| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kromal
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 477
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Poszukuję informacji o dawnych miejscowościach w Prusach

Próbuję zlokalizować miejscowości podane w radzieckim rozkazie, ale za nic nie mogę znaleźć. Chodzi najprawdopodobniej o okolice Królewca (2 Białoruski Front - styczeń-marzec 1945 r.) Być może nazwy są w rozkazie napisane z błędami, albo od dawna nie funkcjonują, albo inaczej się je pisze w cyrylicy, albo to nie miejscowości tylko punkty orientacyjne (potoki, lasy...) nie wiem.
Jeśli komuś się cokolwiek skojarzy proszę o pomoc.

Przekładam dosłownie na j. polski z rosyjskiego rozkazu:
Rejon Peskerfelde,
Rejon Buszin (lub Buszyn)
Rejon Dojcz-Aklau
Rejon Pienienskowo (niby 12 km od Marienburga)
Rejon Griendz (lub Grendz lub Grenc)
Rejon Kommerau
Rejon Grond (na tym mi najbardziej zależy)

A może ktoś ma dokładne spisy armii 2 Białoruskiego Frontu? Szukam szlaku bojowego 1585 pułku, 47 dywizji artylerii p-lot.

Sob 26 Mar, 2016 17:45

Powrót do góry
VEB
Маиор

Маиор





Posty: 2412
Pochwał: 11
Skąd: Śląsk
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Wrzuć skan rozkazu. Wtedy powinniśmy coś zaradzić. Bo bez skanu marne szanse ze względu na nietypową transkrypcję języka niemieckiego na cyrylicę.

Ostatnio zmieniony przez VEB dnia Sob 26 Mar, 2016 19:20, w całości zmieniany 2 razy

Sob 26 Mar, 2016 19:02

Powrót do góry
zatoka123
Major

Major





Posty: 1556
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

VEB napisał:
Wrzuć skan rozkazu. Wtedy powinniśmy coś zaradzić. Bo bez skanu marne szanse ze względu na nietypową transkrypcję języka niemieckiego na cyrylicę.


Tak, jezyka wschodniosłowiańskiego Super

_________________
http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100516/POGODZINACH/226774247

Sob 26 Mar, 2016 19:16

Powrót do góry
VEB
Маиор

Маиор





Posty: 2412
Pochwał: 11
Skąd: Śląsk
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jedno znalazłem: Pehskerfelde. Na południowy zachód od Gniewu:

http://amzpbig.com/maps/2178_Mewe_1910.jpg


Tu masz Buszin:

http://amzpbig.com/maps/2477_Warlubien_1909.jpg

Gdzieś w tym rejonie jest także Kommerau (obecnie Osiek).

Sob 26 Mar, 2016 19:26

Powrót do góry
Kromal
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 477
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie mam technicznie możliwości teraz, ale przepisałem rejony cyrylicą (przy okazji wyszło, że to Marienwerder, a nie Marienburg Uśmiech )

Dziękuję za dotychczasowe podpowiedzi. Męczy mnie ten ГРОНД, bo na nim mi najbardziej zależy.

в районе БУШИН
в районе ПЕСКЕРФЕЛЬДЕ
в районе ДОЙТШ-АКЛАУ
в районе ПИЕНЕНСКОВО что км. зап. МАРЕНВЕРДЕР
в районе КОММЕРАУ
в районе ГРЕНЦ
в районе ГРОНД

Mam jeszcze przy okazji pytanie: Jak często wydawano rozkazy odznaczeniowe (w sensie w jakich interwałach czasowych)? Była jakaś reguła, czy jak się nazbierało, to pisali?

Sob 26 Mar, 2016 19:36

Powrót do góry
VEB
Маиор

Маиор





Posty: 2412
Pochwał: 11
Skąd: Śląsk
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Słuchaj, a może to chodzi o Grąd? W języku rosyjskim "ą" piszemy jako "on".

