|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
krce1945
Kapitan
Posty: 1353 Pochwał: 1 Skąd: Dolny Śląsk
|
|
|
Maus 205/2
Maus 205/2 Dragon
Witam miłośników modelarstwa,
Chcialem zaprezentować Wam jak na razie samo przygotowanie i analizę konstrukcji dostępnego na rynku czołgu Maus Dragona nr 6007. Dodatkowymi elementami zakupionymi do waloryzacji modelu byly alumieniowe lufy, zestaw spoin i część wnetrza przedziału kierowcy z zestawem siatek na otwory wentylacyjne silnika i przekładni tylnego napędu. Analize przeprowadziłem na bazie dostępnej dokumentacji, publikacji książkowych (zdjęcia nr 1) oraz dostępnych informacji i zdjęć w sieci. Pudełko zawiera dość dokładne wypraski, ale bez ingerencji pilnikiem, szpachlą i wiertłem wyjdzie nam dość dziwna wersja czołgu Maus, bliżej jej do wersji z muzeum w Kubince niż do rzeczywistego pojazdu z maja 1945 roku.
Uporządkujmy wszystkie fakty oraz porównajmy je do oferowanego modelu Dragona:
Wieża czołgu:
1. Umiejscowienie otworów strzelniczych oraz ich wielkość na ścianie bocznej wieży jest nieprawidłowa porównując do rzeczywistego pojazdu (zdjęcie nr 2).
2. Wieżyczka na peryskop dowódcy jest za daleko od klapy wejściowej (zdjęcie nr 3 ) oraz źle ukierunkowania względem wieży czołgu, należy ją obrócić ścięciem do włazu wejściowego (zdjęcie nr 4).
3. Otwór na peryskop celowniczego powinien być zaślepiony (oryginalnie był zaspawany), pewnie z powodów ekonomicznych i praktycznych, bo wielki odlewany kaptur ochraniający celownik zasłaniałby skutecznie większość przedpola walki. (zdjęcie nr 5)
4. Na górnej płycie wieży modelu są 4 zaślepki, w oryginale było ich 7 tylko że 5 z nich nie bylo zaspawanych (czerwone kółka). Na archiwalnych zdjęciach widać łby śrub sześciokątnych, a otwory były przelotowe. W sumie 3 otwory trzeba wykonać od podstaw: jeden przelotowy obok otworu na wizjer celowniczego (który ma byc zaślepiony) i dwa z nich nieprzelotowe powinny mieć spawy dookoła. Otwory nieprzelotowe (kółka kolor niebieski), mieszczą się w tylnej części wieży w jednej linii obok dwóch otworów przelotowych (kółka w kolorze czerwonym) zrobionych przez Dragona, otwory przelotowe powinny mieć usunięte spoiny ktore są dość wyraźnie widoczne na wieży modelu (zdjęcie nr 6).
5. Trzeba skorygować wysokość gniazda dla granatów dymnych, dodatkowo wkleiłem rurkę imitującą granatnik, jeżeli użyjecie blaszki fototrawionej to trzeba będzie prawie całkowicie zeszlifować wysokość granatnika i razem z blaszką, podstawa granatnika powinna wynosić nie więcej niż 1mm (zdjęcie nr 7).
6. Dziwna blaszka lub podfrezowanie - na rysunkach technicznych obok klapy celowniczego i zaspawanego otworu dla peryskopu widnieje coś czego jeszcze nie odszyfrowałem. Jest tam element zakrywający część spoiny, który posiada dwa otwory (zdjęcie nr 8).
7. Otworów na górnej płycie wieży - polskie wydania książek o Mausie tego nie pokazują, ale za to radziecka książka dokładnie pokazuje otwory i ich położenie na górnej płycie wieży (przykładowa lokalizacja otworów na czerwono zdjęcie 9).
8. Trzeba dorobic szybkę ochronną do osłony celownika oraz dorobić i wkleić celownik do środka (zdjęcie 10).
9. Otwór do karabinu MG34 po prawej stronie jarzma zrobiłem przelotowy, będzie tam wklejony karabin (zdjęcie nr 11).
10. Powinna być zrobiona korekta kształtu odlewu jarzma lufy (lewy górny róg i bardziej plaska górna powierzchnia odlewu) oraz dla wytrwałych skrócić śruby na odlewie (zdjęcie nr 12).
