| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dzięki za link!
Nie kłopocz się, proszę, z tymi przelicznikami - tak tylko liczyłem, że może są ich obrazki gdzieś na podorędziu albo w ogóle w sieci. Uśmiech
Swoją drogą zastanawiam się, czy to coś montowane na pociągach przeciwlotniczych, to w ogóle był pełen przelicznik - chyba, że pudełeczko, które czasem widać na zdjęciach (np. drugim z Twojej serii) to tylko jego element składowy - jest chyba na tyle małe, że prędzej bym w nim jakiś prosty miernik wyprzedzenia widział...

Pozdrawiam

Grzesio

Pią 17 Paź, 2008 9:47

Powrót do góry
Krzysztof 115
Plutonowy

Plutonowy




Posty: 69
Pochwał: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam !
Marku 8888 w wyszukiwarce wpisz hasło > German Flaktrains, znajdziesz sporo informacji na ten temat.
W czasopismie "Nowa Technika Wojskowa" numer 10/94 znajduje się artykuł "Pociąg pancerny BP-43", autorstwa Pana Janusza Magnuskiego, opatrzony rysunkami.
Pozdrawiam. Uśmiech



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Pią 17 Paź, 2008 9:48

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grzesio,
Jeśli uda mi sie znaleźć fotografie tych directors, wkleję je.Na zdjęciach zdemolowanych sowieckich pociągów można wypatrzyć dwa różne typy przelicznika, niestety, na żadnej znanej mi fotce nie widać ich dobrze.Jeden żywcem przypomina pierwszowojenne directors, znane w Stanach, jako M1917.Widać także lornety pomiarowe (do określenia azymutu i kąta podniesienia, nie jestem pewny ich polskiej nazwy).Nigdzie chyba nie widziałem dalmierza, choć etatowo zdaje się w składach powinny być.Można więc wnioskować, że były to dalmierze ręczne.

Krzysztof,
Kwestia uzbrojenia przeciwlotniczego pociągów pancernych jest zupełnie odrębna i nie jestem pewny, czy warto poruszać ją w tym wątku.
Choć zarazem pociągi typu sewastopolskiego uzbrojone były w oryginalnie przeciwlotnicze armaty Lender'a lub uniwersalne wieże 34-K.

Pozdrowienia
Grendel

Sob 18 Paź, 2008 16:02

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam
Czy wspomniane w poście powyżej pociągi typu sewastopolskiego były budowane jako skład przeciwlotniczy czy też była to typowa wojenna improwizacja pod wpływem wojennej potrzeby?
Czy wiadomo coś o polskich przedwojennych planach budowy składów wyłącznie przeciwlotniczych?

Pozdrawiam
Marek

Pon 20 Paź, 2008 10:10

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

marek8888 napisał:

Czy wspomniane w poście powyżej pociągi typu sewastopolskiego były budowane jako skład przeciwlotniczy czy też była to typowa wojenna improwizacja pod wpływem wojennej potrzeby?

Wagony typu sewastopolskiego nie były ani wagonami przeciwlotniczymi, ani improwizowanymi.Były to wagony pociągów pancernych (broniepłoszczadki) uzbrojone w armaty Lendera lub w nieco zmodyfikowane, uniwersalne wieże artyleryjskie 34-K, dokładnie tak jak pisałem.
To trochę inna bajka i chyba trzeba by otworzyć zupełnie oddzielny watek, w stylu: "Uzbrojenie przeciwlotnicze sowieckich pociągów pancernych".
Poniżej zdjęcia wspomnianych wagonów.
marek8888 napisał:
Czy wiadomo coś o polskich przedwojennych planach budowy składów wyłącznie przeciwlotniczych?

Niczego takiego nie planowano.

Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Wagon typu sewastopolskiego uzbrojony w armatę Lendera - 76mm zenitnuju puszku obr. 1914/1915.
Skład przeważnie identyfikowany, jako "?eliezniakow".

Opis załącznika:
Jak wyżej.

Opis załącznika:
Wagon typu sewastopolskiego uzbrojony w uniwersalne wieże 34-K.Identyfikowany, jako "Wojkowiec".Stacja Simfieropol.

Opis załącznika:

Pon 20 Paź, 2008 16:50

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam
I ponownie dzięki za ciekawe zdjęcia.
Bardzo zaciekawiły mnie te wagony, ale chyba rzeczywiście warto wyodrębnić dla nich osobny temat.
Ale mam jeszcze pytania odnośnie niemieckich przeciwlotniczych pociągów pancernych.
Czy wiadomo ile ich było?
Czy istnieje gdzieś ich lista z podziałem na poszczególne typy?
Czy przewaznie miały stałe miejsca dyslokacji czy też dysponowano nimi według potrzeb?

