| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
de Villars
Moderator
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8072
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Rekonstrukcja Łosia

Podobno w Mielcu powstaje replika samolotu PZL-37B Łoś. Widziałem ostatnio migawkę w TV, wiadomo coś bliżej - zwłaszcza gdzie trafi? Nie obraziłbym sie jakby do krakowskiego muzeum Kciuk do góry
I jeszcze jedna kwestia - dokumentacji samolotu nie ma, bo ponoć została spalona... w latach 60-tych Zszokowany To prawda? Sądziłem że raczej ją wojna pochłonęła, ale żeby ją tak bezmyślnie potem zniszczyć - to się w głowie nie mieści..

_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Wto 31 Sty, 2012 11:09

Powrót do góry
Krzychu74
Moderator
Chu I

Chu I





Posty: 546
Pochwał: 1
Skąd: Kłodzko
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam!
http://www.youtube.com/watch?v=2BsJmF7Zkk8

Pozdrawiam.

Wto 31 Sty, 2012 21:27

Powrót do góry
Amica
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3604
Pochwał: 18
Skąd: Brenno
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

http://facet.interia.pl/obyczaje/historia/news/na-tropach-losia,1726504,7530

Tak , zgadza się. Dokumentacja przetrwała okupację, przechowywano ją w fabryce w Mielcu. W latach 60. ówczesna dyrekcja WSK nakazała spalić całą dokumentację samolotu. Zresztą komuniści nie byli zainteresowani pamięcią o łosiach o czym świadczy najdobitniej fakt, że kiedy łosie (podobno) stały na lotniskach w Bukareszcie wycofane ze służby a Rumunii proponowali oddanie ich do celów muzealnych,w Polsce, "władza ludowa" nie była zainteresowana samolotem "sanacyjnego" wojska. Czyżby dążyli do zatarcia osiągnięć II RP ?
A zrekonstruowany model, niestety pozostanie w Mielcu i będzie cieszył oczy tamtejszych pasjonatów lotnictwa Wink

_________________
forum.historia.org.pl
Każdy dzień jest podróżą przez historię

Wto 31 Sty, 2012 22:41

Powrót do góry
czarny olek
Porucznik

Porucznik





Posty: 707
Pochwał: 1
Skąd: obecnie Belfast, poprzednio Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Amica napisał:
http://facet.interia.pl/obyczaje/historia/news/na-tropach-losia,1726504,7530

. Zresztą komuniści nie byli zainteresowani pamięcią o łosiach o czym świadczy najdobitniej fakt, że kiedy łosie (podobno) stały na lotniskach w Bukareszcie wycofane ze służby a Rumunii proponowali oddanie ich do celów muzealnych,w Polsce :wink:


A może gdzieś się jednak jakiś uchował? O tankietkach też słuch zaginął i potem nagle zaczęły się odnajdywać pojedyncze egzemplarze. Czy ktoś w ogóle prowadził poszukiwania polskich maszyn 39', nie tylko Łosi?

Sro 01 Lut, 2012 1:42

Powrót do góry
de Villars
Moderator
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8072
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Trochę poszperałem i niestety, autorzy niestety nie ustrzegli się poważnego błędu: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=18345&sid=b3df0eb52d3fc0dcae56035febd63b66&start=15
Niestety, ale nawet bez dokumentacji widać że kształt ogona nie do końca odpowiada oryginałowi..

_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Sro 01 Lut, 2012 9:51

Powrót do góry
WERTTREW
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 1122
Pochwał: 2
Skąd: Warszawa, PL
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

czarny olek napisał:
A może gdzieś się jednak jakiś uchował?

Sądzę, że jakby dobrze poszukać na wschód od Polski to jeżeli nawet nie cały to coś by się jednak udało tam wyszperać.

_________________
Pozdrawiam WERTTREW
-------------------------------
Historia&Tajemnice W-wy: http://www.werttrew.fora.pl/

Sro 01 Lut, 2012 12:05

Powrót do góry
twer49
Major

Major





Posty: 1881
Pochwał: 5
Skąd: Chicago
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

No i wyjechal na wlasnych kolach... Kciuk do góry
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8698
I ciekawe plany na przyszlosc wobec tej makiety.
Pozdrawiam.