Kadłub czołgu:
1. Wykonać 4 otwory techniczne na żebrach płyty silnika (zdjęcie nr 13).
2. Dodanie dwóch żeber podtrzymujących płyty skośne, które pewnie miały zabezpieczać wieże czołgu przed unieruchomieniem jej przez zaklinowany pocisk miedzy wieżą a kadłubem (wyciągnięte wnioski z Panther), (zdjęcie nr 14).
3. Płyta silnika - należy zaszpachlować trzy otwory (nie powinny być otwarte (zdjęcie nr 15).
4. Szczeliny wentylacyjne na płycie silnika oraz na tylnej części kadłuba należy delikatnie powiększyć, ścianki między otworami wentylacyjnymi są za grube na modelu Dragona (zdjęcie nr 16).
5. Zaszpachlowanie prostokątnych spoin na tyle kadłuba (z moich obserwacji wersja 205/1 miała zaspawane prostokątne otwory, a jego podwozie jest obecnie dostepne w Kubince. Otwory według mnie powstały podczas przygotowania materiałów na pierwszego Mausa. Dziwną konstrukcje posiadał drewniany prototyp, na archiwalnych zdjęciach widać dziwne ramiona zamontowane na dużym prostokątnym zawiasie po obu stronach tylnej burty obok zapasowego zbiornika paliwa. Pewnie tak były przygotowane elementy do montażu na pierwszy egzemplarz Myszy. W trakcie rozwoju, a może i kosztów, konstrukcje zmodyfikowano i zaspawano otwory. Maus 205/2 nie miał spoin (nie znalazlem żadnego zdjęcia, które by o tym świadczyło, Maus 205/3 był w fazie spawania i montażu elementów w zakładach Kruppa i również nie posiadał żadnych sladów po spoinach. (zdjęcie nr 17).
6. Dorobienie przewodów od przednich świateł i zakończenie wejścia kabli do kadłuba.
7. Cztery tulejki po prawej stronie włazu kierowcy (zdjęcie nr 18).
8. Dwa małe cybanty na przedniej płycie (zdjęcie nr 19).
9. Dorobienie kilku spoin (pomogą rysunki techniczne w książkach).
10. Wydech zrobiony przez Dragone nie posiada trójramiennej podstawy, tak jak to było w oryginale, trzeba dorobić (zdjęcie nr 20).
11. Wykonać na nowo 7 tujek na tylnej płycie, 3 z nich służą do zamocowania dodatkowej beczki
z paliwem (zdjęcie nr 21).
12. Ostatnia zmiana jaka powinna być zrobiona zależy od naszego wyboru okresu w jakim chcemy wykonać Mausa:
- Jezeli poczatek 1944, to powinniśmy nawiercić otwory na stalowych kołpakach od kół jezdnych.
- Jezeli końcówka roku 1944 i początek 1945 to koła powinny posiadać pełne kołpaki (tak jak jest w Dragonie).
Jeżeli macie jeszcze coś ciekawego odnośnie Mausa, co może pomóc wykonać model jak najbliżej oryginału, lub posiadacie wiedzę odnośnie pkt. 6 "wieża czołgu" to proszę o informacje? Życze miłego sklejania
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Opis załącznika:
|
|
Ostatnio zmieniony przez krce1945 dnia Sob 19 Gru, 2015 2:00, w całości zmieniany 2 razy
Czw 05 Lis, 2015 17:27
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
slo_mo
Stabsfeldwebel
Posty: 197 Skąd: mazowieckie
|
|
|
Rewelacyjne podejście do tematu i dbałość o szczegóły.
Będę śledził postępy prac
_________________ pozdr Mariusz
...been there, done that...
Pią 06 Lis, 2015 9:03
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sator007
Leutnant
Posty: 201
|
|
|
Ładnie to wychodzi
Nie 08 Lis, 2015 0:57
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
krce1945
Kapitan
Posty: 1353 Pochwał: 1 Skąd: Dolny Śląsk
|
|
|
Podeślę zdjecia jak będą większe postępy w pracach
Pozdr Kr
Czw 12 Lis, 2015 21:20
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki w tym forum Możesz ściągać pliki w tym forum
|
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum. Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
|
|