| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Niemieckie wagony pociągów pancernych w powojennej służbie

Witam
Jakoś nie mogę od lat zrezygnować z gromadzenia wszelkich materiałów na temat pociągów pancernych.
Niedawno obejrzałem film "Jarzębina Czerwona" z udziałem powojennego Lokomotoru, wagonu artyleryjskiego (które do niedawna stały własnie w muzeum kolejnictwa) i chyba jeszcze jednego dziś nieznanego i słabo na filmie widocznego wagonu.
Ale moje pytanie dotyczy właśnie tego dwuwieżowego wagonu artyleryjskiego z muzeum - czy wiadomo do jakiego sowieckiego typu wagonów był on zaliczany, jak wyglądał przed przebudową i jak był uzbrojony?
Czy wiadomo jest kiedy został po wojenie rozbrojony i czy stanowił on z Lokomotorem integralny skład w służbie bojowej?
Będę wdzęczny za każdą infomacje w tej sprawie.
Pozdrawiam
Marek

Wto 11 Lis, 2008 23:23

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 7
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam,
Czy chodzi o wagon na zdjeciu?



Opis załącznika:

Sro 12 Lis, 2008 0:25

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tak - dokładnie o tym wagonie myślałem.

Pozdrawiam
Marek

Sro 12 Lis, 2008 0:36

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 7
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam,
Aby w miarę szybko przypomnieć temat:
Pociągi pancerne okazały się bardzo przydatne w działaniach na terenie ZSRR. Niemcy opracowali więc nowe konstrukcje BP42 i BP44. Opracowano też standard do którego miały zostać przebudowane istniejące już pociągi pancerne. Chodziło głównie o wprowadzenie ujednoliconego uzbrojenia, identycznych lokomotyw i takiego samego typu wieży artyleryjskiej. Z oczywistych względów nie można było całkowicie ujednolicić wagonów, lecz starano się rezygnować z bardziej nietypowych egzemplarzy. Przewidywano przebudowę pociagów 1, 3, 4, 7. Dokonano przebudowy 23, 24, 26 i 31. Planowanej (25) lub rzeczywistej przebudowy pociagów 25, 27 i 30 dokonano odbiegajac nieco od wytycznych, inne wieże dzialowe (27) lub 4 wagony jednowieżowe (30). Część wagonów została faktycznie przebudowana z wagonow Armii Czerwonej. Część jednak mogła zostać zbudowana od nowa. Być może przy użyciu istniejących elementów pancerza, ale to jednak wykracza poza ramy przebudowy. Przynajmniej tak mi się wydaje Uśmiech
Wagonu z muzeum, nigdy nie widziałem na zdjeciach z epoki, ale przecież nie wszystko widziałem więc to o niczym nie świadczy. Nie potrafię też podpasować tego wagonu do znanych mi wagonów sowieckich. Kluczowe słowa to "nie potrafię".

W załącznikach wagon przebudowany z sowieckiego wagonu, który można roboczo sklasyfikowac jako typu "Zelezniakow". A to od nazwy najbardziej znanego z 3 lub 4 pociagów tego typu.
Schemat pochodzi z książki profesora Sawodnego
Pozdrawiam



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Sro 12 Lis, 2008 1:03

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam kolegę Artura :)
Widzę, że zaczyna nam się tu zbierać silna grupka fanów kolejowych pancerzy ;o)
Wagon ten najprawdopodobniej pochodzi z tej grupy taboru mocno przebudowanego w kilku różnych RAW'ach.Składy do których trafiły - wymieniłeś.Wagony te różniły się detalami.Jako, że swój koniec na ziemiach polskich spotkały jedynie składy PZ 24 i PZ 25, zwykło się uważać, że to jeden z nich (a konkretnie - "kielecki", z PZ 25).Jak było naprawdę - nie wiem.Kwity na to chyba są, choć ja ich nie widziałem.
Pozdrowienia
Grendel

Sro 12 Lis, 2008 6:34

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 68
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam !
Tematyka radzieckich pociągów pancernych typu "krymskiego" oczywiście bardzo ciekawa. Tylko ten temat zadany przez marka 8888 brzmi > POWOJENNEJ SŁUŻBIE !
Tak więc tylko LWP > pociągi pancerne SOK: nr 1 "Szczecin", nr 2 "Grom", nr 3 "Huragan" oraz nr 4 "Błyskawica". Pociągi te zostały sformowane po 1945 roku z użyciem poniemieckich wagonów bojowych.
Pozdrawiam. Uśmiech

