| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

J. Magnuski w swojej książce o sprzęcie bojowym z lat 45-80 pisząc o planowanym zastąpieniu starych francuskich armat 194 mm nowymi działami kolejowymi 152 mm (o jaki model mogło mu chodzić?) wspomina także o planowanym zakupie dział przeciwlotniczych na platformach kolejowych. Czy chodziło o zakup jakigoś dawnego sowieckiego składu przeciwlotniczego czy też miały to być jeden, dwa wagony z armatami 85 mm? Czy wiadomo cokolwiek na ten temat?

Wto 06 Sty, 2009 20:26

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czy jest jeszcze jakaś szansa na cd. co do sowieckiech wagonów przeciwlotniczych z armatami 85 mm?

Pią 30 Sty, 2009 20:28

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Marku, przepraszam...Zupełnie o tym zapomniałem.Jutro będzie ciąg dalszy.

Pozdrowienia
Grendel

Sob 31 Sty, 2009 3:45

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jakoś nie udaje mi się przekonać dysponującego ogromną wiedzą w tym temacie Kolegi na podzielenia się nią w tym niewielkim zakresie...

Pozdrawiam

Marek

Wto 10 Lut, 2009 15:49

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

jakoś tamat nie chce ruszyć dalej - ale może któremuś z użytkowników znane są zdjęcia niemieckich pociągów przciwlotniczych biorżcych udział w obronie Berlina w 1945 roku?

Pią 06 Mar, 2009 23:49

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 9
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Te moze niekoniecznie z obrony Berlina, ale podpadaja pod tematyke.


Opis załącznika:

Opis załącznika:

Pią 13 Mar, 2009 17:03

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3026
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie chciałem zakładać nowego tematu więc podepnę pod ten Wink Otóż czy ktoś mógł by mi przybliżyć jak miało wyglądać wykorzystanie pociągów pancernych?? Były budowane w określonych celach a więc obowiązywała jakaś taktyka itp. Niby pytanie banalne ale nie dla laika, w końcu nikt nie dysponuje wiedzą absolutną. Pociąg porusza sie po torach a więc już mamy poważne ograniczenie w jego wykorzystaniu więc jak działały, czy były w ogóle bronią przydatną?? Proszę o poważne potraktowanie mojego pytania.
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Pon 20 Kwi, 2009 3:58

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Sprecyzuj proszę jaki okres czasu Cię interesuje - bo w zależności od czasu i kraju zasady użycia i przeznaczenie pociągów pancernych mogły niekiedy dość istotnie się od siebie różnić. A używane były przecież od czasu wojny secesyjnej aż do wojny w Czeczenii...
Pozdrawiam

Pon 20 Kwi, 2009 23:12

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3026
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Sprecyzuj proszę jaki okres czasu Cię interesuje(...)
Od I w.ś do czasów dzisiejszych ale głównie lata 1914-1945.
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Wto 21 Kwi, 2009 2:31

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10843
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Generalnie miały zapewnić wsparcie artyleryjskie na zagrożonych odcinkach, dzięki dużym możliwościom mobilnym. Do czasów II WŚ ciąg motorowy był niewiele szybszy od pieszego (lub go nie było), więc przerzucanie artylerii było kłopotliwe. Dodatkowo pełniły rolę patrolową na przestrzeniach gdzie brakowało dróg lub były po prostu ogromne (Rosja). Oddział kawalerii dziennie mógł bodajże robić 50-60 km, piechur 30km, pp- 40-60 km na godz.
Czyli była to wysoce mobilna jednostka artylerii, często z dołączonym desantem kawalerii czy pieszym (oprócz własnej załogi).
Natomiast ciekawy epizod miały podczas II wojny czeczeńskiej (a właściwie już po). Moskwa wysyłała pomoc finansową do Groznego dla nowego rządu. Niestety pieniądze ginęły gdzieś po drodze (rozpływały się w bankach). W końcu wysłano je w workach na pokładzie pociągu pancernego- wtedy dotarły Wink

