| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Przeciwlotnicze pociągi pancerne

Witam wszystkich uczestników Forum
Może któryś z użytkowników posiada zdjęcia lub rysunki przeciwlotniczych pociągów i wagonów pancernych armii niemieckiej, rosyjskiej lub czeskiej.
Będę wdzieczny także za wskazanie gdzie można szukać informacji na temat takich pociągów.

Sro 01 Paź, 2008 16:07

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

O ile mi wiadomo, nie ukazało się żadne konkretne opracowanie tematu.Wzmianki i fragmentaryczne informacje o niemieckich i sowieckich pociagach przeciwlotniczych znajdziesz w wielu źródłach - jutro, jak trochę dojdę do siebie po podróży zamieszczę trochę fotografii i króciutką bibliografię.
Na e-bay-u zdjęcia składów sowieckich i niemieckich pojawiają się stosunkowo często.
Dobrych rysunków nie ma.

Pozdrowienia
Grendel

Sro 01 Paź, 2008 17:32

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10850
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

O radzieckich to:
Maksym Kołomiec- Broniepojezda Krasnoj Armii 1930-41.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Sro 01 Paź, 2008 18:24

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wszystkiego kilkudziesięciozdaniowy rozdział, kilka fotografii plus jedna strona rysunków wagonu SPU-BP z tego co pamiętam.
Odrobinę informacji znajdziesz w wydanej w tej samej serii broszurce tego samego autora: "Broniepojezda Krasnoj Armii w Wielikoj Otieczestwiennoj Wojnie1941-1945 gg. cz. 1".Jest tam rozdział o uzbrojeniu przeciwlotniczym pociągów pancernych.
Jutro - pojutrze napiszę więcej.

Pozdrowienia
Grendel

P.S.
Nareszcie w domu :)
Na początek krótka lista książek, w których znaleźć można zdjęcia i informacje o niemieckich pociągach/wagonach przeciwlotniczych:
"Die 8,8cm FLAK 19-36-37-41" (oba zeszyty) - Werner Müller - seria Waffen-Arsenal 1986
"Die Geschütze, Ortungs- und Feuerleitgeräte der schweren Flak" - Werner Müller - Dörfler Zeitgeschichte
"German Antiaircraft Artillery" - US War Department - Special Series #10 - 1943
"The Heavy Flak Guns 1933-1945" - Werner Müller - Schiffer 1990
"Weapons of the Third Reich" - Gander i Chamberlain - Doubleday 1978
Czasami zdjęcia wagonów FlaK-Zug'ów pojawiały się w rozmaitych pismach wielbicieli kolejnictwa i modelarzy kolejowych, jak np. "Eisenbahn Journal" czy francuski "Loco Revue".
Jak pisałem - nie natknąłem się jeszcze na konkretne, poświęcone wyłącznie tej tematyce opracowanie.
Poniżej - trochę fotografii.Musze jednak z góry uprzedzić, że nie będą to żadne cuda - tej tematyki nie kolekcjonuję i skany pochodzą z e-bay, a nie moich prywatnych zbiorów.
Rozdzielę je na fotografie wyspecjalizowanych pociągów przeciwlotniczych oraz na fotografie rozmaitych, często zupełnie improwizowanych wagonów opl dołączanych do pociągów (tak transportów wojskowych, jak i ważniejszych składów towarowych).
Na początek Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38.

Grendel



Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 10,5cm FlaK 38

Opis załącznika:
Wagon radiolokacyjny z radiolokatorem Würzburg.


Ostatnio zmieniony przez Grendel dnia Pią 03 Paź, 2008 16:29, w całości zmieniany 1 raz

Pią 03 Paź, 2008 15:52

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kilka fotografii FlaK-Zug'u złożonego z Geschützwagen'ów III (E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 (lub 37 - pewnie tych ostatnich, gdyż pociąg wyposażony był we własny radiolokator).
Do zwalczania celów niskolecących w skład pociągu wchodziły opancerzone wagony uzbrojone w 2cm Flakvierling'i.
Cała seria fotografii (mimo fatalnej rozdzielczości) jest o tyle ciekawa, że przedstawia jeden i ten sam skład.



