| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pierwsze zamówienia na MRAP'y

Oshkosh Truck Corporation i Protected Vehicles, Inc. (PVI) otrzymało kontrakt na budowę 100 sztuk samochodów Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) dla US Marine Corps.Otrzymały one nazwę Alpha.
Mają one masę 13 ton, napęd na wszystkie koła i mogą przewozić ośmioosobowe załogi.Mogą być transportowane samolotami.Poziom opancerzenia zdecydowanie przekracza wymagania specyfikacji MRAP.
Termin dostawy - cztery miesiące
W spółce Oshkosh-PVI ci pierwsi zapewniają podwozia, napęd, mechaniczne know-how i możliwości produkcyjne, zaś ta druga firma zaawansowane pancerze i wszystko co z tym związane.
Co ciekawe - PVI pracuje również nad innym pojazdem MRAP, projektowanym wspólnie z izraelskim Rafaelem i Battelle Memorial Institute of Ohio - Golanem, który zaprezentowano we wrześniu ubiegłego roku.One również zostały zamówione - w ilości 60 sztuk.
Oba te pojazdy są wśród dziewięciu finalistów z których wybrańcy (w dwóch klasach - lekkiej i ciężkiej) mogą liczyć na zamówienie 4100 sztuk (!!!) tylko dla USMC.Kontrakty będą warte łącznie ok. 2 miliardów dolarów.
Testy mają zacząć się już w marcu w Aberdeen Proving Ground.
Jest jednak niemal pewne, że duża częśc z zamówionych teraz wozów niemal od razu znajdzie się w Iraku.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Alpha

Opis załącznika:
Golan

Opis załącznika:
Golan

Wto 27 Lut, 2007 8:11

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kolejna ciekawostka - jak pisałem - PVI i Oshkosh razem budują MRAP Alpha, zaś PVI I Rafael - MRAP Golan.Dziś Defense Update podał, że Oshkosh dołączył do trzech firm tego drugiego programu i w jego zakładach będą one montowane.
Jest to sytuacja nieco kuriozalna, gdyż dwie firmy z czterech, są zaangażowane w budowę dwóch konkurujących ze sobą pojazdów!
Pozdrowienia
Grendel

Czw 01 Mar, 2007 21:38

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ta Alpha z wyglądu jest podobna do RG-31. Czy w jego opracowaniu wzorowano sie na tym pojeździe czy podobny wygląd to tylko zbieżność??
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Czw 01 Mar, 2007 23:06

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wszystkie kołowe wozy budowane z założeniem mino- i podmuchoodporności będą do siebie trochę podobne.Ale jest to złudne.To dwa różne wozy.
Pozdrowienia
Grendel

Pią 02 Mar, 2007 3:40

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Kolejna konstrukcja do MRAP

Kolejny team amerykańsko-izraelski usiłuje wykroić swoją część wielkiego tortu: kontraktu MRAP.Tym razem amerykańska firma International Trucks (specjalista od pancerek bankowych) i izraelska firma Plasan Sasa Ltd. - specjalizująca się w pancerzach i właściciel co najmniej kilku znaczących patentów w tej dziedzinie.
Jak widać na zdjęciu - wóz żywo przypomina transporter pieniędzy i wygląda na to, że przedział silnikowy jest nieopancerzony...
29 stycznia zamówiono cztery prototypy.
Będą budowane w stanie Mississippi.
Pozdrowienia
Grendel

Czw 08 Mar, 2007 7:45

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Testy testami, ale żołnierze muszą mieć czym walczyć juz teraz.Force Protection Industries, Inc. otrzymało zamówienie (na podstawie wcześniejszego kontraktu - M67854-07-D-5031) na dostawę 1000 (!) Cougarów : trzystu w wersji Cougar -H (4x4) i siedmiuset w cięższej i bardziej odpornej (MRAP-JERRV) wersji Cougar-HE 6x6.
Zwiększa się też moc produkcyjną, gdyż FPI stworzyło joint-venture z General Dynamics Land Systems - budowane będą w czterech zakładach równocześnie.
Oby samochody te trafiły do linii jak najprędzej - są naprawdę potrzebne, bo lista strat rośnie...
Inna nowina tycząca programu MRAP, który rozrósł się już potencjalnie do ok. 7700 pojazdów - pozostało w nim już tylko 8 firm.Wczoraj (24 kwietnia)w czasie briefingu w komisji kongresowej ogłoszono, że jedna z firm zrezygnowała - nie poinformowano jednak która.
Pozdrowienia
Grendel

Sro 25 Kwi, 2007 17:59

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4542
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Grendel"]
Cytat:
Zwiększa się też moc produkcyjną, gdyż FPI stworzyło joint-venture z General Dynamics Land Systems - budowane będą w czterech zakładach równocześnie.
Witam, do końca roku wielkość produkcji pojazdów Cougar 4x4 i 6x6 ma osiągnąć ponad 400 sztuk miesięcznie. Pozdrawiam.

