| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tatsi
Lance Corporal

Lance Corporal




Posty: 4
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Prośba o pomoc - Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerii

Witam państwo!

Znalazłam w u swojej cioci kilka zdjęć brata mojego dziadka. Zdążyłam przeczytać na jednym zdjęciu:

Cytat:
Kompanja obsługi
Szk. Pod. Zaw. Art. (Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerji)
Toruń 13/III
14(8?) 1927




Brat dziadka Ivan/Jan Boryczewski urodził się pewne koło 1903 r. więc jemu było chyba 24 lub 25 lat. Na tym zdjęciu jest trzeci w drugiej linii.


(większy plik)

Proszę o pomoc, bo nie mogę zrozumieć czy był tam uczniem lub pracował - chodzi o kompanji obsługi.

N.p. znalazłam coś podobnego w organizacji Oficerskiej Szkoły Artylerji, która przedstawiała się w sposób następujący: […]


Cytat:
Etat ustalał stan baterji kadrowej szkolnej (d. ćwiczebnej) na 16 podoficerów i 139 kanonierów, zaś stan kompanji obsługi (dziś plutonu gospodarczego) na 36 podoficerów i 107 kanonierów.
("Szkoła Podchorążych Artylerji: ku uczczeniu dziesięciolecia 1923-1933", str. 16, http://www.kpbc.ukw....content?id=9143)


Rozumiem że to inna szkoła z Obozu w Toruniu, ale pewnie struktura mogła być podobna.

Są jeszcze dwa zdjęcie, ale bez dat. Więc proszę o jakieś myśli dotyczące czasu i munduru.





Z góry bardo dziękuję za pomoc!

Pon 24 Lis, 2014 23:10

Powrót do góry
krakus57
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany






Posty: 2561
Pochwał: 16
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

PT Tatsi

Można prosić o lepszej rozdzielczości zdjęcia , większego formatu . oraz o bliższe dane osobowe ( np. miejsce urodzenia , zamieszkania itp ) ? Czy aby czasem nie byli to Białorusini , bo tak mi to nazwisku wygląda - mieszkali / pochodzili z Sitnicy : Polesie ( okolica )?

Masz Acanka rację zdjęcia tyczą ( pełna nazwa ) : Szkoły Podoficerów Zawodowych Artylerii przy Centrum Wyszkolenia Artylerii w Toruniu. Dowódcą tejże ( 1928 - 1932 ) był mjr Kazimierz Falewicz .

Pomocne będą materiały z CAW ( Centralne Archiwum Wojskowe ) sygn. I 340 / 45 oraz 42 . Reszta póżniej .

MJR

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=yLWt5kSBOu4

https://www.youtube.com/watch?v=HvZqu0tsFM0

https://www.youtube.com/watch?v=eq-cc_niPjQ&list=FLnSHul9TjNAqd-skCF67rrg&index=85

Wto 25 Lis, 2014 23:24

Powrót do góry
Tatsi
Lance Corporal

Lance Corporal




Posty: 4
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za odpowiedź

krakus57 napisał:
Można prosić o lepszej rozdzielczości zdjęcia, większego formatu.


Zmieściłam większe, link jeszcze raz. Mam nadzieję że tego starczy, tak?

Tutaj jest drugie zdjęcie lepszej rozdzielczości.

krakus57 napisał:
oraz o bliższe dane osobowe ( np. miejsce urodzenia , zamieszkania itp ) ? Czy aby czasem nie byli to Białorusini , bo tak mi to nazwisku wygląda - mieszkali / pochodzili z Sitnicy : Polesie ( okolica )?


Na prawdę rodzina pochodziła z Białorusi z Polesia, okolica Dubaj lub Duboj blizko Stolina. Już w 1930ch latach był chyba z powrotem w domu, bo już miał rodzinę i dzieci.

Razem z bratem dziadka na zdjęciu gdzieś jest jeszcze Andrej (prawdopodobnie, bo ciężko przeczytać) Burda.

krakus57 napisał:
Masz Acanka rację zdjęcia tyczą ( pełna nazwa ) : Szkoły Podoficerów Zawodowych Artylerii przy Centrum Wyszkolenia Artylerii w Toruniu. Dowódcą tejże ( 1928 - 1932 ) był mjr Kazimierz Falewicz .


Już trochę czytałam o tej szkole. Jest krótka informacja o szkole tutaj na stronach 148-150: Księga pamiątkowa dziesięciolecia Pomorza 1920-1930 (http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/docmetadata?id=11409&from=publication).

