|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Robert05
Pułkownik
Posty: 4535 Pochwał: 9
|
|
|
Książe Andre Poniatowski
Witam, książe Andre John Poniatowski (1899-1977) jest postacią praktyczne nieznaną, a szkoda ponieważ ma duże zasługi w rozwoju broni pancernej. Jeżeli już pojawia się jakaś wzmianka o nim to lakoniczna, że był "inżynierem, przemysłowcem". Książe wywodzi się z francuskiej linii rodu Poniatowskich, jednak silnie związanych z Polską. Jego ojciec książe Lusi Andre współuczestniczył podczas PWS w organizacji Armii Polskiej we Francji pod dowództwem generała Hallera. Jego syn książe Andrzej Maria Poniatowski (1921-1945), w czasie DWS zgłosił się ochotniczo do 1 Dywizji Pancernej generała Maczka, niestety poległ w Holandii 22.I.1945r.
Z informacji jakie udało mi się uzyskać wynika, że książe Andre w drugiej połowie lat 30 zaprojektował czołg Char G1P (P jak Poniatowski), który uczestniczył w konkursie na nowy francuski czołg średni i był podobno faworytem. Niestety konkurs nie został rozstrzygnięty z powodu klęski Francji w 1940r. Jego największym osiągnięciem było zaprojektowanie pojazdu znanego później jako HS-30, czyli pierwszego bojowego wozu piechoty. Został on wybrany przez Bundeswehrę w 1956r. a jego produkcja trwała w latach 1959-1962 i wyniosła 2176 sztuk. Niestety to są wszystkie informacje do jakich dotarłem, dotyczące działalności księcia Andrzeja. Jeżeli ktoś posiada jakieś dodatkowe informacje odnoście tej ciekawej i mało znanej osoby, to zachęcam do podzielenia się nimi. Pozdrawiam.
Nie 15 Lis, 2015 20:25
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
panc
Moderator Podpułkownik
Posty: 3165 Pochwał: 30 Skąd: W-wa ,Pl. Na Rozdrożu 2 m. 183 Archiwum: Grzegorz Gąsienica-Poszepszyński
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robert05
Pułkownik
Posty: 4535 Pochwał: 9
|
|
|
Witam, dzięki za informacje o projekcie czołgu superciężkiego. Wracając do jego największego osiągnięcia czyli HS-30, to projekt trafił z Paryża do Szwajcarii, a następnie został sprzedany do Niemiec. Jego draga z Szwajcarii do Niemiec jest dość dobrze znana, ale niewiele wiadomo jak HS-30 trafił z Francji do Szwajcarii. Podobnie jest z kwestią nazwy HS-30, to nazwa szwajcarskiej firmy. Nie wiadomo czy był projektowany przez księcia Poniatowskiego pod tą nazwa. Ogólnie nie wiadomo czy ten bwp był projektem własnym Poniatowskiego czy został zamówiony przez Szwajcarów?
Czyli jest jeszcze sporo niewiadomych odnoście tego projektu. Pozdrawiam.
Nie 22 Lis, 2015 18:12
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
panc
Moderator Podpułkownik
Posty: 3165 Pochwał: 30 Skąd: W-wa ,Pl. Na Rozdrożu 2 m. 183 Archiwum: Grzegorz Gąsienica-Poszepszyński
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robert05
Pułkownik
Posty: 4535 Pochwał: 9
|
|
|
Witam, szukając informacji o HS-30 też znalazłem tą uroczą wzmiankę, że projekt powstał "we wczesnych latach 50" . Z tekstu który zamieściłeś wynika że projekt powstał na zamówienie Szwajcarów, czyli jedna zagadka się wyjaśniła. Chociaż pojawiła się następna zagadka, w teksie jest wzmianka o biurze projektowym firmy SEAM, w której Poniatowski pracował (lub współpracował) już w latach 30. Źródła niemieckie podają że było to biuro projektowe Poniatowskiego. Pozdrawiam.
Nie 29 Lis, 2015 16:52
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
panc
Moderator Podpułkownik
Posty: 3165 Pochwał: 30 Skąd: W-wa ,Pl. Na Rozdrożu 2 m. 183 Archiwum: Grzegorz Gąsienica-Poszepszyński
|
|
|
Robert05 napisał: | Witam, szukając informacji o HS-30 też znalazłem tą uroczą wzmiankę, że projekt powstał "we wczesnych latach 50" . Z tekstu który zamieściłeś wynika że projekt powstał na zamówienie Szwajcarów (...) |
Początki późniejszego HS -30 to projekt gąsienicowego transportera piechoty dla odziałów powietrznodesantowych z 1947 roku i jego dalsza ewolucja koncepcyjna (1950) jako wielozadaniowego pojazdu gąsienicowego dla armii francuskiej. Wg. samego Poniatowskiegow 1952 roku Hispano-Suiza zaproponowała mu własną wieżę z armatą kalibru 30 mm do zastosowania w pojeździe a następnie sfinansowała prace lub zakupiła projekt, a na pewno w końcowym efekcie po prostu przejęła projekt SEAM ,a że sama nie miała doświadczenia i tzw. mocy producyjnych w budowie pojazdów tego typu, przekazała go do realizacji podwykonawcom.
Robert05 napisał: | Chociaż pojawiła się następna zagadka, w teksie jest wzmianka o biurze projektowym firmy SEAM, w której Poniatowski pracował (lub współpracował) już w latach 30. Źródła niemieckie podają że było to biuro projektowe Poniatowskiego. Pozdrawiam. |
Ano, Poniatowski był głównym inżynierem bądz nawet założycielem SEAM (1932) , nawiasem mówiąc musiał mieć jakieś związki z Hispano-Suiza (patrz silniki dla jego czołgów) . Wg. tej website : http://www.poniatowscy.com/marie---andre-poniatowski.html -pracował w niej.
pozdr
PS Zamówienie Szwajcarów- sadzę raczej , że "odnogi" -Société Française Hispano-Suiza - bliżej. _________________ Ministry, Animosity :
https://www.youtube.com/watch?v=L2ayask8pck&list=RDL2ayask8pck
Svoboda je prevara, zakufana prevara
Wto 01 Gru, 2015 9:04
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robert05
Pułkownik
Posty: 4535 Pochwał: 9
|
|
|
Witam, dzięki z super informacje odnoście biografii księcia Andrzeja , wyjaśniła się też zagadka dlaczego HS miał numer "30". Widocznie Niemcy uznali wieżę z działkiem 30 mm za dużą i zamówili wieże mniejszego kalibru 20 mm tego samego producenta. Ciekawe że oznaczenia nie zmieniono. Pozdrawiam.
Czw 17 Gru, 2015 0:51
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|