Sro 12 Lis, 2008 10:20

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam Kolegów i bardzo się cieszę, że choć trochę zainteresowali się tematem. Może warto spróbować wyodrębnić tematykę kolejową jako osobny dział dla pasjonatów tematu?
To specyficzne zawężenie do wagonów powojennych wynika z faktu, że bardzo chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej o tajemniczym wagonie PKP nr 870026, bo trzeba przyznać, że naprawdę niewiele o nim oficjalnie wiadomo.
Nieoceniony p. Magnuski twiedzi np. , że stanowił on wraz z dziś praktycznie nieznanym drugim wagonem artyleryjskim (który na ułamek sekundy pojawia się w filmie "Jarzębina Czerwona") i późniejszym Lokomotorem integralny skład.
Nie jest jednak w pełni jasne czy użyte przez niego sformułowanie "ciężkiego pociągu pancernego" obejmującego w/w wagony dotyczy składu sformowanego i używanego przez Niemców czy też chodzi o zestawienie powojennego WP.
Na znanych mi zdjęciach późniejszy Lokomotor (zresztą piękna maszyna) w służbie niemieckiej najczęściej występuje w towarzystwie lekkich wagonów z wieżami od T-34 - czy nasz późniejszy 870026 nie byłby dla niego po prostu za ciężki?
I jeszcze jedno pytanie - czy widomo coś o wykorzystaniu po wojnie przez WP innych wagonów pancernych, pochodzących ze wskazanych przez Kolegów niemieckich pociągów. Z tego co pamiętam to pociągi pod Otwockiem i Bobolicami nie zostały sciągnięte przez Rosjan.

Pozdrawiam i czekam na wszelkie informacje

Marek

Sro 12 Lis, 2008 22:18

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oddzielnego działu póki co tworzyć nie będziemy, choć może w przyszłości?Kto wie?
Pociągi zniszczone w Pogorzeli i Bobolicach nie mogły mieć wagonu z fotografii.Były to składy typu BP 43.PZ 24 i 25 były jedynymi zniszczonymi na ziemiach polskich składami z interesującym nas sprzętem.

PZ 74 zniszczony w Pogorzeli k. Otwocka nie nadawał sie do remontu.Wrak leżał dłuższy czas przy torowisku, aż został pocięty na złom.Nie wiem, co stało się z lokomotywą.Z niektórych wagonów kolejarze (?) wyrwali (?) platformy, z innych zdemontowali jedynie wózki.Znam to z opowieści miejscowych - rodzina mojej lepszej połowy do dziś mieszka w Pogorzeli.
PZ 77 - nie znam stopnia zniszczenia tego składu.

PzTrWg 16 operował z dwoma platformami przeciwpancernymi (były to jedyne znane mi takie platformy bazujące niestandardowo na elementach czołgu T-34).Etatowo można by go określić mianem "ciężkiej drezyny rozpoznawczej", jednej z pary współpracującej z PZ 11 (drugą była PzTrWg 18 - czyli ex-sowiecki MotoBronieWagon [MBW] typu D-20.

Ad. Krzysztof,
Bez obrazy, ale albo ja nie potrafię czytać ze zrozumieniem, albo Ty...
Moim zdaniem pytanie postawione przez Marka jest zupełnie oczywiste:
"...czy wiadomo do jakiego sowieckiego typu wagonów był on zaliczany, jak wyglądał przed przebudową i jak był uzbrojony?
Czy wiadomo jest kiedy został po wojnie rozbrojony i czy stanowił on z Lokomotorem integralny skład w służbie bojowej?..."
Prócz tego - zwykłe wzmiankowanie nazw i numerów powojennych PP z dodaniem , że składy te zawierały poniemiecki tabor odkrywcze za bardzo nie jest.Obawiam się, że osoby choćby odrobinę zainteresowane tematem akurat to wiedzą dobrze.
Natomiast gdybyś zechciał napisać nam coś więcej niż takie ogólniki, coś n/t zestawów wagonowych, lokomotyw, bazowania, przydziałów - o, to już byłoby coś :) Część z tych informacji mogłeś przepisać choćby z artykułów nieodżałowanego p. Magnuskiego, czy p. Wieczorka.

