| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4052
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hybrydowy śmigłowiec AH-64.

Witam, firma Boeing pracuje nad nową wersja śmigłowca uderzeniowego AH-64, wyposażonym w śmigło pchające. Nowy śmigłowiec ma rozwijać prędkość 400 km/h, ma mieć o połowę większy zasięg i o 25% zmniejszone zużycie paliwa niż zwykły AH-64 i to za cenę większą tylko o 20 % od standardowych śmigłowców. Ciekawostką jest że może to być również pakiet modernizacyjny dla starszych wersji AH-64. Jak zapowiedział producent śmigłowiec ten ma być wersja "przejściową" a nie konkurencją dla nowego śmigłowca hybrydowego USA. http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/hybrydowy-ah-64e-block-2-prawie-jak-ah-56a-cheyenne/
Prace nad śmigłowcami hybrydowymi trwają nie tylko w USA, ostatnio Rosjanie poinformowali o rozstrzygnięciu konkursu na tego typu śmigłowiec w wariancie transportowym. Wygrał w nim i nadal będzie rozwijany śmigłowiec Mi-X1. https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=26675
Pozdrawiam.

Wto 20 Lis, 2018 11:41

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 548
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hej
Robert05 napisał:
Witam, firma Boeing pracuje nad nową wersja śmigłowca uderzeniowego AH-64, wyposażonym w śmigło pchające.


Trudno oprzeć się wrażeniu, że pozostawienie oznaczenia AH-64 jest takim ukłonem pod adresem senackich komisji budżetowych. Zdobycie finansowania na kolejną wersję używanego już sprzętu z reguły jest o wiele łatwiejsze, niż w przypadku całkiem nowego modelu. A powiedziałbym, że jak dla mnie wirolot (choćby i na elementach AH-64) to coś innego niż zwykły śmigłowiec i nowy numerek powinien dostać.

Robert05 napisał:
. Wygrał w nim i nadal będzie rozwijany śmigłowiec Mi-X1. https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=26675
Pozdrawiam.


Ten rysunek budzi u mnie jednak pewne wątpliwości. Zwróć uwagę, w jaki sposób poradzono sobie z momentem od wirnika nośnego: za śmigłem pchającym są wychylne kierownice, odchylające w bok strumień powietrza tak by powstawała siła równoważąc ów moment. Rozwiązanie takie lansowała kiedyś bodajże firma Piasecki i to już z pół wieku temu jak nie dawniej. Teoretycznie jest fajne i proste, a praktycznie najwyraźniej coś jest nie halo, coś tam nie działa dobrze, bo na ile kojarzę nigdy takiego śmigłowca nie wdrożono do użytku.

_________________
Pozdr.
Speedy

Sro 21 Lis, 2018 0:08

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4052
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Speedy"]


Cytat:
Trudno oprzeć się wrażeniu, że pozostawienie oznaczenia AH-64 jest takim ukłonem pod adresem senackich komisji budżetowych. Zdobycie finansowania na kolejną wersję używanego już sprzętu z reguły jest o wiele łatwiejsze, niż w przypadku całkiem nowego modelu. A powiedziałbym, że jak dla mnie wirolot (choćby i na elementach AH-64) to coś innego niż zwykły śmigłowiec i nowy numerek powinien dostać.
Witam,ale jest to powszechna praktyka w wielu dziedzinach gospodarki ,znany produkt tak długo się modernizuje aż z oryginału niewiele poza nazwą zostaje. A w tym wypadku wszystko wskazuje że taka modernizacja jest przyszłością śmigłowców.


Cytat:
Ten rysunek budzi u mnie jednak pewne wątpliwości.
Do czasu aż nie zostanie uruchomiona produkcja seryjna nie wiemy co w tym śmigłowcu zostanie zastosowane a co jest zwykłą propagandą. Mającą na celu dotrzymanie kroku zachodowi. Teraz czekamy na chińskie projekty szybkich śmigłowców. Wink Pozdrawiam.

Nie 25 Lis, 2018 19:03

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 758
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tak swoją drogą, przeglądałem wczoraj książkę "Projektowanie i konstrukcja śmigłowców" wydaną bodaj w l. 50, no może wczesnych 60. (nie sprawdziłem Zniesmaczony ) - na początku rozdziału o wirolotach znajduje się wyliczenie udowadniające, że klasyczny śmigłowiec ze względu na odrywanie strug na łopatach nie może lecieć szybciej niż 300 km/h. Najczęściej i tak jest, ale są przecież śmigłowce latające 350 km/h i szybciej, choćby Apache, żeby daleko nie szukać... W szoku

Pon 26 Lis, 2018 9:09

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4052
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, książka pochodzi z 1958r. i wtedy śmigłowce nie latały szybciej Jednak już w 1967 rozpoczęto produkcję AH-1 który latał z prędkością 352 km/h a w 1970 Mi-24 który osiągał 335 km/h. Czyli postęp techniczny sprawił że praktyka pokonała teorię. Wink Pozdrawiam.

