| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
harpoon
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki





Posty: 999
Pochwał: 5
Skąd: Poznań
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

HERBY w ROYAL NAVY

Tytułem wstępu - Anglicy nie nazywają tych zdobień herbami (crest) a odznakami/symbolami (badge), ale ja pozwolę sobie na odejście od tej reguły, bo odznaka brzmi mnie efektownie niż herb w naszym języku (przynajmniej tak mi się wydaje).

Dzisiaj, każdy okręt, łódź podwodna, instalacja nadmorska (?), i eskadry lotnictwa morskiego posiadają swój unikalny herb. Jest on tym bardziej unikalny, że nosi w sobie kawałek historii, ponieważ jeśli w RN pojawia się okręt, który nosi nazwę taką jak jego poprzednik, otrzymuje taki sam herb. Dzieje się tak już od bardzo dawna. Np. okręt podwodny klasy Trafalgar HMS Turbulent jest piątą jednostka RN noszącą tę nazwę. Nazwy zazwyczaj przechodzą na okręty tej samej klasy (dla kolegi Ark(o) Royal - HMS Ark Royal był 38-działowym okrętem o wyporności 690t, ale spadkobiercami jego nazwy było kolejno 5 lotniskowców).

Pierwszy HMS Ark Royal nie posiadał herbu, ale był rozpoznawany po figurze dziobowej (tak jak większość okrętów do czasów pierwszych z napędem parowym). Chociaż HMS Warior, pierwszy opancerzony okręt parowy, wodowany w 1860r. posiadał jeszcze figurę dziobową, ale nie na długo i zniknęły one z "wyposażenia" okrętów wojennych. Zniknięcie tych "znaczników" spowodowało poszukiwania innych możliwości zaakcentowania poszczególnych jednostek. Zaczęły powstawać pierwsze herby, ale nie były one oficjalnie zatwierdzane przez Admiralicję i nie zunifikowano zasad dot. ich tworzenia. Jednak w tym okresie zdarzało się, że herby przynależały raczej do kapitanów okrętów, gdyż często zdarzało się, że gdy zmieniał jednostki, którymi dowodził, zabierał ze sobą herb z pierwszego okrętu. Powodowało to zamęt i powstawanie co raz to nowych symboli.

Przed I wojną światową Admiralicja zdecydowała powołać specjalną komisję, która zajęłaby się unifikacją herbów i zapobiegła nieporządkowi. Jednak wcześniej wybuchła wojna i znalazły się ważniejsze sprawy, niż symbole okrętów. Dopiero w 1916r. podjęto decyzję o powstaniu Narodowego Muzeum Marynarki (lepiej znanego jako The Imperial War Museum). Do zadania tego powołano Charles'a Ffoulkes'a, kustosza zbrojowni w Tower of London. Jego hobby było właśnie kolekcjonowanie herbów okrętów wojennych, a jego kontakty pozwoliły na to, że zaprojektował symbole i wybrał motta dla 20 budowanych w tym czasie jednostek.

Gdy wojna zbliżała się do końca, Admiralicja ponownie zainteresowała się herbami. Charles'a Ffoulkes'a poproszono o opracowanie reguł rządzących powstawaniem kolejnych symboli w całej RN. W grudniu 1918r. otrzymał nominację na stanowisko Doradcy Admiralicji w/s Heraldyki, Nazw Okrętów i Mott (ang. Admiralty Advisor on Heraldry and The Ships Names and Mottoes Committee - moje tłumaczenie jest nieskładne, ale miało tylko oddać sens). Wkrótce zredagowano zasady:

- projekt powinien ilustrować nazwę okrętu;

- powinno się uwzględnić historyczne powiązania między okrętami tej samej nazwy;

- projekt powinien być prosty, zrozumiały i łatwy do namalowania;

- herb powinien zawierać odpowiednie motto;

- należy uwzględnić propozycje z poszczególnych jednostek albo przeznaczenie okrętu (ale, bardzo ostrożnie)

Dodatkowo zdecydowano, że powinna pojawić się Korona Marynarki (napiszę o niej jutro, gdyż czasu dziś brak) nad każdym herbem, co miało oznaczać, że jest on oficjalnie zatwierdzony. Obramowanie powinno być ze złotej liny. Korzystając z tych wskazówek, w latach 1919-1921 Ffoulkes stworzył ok. 250 herbów/symboli i mott.

Tak jak wspomniałem we wcześniejszym poście, ustalono podział na kształty herbów:

- OKR?GŁE - tzw. "capital ships" - pancerniki, krążowniki liniowe
- PIęCIOK?TY - krążowniki
- TARCZA - niszczyciele
- ROMB - korwety, lotniskowce i okręty podwodne.