Pozdrawiam
Marek

Wto 21 Paź, 2008 9:11

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

marek8888 napisał:

Ale mam jeszcze pytania odnośnie niemieckich przeciwlotniczych pociągów pancernych.

Zdecyduj - przeciwlotniczych, czy pancernych?
marek8888 napisał:
Czy wiadomo ile ich było?

Pancernych - mniej-więcej wiadomo.Przeciwlotniczych - pewnie też, niemniej dokładnego spisu nie widziałem.
marek8888 napisał:
Czy istnieje gdzieś ich lista z podziałem na poszczególne typy?

Bundesarchiv Koblenz?
marek8888 napisał:
Czy przeważnie miały stałe miejsca dyslokacji czy też dysponowano nimi według potrzeb?

Z pewnością, jak cały tabor kolejowy Rzeszy poszczególne wagony miały przydział do konkretnego regionu DR.Jednak cały sens umieszczania ciężkich dział przeciwlotniczych na platformach kolejowych leżał w ich mobilności, niemal nieosiągalnej w trakcji kołowej.Składy/baterie wysyłano w miejsca, gdzie były potrzebne.

Póki co - wróćmy jednak do sowieckiej budowy pociągów przeciwlotniczych.Standardowy typ składów uzbrojonych w armaty 76 mm już częściowo omówiliśmy.Budowano je z dwóch typów wagonów: 1.artyleryjskiego, na bazie 50-tonowej platformy, na której montowano dwie armaty przedzielone niewielką, odkrytą, lekko opancerzoną (15mm) cytadelą, w której burtach umieszczono po jednym, kazamatowym stanowisku karabinu maszynowego (konstrukcyjnie zdaje się identycznym z zastosowanym w wagonach pancernych typu PŁ-37).Cytadela mieściła podręczny zapas amunicji (w skrzyniach, służących też do siedzenia) i urządzenia łączności.Na fotografiach można zauważyć bębny kabla telefonicznego, jakieś przyrządy (przekaźniki artyleryjskie?) oraz (choć zdaje się, że nie zawsze) stanowisko przeciwlotniczego, poczwórnego karabinu maszynowego Maxim (ZPU obr. 1931 g.).
2.wagonu - centrali artyleryjskiej.Budowano go na bazie platform zarówno 20- , jak i 50-tonowych.Pancerne burty (również 15mm) były dość niskie.Cytadela pozbawiona była stropu.Wewnątrz znajdował się jakiś (sic!) przelicznik, przyrządy optyczne (lornety azymutalne), przypuszczalnie ręczny dalmierz (nie widziałem go na żadnej znanej mi fotografii, a przynajmniej go nie pamiętam), centralka telefoniczna, skrzynie z amunicją (zdaje się - etatowo służące do siedzenia).
W/g Kołomyjca 18. Pułk PWO (Protiw-Wozdusznaja Oborona) z Karaczewa przekazał do 60. Wojenskłada w roku 1940 (w maju i sierpniu) łącznie 20 wagonów artyleryjskich i 10 wagonów-central (5 20-tonowych i 5 50-tonowych).
W czasie wojny wagony te łączono w składy w kolejności , 1-2-1, 1-2-1-1-2-1 , lub wręcz 1-2-1-2-1-2-1-2-1-2, takie zestawy widzimy na znanych fotografiach.
Lokomotywy - przeważnie "czarne", towarowe O (ciężko powiedzieć z której wersji).
Na kilku fotografiach widać skład, w którym do krótkiego zestawu przeciwlotniczego dołączono kilka wagonów towarowych.Można domniemywać, że przewoziły one ewakuowane wyposażenie baterii/dywizjony lub, że pochodziły one ze składu gospodarczego.

W "Krepostiach na koliesach" Drogowoz pisze, że w czasie 2 WŚ Sowieci zbudowali ponad 100 pociągów przeciwlotniczych.W samej kampanii mandżurskiej brało ponoć udział 37 takich pociągów.Moim zdaniem nie chodzi tu jednak o powyższe składy, a o konstrukcje późniejsze, uzbrojone w armaty 85mm.O nich - będzie poniżej.

Pozdrowienia
Grendel

Sro 22 Paź, 2008 18:42

Powrót do góry
jaco44
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 119
Skąd: Sieradz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wagony opl. na PKP

Jako uczeń Technikum Kolejowego w Ostrowie Wlkp. miałem praktyki na terenie tamtejszych ZNTK. Wśród znajdujących sie tam wagonów były 2 lub 3 wagony stanowiska armat przeciwlotniczych. Miały one formę wagonu krytego o obniżonej jednej części na której znajdowało sie stanowisko dla lekkiego działka plot. Bezpośrednio pod nią znajdowały sie pojemniki amunicyjne. Wyższa część miała kopułę obserwacyjną i wyposażenie mieszkalne dla załogi- piec prycze ubikacja. Zestawy kołowe posiadały łożyska ślizgowe, z oznaczeniami PKP. Zszokowany

Czw 23 Paź, 2008 12:54

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oooo!
To dla mnie dość spora nowina!
Mogę zapytać w jakich latach to było?
Z opisu wynikałoby, że były to małoseryjnej budowy wagony obrony przeciwlotniczej transportów kolejowych.Etatowo prawdopodobnie należały do SOK'u, lub zostały do ZNTK wysłane na remont.Ale do Ostrowia?Skąd?Jednostki kolejowe stacjonowały w Tarnowskich Górach i Inowrocławiu.Niezbyt blisko.
Etatowych pociągów przeciwlotniczych w LWP z pewnością nie było.