870026 najprawdopodobniej wszedł w skład pociagu nr.2: "Grom", wraz z pancernym parowozem niemieckim (Br 57, pruski G-10, polski Tw 1; pociąg operował tez z parowozami "czarnymi"), pancernymi wagonami szturmowymi oraz platformy z 76-mm armata pułkową.
Powojenne pociągi maja przede mną jednak bardzo wiele tajemnic - np. chciałbym poznać oryginalne ich składy w momencie formowania, przy rozformowywaniu, miejsca bazowania po roku 1950-tym, nazwiska dowódców itp.
Kwity na to powinny być.Mam nadzieję, że Witek kiedyś znajdzie dostatecznie dużo czasu by się tym zająć...

Pozdrowienia
Grendel

Czw 13 Lis, 2008 0:23

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 68
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

TEMAT zadany przez marka 8888 jest następujący: Niemieckie wagony pociągów pancernych w powojennej służbie. Ja chciałbym
się zorientować, jaki zakres to pytanie ma obejmować: czy w skali całego świata (np. czeskie P.P. po 1945 roku,...czy też tylko Polska, a więc SOK/LWP. Chciałbym się upewnić, by napisać coś na ten temat, o ile będzie zainteresowanie. Przepraszam, że jestem "czepliwy". A niestety tematyka pociągów pancernych to temat "rzeka".
Książka Pana Janusza Magnuskiego "Wozy bojowe LWP 1943- 1983" stoi u mnie na półce.
Pozdrawiam serdecznie. Uśmiech

Czw 13 Lis, 2008 14:29

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Krzysztofie 115
Nadając tematowi nazwę miałem na myśli wszystkie wagony niemieckie, o których cokolwiek wiadomo, choć najbardziej interesujące są dla mnie losy tych, które były w powojennej służbie polskiej, a które giną w "mroku zapomnienia" choć pewnie istnieją i dokumenty i żyją ludzie, którzy sporo mogą wiedzieć na ten temat.
Dlatego będę bardzo wdzięczny jeżeli podzielisz się swoją wiedzą na ten temat.
Pozdrawiam
Marek

Czw 13 Lis, 2008 16:16

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 7
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam ponownie,
Nie chce powazac uznanych autorytetow, lecz zastanawialem sie kiedys nad schematem w "Wozy bojowe LWP 1943-1983", tez stoi u mnie na polce Wink Chodzi o wagon 0870002 (?).
Rysunek w zalaczniku jest zaczerpniety ze strony pana Michala Dereli, jest to rysunek nieco poprawiony, lecz wagon o ktorym mowa pozostal identyczny z rysunkiem oryginalnym. Moim zdaniem wagon ten jest nieco dziwny. Nie bardzo potrafilem sobie uzmyslowic celowosc zbudowania dwu osobnych przedzialow bojowych umieszczonych tak blisko siebie. Prosze zwrocic uwage ze w odstepie pomiedzy przedzialami mozna ewentualnie zmiescic CKM, jakiekolwiek dzialo ma juz zbyt duze gabaryty. Zastanawialem sie czy faktycznie byl to wagon dwuosiowy. Jezeli nie byl, to podobny wagon wybydowano dla jednego z pociagow pancernych Wehrmachtu, sprzegajac na stale (?) dwa wagony pochodzenia austro-wegierskiego. Przedstawia to zdjecie z ksiazki prof. Sawodnego i rysunek pogladowy mojego autorstwa.

Pozdrawiam,



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Czw 13 Lis, 2008 17:56

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 7
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

marek8888 napisal:
Na znanych mi zdjęciach późniejszy Lokomotor (zresztą piękna maszyna) w służbie niemieckiej najczęściej występuje w towarzystwie lekkich wagonów z wieżami od T-34 - czy nasz późniejszy 870026 nie byłby dla niego po prostu za ciężki?
Bardzo ciekawe pytanie. Lokomotor wybudowano opancerzajac lokomotywe dislowska WR 550. Czy ktos posiada informacje na temat ciezaru opancerzenia vs. mocy lokomotywy. Kiedys ukazala sie dosyc ciekawa monografia Lokomotoru, niestety nie posiadam.



