| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
siwy
Major

Major





Posty: 1594
Pochwał: 3
Skąd: Wolsztyn / Użgorod
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Pojazdy pancerne na wyposażeniu WP

Może warto przypomnieć broń pancerną będącą na wyposażeniu WP w przededniu wybuchu II wojny światowej. Zwłaszcza, że niewiele tego było Exclamation


Opis załącznika:
Vickers E

Opis załącznika:
Dwuwieżowy Vickers E

Opis załącznika:
FT-17 Przestarzałe, ale jeszcze wykorzystywane w kampanii wrześniowej

Opis załącznika:
czołg lekki 7TP

Opis załącznika:
Renault R35

Opis załącznika:
TK-3

Opis załącznika:
TKS

Pon 04 Wrz, 2006 11:02

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10863
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

I cdn


Opis załącznika:
TK-1 i TK-2- obydwa prototypy

Opis załącznika:
TKD- całe 4 sztuki

Opis załącznika:
TKW-prototyp

Opis załącznika:
TK-3 z 20mm nkm-em wz38

Opis załącznika:
7 TP- dwuwieżowy

Opis załącznika:
4TP- prototyp

Opis załącznika:
10TP- prototyp

Opis załącznika:
PZInż-130- prototyp

Opis załącznika:
Carden-Loyd - 10szt.

Opis załącznika:
h39-3 szt.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/


Ostatnio zmieniony przez maxikasek dnia Wto 05 Wrz, 2006 16:24, w całości zmieniany 1 raz

Pon 04 Wrz, 2006 15:29

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10863
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

cdn


Opis załącznika:
wz34

Opis załącznika:
wz29

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Pon 04 Wrz, 2006 15:48

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tiaaa...I jak zwykle w przypadku omawiania przedwojennej broni pancernej - wymienili prawie wszystkie pojedyncze prototypy, ale o pociągach i drezynach pancernych ani słowa...
Gąsienicowe ciągniki artyleryjskie nie wchodziły w skład broni pancernej, ale dodam ich zdjęcia.
Jeszcze jeden mały detal - na zdjęciu opisanym jako "TKS z 20mm nkm-em wz38" jest prototypowa przebudowa tankietki TK-3.Zwróćcie uwagę na kształt pancerza.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Drezyny: Tarta i "R"

Opis załącznika:
Drezyna "R"

Opis załącznika:
Śliczne ujęcie niestety już porzuconego wagony pp11 "Danuta"

Opis załącznika:
pp15 "Śmierć" już po kapitulacji Twierdzy Modlin

Opis załącznika:
C2P

Opis załącznika:
C7P w czasie prób z prowadnicą kolejową

Opis załącznika:
C7P 1 Pułku Artylerii Najcięższej w lipcu 1939 (zdjęcie zdaje się z Allegro)

Opis załącznika:
TKS z nkm'em 20mm zimą, już w barwach WH

Opis załącznika:
C2Pw całej krasie, niestety już z rejestracją WH


Ostatnio zmieniony przez Grendel dnia Wto 05 Wrz, 2006 16:46, w całości zmieniany 1 raz

Wto 05 Wrz, 2006 14:43

Powrót do góry
siwy
Major

Major





Posty: 1594
Pochwał: 3
Skąd: Wolsztyn / Użgorod
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grendel napisał:
Tiaaa...I jak zwykle w przypadku omawiania przedwojennej broni pancernej - wymienili prawie wszystkie pojedyncze prototypy, ale o pociągach i drezynach pancernych ani słowa...
Grendel

Przecież musieliśmy coś dla naczelnego specjalisty zostawić Bardzo szczęśliwy
A teraz na poważnie jeżeli chodzi o drezyny to wykorzystywany był już przestarzały i wspominany powyżej Renault FT-17 Wink
Tatra jest ciekawym obiektem.



Opis załącznika:
Tatra w całej okazałości

Opis załącznika:
Już po zmianie barw

Opis załącznika:
Renówka jako pancerna drezynka

Wto 05 Wrz, 2006 15:57

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10863
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

ja już po prostu się zmęczyłem Bardzo szczęśliwy
_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Wto 05 Wrz, 2006 16:31

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oj - kolega Siwy prowokuje ;o)
Drezyna Tatra ze zdjęcia (w składzie PZ 1) nigdy nie była polska, a barwy zmieniła z czechosłowackich.Była to jedyna czechosłowacka Tatra.

