś o jego ukończeniu, uruchomieniu wraz z Rosjanami i utworzeniu żeglugi z Wielkich Jezior do Zalewu...
Ale to tylko takie opowieści zapewne - bo projekt byłby drogi, a okres zwrotu kapitału - niezmiernie długi...
Pozdrawiam

Nie 11 Mar, 2012 20:34

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
a śluza Leśniewo ( ta z pustą "gapą") to obowiązkowy spacer


I na tym się najczęściej kończy, a ciekawie, to się zaczyna dalej

Spoko Zubku, do wszystkiego dojdziemy, proszę nie skakać po chronologii.

Wiem, że temat idzie mi trochę powolnie, ale mam nieco problemów z galerią.

Obiecuję, że najdalej w przyszły weekend coś się ruszy.

@krecio - mimo długich i szczegółowych peregrynacji obszaru, żab dwunogich nie spotkałem. Może jakiś portret pamięciowy Question

Nie 11 Mar, 2012 20:52

Powrót do góry
Zubek
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Cytat:
a śluza Leśniewo ( ta z pustą "gapą") to obowiązkowy spacer


I na tym się najczęściej kończy, a ciekawie, to się zaczyna dalej


Słusznie - dla żeglarzy przystających na nocleg na Mamerkach - właśnie tak, dalej- to już poważna piesza wyprawa, a tu wieje fajnie na Mamrach:lol:
A bardziej serio - mało zareklamowany szlak do śluzy Guja ( chodzi o info przy biwakowisku na Mamerkach) nie sprzyja całodziennym wycieczkom - poza tym zastanawiam sie zawsze, dlaczego na Mamerkach kajaka nie można wypożyczyć = dopłynąłbym prawie do Leśniewa, trochę przenoski, trochę przeciągania ( dla plastików lekkich- to nie problem) - przez jeziorko Rydzówka do śluzy Guja to juz bajka by była...
Ale - biję się w piersi - jak od 34 lat na Mazury jeżdżę - to na śluzie Guja nie bylem Embarassed

Pozdrawiam

Pon 12 Mar, 2012 0:59

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

czas w końcu ruszyć.

Najlepiej spod mostu w miejscowości Przystań.

To pierwszy most na kanale, oczywiście ten po którym dziś jeździmy jest powojenny.

Przed wojną pod mostem znajdowały się wrota stalowe, umożliwiające odcięcie kanału od jeziora Mamry, teraz nic po nich nie zostało.

Pod mostem znajdują się gniazda umożliwiające zamknięcie kanału przy pomocy szandorów.

Ładne ujęcie mostu od strony kanału wyszperane na Panoramio :





Opis załącznika:
Widok spod mostu w Przystani w stronę jeziora Mamry

Opis załącznika:
I w stronę kanału.Po prawej stronie widoczne zabudowania nadzorcy kanału

Opis załącznika:
Coś takiego jeszcze niedawno leżało nieopodal mostu.
Pozostałości przedwojennej konstrukcji, może resztka wrót ??

foto : KrzysiekS


Ostatnio zmieniony przez loslos dnia Nie 27 Maj, 2012 10:32, w całości zmieniany 1 raz

Nie 25 Mar, 2012 17:42

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Spod mostu ruszamy z biegiem kanału.

Wzdłuż wschodniego brzegu biegnie szlak turystyczny (zielony), wędrówka tym brzegiem jest ciekawsza, ale i po drugiej stronie są miejsca które mogą zainteresować.

Poruszając się zielonym szlakiem, ok. 200 m za mostem przechodzimy obok budynków obsługi kanału.

Dalej można natknąć się na repery z których korzystali budowniczowie kanału



Opis załącznika:

Nie 01 Kwi, 2012 11:14

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Proszę o więcej!
Młode lata mi się przypominają.

Pozdrowienia
Grendel

_________________

Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego

Sro 16 Maj, 2012 4:15

Powrót do góry
krecio
Moderator
Commandant

Commandant





Posty: 1901
Pochwał: 1
Skąd: a niby skąd mam byc...?
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Przylaczam sie do prosby Grendel'a. Do Baltyku jeszcze daaaaleeekooo Dobry
_________________
pozdr.
krecio

Każdy chciałby znaleźć się w Niebie, tylko nikt nie chce być tam pierwszy

Zamki i pałace
Dolnego Śląska

Sro 16 Maj, 2012 8:28

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wiem moderacjo szanowna, że się nieco ociągam, ale mam dylemata Wink

W tak zwanym międzyczasie, przywoływany wcześniej KrzysiekS. dopracował swoją stronę o KM.

Nie wiem, czy ten temat ciągnąć dalej tak jak planowałem, czy też dać linka i skupić się tylko na sprawach których nie udało nam się całkiem wyjaśnić.

Poradźcie ...

Sro 16 Maj, 2012 21:04

Powrót do góry
krecio
Moderator
Commandant

Commandant





Posty: 1901
Pochwał: 1
Skąd: a niby skąd mam byc...?
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Losiu, to Twoj temat i Ty decydujesz. Ja linka napewno nie wytne ale i z ciekawoscia poczytam co sam naskrobiesz Super
_________________
pozdr.
krecio

Każdy chciałby znaleźć się w Niebie, tylko nikt nie chce być tam pierwszy

Zamki i pałace
Dolnego Śląska

Czw 17 Maj, 2012 7:34

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kontynuuj fotoreportaż proszę. Ostatni raz płynąłem tamtędy kajakiem dobre trzydzieści parę lat temu...
Pozdrowienia
Grendel

_________________

Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego

Czw 17 Maj, 2012 14:19

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Spacerkiem wędrujemy wzdłuż kanału, na 1,15 km przez kanał przerzucony jest most kolejowy, po którym przebiega nieczynna linia Kętrzyn-Węgorzewo.