Pierwszym okrętem RN, który otrzymał oficjalny herb był HMS Warwick w 1919r. i od tego czasu każdy kolejny okręt posiadał taki symbol (niestety nie dysponuję tym herbem, więc jak ktoś go "namierzy", niech go wrzuci). W 1940r. zatwierdzono podział na kształty herbów.

Kiedy nadaje się kolejnej jednostce nazwę, z której wcześniej korzystała inna, otrzymuje on również identyczny symbol, dla zachowania historycznych tradycji. Jeśli natomiast okręt otrzymuje nazwę, której nie wykorzystano przed 1940r, wtedy można zmienić kształt obramowania. Malowaniem i doborem kolorów zajmuje się College of Arms w Londynie. następnie trafia ona do Ships Names and Badges Committee i oczekuje na akceptację Commodore Naval Ship. Kiedy królowa zatwierdzi nazwę nazwę nowej jednostki, zatwierdza jednoczesnie jej herb.

Obecnie tylko HMS Chatham posiada herb w wersji współczesnej, ponieważ 5 poprzednich jednostek o tej nazwie, nie posiadało swojego symbolu.

Poniżej wrzucam 3 przykłady herbów RN.

Opracowane na podstawie oficjalnych stron Royal Navy



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

_________________
"przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"

Sob 08 Lip, 2006 12:16

Powrót do góry
de Villars
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8068
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Chociaż HMS Warior , pierwszy opancerzony okręt parowy, wodowany w 1860r. posiadał jeszcze figurę dziobową,

Tu pozwolę sobie na małe sprostowanie Wink . Warrior nie był pierwszym opancerzonym okrętem parowym w ogóle. a "jedynie" pierwszym pancernikiem żelaznokadłubowym. Pierwszym pełnomorskim okrętem pancernym (z napędem parowym, oczywiście), była drewniana francuska fregata pancerna Gloire.
Cytat:
HMS Ark Royal był 38-działowym okrętem o wyporności 690t, ale spadkobiercami jego nazwy było kolejno 5 lotniskowców).

Ja naliczyłem tylko cztery: okręt lotniczy z pierwszej WS, lotniskowiec zatopiony w czasie DWS, oraz dwa lotniskowce powojenne. Czy coś jeszcze przegapiłem?

_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Sob 08 Lip, 2006 13:50

Powrót do góry
harpoon
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki





Posty: 999
Pochwał: 5
Skąd: Poznań
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dzięki za poprawkę z tym żelaznokadłubowcem - wiedziałem, że coś pokręcę Piwo

A HMS Ark Royal ? Wrzucę tutaj fragment ze stron RN tego dotyczący:

Ships names are usually allocated to the same class of ship, a good example of this is the name HMS Ark Royal that apart from the first that was 690 tonne 38 gun ship built for Sir Walter Raleigh all of the subsequent five have been aircraft carriers.

_________________
"przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"

Sob 08 Lip, 2006 13:55

Powrót do góry
Ark(o) Royal
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki





Posty: 1360
Pochwał: 1
Skąd: Tychy i okolice
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mnie się wydaje,że de Villars chyba ma rację z tą ilością lotniczych Ark Royali. Nijak nie mogę doszukać się piątego. Harpoon poszperaj no tam w tych swoich materiałach bo może coś jednak przegapiliśmy Uśmiech Piwo
_________________
"Amon Amarth", "Ensiferum", "Wintersun", "Eluveitie"... czegóż chcieć więcej...

Sob 08 Lip, 2006 23:21

Powrót do góry
harpoon
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki





Posty: 999
Pochwał: 5
Skąd: Poznań
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

de Villars napisał:
Ja naliczyłem tylko cztery: okręt lotniczy z pierwszej WS, lotniskowiec zatopiony w czasie DWS, oraz dwa lotniskowce powojenne.


Ark(o) Royal napisał:
Mnie się wydaje,że de Villars chyba ma rację z tą ilością lotniczych Ark Royali.


Sprawdziłem okręty o nazwie Ark Royal i wychodzi mi 5. Czyli pierwszy, niebędący lotniskowcem, a następnie 4 spadkobierców nazwy, którzy już takimi okrętami były. de Villars - należy się uznanie, Ark(o) to potwierdził, a mnie się nagana należy, bo tłumacząc z angielskiego nie zwróciłem na to uwagi Zniesmaczony

P.S. A może napisać e-mail ze strony www RN i niech nam wytłumaczą, dlaczego na ich oficjalnych stronach jest taka rozbieżność ? Może my coś przeoczyliśmy ?

_________________
"przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"

Sob 08 Lip, 2006 23:50

Powrót do góry
IjonTihy
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 3504
Pochwał: 6
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Marmik napisał:
IjonTihy napisał:
no nie wiem....

No właśnie, ile nazw powtarza się trzykrotnie (z tym dwu może przesadziłem Wink )?