Jeśli chodzi o drezyny Renault ("R") - oficjalnie zwały się one "drezynami pancernymi torowo-terenowymi średnimi", w odróżnieniu od "drezyn pancernych torowo-terenowych lekkich" (Tk") oraz "drezyn pancernych torowych" (Tatra).
Czołgi "R" różniły się od standardowych FT-17 specjalną przystawką będącej przedłużeniem skrzyni przekładniowej, która umożliwiała kardanowe przeniesienie napędu na koła tylnego wózka prowadnicy.
W czasie jazdy torowej sprzęgła boczne były odłączane.
Brzmi to strasznie skomplikowanie, ale czas zejścia z prowadnicy wynosił regulaminowo 3 minuty (wyszkolona załoga potrafiła to zrobić w ok. 2), zaś wejścia - 5 minut (tu w/g znanych mi relacji czas nie spadał poniżej 4.5 minuty - sporo było do zrobienia).
Mogły one operować solo lub w kombinacji z drezynami "Tk".
Czołgi "R" ze względu na znikomą mobilność w terenie niezbyt często opuszczały prowadnice.Do rozpoznania używano tankietek."R" wspierały je ogniem działka oraz holowały ich prowadnice.
"R" używano również do napędzania zestawów "Tk-R-Tk" (bądź "R-Tk").
Maxikasek - nie przejmuj się - paru znanych autorów (o publicystach nie wspominając) popełniło ten sam błąd opisując to zdjęcie ;o)
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Prowadnica średnia

Wto 05 Wrz, 2006 16:43

Powrót do góry
siwy
Major

Major





Posty: 1594
Pochwał: 3
Skąd: Wolsztyn / Użgorod
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grendel napisał:
Oj - kolega Siwy prowokuje ;o)
Drezyna Tatra ze zdjęcia (w składzie PZ 1) nigdy nie była polska, a barwy zmieniła z czechosłowackich.Była to jedyna czechosłowacka Tatra.

Oj zaraz tam prowokacja Bardzo szczęśliwy
Czekam po prostu na ciekawe informacje Wink



Opis załącznika:
drezyna TK

Opis załącznika:
czołg 7TP dwuwieżowy na podwoziu szynowym

Opis załącznika:
samochód półgąsienicowy wz. 34, a właściwie dwa przystosowane do jazdy po szynach (w obu kierunkach)

Wto 05 Wrz, 2006 19:04

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

siwy napisał:

Czekam po prostu na ciekawe informacje :wink:

Hieh...Zadawaj więc konkretne pytania - na pisanie wszystkiego, co interesujące o drezynach zabrakłoby dnia ;o)
BTW - 7TP stosowano tylko dla testowania nowej prowadnicy pod względem rozkładu masy, oraz wjazdu/zjazdu (jak to się wtedy mówiło: wejścia na prowadnicę i zejścia zeń).Czołg nie był przebudowany.Podobnie jak nie był przebudowany ciągnik C7P również testowany na tej samej prowadnicy.W wyniku tych eksperymentów powstała trzecia jej udoskonalona forma.Wojna przerwała prace.
Pozdrowienia
Grendel



Opis załącznika:
Na deser - silnik drezyny pancernej Tatra

Wto 05 Wrz, 2006 21:00

Powrót do góry
siwy
Major

Major





Posty: 1594
Pochwał: 3
Skąd: Wolsztyn / Użgorod
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grendel napisał:
Drezyna Tatra ze zdjęcia (w składzie PZ 1) nigdy nie była polska, a barwy zmieniła z czechosłowackich.Była to jedyna czechosłowacka Tatra.
Grendel

Jeżeli chodzi o drezynę w składzie PZ 1 odnalazłem taką informację:
Cytat:
Zdobyta przez Niemców Tatra w składzie pociągu Panzerzug 1, prawdopodobnie 1941 rok. Być może jest to pojazd z opancerzeniem wykonanym w Polsce.