Czy może kolega pamięta na bazie jakiego wagonu je zbudowano.Ilo osiowego (jako, że napisano "zestawy" - można sie domyślić, że chodzi o konstrukcję z dwoma wózkami - czteroosiową, zgadłem?) i przypuszczalnie o jakiej nośności?
Mam nadzieję, że do dyskusji włączy się Artur i wyciągnie swój katalog taboru PKP :)

Pozdrowienia
Grendel

Pią 24 Paź, 2008 5:23

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Chodzi tu prawdopodobnie o wagony sdoplWK
Dotyczy tego oddziału rozkaz ministra obrony narodowej 00415/org. z 3 XII 1952 r. o formowaniu samodzielnego dywizjonu obrony przeciwlotniczej transportów kolejowych. Miał być on sformowany do 15 I 1953 r. wg etatu 10/15 na bazie plutonów obrony przeciwlotniczej batalionów wojsk kolejowych. Dywizjon stacjonował w Darłowie.

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Pon 27 Paź, 2008 15:45

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ciekawa informacja.
Czy wiadomo ile takich wagonów przeciwlotniczych weszło do służby i jak długo w niej pozostały, czy zachowały się jakieś zdjęcia lub szkice?
A wracając do niemieckich pociagów przeciwlotniczych udało mi się znaleźć infomację, że w sierpniu 44 roku Niemcy posiadali 116 dział na platformach kolejowych 10,5 cm oraz 201 dział 12,8 cm, rozdysponowanych pomiędzy Dywizje przeciwlotnicze, z których min. 11 Dywizja Plot po reorganizacji stacjonawała na terenie Śląska, mając w wyposażeniu min. 525 Kolejowy Dywizjon Plot uzbrojony w działa 12,8 cm.
Po kolejnej reorganizacji w lutym 45 wszystkie pociagi przeciwlotnicze zostały skupione w ramach sześciu pułków kolejowych i podporządkowane 30 Dywizji Przeciwlotniczej.
Czy wiadomo jaka była struktura takich pułków tzn. ile pociągów w pułku, ile baterii oraz jak kształtowały się typowe składy takich pociągów?

Pozdrawiam
Marek

Pon 27 Paź, 2008 19:50

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witku,
Można prosić o coś więcej na temat tego dywizjonu?
Skład etatowy?Dowódcy?Kiedy rozformowany?
Mocno mnie zaciekawiłeś, gdyż nie miałem o jego istnieniu pojęcia...
W latach 40-tych były te nieszczęsne plutony(?) przeciwlotnicze SOK'u, o których wiem jedynie, że były powołane, ale kiedy, gdzie bazujące, przez kogo utworzone, jak i w co uzbrojone, jakie etaty, kiedy rozwiązane - to wszystko jest, przynajmniej dla mnie, tajemnicą...I niestety mam zbyt daleko do polskich archiwów by sie tym zająć :(
Pozdrowienia
Grendel

Czw 30 Paź, 2008 16:48

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Krzysiu,
na temat plutonów plot SOK'u nic nie wiem.
Posiadał je natomiast 1 pułk ochrony kolei, powołany zgodnie z rozkazem ND WP nr 54 w dniu 17 X 1944. Jego bataliony stały w Lublinie, Zamościu i Białymstoku. Miał on w swoim składzie kompanię plot, składającą się z trzech plutonów plot uzbrojoną w ckm'y MAKX i wkm'y DSZK. Został rozformowany rozkazem ND WP nr 0278/org. z dnia 15 X 1945 z terminem rozformowania 15 XI 1945.

pozdrawiam
Sadyk

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Pią 31 Paź, 2008 22:28

Powrót do góry
sadyk
Szeregowiec

Szeregowiec





Posty: 18
Skąd: Mazowsze
Archiwum: duże
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Szlak sdoplotWK: Darłowo, Września, Zgorzelec.
Pozdrowienia
Sadyk

_________________
Historia bez źródeł dla niej, sumiennie i krytycznie zbadanych i z innymi źródłami zestawionych, jest tylko bajką - Józef Piłsudski

Czw 06 Lis, 2008 20:42

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czy można w stosunku do K.Grendela zgłosić społeczne zapotrzebowanie i prośbę zarazem o dalszy ciąg bardzo ciekawych informacji i zdjęć, co do sowieckich pociągów przeciwlotniczych?