Opis załącznika:
Opancerzony Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 (lub 37)

Opis załącznika:
Opancerzony wagon radiolokatora (Würzburg)

Opis załącznika:
Opancerzony Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 (lub 37)

Opis załącznika:
Opancerzony Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 (lub 37)

Opis załącznika:
Opancerzony Geschützwagen III (E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 (lub 37)

Opis załącznika:
Wymiana 2cm Flakvierling'a w opancerzonym wagonie przeciwlotniczym.

Opis załącznika:
Opancerzony wagon do zwalczania celów na niskim pułapie.

Opis załącznika:
Opancerzony wagon do zwalczania celów na niskim pułapie.

Opis załącznika:
Wnętrze wagonu mieszkalnego składu gospodarczego.

Pią 03 Paź, 2008 16:26

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pora na najcięższe z wagonów przeciwlotniczych: Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40.
Tym razem (w większości) - nieco lepsza rozdzielczość.



Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Wagon dowodzenia powyższego składu.

Opis załącznika:
Geschützwagen IV (E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Pią 03 Paź, 2008 16:39

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

I jeszcze kilka wagonów z uzbrojeniem małokalibrowym - od improwizowanych węglarek po wagon przeciwlotniczy pociągu "Amerika".

Dalszy ciąg jutro.

Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Improwizowany wagon przeciwlotniczy na bazie dwuosiowej węglarki.

Opis załącznika:
Ten sam wagon.

Opis załącznika:
Inny improwizowany wagon przeciwlotniczy na bazie dwuosiowej węglarki.

Opis załącznika:
2cm Flakvierling na improwizowanej węglarce.

Opis załącznika:
Wagon przeciwlotniczy pociągu sztabowego "Amerika"

Opis załącznika:
Pociąg sztabowy "Amerika"

Pią 03 Paź, 2008 16:54

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kolejna porcja fotografii niemieckich wagonów przeciwlotniczych.Seria przedstawia jeden skład i pochodzi z jednego albumu.

Grendel



Opis załącznika:
Wagon na bazie niskoburtowej węglarki bądź gondoli, uzbrojony w 2cm Flakvierling.

Opis załącznika:
Ten sam wagon.

Opis załącznika:
Część składu.Jak widać trzy wagony zbudowano na bazie platform , a dwa po lewej na bazie gondol bądź niskoburtowych węglarek.

Opis załącznika:
Wagon z Flakvierling'iem zbudowany na bazie dwuosiowej gondoli.

Opis załącznika:
Jak wyżej.

Opis załącznika:
Jak wyżej.

Sob 04 Paź, 2008 16:29

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Teraz będzie pomieszanie z poplątaniem, bo zdjęcia są z nieposegregowanego dysku i polecą po kolei.Wagony póki co - niemieckie.

Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Geschützwagen IV(E) schwere FlaK mit 12,8cm FlaK 40

Opis załącznika:
Wagon przeciwlotniczy pociągu sztabowego "Amerika"

Opis załącznika:
Wagon na bazie gondoli z dwoma betonowymi stanowiskami lekkich armat przeciwlotniczych.Kamuflaż jest rewelacyjny!

Opis załącznika:
Pociąg sztabowy z nietypowym kamuflażem, w którego skład wchodził wagon z poprzedniej fotografii.Zdobyty został w Niemczech w końcu kwietnia 1945 roku.

Opis załącznika:
Betonowe stanowisko ogniowe

Opis załącznika:

Opis załącznika:
Niemiecki inprowizowany skład opl w Norwegii.

Opis załącznika:
Improwizowany wagon przeciwlotniczy na bazie dwuosiowej węglarki we Francji.Uzbrojenie - 2cm FlaK 30

Opis załącznika:
Betonowe stanowisko ogniowe.Zwróćcie uwagę na uzbrojenie - Fla SL 151.

