Okręty podwodne przeciw jednostką nawodnym i lotniczym
Jako że długość nazwy tematu jest ograniczona i nie zmieściłem, to chciałbym wyjaśnić że chodzi mi o pojedynki gdzie okręt/y podwodne były na powierzchni i które zakończyły się szczęśliwie dla bohaterów tego wątku. Raczej chodzi o pojedynki z wrogimi jednostkami uzbrojonymi, bo chyba nie ma sensu wyliczać nieuzbrojonych handlowców topionych artylerią bądź materiałami wybuchowymi, co miało miejsce nagminnie podczas obu wojen światowych (oczywiście wyjątkowe wypadki także mile widziane). Op. przeciw op. czy op. przeciw nabrzeżnym instalacją bądź czymkolwiek uzbrojonym na brzegu również mile widziane.
Okręty podwodne na powierzchni - i nie mam na myśli dzisiejszych uzbrojonych w rakiety różnorakiego typu (od miedzy kontynentalnych do przeciw lotniczych) i systemy radarowe - to by się wydawać mogło że to bezbronny cel dla wrogich jednostek na/pod wodnych i także lotniczych, który jeszcze nie zdał sobie sprawy że jego los już jest przesądzony. Nie zawsze tak było:
Lipiec 1916 roku daleka północ, wypad 3 niemieckich podwodniaków: U-43, U-46 i U-48. W Zatoce Kolskiej przebywające op. zostały wykryte i rosyjski kontrtorpedowiec Włastnyj próbował je zaatakować. Na jego nieszczęście wrogie op. uzbrojone w 105mm przewyższały go zasięgiem i siłą ognia - 2x75mm - i walkę na powierzchni przyjęły. Włastnyj został uszkodzony nie zadając strat.
Co jeszcze dziwniejsze tak się nie zawsze wydawało i to nie tylko laikom w temacie. Zdarzyło się to nawet główno-dowodzącemu Kriegsmarine: Karlowi Dönitzowi specjaliście od okrętów podwodnych. Dönitz dowodził UB-68 (lipiec - październik 1918) podczas PWŚ i miał tę wątpliwą przyjemność stracenia swej jednostki z rąk Royal Navy, właśnie na powierzchni. Ku ścisłości należy dodać że UB-68 co prawda został zmuszony do wynurzenia się przez awarię, ale nie zmienia to faktu że Karl przeżył na własnej skórze co potencjalnie może się stać z okrętem podwodnym poza swym naturalnym żywiołem: głębinami. Dlatego dziwną może się wydawać jego decyzja:
Zatoka Biskajska 4 marca 1943, U-333 zestrzeliwuje Wellingtona sam odnosi nieznaczne uszkodzenia.
Zatoka Biskajska 22 marca 1943, U-338 zestrzeliwuje Halifaxa sam odnosi nieznaczne uszkodzenia.
Dwa powyższe przykłady z marca 1943 (1) roku przekonują właśnie Dönitza że U-boty ze wzmocnioną obroną przeciwlotniczą mają większe szanse obronić się niż ratować ucieczką w otchłanie wodne. 1 maja 1943 roku wydany zostaje słynne Wojenne Zalecenie Stałe 483 [Standing War Order 483 (Ständiger Kriegsbefehl) znany jako "Stand and Fight Back"/"Fight Back"] "Stać i Walczyć". Rozkaz dotyczył U-botów na Zatoce Biskajskiej (2) i tylko tych z odpowiednim flakiem (3) (minimum jedna 20mm lufa). W wypadku gdy op. został zaskoczony na powierzchni miał podejmować walkę z samolotem zamiast - do tej pory stosowanym - ratować się alarmowym zanurzeniem. Na rezultaty długo nie trzeba było czekać. Rezultaty były pomyślne...ale dla alianckiego wojennego wysiłku gdyż podczas następnych 97 dni - do momentu odwołania rozkazu - aż 26 U-botów zostało zatopionych i 17 uszkodzonych przez alianckie lotnictwo. Co prawda walka nie była jednostronna gdyż U-boty strąciły 28 samolotów i uszkodziły jeszcze więcej. Jednak przy takim starciu na wyniszczenie, gdzie statystycznie prawie wychodziło samolot za U-bota wiadomym było która to tylko strona może wygrać. Mimo odwołania rozkazu U-boty z rożnych przyczyn podejmowały walkę z samolotami do samego końca wojny zestrzeliwując jeszcze około 80 samolotów. Na Uboat.net znalazłem że U-boty zestrzeliły ponad 120 Alianckich samolotów podczas DWŚ i niejednokrotnie po takim spotkaniu po obu stronach nie przeżył nikt np. 3 sierpnia 1943 U-572 i amerykański Mariner. RAF Coastal Command stracił około 700 samolotów (od wypadków i akcji wroga w większości nie samych U-botów; zniszczonych, uszkodzonych tak poważnie że nie naprawionych) podczas walk z U-botami sam niszcząc około 220 okrętów podwodnych. Szala zwycięstwa przechyliła się na stronę aliantów w Bitwie o Atlantyk dzięki lotnictwu właśnie w 1943 roku.