Pon 26 Lis, 2018 20:43

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 758
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wg wiki 352 km/h to prędkość dopuszczalna AH-1, maksymalna tylko 277 km/h.

Pon 26 Lis, 2018 23:08

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 548
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Grzesio napisał:
na początku rozdziału o wirolotach znajduje się wyliczenie udowadniające, że klasyczny śmigłowiec ze względu na odrywanie strug na łopatach nie może lecieć szybciej niż 300 km/h. Najczęściej i tak jest, ale są przecież śmigłowce latające 350 km/h i szybciej, choćby Apache, żeby daleko nie szukać... W szoku


Tzn. można użyć brutalnej siły Uśmiech napędu wielkiej mocy i zmodyfikowanych łopat tak by nawet po tym oderwaniu strug na końcach siła nośna na reszcie łopaty pozostała jako tako wystarczająca. Obecny rekord prędkości śmigłowca ustanowiony został w 1986 r. na odpowiednio dostosowanej maszynie Westland Lynx AH.1 i wynosi 400,87 km/h.

Tak samo jak poprawiłeś Roberta05, ja poprawię ciebie Uśmiech prędkość maksymalna AH-64D to 293 km/h, natomiast prędkość dopuszczalna owszem wynosi 365 km/h.

_________________
Pozdr.
Speedy

Wto 27 Lis, 2018 14:53

Powrót do góry
Grzesio
Moderator
Porucznik

Porucznik





Posty: 758
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mr. Green
Nie sprawdzałem! W przypadku AH-1 od razu wydało mi się dziwne, że taki, za przeproszeniem, prymitywny śmigłowiec mógłby być tak szybki. AH-64 zaś budził moje zaufanie swoimi możliwościami. Uśmiech
To tylko pokazuje, ile warta jest wiki...

Sro 28 Lis, 2018 16:50

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4052
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, nie można do końca ufać Wikipedii Wink , ale wracając do "ciotki Wiki" podaje że AH-1Z Viper ma prędkość maksymalną chwilową 411 km/h? Jak przypuszczam w tym wypadku ma chodzić o prędkość dopuszczalną. Pozdrawiam. https://pl.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_Cobra

Pią 30 Lis, 2018 23:21

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 548
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Robert05 napisał:
Witam, nie można do końca ufać Wikipedii Wink , ale wracając do "ciotki Wiki" podaje że AH-1Z Viper ma prędkość maksymalną chwilową 411 km/h? Jak przypuszczam w tym wypadku ma chodzić o prędkość dopuszczalną. Pozdrawiam. https://pl.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_Cobra


Tak jest, dokładnie: "Never exceed speed: 222 knots (255 mph, 411 km/h) in a dive" - prędkość dopuszczalna, w nurkowaniu.

Wracając jeszcze na moment do wspomnianego tu wcześniej Mi-24, najczęściej podawana prędkość maksymalna to 335 km/h. Jednak na ile wiem instrukcja zaleca nieprzekraczanie 300 km/h z uwagi na możliwość utraty kontroli nad maszyną. Dla współczesnej wersji eksportowej Mi-35 podawana jest na stronie producenta prędkość 310 km/h.

Nieco mniej znanym faktem jest, że w latach 70. powstał rekordowy wariant Mi-24, głęboko przekonstruowany śmigłowiec zgłoszony do FAI pod nazwą A-10 (spotkałem też pisownię A10). Zdemontowano z niego co się dało, usunięto uzbrojenie, zbędne wyposażenie, pancerz itd. Zamontowano mocniejsze silniki i odpowiedni "szybkościowy" wirnik. Na A10 ustanowiono szereg światowych rekordów prędkości poziomej i wznoszenia, niektóre aktualne do dziś. M.in. w 1978 A10 ustanowił absolutny rekord prędkości śmigłowców 368,4 km/h (pobity w 1986 przez wspomnianego Lynxa).

W ramach prac nad szybkim śmigłowcem przyszłości w zakładach im. Mila w Moskwie użytkowany jest w tej chwili śmigłowiec doświadczalny na bazie Mi-24 w konfiguracji podobnej do A10 (bez skrzydeł). Ponoć w czasie prób osiągnięto na nim prędkość 405 km/h; nie jest to oficjalny rekord (pomiar nie był rejestrowany w odpowiedni, ustalony przepisami sposób) niemniej myślę że Rosjanie sprężą się teraz i niedługo taki rekord machną. Zgodnie z obecnymi przepisami musieliby osiągnąć co najmniej 404,879 km/h (rekord prędkości musi być pobity o co najmniej 1%).