Czw 03 Maj, 2007 21:24

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Textron wycofuje się z programu MRAP.
Firma, która ledwie odbudowała się po zniszczeniach wywołanych przez huragan Katrina i ma z góry sprzedaną co najmniej dwuletnią produkcję M1117 Guardian ASV wycofała się ze szranków o sporej wielkości ciasteczko, jakim jest kontrakt na MRAP (prawie 8000 wozów do zbudowania w ciagu dwóch lat!; przewidywane zamówienia wciąż rosną!).
Prezes Textron Systems Corporation Frank Tempesta powiedział (URL), że dzięki udziałowi w programie MRAP poprawiono integrację wielu systemów z platformą M1117, co przysłuży się aktualnym i przyszłym klientom.
Szczerze mówiąc, jest to słowny lukier skierowany do akcjonariuszy, coś co ma zamaskować porażkę w programie.
Pytany, czy Textron wycofuje się z programu, gdyż M1117 nie spełnił wymagań i dopadł w testach w Aberdeen Proving Ground, czy, że Textron nie chce inwestować w rozbudowę zakładów by sprostać wielkości produkcji w razie wygranej w przetargu, Tempesta formalnie odmówił odpowiedzi na oba pytania.
M1117 Guardian jest pojazdem preferowanym przez amerykańską żandarmerię.Można je zobaczyć w niemal każdej bazie amerykańskiej na całym świecie, w tym w Iraku i Afganistanie.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
M1117 Guardian w Iraku - zdjęcie Ken'a Rix'a dla US Army

Pią 18 Maj, 2007 16:37

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Drobna uwaga do programu MRAP:
O ile pod koniec lutego mówiło się wyłącznie o potencjalnie ok. 4100 wozach dla USMC i Army razem wziętych, to dziś, w trzy miesiące później, niektórzy komentatorzy zaczynają mówić o ponad 20000 wozów tej klasy!I to WYŁ?CZNIE dla sił zbrojnych USA!
To już nie ciasteczko - to wielki tort do pokrojenia!
Powidzmy otwarcie, że przypuszczalnie mamy do czynienia z największymi zamówieniami na pojazdy pancerne od czasów 2 WŚ.
Jutro postaram się napisać odrobinę więcej.
Pozdrowienia
Grendel

Nie 20 Maj, 2007 21:47

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nowinki ze świata MRAP'ów

W zasadzie trzeba by było zmienić tytuł wątku na powyższy, bo już nie tylko o pierwsze zamówienia tu chodzi, ale o wszystko, co się w tym wielkim i ważnym programie dzieje.A dzieje się dużo.
Kilka dni temu Navistar dostał zamówienie na kolejne 1200 (!!!) International Truck's Mine Protected Vehicle, którym nadano dźwięczną nazwę MaxxPro.Są to wozy Kategorii I (MRAP-MRUV), typu patrolowego, dla 6 żołnierzy, mające w założeniach zastąpić HMMWV.Opancerzenie do nich opracowała izraelska firma Plasan Sasa.
Kolejna nowinka - USMC zamówiło kolejnych 14 wyspecjalizowanych MRAP'ów Kategorii III - wozów rozminowania Buffalo.
I zupełnie świeżutka - Australia zamówiła 143 dodatkowe Bushmaster'y (dodatkowo do aktualnie posiadanych 300).Mają one być zbudowane w aż 6 wersjach, gdzie prócz standardowego wozy patrolowego/lekkiego transportera piechoty mają powstać ambulanse, dowodzenia (C2 - Command and Control), inżynieryjno/saperskie (cokolwiek by to w przypadku auta tej wielkości miało znaczyć), bezpośredniego wsparcia ogniowego i wozy moździerzowe.
Co ciekawe - próba wprowadzenia ich na rynek amerykański (w Kategorii II - JERRV) i to pomimo dostarczenia przez australijczyków dokumentacji ich testów i znanej historii bojowego użytkowania tych wozów, skończyła się na zakupie dwóch egzemplarzy testowych przez USMC.
Jeszcze jedna ciekawostka - nieśmiało zaczynają się podnosić głosy sprzeciwu wobec takiej rozbudowy programu MRAP.Dążenie części decydentów do zastąpienia jak największej części HMMWV wozami MRAP nawet wsród żołnierzy uważane jest za nonsens.Coż - dla polityków jest to dążenie do "ograniczenia strat" - coś co będzie dobrze wyglądało w mediach i pozwoli pokazać się w pozytywnym świetle.
Ciekaw jestem waszego na ten temat zdania.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
MaxxPro MRAP

