| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4287
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Avia S 92 i SC 92

Witam, w Czechosłowacji po II wojnie światowej produkowano samoloty Me 262, produkcja odbywała sie w Pradze i Malesicach z pozostałych po wojnie części robiono samoloty Avia S 92 (Me 262 A1a) i SC 92 (Me 262 B1a). Może ktoś z kolegów wie ile tych samolotów wyprodukowano, jak długo służyły i czy się różniły czymś do niemieckich M262. Oczywiście inne szczegóły służby tych samolotów w Czechosłowacji też będą mile widziane. Pozdrawiam. http://www.softland.com.pl/aerojac/aaa/me262/me262.htm

Nie 08 Paź, 2006 17:12

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10852
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

wszystkiego było 9 S-92 i 3 dwumiejscowe CS-92. wszystkie służyły w 5 pułku myśliwskim. w 1951 zostały sprzedane. W 1950 Jugosławia chciała zamówić w MAlesicach S-92, ale te obciążone produkcją Mig-15 nie wyraziły chęci.


Opis załącznika:
s-92

Opis załącznika:
s-92

Opis załącznika:
CS-92

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Nie 08 Paź, 2006 20:43

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4287
Pochwał: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, dzięki za informację, a może wiesz komu zostały te samoloty sprzedane w 1951? Pozdrawiam.

Nie 08 Paź, 2006 20:50

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10852
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

niestety nie Smutny
_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Nie 08 Paź, 2006 20:58

Powrót do góry
de Villars
Moderator
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8072
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Me-262 próbowano także skopiować w ZSRR (choć skopiować to może nie najlepsze sformułowanie, bo nie była to dokładna kopia). Efektem był samolot Su-9, który jednak nie wszedł do seryjnej produkcji.
Parę fotek Su-9:
http://www.suchoj.com/galerie/index.htm?http://www.suchoj.com/bis1949/Su-9%20(K)/galerie.shtml

_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Nie 08 Paź, 2006 22:32

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

maxikasek napisał:
wszystkiego było 9 S-92 i 3 dwumiejscowe CS-92. wszystkie służyły w 5 pułku myśliwskim. w 1951 zostały sprzedane. W 1950 Jugosławia chciała zamówić w MAlesicach S-92, ale te obciążone produkcją Mig-15 nie wyraziły chęci.

Nie wiem skąd wytrzasnąłeś tą informację o sprzedaży, bo o ile dobrze pamiętam, to w czeskiej monografii Me 262 (gdzie jest całkiem sporo o czechosłowackich egzemplarzach) nic o tym nie wspominają.Piszą, że po rozwiązaniu 5-go dywizjonu (a nie pułku! - 5. Stihaci Letka) 5 (a nie 9!) S-92 i 3 CS-92 rozesłano po różnych lotniskach na terenie całego kraju, by mechanicy mogli zapoznać się z ich konstrukcją.Dwa przetrwały do dzisiaj i sa eksponowane w muzeum.
Zaś co do zamówienia dla Jugosławii, to zdaje się było nieco odwrotnie - Czesi namawiali do kupowania, a Tito nie bardzo chciał ;o)
Nie będę się co do tego upierał - książkę czytałem daawno temu...
Pozdrowienia
Grendel

Pon 09 Paź, 2006 6:57

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10852
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

To było rosyjska strona o lotnictwie http://www.airwar.ru/enc/fighter/s92.html.
ponadto czesi na swojej stronce http://www.military.cz/czech/air/Avia/S92/default.htm też mówią o 9 S-92.
Co do dywizjonu to faktycznie była to 5. stíhací letka- tu może być problem tłumaczenia. U Rosjan ponad eskadrami jest pułk.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Pon 09 Paź, 2006 16:51

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie gniewaj się, ale jestem ze starszej generacji i bardziej wierzę słowy drukowanemu.Zwłaszcza, gdy żródło jest wiarygodne, z porzadną bibliografią i podaje nawet (w tym wypadku) numery zbudowanych maszyn: pięć jednomiejscowych V-33, V-34, V-36, V-39 i V-40 oraz trzy dwumiejscowe: V-31, V-35 i V-37.
Tytuł książki: "Messerschmitt Me 262" Miroslav'a Balous'a i Ji?í Rajlich'a.Wydało ją MBI w Pradze w 1995 roku.
Zdaje się, że polska monografia z Militariów podaje te same dane.
Pozdrowienia
Grendel

Pon 09 Paź, 2006 18:07

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10852
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

niestety ja nie posiadam bogatej literatury Wink A Rosajnie powołują się na Nemecka.
Ale są luki w numeracji- otrzymały je inne maszyny, czy nie udało się oblatać tych numerów? Jeszcze PL-01, który służył jako naziemny "trenażer"

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Pon 09 Paź, 2006 20:24

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4644
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dobra - poczytałem w różnych dostępnych mi materiałach i wychodzi mi mniej więcej tak:
Zbudowano łącznie 10 prototypów.Sześć jednomiejscowych i cztery dwumiejscowe.Pierwszy prototyp rozbito, zostało więc pięć jednomiejscowych.Jeden prototyp dwumiejscowy z silnikami BMW 003 uszkodzono przy oblocie i uziemiono.
Pozostałe osiem przejęło lotnictwo i otrzymały wymienione wcześniej numery.
Niektórzy napomykają o zmontowaniu jeszcze dwóch prototypów, co dałoby maksymalnie 12 zbudowanych ( minus dwa skasowane).Bardzo prawdopodobne jest, że o ile je zbudowano, to albo zamontowano w nich silniki BMW 003, albo nie zamontowano w nich żadnych silników.Nic nie wskazuje by kiedykolwiek latały.
Mniej więcej tak się sprawy czechosłowackich "Turbin" miały...
Więcej materiałów nie mam.
Pozdrowienia
Grendel

Pon 09 Paź, 2006 23:22

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.