Opis załącznika:
Geschützwagen III(E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK

Pon 06 Paź, 2008 6:30

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

I jeszcze kilka fotografii.
Jeśli chodzi o wagony niemieckie - póki co musi wystarczyć - mam jeszcze kilka DVD nieposegregowanych fotografii, lecz nie chce mi sie spędzać połowy dnia na przeszukiwaniu ich...
Jutro zamieszczę kilka zdjęć pociągów sowieckich.

Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Improwizowany wagon przeciwlotniczy uzbrojony w sowiecką armate 85mm typu 52-K (obr. 1939)

Opis załącznika:
Pancerna wersja Geschützwagen III(E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 lub 37

Opis załącznika:
Improwizowany wagon przeciwlotniczy, uzbrojony w pojedynczą armatę 2cm FlaK 38.

Opis załącznika:
wagon uzbrojony w armatę 8,8cm FlaK 18

Opis załącznika:
Wagon improwizowany - węglarka z tymczasową strukturą i dwoma karabinami maszynowymi.

Opis załącznika:
Pancerna wersja Geschützwagen III(E) schwere FlaK mit 8,8cm FlaK 36 lub 37

Pon 06 Paź, 2008 6:47

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Bardzo, Bardzo dziękuję za wspaniałe zdjęcia - większości z nich nie znam a muszę przyznać, że temat mnie zafascynował.
W związku z tym mam pytanie - czy niemieckie pociągi przeciwlotnicze były rzeczywiście efektywnym środkiem walki w obronie przeciwlotniczej oraz czy etatowo posiadały specjalistyczne i jakiego rodzaju urządzenia wykrywania i naprowadzania na cel.
Jeszcze raz bardzo dziękuję.

Pon 06 Paź, 2008 14:51

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
czy niemieckie pociągi przeciwlotnicze były rzeczywiście efektywnym środkiem walki w obronie przeciwlotniczej

One były po prostu zwykłym środkiem opl - wykorzystywano je jako normalne przewoźne baterie przeciwlotnicze, szczególnie w przypadku cięższych dział. O ile 8,8 cm Flak i 10,5 cm Flak nie były w roli kolejowej specjalnie liczne (odpowiednio kilkadziesiąt i cokolwiek ponad 100 dział), to na wagonach zamontowanych było już ok. 40% (nieco ponad 200) armat 12,8 cm.
Cytat:
czy etatowo posiadały specjalistyczne i jakiego rodzaju urządzenia wykrywania i naprowadzania na cel

Tak, bo musiały takie posiadać. Standardowym sposobem działania ciężkiej baterii przeciwlotniczej był ogień pośredni kierowany przez przyrząd centralny (przelicznik artyleryjski). I stąd pociągi przeciwlotnicze posiadały standardowe typy przeliczników, zależnie od okresu i typu dział - KdoGer 36 lub KdoGer 40 sprzężone z czterometrowym dalmierzem, lub pomocniczy KdoHiGer 35 z dalmierzem wolnostojącym. Do tego - jak widać na zdjęciach stosowano radiolokatory Wuerzburg (a nawet chodzi mi chyba po łbie zdjęcie Wuerzburga Riese na platformie kolejowej?!).

Pzdr

Grzesiu

Pon 06 Paź, 2008 16:03

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Urządzenia kierowania ogniem zupełnie znośnie zilustrowane są w broszurce Müller'a "Horchgeräte - Kommandogeräte und Scheinwerfer der schweren Flak" wydanej przez Padzun-Pallas (Waffen-Arsenal) w 1991 roku.
Z tej książeczki pochodzą poniższe skany.Wybaczcie lenistwo - pozostawiłem oryginalne podpisy zamiast pisać je na nowo.
We wspomnianej już książce tego samego autora: "Die Geschütze, Ortungs- und Feuerleitgeräte..." system kierowania ogniem opl (także ciężkich pociągów przeciwlotniczych) jest bardzo dobrze zilustrowany i znośnie omówiony.
Grzesio - masz absolutną rację - przynajmniej jeden Würzburg Reise" zainstalowano był na platformie kolejowej.Mam gdzieś zdjęcia, ale gdzie?Jak przez przypadek znajdę - pokażę je.
W którejś z książek o Norwegii (w której?) jest fotografia Frei na platformie.
Widziałem też zdjęcie Marbacha V w wersji kolejowej.Ale to były wyjątki.