Opis załącznika:
Bushmaster

Opis załącznika:
Buffalo -

Pon 04 Cze, 2007 23:33

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4542
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Re: Nowinki ze świata MRAP'ów

[quote="Grendel"]
Cytat:
Jeszcze jedna ciekawostka - nieśmiało zaczynają się podnosić głosy sprzeciwu wobec takiej rozbudowy programu MRAP.Dążenie części decydentów do zastąpienia jak największej części HMMWV wozami MRAP nawet wsród żołnierzy uważane jest za nonsens.Coż - dla polityków jest to dążenie do "ograniczenia strat" - coś co będzie dobrze wyglądało w mediach i pozwoli pokazać się w pozytywnym świetle.
Witam, program MRAP zapewne nadal będzie realizowany, ponieważ nie tylko dobrze wygląda w mediach Uśmiech, ale ma również poparcie społeczne. Hasło ograniczenia strat, zawsze jest popularne i słusznie. Zapewne i przemysł zbrojeniowy, nie ma nic przeciw temu programowi Wink . Śmiem przypuszczać, że ta część żołnierzy która uważa rozmach programu za "nonsens", nigdy nie musiała jeździć na patrole w HMMWV. Czas HMMWV powoli dobiega końca, jego koncepcja nie odpowiada już wymogom wojny z terroryzmem. Pozdrawiam.

Wto 05 Cze, 2007 21:52

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Re: Nowinki ze świata MRAP'ów

Robert05 napisał:
program MRAP zapewne nadal będzie realizowany, ponieważ nie tylko dobrze wygląda w mediach :), ale ma również poparcie społeczne.

Z tym bywa różnie, choć ogólnie rzecz biorąc demokraci nie odważyli się ciąć budżetu tego konkretnego programu.
Robert05 napisał:
Śmiem przypuszczać, że ta część żołnierzy która uważa rozmach programu za "nonsens", nigdy nie musiała jeździć na patrole w HMMWV.

Nikt nie podważa sensowności zastąpienia HMMWV na patrolach MRAP'ami - po to właśnie się je kupuje.Wielu ludzi zastanawia się jednak jaki sens będzie miało wożenie tyłków po tyłowych bazach tymi wozami, gdy już HMMWV odjadą do samochodowego nieba...
Chodzi o to, że decydenci chcą usunąć HMMWV z wyposażenia.Wszystkie.Także te, którymi jeżdżę, gdy muszę dojechać w głąb poligonu.
Po cholerę mi MRAP w Fort Knox?
O to właśnie chodzi.
Acha - jeszcze jedno - zdolność do jazdy terenowej podstawowego HMMWV jest legendarna.Malała wraz z czasem i dodawanym opancerzeniem/uzbrojeniem/wyposażeniem.Jednak mimo tego jest (jak sądzę - nie widziałem dokładnych wyników testów z APG - za wysokie progi...) o niebo lepsza od możliwości trakcyjnych MaxxPro (który jakoś bardzo przypomina mi mocno doopancerzoną ciężarówkę bankową).
Robert05 napisał:
Czas HMMWV powoli dobiega końca, jego koncepcja nie odpowiada już wymogom wojny z terroryzmem.