Drezyny pancerne wykorzystywane były także przez SOK po wojnie.
Cytat:
drezyna pancerna SOK- poniemiecka drezyna pancerna (Panzerdraisine) typu Steyr K 2670 (znana także w niemieckiej służbie jako: "leichte Schienenpanzer" - le.SP lub "Panzersicherungswagen"). Zaprojektowana była w austriackich zakładach Steyr-Daimler-Puch AG w 1943 roku, zbudowano ich co najmniej 40. Z drezyn tego typu formowano niemieckie lekkie pociągi pancerne typu "leichte Spähzug", składające się z 10 takich drezyn każdy i przeznaczone głównie do służby przeciwpartyzanckiej na Bałkanach. Dzięki niskiemu naciskowi na oś (4,7 t), mogły one operować na tamtejszych gorszych liniach kolejowych.



Opis załącznika:
Drezyna Steyr w służbie SOK

Opis załącznika:

Opis załącznika:
Pojazd nie miał stałego uzbrojenia, lecz miał 6 strzelnic do montowania karabinów maszynowych

Opis załącznika:

Sro 06 Wrz, 2006 18:27

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

siwy napisał:

Jeżeli chodzi o drezynę w składzie PZ 1 odnalazłem taką informację:
Cytat:
Zdobyta przez Niemców Tatra w składzie pociągu Panzerzug 1, prawdopodobnie 1941 rok. Być może jest to pojazd z opancerzeniem wykonanym w Polsce.

Tatra jest ex-czechoslowacka.Ta akurat(zresztą jedyną udokumentowaną fotograficznie).Gdzie zainstalowano na niej dodatkowe opancerzenie w tej chwili nie napiszę, lecz za kilka lat (jeśli mnie nikt do tego czasu nie uprzedzi).Będzie można o tym przeczytać trochę więcej.Podobnie jak i o losach części ex-polskich drezyn (oraz ich podwozi).Wciąż jestem na etapie zbierania materiałów i wolałbym za wiele o tym nie pisać.
Autor przypuszczalnie miał na myśli, że na zdjęciu jest drezyna zbudowana z nowowykonanych płyt pancernych i utylizująca niezabudowane ex-polskie podwozie, ale nie jest to prawdą...
siwy napisał:
Drezyny pancerne wykorzystywane były także przez SOK po wojnie.
Cytat:
drezyna pancerna SOK- poniemiecka drezyna pancerna (Panzerdraisine) typu Steyr K 2670 (znana także w niemieckiej służbie jako: "leichte Schienenpanzer" - le.SP lub "Panzersicherungswagen"). Zaprojektowana była w austriackich zakładach Steyr-Daimler-Puch AG w 1943 roku, zbudowano ich co najmniej 40. Z drezyn tego typu formowano niemieckie lekkie pociągi pancerne typu "leichte Spähzug", składające się z 10 takich drezyn każdy i przeznaczone głównie do służby przeciwpartyzanckiej na Bałkanach. Dzięki niskiemu naciskowi na oś (4,7 t), mogły one operować na tamtejszych gorszych liniach kolejowych.

Pisał o tym miedzy innymi nieodżałowany Magnuski.
O drezynach tego typu można przeczytać sporo u Sawodnego("Die Panzerzeuge des Deutschen Reiches..."), na którego danych Magnuski i w zasadzie wszyscy inni bazują.
Ale mielismy w tym wątku pisać o sprzęcie pancernych WP, czyli raczej II RP, a nie o poniemieckiej drezynie SOK (choć temat niewątpliwie ciekawy i bardzo mało znany) ;o)
Pozdrowienia
Grendel

Sro 06 Wrz, 2006 19:20

Powrót do góry
siwy
Major

Major





Posty: 1594
Pochwał: 3
Skąd: Wolsztyn / Użgorod
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Znalazłem do kolekcji jeszcze taką broszkę:
Niszczyciel czołgów PZInż.160 inż. Edwarda Habicha, czy doszło do budowy prototypu Question



Opis załącznika:
Niszczyciel czołgów PZInż.160. Jakość zdjęcia nie pozwala stwierdzić, czy przedstawia ono prototyp, makietę pojazdu czy jedynie wizję artystyczną.

Pon 27 Lis, 2006 21:58

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

O ile mi wiadomo PZInż. 160 nie wyszedł poza etap drewnianej makiety, choć najprawdopodobniej zbudowanej na wannie prototypu PZInż. 152.
Na zdjęciu jest właśnie ta makieta.
Pozdrowienia
Grendel

Wto 28 Lis, 2006 8:34

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.