Opis załącznika:

Czw 13 Lis, 2008 18:36

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 68
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dziękuję marku 8888 za dokładne informacje. W załączeniu zdjęcie polskiego pociągu pancernego SOK ( Służby Ochrony Kolei) numer 3 "Huragan". Pociągiem dowodził por. W. Indyk. Zdjęcie zostało wykonane w 1947 roku , w rejonie Bieszczad ?.
Arturze 135ajp- brak kontaktu z Tobą. Mój adres tylko yahoo.
Pozdrawiam serdecznie. Uśmiech



Opis załącznika:

Czw 13 Lis, 2008 21:17

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam Arturze 135
Bardzo ciekawe uwagi co do ewentualnego "połączenia" wagonu - czy wiadomo w skład jakiego niemieckiego pociągu wchodził wagon na zdjęciu, które załączyłeś?
Co do Lokomotoru to niestety nie posiadam tej monografii ale z tego co pamiętam to nie wspominała ona o wspólnej służbie z wagonem 870026.
Bardzo ciekawie opisywała zaś sam pomysł późniejszego Lokomotoru, który, jezeli dobrze pamiętam miał być standardową dieslowską lokomotywą pociągów pancernych uzbrojoną w małokalibrowe działka przeciwlotnicze ( 2x4 2 cm -zresztą przez jakiś czas tak była uzbrojona). Niestety ciężar pancerza (ok. 200 ton?) znacząco ograniczał jej możliwości i w związku z tym zrezygnowano z przebudowy planowanych następnych 4 egzemplarzy przebudowując ją do znanej do dzisiaj postaci. Szkoda, że Muzeum Kolejnictwa nie pokusiło się nigdy o odtworzenie jej ostatniego bardzo "łaciatego" kamuflażu, z którym przez wiele lat pełniła służbę już jako 870027.

Pozdrawiam

Marek

Czw 13 Lis, 2008 22:30

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

marek8888 napisał:

czy wiadomo w skład jakiego niemieckiego pociągu wchodził wagon na zdjęciu, które załączyłeś?

PZ 24.Zdjęcie wykonano w RAW Neuaubing (p. Sawodny zamieścił je i tak właśnie opisał w swojej "Die Panzerzeuge...").
Artur - już kiedyś na ten temat zdaje sie rozmawialiśmy - zdaje się , że konkluzja była taka, że albo były to te ex-K.u.K wagony, albo przebudowana ex-sowiecka platforma przeciwlotnicza (ta na dwie armaty 37mm).Dopóki nie pojawia się lepsze fotografie możemy jedynie "gdybać"...
marek8888 napisał:

Bardzo ciekawie opisywała zaś sam pomysł późniejszego Lokomotoru, który, jezeli dobrze pamiętam miał być standardową dieslowską lokomotywą pociągów pancernych uzbrojoną w małokalibrowe działka przeciwlotnicze ( 2x4 2 cm -zresztą przez jakiś czas tak była uzbrojona).

Standardową lokomotywą dla Panzerzug SP 42 (SP = Schneller Panzerzeug) miała być sporo większa lokomotywa WR 1260 1-C-1.15 o masie własnej 64 ton i nacisku na tory 12 ton (na podstawie książki p. Sawodnego; w/g niemieckiej klasyfikacji lokomotywa ta powinna mieć nacisk na osie rzędu 15 ton).Lokomotywa ta miała operować z 600-tonowym składem, z prędkością do 50 km/h.Niestety, solidne opancerzenie jej spowodowałoby niemożliwy do przyjęcia wzrost obciążenia osi.Z kilku możliwych rozwiązań problemu wybrano jedno, które wypróbowano w mniejszej skali, używając słabszej lokomotywy WR 550 D.14 (56 t , nacisk - 14 t).
Sawodny pisze, że grubość pancerza tej lokomotywy wynosiła 50mm (!).Nie precyzuje on jednak, czy był to pancerz jednorodny (wtedy masa wyniosłaby duuużo więcej niż owe wzmiankowane 200 ton!), czy spotykany w wielu wagonach pancernych pancerz warstwowy (dwie płyty pancerne przedzielone warstwą twardego drewna), czy też najgrubsze, 50mm płyty osłaniały jedynie najbardziej istotne elementy lokomotywy, np. kabinę i przekładnię hydrauliczną...
Masa 200 ton również nie jest pewna, sam Magnuski w późniejszym artykule publikowanym w Militariach zmniejszył ją o 30 ton nie precyzując jednak, czy była to masa całkowita, czy masa "suchej" drezyny, bez paliwa, amunicji, załogi...
Niemcy używali jeszcze opancerzonej lokomotywy WR 360 C.14.W roku 1941 w składzie PZ 29, a później w roku 1945 w PZ 83.