"Kaszub" - 4
Torpedowiec typ V
motorówka SG,
okręt podwodny typ M-XV
Korweta zwalczania okrętów podwodnych projekt 620

„Gdańsk” - 4
pogłębiarka
kuter parowy
okręt-baza
kuter rakietowy projekt 205

„Ślązak” - 4
Torpedowiec typ V
Motorówka SG
Niszcyciel Eskortowy typ Hunt II
okręt podwodny projekt Malutka

„Mazur” - 3 lub 4
Torpedowiec typu A
Torpedowiec typu V
Motorówka SG
Okręt podwodny projekt Malutka

(dlaczego 3 lub 4? otóż gdzieś znalażłem informację że ex-niemiecki "A-69" zdążył otrzymać nazwę ORP "Mazur" zanim wymieniono go na inny ex-kajzerowski "V-105"!)

"Czajka" - 3
Trałowiec typ FM
Trałowiec typ Jaskółka
Trałowiec bazowy projekt 206F/206FM

"Czapla" - 3
Trałowiec typ Jaskółka
Tałowiec redowy projekt 253L
Trałowiec bazowy projekt 206F

"Dzik" - 3
Okręt podwodny typ U
Trałowiec bazowy projekt 254M
Okręt podwodny projekt 641

„Gdynia” - 3
okręt-baza – zmob.statek pasażerski
okręt-baza (eks „Kościuszko”)
kuter rakietowy projekt 205

„Grom” - 3
Niszczyciel typ Grom
Niszczyciel projekt 30 bis (typu Smiełyj / NATO: Skoryi)
Mały Okręt Rakietowy projekt 660 (typu Orkan / NATO: Sassnitz)

"Gryf"-3
Stawiacz min
Okręt szkolny ex "Zetempowiec"
Okręt szkolny projekt 888

„Jaskółka” - 3
Trałowiec typ FM
Trałowiec typ Jaskółka
Trałowiec redowy projekt 253L

„Jastrząb” - 3
Okręt podwodny typ S
Trałwoiec redowy projekt 253L
Trałowiec bazowy projekt 206F

„Kaszub” - 3
Motorówka SG
Okręt podwodny projekt Malutka
Dozorowiec projekt 620D

„Kondor” - 3
Trałowiec redowy projekt 253L
okręt podwodny projekt 613
okręt podwodny typu Kobben

„Krakowiak” - 3
Torpedowiec typu A
Niszczyciel eskortowy typ „Hunt II”
okręt podwodny projekt Malutka

„Kujawiak” - 3
Torpedowiec typu A
Niszczyciel eskortowy typ „Hunt II”
okręt podwodny projekt Malutka

„Mewa” - 3
trałowiec typ FM (potem Pomorzanin)
Trałowiec typ Jaskółka
Trałowiec bazowy projekt 206F/206FM

"Orzeł" - 3
Okręt podwodny typ Orzeł
Okręt podwodny typ 613 (NATO: Whiskey)
Okręt podwodny projekt 877E (NATO: Kilo)

„Rybitwa” - 3
trałowiec typ FM
Trałowiec typ Jaskółka
Trałowiec bazowy projekt 206F

"Sokół" - 3
Okręt podwodny typ U
Okręt podwodny typ 613 (NATO: Whiskey)
Okręt podwodny typu Kobben

"Warszawa" - 3
monitor rzeczny typ Warszawa
niszczyciel typu 65AE
niszczyciel typu 61MP

„Warta” - 3
uzbrojony statek rzeczny
transportowiec
Okręt Desantowy projekt 770D

_________________
Armia to przede wszystkim porządek i ład. Tym dziwniejsze jest, że prawdziwa wojna pod względem porządku i ładu przypomina ogarnięty pożarem burdel.

Nie 09 Lip, 2006 0:43

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kurde, dałeś ognia Ijon Mr. Green
w sumie nazbierałeś 21 nazw.
Dobrze, że mieliśmy tyle okretów podwodnych i trałowców, a i pogłębiarki oraz bazy się znalazły Mr. Green .

Duża pochwała za zestawienie, bo chyba się nieco napracowałeś Piwo.

de Villars napisał:
Może być tak, że godłem pancernika jest po prostu herb jego patrona, gen. Gerharda von Scharnhorsta.