_________________
Rzeczpospolita to wielki burdel, konstytucja to prostytutka, poslowie to k...y J. Pilsudski

Socjalizm z ludzką twarzą będzie możliwy, gdy będzie miał gołą dupe.

Wto 02 Paź, 2012 1:41

Powrót do góry
Ted1
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 1044
Pochwał: 7
Skąd: Wrocław/UK
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

re

Szkoda ,że twórcy projektu (chwalebnego)nie skorzystali chociazby z
http://www.youtube.com/watch?v=qQVIZHLWKWM&feature=player_embedded

lub ARCHIWALNEGO nr.
Cytat:
Maly Modelarz (1959.07-08) - Бомбардировщик PZL-37 ''Лось''/Samolot bombowy PZL-37 ''Los''

Jeszcze wtedy dokumentacja istniała (spalono /zniszczono na pocz. 1060) i chyba wykorzystano ja w skalowanoi modelu z MM

W grudniu 2005r. odbyła się w Muzeum Techniki konferencja na temat:
Problemy w rozwoju PZL-37
materiały w załaczniku.

Rekonstrukcja w foto
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/56,34962,12571556,Najpierw_powstal_projekt,,2.html

Tak pisza o nim Rosjanie (PZL.37 «Лось» в СССР)
http://aviacollections.ru/category/bombardirovschik_pzl-37_los

Podobno w 1939 przechwycili dwa (inna wer.mówi o 4-6szt) "Łosie" i prowadzili badania od pazdz.1939r. do grudnia ,potem jego slad zaginął
http://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl37.html
Cytat:
13 września polskie bombowce naruszyły przestrzeń powietrzną koło Krywina i Jampolu. Jeden z nich otoczony przez samoloty sowieckie został zmuszony do lądowania, a polscy piloci : podchorąży Henryk Udyk , kapral pilot Józef Bidik i pilot Stanisław Hońdo - aresztowani. Także 13 września o godz. 16.30 na terenie Białoruskiego Specjalnego Okręgu Wojskowego w rejonie m. Żydkowice (100 km na północny zachód od Mozyrza) trzy polskie samoloty PZL 37 Łoś przekroczyły granicę i przeleciały w głąb terytorium sowieckiego. Jeden samolot pod m. Wasilewicze (44 km od Mozyrza) się rozbił na skutek postrzelenia przez sowieckie myśliwce. Dwie pozostały maszyny zostały zmuszone do lądowania na polu koło Dawidowicz. Załogi 12 żołnierzy ocalały i zostały zatrzymane, a samoloty nie zostały uszkodzone.
za http://bobruisk.ru/node/32030
powtórzono to potem w Wiki


Cytat:
Испытывали бомбардировщик летчики П. М. Стефановский, М. А. Нюхтиков и A.M.Хрипков, а также штурман П. И. Перевалов. Ведущим инженером назначили М. И. Панюшкина. С 10 октября по 23 декабря 1939 года на бомбардировщике было совершено 39 полётов общей продолжительностью 10 часов 35 минут. Лётчики сделали следующий вывод:

[ Самолёт ] отличается хорошей устойчивостью на всех режимах полёта и допускает полёт с полностью брошенным ручным управлением на режимах крейсерской скорости 270—280 км/ч. Техника пилотирования… проще, чем у самолёта ДБ-3 и немного хуже, чем у СБ. <8230>

Главным достоинством P.37 стала хорошая аэродинамика: несмотря на малую мощность моторов Pegasus XII, самолёт у земли развивал скорость, почти равную скорости СБ и ДБ-3. Сравнительно небольшая скорость P.37 на расчётной высоте списывалась на малую высотность моторов, составлявшую всего 1200 м против 4000 метров у М-103 (на СБ) и 4700 метров у М-87А (на ДБ-3). По той же причине потолок и скороподъёмность «Лося» оказались невысоки и считались советскими исследователями гораздо ниже уровня требований для современных бомбардировщиков.

В числе достоинств были выявлены также:
широкое использование открытых профилей и плазово-шаблонного метода изготовления отдельных агрегатов;
рациональное конструктивное выполнение силовой схемы фюзеляжа (был сделан проход, что обеспечило хорошую связь членов экипажа в полёте);
корректное расположение приборов;
высокая эффективность предкрылков.