Pozdrowienia
Grendel

Pią 14 Lis, 2008 3:41

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 7
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

W zupelnosci sie zgadzam. Ale moze ktos, gdzies, ma jakies fotografie Laughing nawet nie musialyby byc az takie dobre. Roznica w proporcjach pomiedzy wagonami MAV a platforma PWO jest jednak spora. Jako parowoz wstawilem Tw11 gdyz Tw12 nie mam wyrysowanego, lecz wymiary byly zblizone. Natomiast wagon 0870001 niekoniecznie ma odpowiednie proporcje.
Pozdrawiam, Artur



Opis załącznika:

Pią 14 Lis, 2008 18:48

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam
Co do tajemnych losów powojennych pociągów pancernych to gdzie ewentualnie należałoby szukać dokumentów, materiałów na ich temat.
W Muzeum Kolejnictwa niestety nie wiedzą na ten temat zbyt wiele.

Pozdrawiam
Marek

Wto 18 Lis, 2008 18:54

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

W CAW'ie, jak mi sie zdaje, niewiele już nowego znajdziesz (Sadyk, Ty wiesz na ten temat najwięcej - warto tam jeszcze grzebać?).Pozostaje Ci Archiwum Akt Nowych, archiwa Okręgowych Dyrekcji PKP, Archiwa Państwowe we Wrocławiu, Przemyślu, Kielcach, Sanoku, Szczecinie...Oj - dużo tych archiwów i kwitów do przeczytania...Pozostaje tylko znaleźć sponsora, bo to praca na kilka lat ;o)

Pozdrowienia
Grendel

Wto 18 Lis, 2008 20:11

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 11
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jeżeli chodzi o zasoby i sposób gromadzenia materiałów papierowych (zresztą nie tylko) przez Muzeum Kolejnictwa to lepiej nie poruszać tego drażliwego tematu.

Natomiast gdzie szukać........
Krzysiu zadałeś pytanie, czy szukać w CAW i czy tam się znajdzie jeszcze coś ciekawego.
Odpowiem tak:
szukać należy zawsze, nawet wtedy gdy wszyscy wkoło mówią, że nic już tam nie ma. Wielokrotnie sam się przekonałem, że upór czyni cuda. Ale archiwum to nie apteka i nie zawsze znajdujemy informację tam, gdzie wydaje nam się, że być powinna. Idąc do archiwum musimy być już uzbrojeni w dużą wiedzę, żeby wiedzieć gdzie potencjalnie mogą być interesujące nas informacje. Musimy znać struktury, instytucje i ich kancelarie, wiedzieć jak krążą dokumenty. A to już pierwszy krok do celu.
A wagony.....
powiem tak, informacje na ten temat są, ale do tej pory nikt specjalnie tym problemem się nie interesował, dlatego w literaturze "plaża".
Odpowiedzmy sobie na pytanie: jakie zadania spełniały pociągi w skład których wchodziły niemieckie wagony, następnie wykonując te zadania komu podlegały i w jakich strukturach działały..........
Decyzje o powołaniu pociągów zapadły w Warszawie, tu ściągano dowódców, tu podporządkowano je Służbie OK, która była w strukturach PKP. Często rozkazy w działaniach bojowych otrzymywała od władzy wojskowej. Czyli mamy już kilka miejsc gdzie należałoby szukać: archiwa wojskowe, archiwa cywilne - PKP. Chciałbym zwrócić uwagę, że wagony niemieckie były zdobyczą wojska i jako takie były na jego ewidencji, następnie PKP. Przypomnijmy sobie Grupę Operacyjną Wisła i jej strukturę: np. 41 pp wydziela batalion dla 12 pp i jedzie ze Szczecina w Bieszczady; pragnę przypomnieć, że był pp "Szczecin". Zadając sobie podobne pytania, dojdziemy sukcesywnie do tego, gdzie materiały POWINNY być.

W zeszłym tygodniu wpadł mi w ręce dokument, który na pierwszy rzut oka wydawał się nieciekawy. Dotyczył bowiem wypadku samochodowego a konkretnie zderzenia ciężarówki wojskowej. Ale, po jego przeczytaniu dowiedziałem się ...... że zderzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym i uczestniczył w nim pociąg pancerny. Dlatego informacje są wszędzie. Trzeba tylko szukać (wiedzieć przynajmniej w jakiej okolicy) a prawdopodobieństwo trafienia jest większe niż w LOTTO.