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Wto 21 Kwi, 2009 9:43

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Brodeur - wskazany przez Ciebie okres czasu daje ogromne możliwości co do wskazania możliwych zastosowań...
Ale ogólnie można zadania PP np. na początku I Wojny podzielić na trzy główne grupy:
1/ ofensywne - wypady na tereny zajęte przez nieprzyjaciela, rozpoznanie linii kolejowych, stacji, tuneli, mostów, zwalczanie celów przeciwnika za pomocą artylerii,
2/ defensywne - obrona przed PP przeciwnika, zabezpieczanie torowisk, odpiranie wypadów piechoty lub kawalerii przeciwnika, wsparcie artyleryjskie własnych wojsk (tu ciekawostka:1 września 39 - PP Śmiały wykonał mały wypad na zajęty już przez Niemców niewielki obszar RP i wjechał akurat w środek przygotowującej się do tankowania czołgów dywizji pancernej - ...była prawdziwa masakra...), pełnienie funkcji ruchomego stanowiska łączności i dowodzenia, wsparcie dla piechoty,
3/ ochronne - ochrona stacji i szlaków kolejowych, ochrona przed dywersją i partyzantami

To tak ogólnie - podczas I Wojny każdy kraj trochę inaczej widział specyfikę zastosowania swoich PP, najciekawiej chyba było podczas wojny domowej w Rosji - ale to w praktyce odrębny temat - świetnie zresztą opracowany w rosyjskojezycznej literaturze dostepnej w sieci.
Wskazane powyzej zadania ulegały stopniowym zmianom - np. ku swojemu zaskoczeniu Niemcy odkryli dużą przydatność PP podczas kampanii w Polsce i później w ZSRR - w bardzo znaczący sposób rozbudowując swoje siły w tym zakresie. Przykładowo tytułowych PP przeciwlotniczych wyodrębnili aż 4 rodzaje - każdy do trochę innych zastosowań... Ale o tym następnym razem...Inaczej widzieli to zresztą Rosjanie itd

Nie 26 Kwi, 2009 21:03

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czy w świetle powrotu Kolegi Grendela na Forum można przypomnieć się w sprawie ostatniej części informacji na temat sowieckiech pociągów przeciwlotniczych?

Sob 16 Maj, 2009 17:04

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Przepraszam, że tyle mi to zajęło - wierz mi - to nie ze złej woli.
W poniedziałek się tym zajmę.

Pozdrowienia
Grendel

Nie 17 Maj, 2009 5:18

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wiem, że takie ciągłe naciskanie na temat dokończenia tematu przeciwlotniczych pociągów jest może kłopotliwe ale cóż poradzić, że tylko Kolega Grendel dysponuje wiedzą w tym zakresie...
Pozdrawiam

Sro 20 Maj, 2009 15:22

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mam takie pytanie - czy współcześnie jeszcze istniejące rosyjskie pociągi pancerne posiadają coś takiego jak dedykowane wagony obrony przeciwlotniczej??? Kiedyś w starej nTW był zdaje się szkic z wieżami od systemu Szyłka - ale czy coś takiego naprawdę kiedykolwiek istniało???

Nie 28 Cze, 2009 18:15

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jako, że mój wczorajszy post w wyniku awarii serwera wpadł w otchłań /dev/nul, pozostaje mi go napisac na nowo...
I tak:
Zacznijmy od dokończenia tematu drugowojennych sowieckich wagonów przeciwlotniczych.Fotografie opancerzonych platform z armatami 52-K są bardzo rzadkie.Te, które pojawiały sie w sowieckich periodykach były tak wyretuszowane, ze nie nadają sie do zamieszczenia, sa ledwie czytelne.W mojej kolekcji zdjęć tych wagonów nie mam.Skany dwóch niepublikowanych wagonów, które dostałem od moich rosyjskich przyjaciół pozwolę sobie zatrzymać dla zilustrowania artykułu, który mam zamiar w pewnej przyszłości napisać.
Niestety, do wklejenia w tym wątku nadają sie jedynie dwa zdjęcia, które były już publikowane.