Исследователи заинтересовались схемой и кинематикой уборки шасси. Отмечалось, что из-за малого диаметра колес шасси полностью убираются (этим выделялся «Лось»), при этом самолёт обладал хорошей проходимостью. Ещё одной особенностью было размещение всей бомбовой нагрузки во внутренних бомбовых отсеках, что не портило аэродинамику самолёта. Бомбоотсеки были устроены в фюзеляже (крупные бомбы) и в корневых частях крыла (малые бомбы). Впрочем, оценка была дана нейтральная, так как самолёт не брал крупные 500-килограммовые бомбы, в отличие от СБ и ДБ-3. Испытания бомбардировщика «Лось» в НИИ ВВС закончились в декабре 1939 года, после чего его следы теряются.


Resztek Łosi można szukać nad Dunajem / w pobliżu dawnej granicy z 1941r. kiedy to wyprawę rum. Łosi przechwycili Rosjanie i zestrzelili aż 5-szt. 22.06.1941

W katastrofach Rumuni stracili 8szt. Łosi (kłopoty z przełacznikami paliwa w czasie lotu) i pozostałe rozmieszczono w dwuch eskadeach
O stratach napisano
Cytat:
Р.37 вошли в состав 4-й группы 1-й бомбардировочной флотилии в Брашове. Самолёты были разделены в 76-й и 77-й эскадрильях......
22 июня в 14:00 с аэродрома Измаил на перехват девяти румынских Р.37 были отправлены три И-153 и 14 самолётов И-15бис 96-й отдельной истребительной эскадрильи ВВС Черноморского флота. Группой руководил капитан Коробицын. В воздушном бою над Дунаем группа уничтожила пять бомбардировщиков

http://tortuga.angarsk.su/fb2/solonm14/Novaya_hronologiya_katastrofyi_1941.fb2_10.html


Moje uzupełnienie:

Dzisiaj po odtajneniu dokumentów wynika ,że możemy mówić o pewnym zestzreleniu pierwszego dnia wojny dwóch Łosi/ nie 5szt. z ARR (Aeronautica Regala Romana
Cytat:
(96-й отдельной эскадрильи (капитана А. И. Коробицина) на И-15бис ) zestrzelony przez (лейтенант М. С. Максимов)

kolejnego zestzrelono wczesnym rankiem ok.6:00 w ok.Kiszyniowa gdzie podczas próby zbombardowania lotniska radz. pzrez niem.-rum. grupę
PZL-37D 76-й бомбардировочной эскадрильи (на PZL37 «Лось») и II/JG77 (на Bf109Е),.. myśliwce (И-16 ) z ( 67-го иап) i pilot ( ст. лейтенант Я. И. Рогозин ) strącił jednego


p.s
Inni też o tym pisali
http://forum.tradytor.pl/viewtopic.php?f=26&t=334
http://odkrywca.pl/polowanie-na-losia-pzl-37-,694445.html#1080;#1089;



Opis załącznika:
nr. MM
skala 1:50

1349246760_18_PZL.37_Los.pdf
 Opis załącznika:
Konferencja z Muzeum techniki z grudnia 2005r
-Problemy rozwoju samolotu Łoś
http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/18_PZL.37_Los.pdf

Pobierz
 Nazwa pliku:  1349246760_18_PZL.37_Los.pdf
 Rozmiar:  4.72 MB
 Ilość pobrań:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 415 raz(y)

Sro 03 Paź, 2012 14:29

Powrót do góry
WERTTREW
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 1122
Pochwał: 2
Skąd: Warszawa, PL
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

twer49 napisał:
I ciekawe plany na przyszlosc wobec tej makiety.

Ciekawe ... zapewne! Razz
Makieta (niekiedy) obwoźna przeznaczona głownie do "lizania" przez ogrodzenie zakładów. Świetna zabawa. Super
W każdym razie pod parkan w Mielcu się nie wybieram. Rolling Eyes

Jak sobie patrzę "przez szybkę" monitora na makietę tego samolotu to utwierdzam się w przekonaniu (moje prywatne zdanie), że to jeden z najładniejszych samolotów w historii lotnictwa jednak.
I to jest dla mnie jedyny prawdziwy pozytyw z budowy tej makiety.