Na początek wybrałbym się do Krakowskiej Dyrekcji Kolei, następnie Modlina..........

Pozdrawiam
Sadyk

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Sro 19 Lis, 2008 20:52

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam
Wczoraj jeszcze raz przejrzałem epizod "kolejowy" filmu "Jarzębina Czerwona". Ciekawe, że przez większość tych ujęć przewijają się tylko Lokomotor oraz jeszcze uzbrojony w armaty 76 mm wagon artyleryjski, będący punktem wyjścia do tego tematu. Jedynie w ok 2 sekundowym ujęciu widać, że jest jeszcze jeden - dość wysoki wagon artyleryjski, wyposażony w wieże z działem, bardzo przypominającą wieże dawnego pociągu "Groźny". Wagon ma konstrukcje nitowaną i trzy bardzo blisko położone otoworu strzelnicze. Niestety nie przypomina on żadnego znanego ze szkiców powojennych pociągów wagonu.
Stąd pytanie - czy możliwe jest, że w powojennej służbie WP były wagony pociągów pancernych, o których dziś prawie nic nie wiadomo.

Pozdrawiam
Marek

Ps. Jesienią tego roku miała się ukazać publikacja o wojennych losach przedwojennych PP. Czy widomo cokolwiek na jej temat?

Czw 20 Lis, 2008 22:24

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 68
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam !
Myślę,że jest to możliwe ( improwizowane, szerokie PP ), aczkolwiek tę tematykę opracował juz Pan Janusz Magnuski w książce "Wozy bojowe LWP 1943-1983".
Pociągi pancerne SOK, po 1945 roku:
numer 1 "Szczecin", numer 2 "Grom", numer 3 "Huragan" oraz numer 4 "Błyskawica". Prócz tego używano 2 pancernych drezyn; jednej marki Steyer, a drugiej "Tatra"( ex polska). W dyspozycji Marynarki Wojennej znajdowała opancerzona bateria kolejowa, kalibru 194 mm ( ex francuska).
Niestety, tematyka polskich pociągów pancernych okresu 1918-1939 zawiera dużo "białych plam". Znane są nazwy następujących, polskich pociągów pancernych jak: "Pancernik Jarosław", "Kozak", "Gwiazda Przewodnia" , "Kanonier", czy zbudowany w Kaliszu "Poznańczyk". Wiedza na ich temat żadna. O materiale ikonograficznym nie wspomnę.
Pozdrawiam serdecznie. Uśmiech



Opis załącznika:

Pią 05 Gru, 2008 22:32

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czy któryś z Kolegów widział może film "La bataille du rail" Rene Clementa z 1947 roku.
Jednym z jego "bohaterów" jest podobno zdobyty w niemal nieuszkodzonym stanie niemiecki pociąg pancerny typu BP 42 (z odmiennymi od standardowych wagonami artyleryjsko-przeciwlotniczymi)

Czw 18 Gru, 2008 22:35

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie tylko widział, ale i dysk z filmem posiada ;o)
Pokazano tam PZ 32 porzucony na początku września 1944 roku w St. Bérain.Dostał się on Francuzom niemal zupełnie nieuszkodzony.
Był o tyle ciekawy, że w miejsce Somuy S-35 na lawecie czołgowej przewożono jedyny zbudowany egzemplarz Geschützwagen Lorraine Schlepper (f) uzbrojony w ex-sowiecką haubicę 122mm obr.1938.
Film warty byłby zobaczenia nawet bez udziału w nim pociągu pancernego.
Pozdrowienia
Grendel

Pią 19 Gru, 2008 0:30

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4455
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czy wiadomo gdzie aktualnie znajduje się Lokomotor wraz ze swoim wagonem artyleryjskim? Od dłuższego czasu nie ma ich w Muzeum Kolejnictwa...

Sro 14 Sty, 2009 12:22

Powrót do góry
Pt47-106
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 8
Skąd: MD Przeclaw/Gryfino
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

czy ktoś widział ostań odcinek było nie minlło mialo być o pociongach pancernych możn gdzieś ten odcinek znaleś na necie

Wto 27 Sty, 2009 14:42

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony 1, 2  Następny Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.