"Wojna z terroryzmem", czy "wojna asymetryczna" to bardzo modne ostatnio zwroty.Problem w tym, że wojna to nie tylko to o czym mowa.10 lat temu głośno otrąbiano zmierzch czołgów, BMP, zaś zachwalano lekkie pojazdy aeromobilne - takie w sam raz do tłamszenia konfliktów w zapomnianych przez Boga i ludzi zakamarkach Afryki, czy Azji, gdzie wciąż jeszcze kompania białych żołnierzy znaczy więcej niż dwie dywizje lokalne...Lecz co z tego wyszło?IED spowodował renesans nie tylko pancerza, ale też i masy pojazdu pancernego.Prawdopodobnie dlatego niedługo odejdzie w otchłań cięć budżetowych program FCS (mam nadzieję, że nie, ale nowe wymagania cofną go o lata).
Do tego - budżet nie jest nieskończenie rozciągliwy.Jeśli znacząco zwiększy sie ilość zamawianych MRAP'ów (a to już się stało), to pieniądze na ich zakup trzeba będzie gdzieś wygospodarować (czytaj - gdzieś będą cięcia.Duże.).Jakie programy pójdą pod nóż?
Itd.
Pozdrowienia
Grendel

Wto 05 Cze, 2007 23:43

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Zamówienia na MRAP'y idą już w tysiące.
Postaram się w najbliższym czasie to zaktualizować.
Póki co - Powtarzam za Defense Industry Daily zdjęcie Cougara 6x6 CAT- II.Dodam tylko, że załoga wyszła z tego pojazdu jedynie z lekkimi obrażeniami i nikt nie zginął!
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:

Czw 30 Sie, 2007 15:28

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4542
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, ciekawy artykuł o amerykańskich MRAP-ach. Pozdrawiam. http://www.altair.h2.pl/start-312
MRAP pączkują w Iraku
W Iraku rozpoczęło się szkolenie personelu US Army i US Marine Corps w użyciu najnowszych samochodów zabezpieczonych przed skutkami wybuchów min i ładunków improwizowanych w kategorii I (Mine Resistant Ambush Protected I, MRAP I), dostarczanych przez International Truck samochodów MaxxPro.

MaxxPro zaprojektowała spółka International Military and Government, należąca do Navistar International. Głównym partnerem, odpowiedzialnym za bezpieczeństwo balistyczne i odporność na wybuchy min i ładunków improwizowanych była izraelska spółka PlasanSasa, jeden z najbardziej utytułowanych i doświadczonych ośrodków ochrony personelu przed tego typu zagrożeniami. Pierwsze dwa prototypy zostały przekazane w marcu 2007 do prób na poligonie Aberdeen Proving Grounds. Próby realizowane były równolegle z przygotowaniami do produkcji seryjnej, co wynikało z umów z Departamentem Obrony USA (przyśpieszenie gigantycznych dostaw wymusiło zgodę DoD na ryzyko równoległego realizowania teoretycznie po sobie następujących faz).

Pojazd w Kategorii I (4x4, załoga 6 osób) miał zapewnić przetrwanie załodze przy wybuchu miny o masie 7 kg (zapewne pod pojazdem – czyli ok. 14 kg TNT pod kołem). Pojazd w Kategorii II (6x6, 10 osób) ma chronić przed skutkami eksplozji 21 kg TNT pod kołem i 15 kg TNT pod pojazdem!


BAE SYSTEMS North America dostarczyć ma Siłom Specjalnym USA co najmniej 89 RG-33 4x4 / Zdjęcie: BAE SYSTEMS

10 maja 2007 określono minimalne potrzeby na pojazdy klasy MRAP amerykańskich sił zbrojnych. Wyliczono, iż powinno to być co najmniej 7774 samochodów, z czego 3700 dla US Marine Corps (chcą zastąpić wszystkie HMMWV poruszające się poza obozami), 2500 dla US Army, 544 dla US Navy, 697 dla USAF oraz 333 dla US Special Operations Command.

31 maja 2007 US Marine Corps Systems Command zamówiło, dla USMC i US Army, 1200 samochodów MaxxPro z dostawą do lutego 2008. Wartość zamówienia wynosiła ponad 623 mln USD.

19 czerwca zamówionych zostało – z dostawą do września 2007 – 16 pojazdów MaxxPro XL (MRAP II).

W połowie 2007 Sekretarz Obrony USA Robert Gates zwrócił się do Kongresu USA o przesunięcie w ramach budżetu roku fiskalnego 2007 (skończył się 30 września 2007) 1,2 mld USD na zakupy MRAP, co sprawiło iż ten program stał się jednym z trzech najważniejszych projektów zakupowych DoD, i najważniejszym w ramach US Army.

20 lipca 2007, także z dostawą do lutego 2008 zamówiono dalszych 755 MaxxPro za 509 mln USD.