W dalszym ciągu zastanawia mnie symbolika herbu. Masz może informacje na ten temat, bo przejrzałem net i jakoś nie natrafiłem na stronę w znanym mi języku (nie jest to bynajmniej niemiecki Wink)

_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Nie 09 Lip, 2006 10:57

Powrót do góry
harpoon
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki





Posty: 999
Pochwał: 5
Skąd: Poznań
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

NAVAL CROWN - KORONA MARYNARKI / FLOTY (dot. Royal Navy)

Korona Floty jest antycznym symbolem, bardzo zbliżonym do tych, które zdobiły dzioby bądź rufy galer rzymskich. Zmodyfikowany następnie do symbolu wyróżniającego sterników i marynarzy "czasu wojny", pojawił się w całej Europie i był nadawany oficerom marynarki. Najwcześniejsze powiązanie Korony Marynarki z Royal Navy to pojawienie się tego symbolu w herbie Greenwich Hospital. Na początku XX wieku był on używany w wielu kontekstach i często wykorzystywany w płaskorzeźbach zdobiących siedziby Admiralicji.

Kształt Korony Floty został zatwierdzony przez Admiralicję w 1903r. Zaprojektował go Everard Green, a wykończył Rouge Dragon w College of Arms. W 1918r. trochę zmienioną wersję (nie dysponuję rysunkiem) przyjęła Marynarka Handlowa, jako dodatek do swoich odświętnych strojów. Oficjalne herby okrętów wojennych, począwszy od 1919r. musiały być zwieńczone Koroną Marynarki, ale w wersji zmodyfikowanej w stosunku do tej z 1903r. W 1922r. powstała specjalna wersja tego symbolu, ale służąca budynkom i nigdy niewykorzystana w innym kontekście. W 1949r. przyjęto Koronę Floty jako herb Royal Navy, opierając się na jej opisie zawartym w Podręczniku Ceremonii Morskich z 1796r.

Jeśli Korona Marynarki jest częścią herbu okrętu, zostawia się ją zazwyczaj niepomalowaną. W domyśle jednak jest ona "wykonana" ze złota i wysadzana klejnotami.



Opis załącznika:
Herb The Royal Greenwich Hospital, w którym nie widnieje Korona Floty, ale jest zmodyfikowana, jako że było to miejsce, gdzie trafiali oficerowie i marynarze RN.

Opis załącznika:
Korona Floty przedstawia diadem, na którym znajdują się symbole sterników, zwieńczone latarniami. Poza tym żagle "wypełnione" wiatrem. W samym diademie / opasce, centralne miejsce zajmuje rubin, mając po lewej i prawej stronie szmaragdy oraz szafiry. Każd

_________________
"przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"

Nie 09 Lip, 2006 11:45

Powrót do góry
harpoon
Kapitan marynarki

Kapitan marynarki





Posty: 999
Pochwał: 5
Skąd: Poznań
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Chciałbym jeszcze powrócić do HMS Repulse.

Herb HMS Repulse 1916-1941 miał dwie wersje. Dlaczego ?

Standardowy był taki jak w poście Ijon'a. Czyli tło w kolorze niebieskim, symbolizujące przynależność okrętu do Home Fleet, tak jak HMS King George V i HMS Hood.

Natomiast druga wersja jest z białym tłem. Ten herb widniał na "zatyczkach" dział artylerii głównej okrętu.

Poza tym kolejny okręt o tej nazwie, HMS/S Repulse ma inny herb i RN założyła, że teraz ta wersja będzie przekazywana kolejnym okrętom. Dlaczego ? Tego nie wiem.

Poniżej herby, o których wspomniałem, mała rozdzielczość, ale widać różnice.



Opis załącznika:

Opis załącznika:

Opis załącznika:

_________________
"przeszkody są po to, aby je eliminować - problem w tym, że przeszkoda może wyeliminować ciebie"

Nie 09 Lip, 2006 12:24

Powrót do góry
IjonTihy
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 3504
Pochwał: 6
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Duża pochwała za zestawienie, bo chyba się nieco napracowałeś

dawno temu na FOW było pełne zestawienie wszystkich nazw z PMW. skopiowałem to swego czasu i teraz wyciągam pod potrzebnym kątem to i owo..

_________________
Armia to przede wszystkim porządek i ład. Tym dziwniejsze jest, że prawdziwa wojna pod względem porządku i ładu przypomina ogarnięty pożarem burdel.

Nie 09 Lip, 2006 20:08

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

de Villars napisał:
Miałem na myśli brytyjski lotniskowiec Indefatigable (typ Implacable, 23000 t, 32 w., 16x114 pl., 70 sam.). Kombinowałem tak: "Indefatigable" znaczy niestrudzony, niezmordowany. To mi się skojarzyło z dewizą brzmiącą "gardzę trudami wojny"

HMS "Indefatigable" przejął nazwę, herb i motto od swoich poprzedników.
Motto brzmiało "Deo Adjuvante" - z bożą pomocą (lub Bóg mnie wspiera).

_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Sro 19 Lip, 2006 6:33

Powrót do góry
de Villars
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8068
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

A tutaj herb Tirpitza, chyba jeszcze nie było:


Opis załącznika:

_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Czw 27 Lip, 2006 11:17

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony Poprzedni  1, 2 Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.