Jeśli chodzi o efektywność tych składów, to tak, jak Grzesio napisał - była taka sama, jak baterii stacjonarnych.Budowano je w celu zapewnienia mobilności - stąd niewielka ilość 8,8cm (gdyż były one łatwe do przewiezienia), nieco większa 10.5cm i duża liczba 12,8cm na platformach kolejowych.Co ciekawe - w skład baterii schwere Flak (E) wchodziły także wagony z lekkimi działkami przeciwlotniczymi, bo bezpośredniej obrony baterii.

Osobiście bardzo zainteresowany jestem improwizowanymi wagonami przeciwlotniczymi - inwencja ich budowniczych wynikająca z potrzeby chwili bywa zachwycająca!

Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:
Logo pociągów przeciwlotniczych

Pon 06 Paź, 2008 17:34

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za wyjaśnienia i zdjęcia.
Co pociągów i wagonów improwizowanych to mam pytanie: czy przejęte przez Czechów w 45 wagony pociągów przeciwlotniczych ("betonowych") były własnie taką wojenną improwizacją czy też były to typowe składy/wagony.
Czy Niemcy posiadali takie właśnie uzbrojone w lekką broń pociagi w większej ilości czy też było to tylko przypadkowe zestawienie zdobytych wagonów przeciwlotniczych wyprodukowanych przez jakiś zakład remontowy. Czy wiadomo coś o ich wykorzystywaniu przez Czechów po wojnie?

Pozdrawiam
Marek

Wto 07 Paź, 2008 9:20

Powrót do góry
Bodziu
Podporucznik

Podporucznik




Posty: 493
Pochwał: 3
Skąd: Warszawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tak dla uzupełnienia, dwa zdjęcia, które są na ebayu


Opis załącznika:

Opis załącznika:

Wto 07 Paź, 2008 14:33

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

marek8888 napisał:

czy przejęte przez Czechów w 45 wagony pociągów przeciwlotniczych ("betonowych") były własnie taką wojenną improwizacją czy też były to typowe składy/wagony.

Zwykło się je w literaturze określać mianem "typu późnowojennego".
marek8888 napisał:
Czy Niemcy posiadali takie właśnie uzbrojone w lekką broń pociagi w większej ilości czy też było to tylko przypadkowe zestawienie zdobytych wagonów przeciwlotniczych wyprodukowanych przez jakiś zakład remontowy.

To trochę nie tak - czysto małokalibrowych składów przeciwlotniczych nie budowano.Wagony te dołączano do obrony bliskiej składów klasycznych oraz transportów kolejowych.Czasami na fotografiach widać je w pobliżu obiektów infrastruktury kolejowej (mostów, stacji) -czy należy jednak domniemywać, że używano ich jako samodzielnych baterii przeciwlotniczych, broniących ich?Osobiście nie posuwałbym się do tego.
marek8888 napisał:
Czy wiadomo coś o ich wykorzystywaniu przez Czechów po wojnie?

Niestety - nie potrafię nic na ten temat powiedzieć.Nie dołączono ich do żadnego z czechosłowackich pociągów pancernych.

Pozdrowienia
Grendel

Sob 11 Paź, 2008 16:03

Powrót do góry
7TP
Major

Major





Posty: 1606
Pochwał: 3
Skąd: Choszczno
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tez coś znalazłem u siebie.
Skany pochodzą z książki Wernera Müllera "Die Geschütze Ortungs- und Feuerleitgeräte der schweren Flak"
To tylko kilka przykładów.