Jeśli chodzi o dedykowane wagony przeciwlotnicze sowieckich, powojennych pociągów pancernych, to i owszem, takowe istniały.W zbudowanej w latach 1970-71 krótkiej serii pociągów typu BP-1 znajdowały się dwustanowiskowe wagony uzbrojone w zdwojone działka ZU-23.Dodatkowo, wagon dowodzenia (w/g sowieckiej nomenklatury - "sztabowy")miał dwa stanowiska poczwórnych km ZU-4 kalibru 14.5mm.
Co ciekawe - rysunki pokazują wagon przeciwlotniczy uzbrojony w jedno stanowisko ZU-23 i jedno ZU-4, lecz publikowane zdjęcia tego nie potwierdzają.
W roku 1970 zbudowano tez prototypowy pociąg pancerny, uzbrojony w wieże czołgów T-62/T-55 i wieżę "Szyłki".Z powodu "odwilży" w konflikcie z Chinami zdecydowano poprzestać na budowie zdecydowanie prostszych i tańszych pociągów BP-1.
Zbudowane składy trafiły od Dalekowschodniego i Zabajkalskiego OW.
Pociągi (nazwijmy je-opancerzonymi) używane w konfliktach kaukaskich nie mają wyspecjalizowanych wagonów przeciwlotniczych, gdyż zbuntowani górale lotnictwem nie dysponują.
Fotografie Olega Pokładowa pochodzą z artykułu Wiktora Markowskiego "Ostatnie pociągi pancerne armii sowieckiej" zamieszczonego w numerze 12-tym "Świecie Uzbrojenia" z września 2005 roku.
Pozdrowienia
Grendel



1251678944_rsBPpl85mm3 01a.jpg
 Opis załącznika:
Opancerzony wagon przeciwlotniczy z jedn armat 52-K.Na obu fotografiach jest ten sam skład.
 Rozmiar:  43.38 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15691 raz(y)

1251678944_rsBPpl85mm3 01a.jpg



1251678959_rsBPpl85mm3 02b ap.jpg
 Opis załącznika:
 Rozmiar:  79.72 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15691 raz(y)

1251678959_rsBPpl85mm3 02b ap.jpg



1251680956_a.jpg
 Opis załącznika:
Pociąg (a najprawdopodobniej trzy, lub cztery składy) typu BP-1 na bocznicy kolejowej w okolicach Czyty na Syberii.
 Rozmiar:  108.45 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15688 raz(y)

1251680956_a.jpg



1251681161_b.jpg
 Opis załącznika:
Dwie lokomotywy pancerne typu TG-16.W głębi dwie pancerne lokomotywy manewrowe typu TGM-14.
 Rozmiar:  110.75 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15688 raz(y)

1251681161_b.jpg



1251681218_c.jpg
 Opis załącznika:
Wagon dowodzenia.Widoczne dwa stanowiska przeciwlotnicze ZU-4.
 Rozmiar:  101.61 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15688 raz(y)

1251681218_c.jpg



1251681383_d.jpg
 Opis załącznika:
Pancerny wagon przeciwlotniczy (dwa stanowiska ZU-23 lub ZU-4).
 Rozmiar:  120.38 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15688 raz(y)

1251681383_d.jpg



1251681465_e.jpg
 Opis załącznika:
Stanowisko ogniowe ZU-23
 Rozmiar:  122.2 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15688 raz(y)

1251681465_e.jpg


Pon 31 Sie, 2009 3:18

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wielkie dzięki za zdjęcia.
Korzystając z okazji dwa pytania - pierwsze dotyczące tego prototypowego pociągu pancernego z lat siedemdziesiątych, którego szkic opublikował kiedyś J. Magnuski w nTw - czy znane są jego jakiekolwiek zdjęcia i czy wiadomo coś o jego późniejszych losach?
I drugie co prawda nie dotyczące wagonu przeciwlotniczego ale także sowieckiego i powojennego - czy wiadomo skąd pochodzi samotny wagon artyleryjski o niezwykle "smukłych" krztałtach, uzbrojony w dwie wieże od bodajże IS-3 (?) i eksponowany w jednym z Muzeów (Ukraina?) czy jest to powtarzalna częśc jakiegoś powojennego pociągu czy indywidualny popis???

