| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Gloster Gladiator

Wiem, że trzy brytyjskie "Sea Galadiator'y" broniące Malty w 1940 roku poddano pewnym modyfikacjom (na pewno zdemontowanie haka i wymiana śmigła - bodajże od Blenheim'a).
Czy ktoś wie dokładnie jaki był rozmiar tych modyfikacji i czy na wszystkich trzech maszynach dokonywano identycznych zmian?
Czy miały też jakieś charakterystyczne, indywidualne malowania?

_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Czw 18 Maj, 2006 14:07

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

A to nie były trzy Hurricane'y: Wiara, NAdzieja i Miłość??
_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Czw 18 Maj, 2006 16:34

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Te trzy samoloty, to były właśnie Gladiatory.

Czw 18 Maj, 2006 16:46

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

maxikasek napisał:
A to nie były trzy Hurricane'y: Wiara, NAdzieja i Miłość??

Nie, Sea Gladiatory pierwotnie należące do 802 dywizjonu FAA o numerach:
"Hope" - N5531
"Charity" - N5519
"Faith" - N5520

Ten ostani jest najlepiej znany bo odnaleziono jego wrak i obecnie jest eksponatem muzealnym.

Malowanie N5519 znalazłem tu:
http://www.targetware.de/TW/Scans/Gladiator_malta_sheme.jpg

Ale reszta? Dla mnie czarna magia.



Opis załącznika:

_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Czw 18 Maj, 2006 16:54

Powrót do góry
Zelint
Mat

Mat





Posty: 42
Skąd: Władysławowo
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Marcin to nie były trzy samoloty tylko było więcej.

Jak wiesz na Malcie w chwili wybuchu wojny nie było żadnych myśliwców. Jedynymi samolotami myśliwskimi były składowane w częściach zapasowe Sea Gladiatory z lotniskowca Glorious. Za pozwoleniem marynarki z czterech Sea Gladiatorów, składowanych w bazie Kalafrana stworzono eskadrę myśliwską bazującą na lotnisku Hal Far. RAF przejął w kwietniu 1940 roku czasowo do użytkowania samoloty o numerach seryjnych N 5519, N 5520, N 5524 i N 5531. W ten sposób powstał Hal Far Station Flight. 1 sierpnia utworzono 261 Dywizjon Myśliwski w Luqa.

Samoloty używane na Malcie były to standartowe Sea Gladiatory złożone jednak bez haka do lądowania, dinghy i markerów. W końcu maja złożono z zapasów dalsze dwa samoloty (N 5523 i N 5529), umieszczono je w rezerwie w Luqa. W momencie przystąpienia Włoch do wojny - 10 czerwca 1940 roku - na Malcie było w gotowości bojowej 6 Sea Gladiatorów, z których jeden był w rezerwie w Hal Far i dwa w Luqa.

Silniki Mercury VII od Blenheima zamontowano w dwóch samolotach (N 5520 N 5519). Samoloty te otrzymały także śmigła o zmiennym skoku, co zmniejszyło ich prędkość maksymalną, ale zwiększyło osiągi na wyższych pułapach. Oba te samoloty zostały zresztą zniszczone na ziemi zanim osiągnęły zdolność operacyjną. Jeden potem wyremontowano. 25 czerwca dwa Gladiatory uległy zniszczeniu w trakcie lądowania na Hal Far, sięgnięto więc po samoloty rezerwowe. Następnego dnia jeden z nich rozbił się podczas kołowania.
Po południu 26 czerwca tylko 2 Gladiatory nadawały się do użytku (N 5519 i N 5524).
Hurricane-y przybyły na wyspę dopiero 28 sierpnia i od tej chwili Gladiatory były używane bardzo rzadko. Ostatni (prawdopodobnie N 5529) latał do stycznia 1942 roku.

Czw 31 Sie, 2006 17:55

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tak, wiem, że maszyn było więcej. Ile dokładnie było w skrzyniach tego nie pamiętam. Zmontowanych jak piszesz było 6.
Jednakże pobożni mieszkańcy Malty szybko ochrzcili je nazwami cnót ewangelicznych. Miało to miejsce w czasie gdy latały tylko trzy (lub tylko trzy jednocześnie).
Zatem można byłoby polemizować czy nazwy przypisane do konkretnych numerów są słuszne. Chyba, że istnieje jakiś dokument potwierdzający oficjalne nadanie nazw własnych.

_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Czw 31 Sie, 2006 21:48

Powrót do góry
Zelint
Mat

Mat





Posty: 42
Skąd: Władysławowo
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Tutaj jest sporo na temat Gladiatorów na Malcie: http://surfcity.kund.dalnet.se/malta.htm

Sob 02 Wrz, 2006 12:19

Powrót do góry
igla
Porucznik marynarki

Porucznik marynarki







Posty: 537
Skąd: Poznan
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Hurricane-y przybyły na wyspę dopiero 28 sierpnia


skąd przybyły Question Question

Pon 04 Wrz, 2006 14:08

Powrót do góry
Stefan Batory
Sierżant

Sierżant




Posty: 87
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Janusz Piekałkiwicz twierdzi,ze w chwili wybuchu wojny na Malcie były 3 myśliwce Gloster Gladiator,nie było żandych armat p-lot,nkm przeciwlotniczych też chyba nie było.
Wie ktoś może jaka była moc ich silników,prędkosc maksymalna i zasięg?

_________________
PO stronie obywatela

Sob 09 Wrz, 2006 13:42

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.