W takim razie najprawdopodobniej będzie to miejscowość Zielony Grąd niedaleko Pasłęka. W rejonie Elbląg-Kwidzyń nie ma innego Grądu.

Sob 26 Mar, 2016 20:09

Powrót do góry
Kromal
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 477
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Być może jest to dobry trop. Zwłaszcza, że jedyny w okolicy.
Próbowałem przeanalizować wg dat i miejscowości, kierunek i rozmieszczenie baterii p-lot pułku, ale wygląda to tak, jakby jeździli tam i z powrotem przez miesiąc. A akurat zapis o rejonie GROND jest bez daty. Smutny

Przydałby się teraz kolejny rozkaz z marca lub kwietnia...

Dziękuję za mapy i że Ci się chciało szperać.

Sob 26 Mar, 2016 22:12

Powrót do góry
VEB
Маиор

Маиор





Posty: 2412
Pochwał: 11
Skąd: Śląsk
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

ПИЕНЕНСКОВО także rozszyfrowane Mr. Green

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pieni%C4%85%C5%BCkowo

W tej kompilacji liter w cyrylicy, "EH" czyta się jako "JON" ("e" z dwiema kropkami na górze-"Ё", "ё", czyli "jo"). Czyli nie "Pienenskowo" lecz "Pienionskowo".

Sob 26 Mar, 2016 22:32

Powrót do góry
Kromal
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 477
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

TAK! Super Uśmiech

Super

Patrzyłem na to Pieniążkowo i nie skojarzyłem i zgadza się, 12 km na zachód od Kwidzyna Uśmiech

Sob 26 Mar, 2016 22:44

Powrót do góry
VEB
Маиор

Маиор





Posty: 2412
Pochwał: 11
Skąd: Śląsk
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Niestety, o samym pułku jest bardzo mało informacji. Znalazłem tylko ewidencję jednego z żołnierzy:

http://www.polkmoskva.ru/people/995323/

oraz informację, że jednym z oficerów tego pułku był Iwan Komarow, ur. w 1920 r., powołany do wojska w 1940 r., poległ 16.01.1945 r. Kandydat na członka Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików).

Zaś pełna nazwa dywizji brzmiała: "47 зенитная артиллерийская Верхнеднепровская ордена Богдана Хмельницкого II степени дивизия" czyli 47. Wierchniednieprowska Dywizja Artylerii Przeciwlotniczej odznaczona Orderem Chmielnickiego II klasy.

Sob 26 Mar, 2016 22:55

Powrót do góry
Kromal
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 477
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za pomoc. To co podlinkowałeś też jest dla mnie bardzo cenne.

Znalazłem kolejne trzy rozkazy odznaczeniowe tego pułku. Wygląda na to, że skończyli wojenkę na zdobyciu Gdańska.
Nie wiem, czy właściwym będzie kontynuowanie tematu w tym wątku i dziale, ale zapytam:

Pułk liczył najprawdopodobniej cztery baterie p-lot (nie wiem po ile środków ogniowych mogło być w baterii), plus pewnie jakaś kompania KM, kwatermistrz, dowództwo itp. Czy możliwym jest, żeby po rozbiciu (zniszczeniu) pierwszej baterii (03.1945), nie reorganizowali jej już do końca wojny?
Ostatni rozkaz, w którym odznacza się żołnierzy z I baterii jest z 13 marca 1945, potem były jeszcze trzy rozkazy (jeden w kwietniu i dwa w maju) i sporo odznaczonych za szturm na Gdańsk, ale ani słowa o I baterii. To chyba niemożliwe, żeby żaden żołnierz z "jedynki" nie zasłużył choćby na medal "Za odwagę". Zatem przychodzi mi do głowy tylko takie rozwiązanie, że na przełomie marca i kwietnia, z jakichś powodów, pierwsza bateria p-lot przestała nagle istnieć, a wojaków rozdysponowano po innych oddziałach lub wszyscy zginęli.

Nie 27 Mar, 2016 12:29

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.