Dla porównania w ciągu pierwszych 5 miesięcy 1943 stracono 365 statków 2,001.918 ton, przez następne 7 już tylko 232 jednostki o 1,218.219 tonach. Łącznie 597 jednostek 3,220.137 ton; o 1,067 statków i 4,570.000 ton mniej niż w roku poprzednim. W tym samym 1943 roku, Niemcy stracili 237 lub 243 (4) U-botów: 8 w wypadkach, 50 zniszczonych przez Amerykanów, 5 zniszczonych przez Francuzów i jeden zniszczony przez Rosjan (Oczywiście ten najważniejszy - U-639 na Oceanie Arktycznym przez op. S-101 30 sierpnia 1943 - który przechylił szalę zwycięstwa, żeby nie było że jestem zaplutym karłem reakcji na usługach Gruzji ). Reszta padła ofiarą wspólnoty brytyjskiej i siłą im podległym (5). Łącznie U-boty podczas DWŚ zniszczyły 175 okrętów i 2,825 statków lub 2792 statków tracąc samemu 760 lub 766 (4) okrętów.
Pierwszym samolotem zestrzelonym przez U-bota podczas DWŚ był Martlet (brytyjska nazwa F4F Wildcata) 17 grudnia 1941 roku na zachód od Rabat, Maroko przez U-131, który został jednak zniszczony przez jednostki nawodne biorące udział w tej akcji. Poniżej przykłady to tylko gdy op. wyszedł ze spotkania zwycięsko - niszcząc wrogi samolot/y - w stanie pozwalającym mu kontynuować podroż bądź choćby powrót do bazy i następstwa tej akcji nie doprowadziły do straty podwodniaka (4):
1942:
15 lipca 1942, U-561 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
Zatoka Biskajska 2 września 1942, U-256 zestrzeliwuje Whitleya.
21 września 1942, U-606 zestrzeliwuje norweską Cataline.
Balearskie Wyspy 1 listopada 1942, U-565 zestrzeliwuje brytyjskiego Hudsona.
Na południowy wschód od Trinidad 10 listopada 1942, U-505 zestrzeliwuje brytyjski Hudson.
Koło Algierii 27 grudnia 1942, U-73 zestrzeliwuje Hudsona.
1943:
Zatoka Biskajska 4 marca 1943, U-333 zestrzeliwuje Wellingtona sam odnosi nieznaczne uszkodzenia.
Zatoka Biskajska 22 marca 1943, U-338 zestrzeliwuje Halifaxa sam odnosi nieznaczne uszkodzenia.
24 kwietnia 1943, U-453 zestrzeliwuje brytyjskiego Hudsona.
Zatoka Biskajska 1 maja 1943, U-608 zestrzeliwuje Wellingtona.
Zatoka Biskajska 7 maja 1943, U-228 zestrzeliwuje Halifaxa.
Zatoka Biskajska 9 maja 1943, U-666 zestrzeliwuje Halifaxa.
12 maj 1943, U-230 zestrzeliwuje Swordfisha.
12 maj 1943, U-311 zestrzeliwuje brytyjski B-17.
17 maja 1943, U-648 zestrzeliwuje Whitlya.
24 maja 1943, U-594 zestrzeliwuje Sunderlanda.
Zatoka Biskajska 24 maja 1943, U-441 zestrzeliwuje Sunderlanda.
30 maja 1943, U-459 zestrzeliwuje Whitley.
13 czerwca 1943, U-634 zestrzeliwuje Sunderlanda.
Zatoka Biskajska 14 czerwca 1943, U-155 zestrzeliwuje polskiego Mosquito sam jednak jest uszkodzony przez inny samolot i zmuszony do powrotu do portu.
24 czerwca 1943, U-271 zestrzeliwuje amerykańskiego Liberatora.
3 lipca 1943, U-359 zestrzeliwuje amerykańskiego Liberatora.
9 lipca 1943, U-642 zestrzeliwuje brytyjską Cataline.
Wschodnie wybrzeże USA 7 sierpnia 1943, U-566 zestrzeliwuje 2 amerykańskie PV-1 Ventura.
8 sierpnia 1943, U-262 zestrzeliwuje amerykańskie Avengera i Wildcata.
Zatoka Biskajska 7 września 1943, U-402 zestrzeliwuje Wellingtona.
25 września 1943, U-667 zestrzeliwuje Wellingtona.
4 październik 1943, U-539 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
17 październik 1943, U-448 zestrzeliwuje kanadyjskiego Sunderlanda.
Zatoka Biskajska 30 październik 1943, U-415 zestrzeliwuje Wellingtona.
20 listopad 1943, U-618 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
20 listopada 1943, U-648 zestrzeliwuje kanadyjskiego Sunderlanda.
21 listopada 1943, U-648 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
Na zachód od Lisbony 27 listopada 1943, U-764 zestrzeliwuje Wellingtona.
Koło Norwegi 21 grudnia 1943, U-1062 zestrzelił dwa kanadyjskie Beaufightery.