18 października DoD zakontraktował kolejnych 1000 wozów.

Łącznie daje to gigantyczną liczbę 2955 MaxxPro (MRAP I) do dostawy do lutego 2008! Jest to jak dotąd 35% wszystkich samochodów klasy MRAP i 58% pojazdów w ramach Kategorii I.

Kierowcy byli zaskoczeni m.in. możliwościami trakcyjnymi samochodów. Podkreślali, że mimo wysokiej sylwetki możliwe jest bezpieczne kontynuowanie jazdy z przechyleniem między 20 a 30°, co przy wcześniej wykorzystywanych pojazdach niekoniecznie musiało być udane. W odróżnieniu od dotychczas używanych HMMWV nowe wozy mają także pneumatycznie wspomagane zamykanie drzwi oraz amortyzowane siedzenia, niezbędne dla wysokiego poziomu przetrwania w przypadku wybuchu miny o dużej masie.

Pierwsze partie tych pojazdów trafiają do stacjonujących w Iraku pododdziałów (w tym wsparcia dowodzenia) z 4th Brigade Combar Team, 1st Infantry Division oraz 2nd Brigade, 2nd Infantry Division. Kierowcy z tych jednostek przechodzą obecnie intensywne szkolenie w bazie Camp Liberty.

Do wczesnego lata 2008 do Iraku powinno trafić ok. 7 tysięcy nowo zakupionych pojazdów rodzin MRAP I i II, przeznaczonych odpowiednio do przewozu 6 i 10 żołnierzy w pełnym oporządzeniu.

Wspomnianego 18 października Departament Obrony USA (DoD) ogłosił o zamówieniu dodatkowych 2400 samochodów MRAP, co zwiększyło ogólne zamówienie do liczby 8800. Dodatkowe pojazdy zamówiono w ramach realizacji opcji zawartych we wcześniejszych umowach. Te pieniądze – przesunięte ze środków US Army i US Marine Corps – pozwoliły na zwiększenie zamówienia do 6415 pojazdów. Dodatkowe samochody zamówiono 18 października także w spółkach Force Protection oraz BAE SYSTEMS.


Force Protection otrzymała dotychczas od US Marine Corps i US Army zamówienia na ponad 2700 pojazdów rodziny Cougar – na zdjęciu pojazdy przed dostawą do jednostek USMC w Iraku (na pierwszym planie Cougar 4x4, drugi Cougar 6x6, z tyłu także Buffalo dla saperów) / Zdjęcie: MNF-I

22 października Force Protection ogłosiła otrzymanie zamówienia o wartości 376 mln USD na dodatkowych 800 pojazdów MRAP: 553 Cougar 4x4 i 247 Cougar 6x6. Łącznie DoD (USMC) zamówił dotychczas 2700 pojazdów klasy MRAP produkcji Force Protection. BAE SYSTEMS otrzymał dodatkowe zamówienie o wartości 322 mln USD na 89 samochodów RG-33 4x4 (Kategorii I) dla US Special Operations Command oraz 511 RG-33 6x6, w tym na 112 sztuk RG-33 w wariancie sanitarnym.

Wedle oświadczenia DoD, zagrożenie nowymi ładunkami formowanymi wybuchowo (EFP) wiąże się z koniecznością opracowania nowych koncepcji obrony przed nimi, co w istotny sposób wpływa negatywnie na zdolności trakcyjne MRAP. Zamawiane dotychczas pojazdy nie mają spodziewanego niezbędnego zapasu nośności, pozwalającego na dodanie dodatkowych zabezpieczeń w przyszłości. Jednakże pojazdy dostarczane przez BAE SYSTEMS i Force Protection (czyli odpowiednio RG-33 i Cougar 6x6) w ramach Kategorii II oraz pojazdy produkowane przez IMG i Force Protectio (czyli MaxxPro oraz Cougar 4x4) mają budzący nadzieję zapas nośności.

Docelowo, już pod koniec 2007, na 7 różnych liniach produkcyjnych w USA produkowanych ma być miesięcznie 1200 samochodów MRAP.