Pon 31 Sie, 2009 12:40

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Historia powstania tego prototypowego składu opisana jest w którymś z rosyjskojezycznych artykułów - musiałbym poszukać.
Powstał on zdaje się w roku 1970-tym, ale prace projektowe rozpoczęto w połowie lat sześćdziesiątych, gdy zaogniła się sytuacja na granicy chińskiej.
Fotografii nie mogę znaleźć, ale jestem pewny, że jakaś marna i mocno wyretuszowana gdzieś była.

Jeśli chodzi o wagon z kijowskiego Muzeum Wojny Ojczyźnianej, to dokładnej desygnacji wagonu, ani jego historii nie znam.Nie trafił jeszcze u mnie "na tapetę" ;o)
Tu prośba do wybierających się do Kijowa i planujących odwiedzenie wspomnianego kompleksu muzealnego (ekspozycja jest ciekawa i wara zobaczenia) - prosiłbym o możliwie największą ilość fotografii wspomnianego wyżej wagonu i detali tak wież, jak i opancerzenia, podwozia, desygnacji, itp.Gdyby byli tak mili i wypytali kuratorów muzeum o pochodzenie i losy wagonu, zapisali to i mi opisali, byłbym bardziej niz wdzięczny.
Wieże pochodzą z czołgów T-10M.Co ciekawe - z obu luf zniknęły cylindryczne przedmuchiwacze.

Pozdrowienia
Grendel



1251723009_rsBP T10 01aKievCityMuseum.jpg
 Opis załącznika:
Fotografia pochodzi z rosyjskiej (znakomitej!) strony, poświęconej parowozom IS, którą z czystym sumieniem mogę wszystkim polecić.
 Rozmiar:  114.03 KB
 Obejrzano:  Plik ściągnięto lub wyświetlono 15678 raz(y)

1251723009_rsBP T10 01aKievCityMuseum.jpg


Pon 31 Sie, 2009 14:50

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dla zainteresowanych: o polskich powojennych kolejach wojskowych można przeczytać w pracy "PKP jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego. Technika w służbie doktryny".
_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Pon 26 Paź, 2009 20:09

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

do kolekcji


Opis załącznika:
PZ 26

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Wto 10 Lis, 2009 23:08

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

następny


Opis załącznika:
PZ 72A

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Wto 10 Lis, 2009 23:11

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

To i ja dołożę coś nowego: dwie fotografie przebudowanych na przeciwlotnicze wagonów piechoty (nie nazwałbym ich "szturmowymi")pierwszych niemieckich pancernych pociągów szerokotorowych w Rozji PZ 26-31.
Niestety na fotografiach nie widać do którego ze składów wagon dołączono.
Witku, tą fotografię (PZ 26), którą zamieściłeś, prof. Sawodny opisuje jako PZ 30.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Nie 06 Gru, 2009 7:09

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Krzysiu, nie patrzyłem do Sawodnego, opis podałem za Wernerem Mullerem i jego "Die leichte und mittlere Flak 1906-1945" (rozdział "2 cm-Flak auf Eisenbahn- und Panzerzugen")
Pzdr

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Sob 09 Sty, 2010 18:15

Powrót do góry
jaco44
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 119
Skąd: Sieradz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wagon OPL

Gdy widziałem te wagony na przełomie 1980/81 roku nie miały żadnego uzbrojenia. Z pamięci zrekonstruowałem ich wygląd.


Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Sro 28 Kwi, 2010 19:52

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Rosnąca liczba przeciwlotniczych pociągów w drugiej połowie wojny zdaje się sugerowac ich skuteczność i wlaśnie w tej materii chciałbym zadać pytanie - czy wiemy coś więcej na temat bojowych osiągnięć tej broni? Czy istnieją zajęś choćby ogolne zestawienia pozwlające na stwerdzenie ile poszczególny pociąg "miał na koncie"


Pozdrawiam

Pon 23 Sie, 2010 11:06

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.