1944:
6 styczeń 1944, U-270 zestrzeliwuje brytyjski B-17.
Morze Śródziemne 7 stycznia 1944, U-343 zestrzeliwuje Wellingtona. 4 ocalałych z 6 osobowej załogi ratuje następnego dnia ORP Ślązak.
8 stycznia 1944, U-343 zestrzeliwuje Wellingtona.
Zatoka Biskajska 31 stycznia 1944, U-608 zestrzeliwuje Wellingtona.
4 luty 1944, U-453 zestrzeliwuje południowo afrykańskiego Venture.
Zatoka Biskajska 4 luty 1944, U-763 zestrzeliwuje brytyjski Liberator.
Zatoka Biskajska 5 luty 1944, U-763 zestrzeliwuje Halifaxa.
5 luty 1944, U-963 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
Wyspy Lofoty 6 marca 1944, U-737 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
Zatoka Biskajska 12 marca 1944, U-311 zestrzeliwuje Halifaxa.
19 marca 1944, U-256 zestrzeliwuje Liberatora.
Zatoka Biskajska 17 kwietnia 1944, U-546 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
17 kwietnia 1944, U-993 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
Zatoka Biskajska 2 maj 1944, U-846 zestrzeliwuje Halifaxa.
5 maja 1944, U-955 zestrzeliwuje Sunderlanda.
Norwegia 17 maj 1944, U-241 zestrzeliwuje norweską Cataline.
Zatoka Biskajska 24 maja 1944, U-736 zestrzeliwuje Wellingtona.
24 maja 1944, U-921 zestrzeliwuje kanadyjskiego Sunderlanda.
25 maja 1944, U-853 uszkadza Swordfisha z MAC (6) HMS Empire MacKendrick tak ciężko że ten po wylądowaniu zostaje zepchnięty z pokładu.
7 czerwca 1944, U-256 zestrzeliwuje Liberatora.
7 czerwca 1944, U-415 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
7 czerwca 1944, jeden z nich: U-441, U-413, U-629 albo U-740 zestrzeliwuje kanadyjskiego Wellingtona.
7 czerwca 1944, jeden z nich: U-629, U-441 albo U-740 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
11 czerwca 1944, U-214 zestrzeliwuje Liberatora.
11 czerwca 1944, U-228 zestrzeliwuje Sunderlanda.
11 czerwca 1944, U-333 zestrzeliwuje Sunderlanda.
Na południe od Brestu 12 czerwca 1944, U-333 zestrzeliwuje Sunderlanda.
Zatoka Biskajska 13 czerwca, U-270 zestrzeliwuje brytyjski B-17.
13 czerwca 1944, U-480 zestrzeliwuje kanadyjską Cataline.
16 czerwca 1944, U-804 zestrzeliwuje norweskie Mosquito.
Na północ od wysp brytyjskich 26 czerwca 1944, U-771 zestrzeliwuje brytyjskiego Liberatora.
30 lipca 1944, U-618 zestrzeliwuje Wellingtona.
Zatoka Narewska 30 lipca 1944, U-481 zestrzeliwuje rosyjski IŁ-2.
Koło Norwegi 2 sierpień 1944, U-1163 zestrzeliwuje Mosquito.
Koło Brestu 14 sierpnia 1944, U-445 zestrzeliwuje Wellingtona.
14 sierpień 1944, U-766 zestrzeliwuje kanadyjskiego Wellingtona.
20 sierpień 1944, U-862 zestrzeliwuje brytyjską Cataline.
27 sierpnia 1944, U-534 zestrzeliwuje Wellingtona.
Wyspy Przylądka Verde 28 września 1944, U-219 zestrzeliwuje Avengera.
Bałtyk 5 października 1944, U-676 zestrzeliwuje 2 radzieckie samoloty: IŁ-2 i PE-2. U-bot służył jako przeciwlotnicza eskorta konwoju
1945:
24 marca 1945, U-249 zestrzeliwuje Mosquito.
Koło Norwegi 4 maja 1945, U-155 zestrzeliwuje Mustanga.
Jeśli narodowość załogi samolotu nie jest podana to w olbrzymiej większości chodzi o samolot brytyjski.
1) Trzecim przykładem utwierdzającym niemiecką admiralicje w słuszności swej decyzji był U-191 który w kwietniu odpędził Liberatora.
2) Walki z samolotami były podejmowane poza obszarem Zatoki Biskajskiej także.
3) FLAK: skrót z niemieckiego Flugzeugabwehrkanone (aircraft defense cannon) artyleria przeciwlotnicza.
4) Za Uboat.net
5) E. Bauer (1979) The History of World War II.
6) MAC _________________ Ciało Pinokia leżało na ziemi, a nad nim w złowieszczym kluczu krążyły dzięcioły.
"Pokój! Pokój między narodami!! Pokój wszystkim ludziom dobrej woli!!!" wrzeszczał - ze swego bunkra - Adolf Hitler pod koniec kwietnia 1945 roku...
Czw 29 Sie, 2013 8:26
|