Obecnie w Iraku (głównie – Afganistan ma drugą kolejność) jest około 500-600 wozów MRAP, do końca 2007 powinno być ich 1500. Opóźnienia w dostawach związane są przede wszystkim z instalacją środków łączności, elektroniki i wyposażenia specjalnego, kupowanych w ramach oddzielnych kontraktów jako Government Furnished Equippment (GFE – coś, czego z niezrozumiałych przyczyn w Polsce wciąż nie może MON zaakceptować i przerzuca na producenta obowiązek wyboru i kontraktacji sprzętu, co generuje dodatkowe koszty, stwarza zagrożenie totalnego odejścia od standaryzacji oraz obniża szacunki wartości kontraktów, jako że dostępne dane przeważnie mówią o cenach pojazdów pozbawionych tego wyposażenia kategorii GFE – przyp. GLH). Instalacje te dokonywane są w jednym ośrodku US Navy’s Space and Naval Warfare Systems Command w Charleston w Karolinie Południowej. (glh)

Pon 12 Lis, 2007 21:23

Powrót do góry
Przezdzieblo
Kapral

Kapral




Posty: 56
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Coraz większe i cięższe te wozy. Ciekawe kiedy do konkursu stanie firma Liebherr z jakimś klonem T 282B Wink

Wto 13 Lis, 2007 11:03

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jeśli MRAP szybko się sprawdzi będzie więcej HMMWV do pozyskania. Pytanie tylko czy nadal warte będzie ich używanie??
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Wto 13 Lis, 2007 16:50

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

MRAP sprawdził się już dawno.Tu nie ma żadnego pytajnika.Niepokojące jest natomiast to, że wozy tej kategorii stały się sztandarem, którym wymachują "dbający o dobro i bezpieczeństwo żołnierza" politycy.Może to dorowadzić z czasem do (moim zdaniem) nadmiernego nasycenia jednostek pojazdami tej kategorii (w imię szczytnego celu).Nadmiernego, gdyż MRAP'y nie są, nie były i raczej nie będą pojazdami "general purpose".A już w tej chwili używa się ich właśnie w ten sposób...
Tyle, że jeden MRAP kosztuje dużo więcej od HMMWV, nawet w jego najdroższej wersji.Jak wiecie budżet armii nie jest rozciągliwy i jeśli więcej pieniędzy wydamy na jedno, zabraknie ich na coś innego.Co też się dzieje.
Dyskusja nad doktryną stosowania MRAP'ów toczy się od dawna i końca jej nie widać, a tymczasowe regulacje (nie nazywajmy tego regulaminami) pojawiają się dość często nawet na poziomie batalionu, co prowadzi do pewnego chaosu...
Za dwa, trzy lata sytuacja się unormuje, gdy armia wypracuje i doszlifuje kwestie doktrynalne i tabel organizacyjnych (TO&E).
Na wielką ilość wycofywanych HMMWV specjalnie bym nie liczył ;o)
Nie miałbym nic przeciw temu - wreszcie bym sobie jednego kupił :)
Pozdrowienia
Grendel

Wto 13 Lis, 2007 17:20

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grendel napisał:
Na wielką ilość wycofywanych HMMWV specjalnie bym nie liczył ;o)
Zawsze sie coś znajdzie Wink A jeśli nasi politycy i wojskowi będą zapatrzeni w mit HMMWV to może sie i znaleźć jeszcze więcej ich w WP.
Cytat:
Nie miałbym nic przeciw temu - wreszcie bym sobie jednego kupił Uśmiech
Wersja cywilna nie wystarcza? Czy może miasto zrobiło sie zbyt niebezpieczne?? Wink Wink
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Wto 13 Lis, 2007 20:03

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Brodeur napisał:
Grendel napisał:
Na wielką ilość wycofywanych HMMWV specjalnie bym nie liczył ;o)
Zawsze sie coś znajdzie ;) A jeśli nasi politycy i wojskowi będą zapatrzeni w mit HMMWV to może sie i znaleźć jeszcze więcej ich w WP.