Pozdrawiam
Marek

Sro 12 Lis, 2008 22:25

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Marku,
Nie tylko można, ale i trzeba...Ale dopiero jak odeśpię i nadrobię zaległości po obchodach Veterans Day, czyli za dwa-trzy dni.
Dzięki za przypomnienie.
Sadyk - dzięki za informacje :)
Pozdrowienia
Grendel

Czw 13 Lis, 2008 0:43

Powrót do góry
artur135ajp
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 9
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wagon tego typu dzieki uprzejmosci Krzysztofa juz byl, lecz tu mamy nieco inne ujecie.


Opis załącznika:

Wto 18 Lis, 2008 17:23

Powrót do góry
jaco44
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 119
Skąd: Sieradz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Był to wagon dwuosiowy (zestaw kołowy to na kolei os z łożyskami etc,) Widziałem je w zimie 1980/81 były pomalowane na kolor szary, stało tam poza tym wiele innych ciekawych wagonów, np do przewozu żywych ryb, czy tez zestawy chłodni maszynowych.

Pon 24 Lis, 2008 15:06

Powrót do góry
jaco44
Starszy sierżant

Starszy sierżant




Posty: 119
Skąd: Sieradz
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

ZNTK Ostrów Wlkp specjalizowały się w naprawach wagonów krytych specjalnej konstrukcji i dlatego się tam znalazły.

Pon 24 Lis, 2008 15:10

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Odnośnie wzmiankowanych wagonów czy w latach 80/81 posiadały jeszcze jakieś uzbrojenie cz też jedynie potencjalną możliwość przenoszenia takowego?

Pon 24 Lis, 2008 18:52

Powrót do góry
Forteca
Kapitan

Kapitan




Posty: 1318
Pochwał: 4
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Cytat:
marek8888 napisał:
Czy wiadomo ile ich było?


Pancernych - mniej-więcej wiadomo.Przeciwlotniczych - pewnie też, niemniej dokładnego spisu nie widziałem.


W sierpniu 1944 było 116 wagonów z armatami 105 mm - III (E) i 201 z armatami 128 mm - IV (E)

I jeszcze wiadomo, ze w 1943 odnotowano w Niemczech 144 wagony z przeciwlotniczą armatą 25 mm (francuską)

I jeszcze kilka wagonów marynarki (Marine Flak) z lat 1936-39, z armatami 8,8 cm i 10,5 cm.


Cytat:
Cytat:
marek8888 napisał:
Czy istnieje gdzieś ich lista z podziałem na poszczególne typy?


Bundesarchiv Koblenz?


No tam pełnej listy nie ma. To co jest zostało jako-tako zebrane np. w Eisenbahnartillerie G. Francoisa, ale nie tylko.

_________________
soon be time to go over the wall, rapid fire and the end of us all - Iron Maiden, Paschendale

Rów, w którym płynie mętna rzeka, nazywam Wisłą. Cieżko wyznać, na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas ojczyzną - Z. Herbert

Sro 26 Lis, 2008 20:41

Powrót do góry
redbaron
Moderator
Kapitan

Kapitan





Posty: 831
Pochwał: 3
Skąd: Toruń
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Materiały wojskowe są raczej w Bundesarchiv-Militärchiv we Freiburgu (Fryburg Bryzgowijski). W Koblencji są tylko polityczne, o ile dobrze się orientuję. Generalnie można sobie poszperać w ich inwentarzu - strona www: www.bundesarchiv.de

Czw 27 Lis, 2008 12:21

Powrót do góry
Bodziu
Podporucznik

Podporucznik




Posty: 493
Pochwał: 3
Skąd: Warszawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pozwolę sobie zamieścić trochę lepszą kolorową fotkę pociągu sztabowego "Amerika" plus inne czarno-białe


Opis załącznika:

Opis załącznika:

Pią 05 Gru, 2008 12:14

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Czy z okazji nadchodzących świąt można przypomnieć się w sprawie obiecanego dalszego ciągu o sowieckich pociągach przeciwlotniczych z armatami 85 mm?

Czw 18 Gru, 2008 22:29

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dopiero po Świętach - teraz jestem więcej w drodze niż w domu.Nie wspominając juz o tym, że prócz krótkich chwil, nie mogę pozwolić sobie na wolne :(
Przykro mi...
BTW - zwróciliście uwagę, że na zdjęciach "Ameriki", na których widoczna jest lokomotywa, ta ostatnia, to stareńki, ex-pruski P8 ?

Pozdrowienia
Grendel

Pią 19 Gru, 2008 0:16

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny Strona 2 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.