Opis załącznika:
12,8 cm Flak 40 auf Geschützwagen II

Opis załącznika:

Opis załącznika:

_________________
Pozdrawiam
Krzysiek

Sob 11 Paź, 2008 17:51

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam i ponownie bardzo dziekuję za wyjaśnienia i kolejne zdjęcia -
a mam także jeszcze pytanie odnosnie tym razem samych wagonów przeciwlotniczych używanych już po wojnie.
W jednej ze starych "Technik wojskowych", bodajże z 95 r. był artykuł J.Magnuskiego poświęcony sowieckiemu pociągowi pancernemu BP-43. W końcowej części tego artykułu była krótka wzmianka i szkic pociągu wyposażonego min. w wieże systemu Szilka.
Czy pojawiły się kiedykolwiek jakieś zdjęcia lub inne rysunki tego pociagu i jego wagonów.
Spotkałem się ze zdjęciami wagonów przeciwlotniczych uzbrojonych w działka 23 mm 1x2,1x4 ale wydaje się, ze jest to zupełnie inny typ wagonu.
Będę wdzieczny za każdą informację i ewentualne zdjęcia.
Pozdrawiam
Marek

Pon 13 Paź, 2008 17:12

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

marek8888 napisał:
Czy wiadomo coś o ich wykorzystywaniu przez Czechów po wojnie?

Ha - wiedziałem, że gdzieś coś o tym czytałem..."Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-48" - Kliment i Francev wspominają, że w raporcie z 18 maja 1945 roku wymienionych jest 12 pociągów przeciwlotniczych, niestety nie pisza oni, czy były to składy uzbrojone w armaty dużego kalibru, czy złożone z budowanych w Protektoracie wagonów małokalibrowych (tych z betonowymi stanowiskami).

Czas by przejść do wagonów przeciwlotniczych budowy sowieckiej.Literatury niestety za wiele nie ma - chyba jedynie w tych zeszytach "Frontowoj Ilustracji" i w "Kiepostiach na koliesach" Drogowoza (Wyd. Charwiest, Mińsk, 2002 - książka jest dostępna online) można znaleźć cokolwiek konkretniejszego.No - może jeszcze odrobinę w "Bronienoścach żelieznych dorog" Pocełujewa (wyd. Młodaja Gwardia, Moskwa, 1982) - książce wydanej fatalnie i miejscami infantylnej.
Był jeszcze jakiś artykuł, zdaje się w Lokotrans'ie, lecz nie widziałem go, a jedynie wspominano mi o nim w korespondencji.Niestety nic bliższego nie wiem, jeśli ktoś go ma, to się polecam.

Pora na dokumentację fotograficzną - jak uprzednio - źródłem jest e-bay.
Będzie nico chaotycznie, gdyż fotografie są z nieskatalogowanych, archiwalnych dysków...
Do fotografii składu borysowskiego dołączam kilka fotografii z prywatnych zbiorów.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Wagon małokalibrowy na bazie platformy.Najprawdopodobniej wchodził w skład któregoś z pociągów pancernych.

Opis załącznika:
Pancerny skład przeciwlotniczy seryjnej, przedwojennej budowy.Wagony artyleryjskie uzbrojone w 2 armaty 76mm obr. 1931.

Opis załącznika:
Seryjny pociąg przeciwlotniczy rozbity pod Borysowem w lipcu 1941 roku.Jest to chyba najdokładniej obfotografowany sowiecki pociąg przeciwlotniczy.

Opis załącznika:
Ten sam skład.
Po ilości łusek wokół wagonów można wnioskowac, ze walka była zażarta.

Opis załącznika:
Zamieszczam do serii - pomimo, że ostrość pozostawia wiele do życzenia.

Opis załącznika:
I jeszcze jedna fotografia.

Opis załącznika:
Kolejny z seryjnie budowanych pociągów przeciwlotniczych.

Opis załącznika:
Ten sam.

Opis załącznika:
Kolejne

Opis załącznika:
Ostatnie.

Pon 13 Paź, 2008 18:42

Powrót do góry
marek8888
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany




Posty: 4484
Pochwał: 5
Skąd: Sekcja polska NKWD
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Bardzo ciekawe zdjęcia.
Jeszcze mam pytanie odnośnie wagonów "betonowych" - nie pamiętam źródła ale gdzieś czytałem, że takie wagony były także budowane na terenie Polski. Może któryś z Kolegów wie coś więcej na ten temat?

