| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Magma, czyli jak poprawić maszynę ciężkowykrywalną

Temat powinien właściwie brzmieć: "Magma, czyli jak poprawić właściwości stealth maszyn ciężkowykrywalnych podczas manewrowania", ale nie zmieściłby się wówczas w pasku tytułu.
W najnowszym numerze "Flight International" znajduje się fascynujący artykuł n/t prac BAE Systems nad eliminacją powierzchni sterowych w maszynach ciężkowykrywalnych, których nawet chwilowe wychylenia powodują znaczne (choć chwilowe) zwiekszenia ich wykrywalnosci przez radary. Pod koniec ubiegłego roku oblatano bezzałogowiec o dżwięcznej nazwie "Magma", który uchylnych powierzchni sterowych nie ma wcale, a steruje sie nim przy pomocy gazów wylotowych (?; w tekście użyto pojecia "powietrze" - czyżby chodziło o dodatkowy kompresor?) "dmuchanych" przez "unikalny system" (powtarzam za autorem) dysz w krawędzi spływu skrzydła oraz "płynnego wychylania wektoru ciagu" przy pomocy silnych "strumieni powietrza"(co jest zupełnie nowatorskie).

Pozdrowienia
Grendel

P.S.
Poniżej wklejam ten krótki, lecz bardzo interesujący artykuł:

"BAE Systems completed initial flight trials late last year with an innovative unmanned air vehicle which is intended to prove its ability to operate future platforms using their propulsion systems, rather than moving control
surfaces. Named Magma, the sub-scale demonstrator has so far been flown with traditional controls installed on the wing. However,BAE says further flights over the coming months with the jet-powered type will “demonstrate the novel flight control technologies, with the ultimate aim of flying the aircraft without any moving control surfaces or fins”. To achieve this, BAE’s concept will use what it describes as a“unique blown-air system” to manoeuvre the aircraft. One part UNMANNED SYSTEMS CRAIG HOYLE LONDON
Control technology ignites with Magma Sub-scale demonstrator aims to prove “blown-air” system to reduce weight, maintenance costs and improve stealthiness of this approach is to draw air from the engine, before blowing it
supersonically through narrow slats in the trailing edge of the wing to provide control, while the other is to employ “fluidic thrust vectoring”. The UK airframer says the latter method will employ blown air “to deflect the
exhaust, allowing for the direction of the aircraft to be changed”. BAE believes the technologies being trialled with Magma should reduce weight and maintenance costs, and enable the design of “lighter, stealthier, faster and more efficient military and civil aircraft in the future”. The activity is being performed in conjunction with the University of Manchester, with BAE also collaborating with the NATO Science and TechnologyOrganisation and the Universityof Arizona. BAE’s experimentation with advanced UAVs dates back tot he start of this century, withprevious demonstrators having included the Corax, Herti, Mantis and Raven designs, as well as the Taranis unmanned combat air vehicle. "

Autor: Craig Hoyle

_________________

Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego

Nie 14 Sty, 2018 11:44

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4535
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, koncepcja ciekawa ale koszmarnie trudna do realizacji. Z tego co zrozumałem to oni chcą wyprowadzić z slinika dysze do skrzydeł i za ich pomocą sterować samolotem. Połączenie "gorących" dysz i "delikatnych" skrzydeł nie jest łatwe. Tak się zastanawiam jeżeli nawet to się uda i zostanie poprawiona "niewykrywalność radarowa", to zwiększy się sygnał termiczny takiego samolotu. Co nie jest pożądane szczególnie w samolotach "trudnowykrywalnych". Pozdrawiam.

Sro 17 Sty, 2018 22:18

Powrót do góry
Grendel
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4610
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Otóż nie chodzi o gazy wylotowe, ale "powietrze", tłoczone z prędkością ponaddźwiekową tunelami do dysz w krawędzi spływu płatów. Nigdzie nie znalazłem infirmacji na temat tego, jak jest to technicznie rozwiązane - czy "powietrze" mieszane jest z gazami wylotowymi (schładzajacyi je), czy jest tam jakaś forma turbowentylatora napędzany silnikiem? Nie wiem.
Z pewnosciąjest to maszyna niezwykle skomplikowana, jednak z całą pewnością odbyła już serię lotów próbnych.

Pozdrowienia
Grendel

_________________

Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego

Sro 17 Sty, 2018 22:39

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4535
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, znalazłem artykuł na ten temat po polsku. http://www.nowastrategia.org.pl/bae-systems-ujawnil-rewolucyjny-bezzalogowiec-magma-foto/ Rzeczywiście chodzi o powietrze raczej "chłodne", choć zasysane z silnika odrzutowego, a nie gazy wylotowe.

"Za innowacyjny system sterowania odpowiadają dwie technologie:
1.Wing Circulation Control, która zasysa powietrze z silnika odrzutowego i wydmuchuje z prędkością ponaddźwiękową poprzez tylną krawędź spływu skrzydeł, zapewniając kontrolę nad zmianą wysokości lotu;
2.Fluidic Thrust Vectoring, która zassane powietrze wydmuchuje pod dyszą wylotową silnika, co powoduje odchylanie gazów wylotowych, umożliwiając zmianę kierunku lotu." Pierwsza z tych technologi rozumiem, ale druga jest dość dziwna. Bo niby jak wydmuchwane powietrze pod dyszą wylotową silnika, może zmienić kierunek lotu ? Powinno oddziaływać na strumień gazów wylotowych z boku a nie z dołu?
Pozdrawiam.

Czw 18 Sty, 2018 0:03

Powrót do góry
Speedy
Porucznik

Porucznik




Posty: 575
Pochwał: 7
Skąd: Wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Robert05 napisał:
jak wydmuchwane powietrze pod dyszą wylotową silnika, może zmienić kierunek lotu ? Powinno oddziaływać na strumień gazów wylotowych z boku a nie z dołu?


Na ile zrozumiałem, tak właśnie jest. Strumień powietrza z silnika opływa zakrzywioną (wypukłą) powierzchnię. Jeśli ten "nadmuch sterujący" będzie oddziaływać na strumień z jednej strony krzywizny, pojawi się boczna składowa ciągu. Tyle chyba można wydedukować z zamieszczonej tu grafiki (niestety mała trochę)
http://www.businessinsider.com/bae-systems-magma-drone-air-jets-2017-12?IR=T

_________________
Pozdr.
Speedy

Czw 18 Sty, 2018 12:06

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4535
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, czyli dysza silnika też ma orginalny kształt. A tak się zastanawiam czy wykorzystywanie powietrza do sterowania z silnika, nie zakłóci pracy silnika. Przepływ powietrza w silniku samolotu lecącego prosto, a manewrującego będzie inny. Pozdrawiam.

Czw 18 Sty, 2018 20:18

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.