_________________
Pozdr.
Speedy

Sob 01 Gru, 2018 12:33

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4052
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Speedy"]

Cytat:
Tak jest, dokładnie: "Never exceed speed: 222 knots (255 mph, 411 km/h) in a dive" - prędkość dopuszczalna, w nurkowaniu.
Witam, czyli jest prędkość dopuszczalna i prędkość dopuszczalna w nurkowaniu. Jak czytałem definicję "prędkość dopuszczalnej" to napisano tam, min. że jest to tylko prędkość w locie poziomym, której nie można przekroczyć. Jednak logiczne jest że lot nurkowy będzie szybszy niż poziomy. Czyli to oznacza że każdy śmigłowiec ma dwie prędkości dopuszczalne. A czy istnieje podział na prędkość maksymalna i maksymalną w nurkowaniu?

Cytat:
Wracając jeszcze na moment do wspomnianego tu wcześniej Mi-24, najczęściej podawana prędkość maksymalna to 335 km/h. Jednak na ile wiem instrukcja zaleca nieprzekraczanie 300 km/h z uwagi na możliwość utraty kontroli nad maszyną.
Czyli pierwsza to prędkość dopuszczalna ( ale nie wiadomo w jakim locie) a druga to maksymalna.
Cytat:
w 1978 A10 ustanowił absolutny rekord prędkości śmigłowców 368,4 km/h (pobity w 1986 przez wspomnianego Lynxa).
Ciekawe jaka jest definicja tej rekordowej prędkość ?

Pozdrawiam.

Sob 01 Gru, 2018 13:01

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 548
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Hej

Robert05 napisał:
czyli jest prędkość dopuszczalna i prędkość dopuszczalna w nurkowaniu.


Raczej nie. Jest po prostu prędkość dopuszczalna, której przekroczenie grozi zniszczeniem statku powietrznego przez siły aerodynamiczne.

Prędkość maksymalna w locie poziomym to największa prędkość, do jakiej statek powietrzny może się rozpędzić, limitują ją moc napędu i opór aerodynamiczny.

No i jest tu faktycznie taki jeden myk, który jednak w dyskutowanym tu temacie śmigłowców nie zachodzi. Otóż były i są samoloty, których prędkość maksymalna była większa od dopuszczalnej tzn. były w stanie rozpędzić się w locie poziomym do takiej prędkości, przy której mogłyby się rozlecieć. Tak na szybko z pamięci rosyjski myśliwiec Jak-3 z silnikiem WK-107 był w stanie rozwinąć taką "ponadmaksymalną" prędkość. Jak dobrze pamiętam, z maszyn z późniejszego okresu takie cechy miały amerykańskie samoloty rozpoznawcze z rodziny SR-71 i rosyjski myśliwiec MiG-25.

Robert05 napisał:
Ciekawe jaka jest definicja tej rekordowej prędkość ?


Średnia prędkość z 4 przelotów odcinka pomiarowego (po dwa w każdym kierunku) w linii prostej. Stosuje się bazę pomiarową 3 km (wysokość lotu nie większa niż 500 m, różnica wysokości na początku i końcu pomiaru nie większa niż 100 m) lub 15-25 km (wysokość dowolna, z tym że różnica ma końcu i początku nie może być większa niż 100 m). Z pamięci piszę, nie mogłem na szybko znaleźć w necie, ale chyba za bardzo nie pomyliłem. Są jeszcze ustalone zasady rejestracji pomiaru, zgłaszania rekordu, tych szczegółów już nie pamiętam

_________________
Pozdr.
Speedy

Sob 01 Gru, 2018 16:05

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4052
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

[quote="Speedy"]


Cytat:
Jest po prostu prędkość dopuszczalna, której przekroczenie grozi zniszczeniem statku powietrznego przez siły aerodynamiczne.

Prędkość maksymalna w locie poziomym to największa prędkość, do jakiej statek powietrzny może się rozpędzić, limitują ją moc napędu i opór aerodynamiczny.
Witam, definicje te są dość mało precyzyjne, a różnice między nimi całkiem spore. We wspomnianym wyżej śmigłowcu AH-1 wynoszą one 75 km/h. W różnych opracowaniach pojawia się także określenie "prędkość chwilowa" czyli jak przypuszczam jest to prędkość dopuszczalna. Pozdrawiam.

Pon 03 Gru, 2018 16:09

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.