_________________
Pozdrawiam WERTTREW
-------------------------------
Historia&Tajemnice W-wy: http://www.werttrew.fora.pl/

Sro 10 Paź, 2012 11:59

Powrót do góry
DAN
Kapral

Kapral




Posty: 52
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie wiem czy już wiecie ,ale łoś skończony Bardzo szczęśliwy http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=NW&Date=20120929&Category=FOTWYDARZENIA&ArtNo=929009998&Ref=PH&Params=Itemnr=4

Sro 09 Sty, 2013 13:42

Powrót do góry
woodhaven
Lieutenant

Lieutenant





Posty: 553
Pochwał: 9
Skąd: Woodhaven, NY
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

.....Trzy posty wyżej

twer49 napisał:
No i wyjechal na wlasnych kolach... Kciuk do góry
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8698
I ciekawe plany na przyszlosc wobec tej makiety.
Pozdrawiam.

_________________

Pią 11 Sty, 2013 5:09

Powrót do góry
krakus57
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany






Posty: 2561
Pochwał: 16
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

I taka ciekawostka - " ojciec " Łosia Jerzy Dąbrowski NIE bronił tytułu inżyniera na PW ( nie podszedł do egzaminów końcowych ) . On ją tylko ukończył . Takowych również nazywano inżynierami i było ich sporo . Gorąco chciałbym aby dziś takich bez tytułów było więcej niż tych z tytułami .

serdecznie pozdrawiam MJR technokrata

PS. Szalom Amon

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=yLWt5kSBOu4

https://www.youtube.com/watch?v=HvZqu0tsFM0

https://www.youtube.com/watch?v=eq-cc_niPjQ&list=FLnSHul9TjNAqd-skCF67rrg&index=85

Czw 19 Cze, 2014 1:40

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 564
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

krakus57 napisał:
I taka ciekawostka - " ojciec " Łosia Jerzy Dąbrowski NIE bronił tytułu inżyniera na PW ( nie podszedł do egzaminów końcowych ) . On ją tylko ukończył .


A wiesz może jak wtedy wyglądało ukończenie studiów? W tej chwili jest tak: po zdaniu egzaminów zaliczających wszystkie przedmioty z programu studiów uzyskuje się tzw. absolutorium. Dopuszcza ono do obrony pracy dyplomowej. Po obronieniu pracy ma się tytuł zawodowy (magistra, inżyniera itd.) o ile dane studia takowy przewidują. Samo uzyskanie absolutorium, na ile wiem, takiego tytułu nie daje, choć liczy się jako wykształcenie wyższe. Co nie znaczy oczywiście, że gościa wykonującego pracę inżyniera nie można zwyczajowo nazywać inżynierem. Akurat Dąbrowskiemu się to jak najbardziej należało, to był bardzo inteligentny i twórczy człowiek, pierwszy samolot zbudował już podczas studiów.

Z życiorysu w Wikipedii wynika, że Dąbrowski przerwał studia w 1926 z uwagi na ciężką sytuację materialną i poszedł do pracy w zakładach lotniczych Plage i Laśkiewicz. Na stronie Samoloty Polskie podano nawet bardziej szczegółowo, że przerwał studia po 2. roku (czyli w 1924) i podjął pracę w CWL w Warszawie.

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/753/126/Dabrowski-Jerzy

Dość obszerny życiorys w książce J. Cynka o Łosiu nie podaje tego szczegółu, ale wspomina, że Dąbrowski zamierzał złożyć egzamin dyplomowy na PW w roku akademickim 1939/40, do czego ze względu na wybuch wojny nie doszło. Była też możliwość, że otrzymałby tytuł inżyniera za całokształt dokonań, bez formalnej obrony pracy dyplomowej. Miał już wtedy na koncie wiele sukcesów i liczne udane projekty. Tak się zresztą i stało, tylko już po wojnie: w 1949 r. na podstawie dorobku konstrukcyjnego uzyskał dyplom inżyniera mechanika w Polish University College w Londynie (spotyka się też datę 1955).

_________________
Pozdr.
Speedy

Pon 23 Cze, 2014 10:59

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.