Podczas II WŚ linia ta łączyła Kwatery w Wilczym Szańcu, Radziejach i Mamerkach.

Most został wysadzony w 1945, po wojnie na starych przyczółkach osadzono nową konstrukcję kratownicową.

(Na pewno na forum są "kolejarze" którzy wiedzą więcej na ten temat)

Kilka lat temu były próby uruchomienia sezonowych składów turystycznych.



Opis załącznika:
foto: bunkermann

Nie 27 Maj, 2012 10:31

Powrót do góry
loslos
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ponieważ moja obecność na forum IOH dobiega końca, nie dam rady pociągnąć tematu.
Wszystkich zainteresowanych Kanałem Mazurskim odsyłam na strony:

www.kanal-mazurski.eu Krzyśka Stachowskiego

www.sercemazur.pl (dział dla zarejestrowanych)

Czw 31 Maj, 2012 19:51

Powrót do góry
ArturJr
Major

Major





Posty: 1836
Pochwał: 9
Skąd: Leśna/Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

mam nadzieję, że to żart? Rolling Eyes ten temat jest super i wart kontynuacji, więc Kolego loslos, nie przyjmujemy dezercji Wink

Czw 31 Maj, 2012 19:59

Powrót do góry
groszek
Generał brygady

Generał brygady





Posty: 6454
Pochwał: 5
Skąd: Gd.
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Loslos........wyluzuj...na forum jak w życiu...leży jakie..g...śmierdzi to się go obchodzi dookoła...by nie wdepnąć..i idziesz dalej Piwo .
Albo jak mawiał Sapkowski Super w Wiedzminie...
Cytat:
„– Na moim sihillu – warknął Zoltan, obnażając miecz – wyryte jest starodawnymi krasnoludzkimi runami prastare krasnoludzkie zaklęcie. Niech no jeno który ghul zbliży się na długość klingi, popamięta mnie. O, popatrzcie. – Ha – zaciekawił się Jaskier, który właśnie zbliżył się do nich. – Więc to są te słynne tajne runy krasnoludów? Co głosi ten napis? – „Na pohybel skurwysynom!””


_________________
Jest nad zatoką dąb zielony,
Na dębie złoty łańcuch lśni;
I całe noce, całe dni
Wędruje po nim kot uczony...

Czw 31 Maj, 2012 20:35

Powrót do góry
krecio
Moderator
Commandant

Commandant





Posty: 1901
Pochwał: 1
Skąd: a niby skąd mam byc...?
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Groszku, ja rozumiem co chcesz przekazac. Ale raczej nie kontynuuj. Mozesz byc posadzona o nieobiektywne spojrzenie. To nie jest uwaga do Ciebie. Raczej prosba.
_________________
pozdr.
krecio

Każdy chciałby znaleźć się w Niebie, tylko nikt nie chce być tam pierwszy

Zamki i pałace
Dolnego Śląska

Czw 31 Maj, 2012 20:42

Powrót do góry
groszek
Generał brygady

Generał brygady





Posty: 6454
Pochwał: 5
Skąd: Gd.
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kreciu....dla Ciebie wszystko.. Tylko dla Ciebie.



P.S.
.Kontynuować nie zamierzam bowiem stosuje właśnie podana zasadę Wink

_________________
Jest nad zatoką dąb zielony,
Na dębie złoty łańcuch lśni;
I całe noce, całe dni
Wędruje po nim kot uczony...

Czw 31 Maj, 2012 20:50

Powrót do góry
Alces alces
Kapitan

Kapitan





Posty: 926
Pochwał: 1
Skąd: z puszczy
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ponieważ Krzysiek na swojej stronie umieścił chyba wszystko na temat KM, nie widzę sensu ciągnięcia tematu w jego obecnej formie.

Wrzucę tu jednak kilka rzeczy co do których mieliśmy wątpliwości na sercu mazur.


Czy ktoś z Was może spotkał się z takimi jak na fotkach walcami, i wie do czego mogłyby one służyć Question

foto kol. mand z forum serce mazur :



Opis załącznika:

Opis załącznika:

_________________
Cham ubrany w kontusz, pozostaje chamem. Tyle, że w kontuszu.
Pozdrowienienia dla P. Przemysława Cz/

Sob 31 Sie, 2013 21:44

Powrót do góry
Alces alces
Kapitan

Kapitan





Posty: 926
Pochwał: 1
Skąd: z puszczy
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Poniżej relacja filmowa z zimowego spaceru wzdłuż KM zrealizowana przez kol. mand z forum serce mazur/

Autor przeprasza za kilka kiksów w komentarzach, ale był to czas, kiedy dopiero zaczynał swoją przygodę z kanałem Wink


_________________
Cham ubrany w kontusz, pozostaje chamem. Tyle, że w kontuszu.
Pozdrowienienia dla P. Przemysława Cz/

Wto 03 Wrz, 2013 20:07

Powrót do góry
Alces alces
Kapitan

Kapitan





Posty: 926
Pochwał: 1
Skąd: z puszczy
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem


_________________
Cham ubrany w kontusz, pozostaje chamem. Tyle, że w kontuszu.
Pozdrowienienia dla P. Przemysława Cz/

Wto 03 Wrz, 2013 20:09

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony 1, 2  Następny Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.