Wyszło by to moim zdaniem na dobre dla WP, gdyż są to samochody zdecydowanie uniwersalniejsze od Honkerów.
Jak już wielokrotnie pisałem - HMMWV nie jest, nie był i nie będzie pojazdem przeciwminowym, czy pancernym.Są to znakomite samochody terenowe, o wręcz niewiarygodnych możliwościach trakcyjnych (zna je tylko ten, kto jeździł wersją wojskową w trudnym terenie), o niezgorszej nośności.Lecz jeśli ktoś chce je widzieć jako pojazd-cud, zdolny do wszelkich misji i zdolny do wszystkiego, to efekty będą mizerne.
Cytat:
Wersja cywilna nie wystarcza? Czy może miasto zrobiło sie zbyt niebezpieczne?? ;) ;)

Wersja cywilna nie jest już produkowana, prócz tego - cena była absurdalna w stosunku do komfortu, a zdolności trakcyjne obniżone.Wolałbym toporne i niewygodne M1038A1 (czyli M998A1 z wyciągarką), którym przejeździłem kilka ładnych tysięcy mil bez jednej awarii.
Wioska w której mieszkam jest (na szczęście) równie bezpieczna, jak polskie zamknięte osiedla z ochroniarzami i szkolonymi dobermanami ;o)
Tyle, że HMMWV i moje miejsce zamieszkania nie jest tematem tego wątku, więc nie rozwijajmy tego tematu.
Pozdrowienia
Grendel

Wto 13 Lis, 2007 20:28

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grendel napisał:
yszło by to moim zdaniem na dobre dla WP, gdyż są to samochody zdecydowanie uniwersalniejsze od Honkerów.
Tylko co to ma do rzeczy?? Problem w WP jest taki że Honkery w wariancie Skorpion 3 miały być namiastkom tego czym jest HMMWV. Honker w WP jest idealnym samochodem do koszar ale nie na pole walki. Proponuje nie porównywać tych pojazdów bo to całkowicie inne klasy.
Cytat:
Jak już wielokrotnie pisałem - HMMWV nie jest, nie był i nie będzie pojazdem przeciwminowym, czy pancernym.Są to znakomite samochody terenowe, o wręcz niewiarygodnych możliwościach trakcyjnych (zna je tylko ten, kto jeździł wersją wojskową w trudnym terenie), o niezgorszej nośności.Lecz jeśli ktoś chce je widzieć jako pojazd-cud, zdolny do wszelkich misji i zdolny do wszystkiego, to efekty będą mizerne.
Ja to wiem, problem w tym że nie wszyscy wiedzą o tym w WP Wink
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Wto 13 Lis, 2007 22:07

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4542
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Przezdzieblo"]
Cytat:
Coraz większe i cięższe te wozy.
Witam, chyba nie ma górnej granicy masy dla MRAP- ów. Cuguar JERRV 6x6 ma już masę 23 133 kg, porównywalną z KTO Rosomak. Jednak ciągły wzrost masy, może zahamować rozwój tej kategorii ciężkich MRAP-ów. Pozdrawiam.

Nie 18 Lis, 2007 16:30

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ponieważ to jedyny temat całkowicie poświęcony MRAP-ą to tu dam artykuł a i watek sie odświeży.

Cytat:
Dostarczono 10 tys. MRAP

W czwartek do amerykańskich oddziałów ekspedycyjnych dotarł 10-tysięczny samochód klasy MRAP. Co trzeci z nich został przewieziony z USA do Iraku lub Afganistanu na pokładach samolotów transportowych. Pozostałe trafiły na miejsce drogą morską...


Więcej pod linkiem
http://www.altair.com.pl/start-1782

_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Pią 26 Wrz, 2008 10:40

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

MRAP'y dla Polski - artykuł Defense Industry Daily

http://www.defenseindustrydaily.com/MRAPs-for-Poland-05049/#more-5049

Pozdrowienia
Grendel

Pią 10 Paź, 2008 16:59

Powrót do góry
Damian18
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany







Posty: 416
Skąd: Sierpc
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ciekaw jestem czy cięższy MRAP faktycznie akurat nam jest potrzebny? W sumie póki co Rosomaki dają radę a bardziej paląca jest potrzeba lżejszego MRAP który zastąpił by na patrolach HMMWV, choć oczywiście pewna ilość takich Cougar'ów nie jest zła, wręcz przeciwnie jak najbardziej dla naszych żołnierzy w końcu je kupmy. Uśmiech

Pią 10 Paź, 2008 18:13

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
W sumie póki co Rosomaki dają radę a bardziej paląca jest potrzeba lżejszego MRAP który zastąpił by na patrolach HMMWV,
Teraz to raczej Couguary zastąpią HMMWV w patrolach. Choć można spodziewać sie scenariusza że np. jeden HMMWV w patrolu pozostanie, z racji małych kształtów i zdolności wjechania tam gdzie Rosomak i Couguar nie da rady.
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Pią 10 Paź, 2008 19:24

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Idź do strony 1, 2  Następny Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.