Pozdrawiam
Marek

Sro 15 Paź, 2008 14:49

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie potwierdzam, nie neguję.Nie wiem.W zasadzie mógł to robić każdy z zakładów remontowych taboru.Wielkiej filozofii w tym nie było - konstrukcyjnie wagony te uproszczono do maksimum.

Pozdrowienia
Grendel

Sro 15 Paź, 2008 18:40

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grendelu, a masz może pomysł, jaki przyrząd centralny był montowany na wagonach dowodzenia w tych radzieckich pociągach przeciwlotniczych? Drogowoz pisze tylko o PUAZO-3, ale to pudełeczko widoczne na niektórych zdjęciach z żadnym z PUAZO mi się nie kojarzy...

Pzdr

Grzesiu

Czw 16 Paź, 2008 14:50

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

PUAZO-3 stosowano raczej w bateriach armat 85mm, prawdopodobnie był więc używany w drugim typie standardowych, sowieckich pociągów przeciwlotniczych (o którym będzie nieco później, gdyż musze odszukać fotografie).Czy stosowano go także z armatami 76mm?Raczej nie, ale pewności nie mam.
Jaki więc przelicznik był na wagonach - nazwijmy je - starszego typu?
O ile PUAZO-1 był kopią przelicznika Sperry (ale którego: T1?, T2?, Wilsona? - w żadnym ogólnodostępnym źródle nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie), to Sowieci twierdzą, że PUAZO-3 jest ich własnym pomysłem (jakoś przypomina mi wyrób Vickers'a, zestandardyzowany w nieco zmienionej obudowie przez Amerykanów, jako Director, M1).
Zdjęcie PUAZO-3 z transportu kolejowego zamieszczam poniżej.
Skoro wyeliminowaliśmy oba PUAZO, może trafiły do tych składów przeliczniki Skody, które Sowieci kupili w Czechosłowacji?
Niestety - nic dokładniejszego o nich nie wiem.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
PUAZO-3

Czw 16 Paź, 2008 20:03

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 760
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Bardzo możliwe, że to Skoda, skoro nie był to żaden z radzieckich PUAZO-1, 2, 3... Trójka faktycznie chyba tylko do 85 mm służyła.
Masz może zdjęcia czy rysunki tych podejrzanych tatusiów PUAZO-1? Może po prostu fizjonomicznie udałoby się zidentyfikować, z którego został skopiowany - wszak to był zwykły planszet z kilkoma gadżetami...

Pzdr

Grzesiu

Czw 16 Paź, 2008 23:25

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4645
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Gdzie szukać danych o wczesnych wyrobach firmy Sperry i ich systemach sterowania ogniem przeciwlotniczym wiem, tyle, że ja jestem w Illinois, a oba miejsca znajdują się o ok. dzień jazdy stąd - w Wilmington, Delaware i w Fort Bliss, w Teksasie.
Zdjęcia central przelicznikowych M1, M2 i M3 mam w starych instrukcjach Coast Artillery.Musiałbym zeskanować.Coś o przeliczniku Wilsona, pierwowzorze T1 Sperry mam gdzieś w "Coast Artillery Journal"; pamiętam, że coś tam o nim było, ale jak to znaleźć? To kilkanaście roczników (po dwa opasłe tomy w każdym) do przejrzenia...
Jak znajdę - zeskanuję, ale... nie chce mi się poświęcać ze dwóch nocy by je odszukać.Chyba, że bardzo Ci na tym zależy.

BTW - w sieci jest distępna bardzo interesująca książka o rozwoju rosyjskiej technologii śledzenia, przechwytywania i naprowadzania, w tym rozdział o PUAZO.Tu masz link:

http://www.kbpm.ru/Book/book.htm

Pozdrowienia
Grendel

Pią 17 Paź, 2008 1:51

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.