Tam jest zaznaczone, że
Cytat:
W okresie od 1.III. do 31.VII.1927 r. odbył się specjalny kurs doskonalący na zastępców d-ców plutonu dla starszych podoficerów.


To jest okres pierwszego zdjęcia. Jeżeli był uczniem, wtedy to może być jego kurs. Ale nie wiem czy takie zdjęcia robili na początku czy raczej na końcu studiów .


Z tej samej książki:
Cytat:
Stosownie do zadań stawianych szkole przez władze przełożone należy przyjąć następujące fazy organizacyjne Szkoły...

IV-ta faza. Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerji od 15. XI. 1923 r. Szkoła ma nadal wyłącznie szkolić podoficerów zawodowych artylerji, zmieniając temsamem swą nazwę na obecną “Szkołę Podoficerów Zawodowych Artylerji”. Kursy mają trwać nie 6 miesięcy, jak poprzednio, lecz 5 miesięcy.

Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerji 1.3.1927 roku otrzymała nowe składy osobowe, w myśl których został utworzony tylko jeden dywizjon szkolny, w składzie 3 bateryj szkolnych.


Więc wiadomo że każdy kurs trwał 5 miesięcy i ostatnie zmiany w szkole były 1.3.1927. To jest ten samy miesiąc 1927 roku.

krakus57 napisał:

Pomocne będą materiały z CAW ( Centralne Archiwum Wojskowe ) sygn. I 340 / 45 oraz 42 . Reszta póżniej .

MJR


Dzięki!

Sro 26 Lis, 2014 0:12

Powrót do góry
krakus57
Użytkownik zbanowany

Użytkownik zbanowany






Posty: 2561
Pochwał: 16
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

PT Tatsi

A więc słusznie przypuszczałem .

Potrzebne są bezapelacyjnie WSZYSTKIE w większej rozdzielczości i wielkości .

M.in istotny jest kształt orzełka na czapce ( miękka rogatywka ) - inny niż legionowy . Krojem zbliżony do orzełka ochotniczych wojsk litewskich a zdjęcie tyczy osobnika 16 ( góra ) 20 letniego. Orzełek na czepce jest typu legionowego model wczesny z lat 1914 ale dla Legionu Wschodniego ( potrzebne lepsze zdjęcie ! ) lub Strzelców Polskich ( czyli Wojsko Polskie w Rosji )- wskazuje na to kształt skrzydeł , ich wysokość w stosunku do głowy orła , inny sposób wytłoczenia nóg i kształt tarczy amazonek . Na pewno rok nie niżej niż 1917 i na 100 % I korpus WP gen . Dowbór - Muśnickiego . Bowiem Korpus ten był sformowany na Białorusi z żołnierzy polskich w armii rosyjskiej ( wywodzących się m.in z ...Polesia ) . PT Acanki Dziadek musiał więc być w armii carskiej ( chyba ,że PRZEBRAŁ się do zdjęcia - i tak też czasem bywało ). Tu jednak nie przypuszczam . Czy aby data urodzenia jest pewna ? Wg zdjęcia osobnik ten w 1917 roku winien mieć co najmniej 17/ 18 lat zatem urodzić się powinien w 1899 - 1900.

Co najbardziej dziwi to postawa współczesnych PPP , którzy nie wiedzą ,że WP na wschodzie liczebnością i organizacją biło na głowę Legiony Polskie i jej sławetnego niby dowódcę J. Piłsudskiego . Czapką by go z jego Legunami przykryły . Dlatego NIC się o nich nie mówi . Sam o to zadbał. Jak zawsze piszę Polacy lubią ...mity i legendy .

Co do PT Dziadka , na 100 % nie był uczestnikiem kursów dla podoficerów ZAWODOWYCH ( bo musiałby mieć tzw małą maturę i być w służbie stałej ) . Ale zobaczymy .

Czy Jan nie posiadał córki Aleksandry (ur 1937 ) ? Mieszkał w : Duboja 17 km od : Stolin ? Skąd te dane ?

Jeżeli w latach 30 - tych tam się osiedlił i założył rodzinę być może ma to związek z nadaniami ziemi dla żołnierzy narodowości białoruskiej a w służbie WP na przełomie lat 1929 / 1930 . Wtedy prowadzono taką akcję kolonizacyjną .

Na marginesie pełna nazwa wedle zdjęcia to : Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerii Dywizyjnej ( Szk. Pod . Zaw. Ar. D ).

Zdjęcia grupowe Kompania Obsługi ( odpowiednik Kompani Gospodarczej ) tyczą :

1./ kompanii wraz dowództwem najprawdopodobniej po wyszkoleniu - ukończona tzw unitarka / przysięga . Wszyscy (z wyjątkiem jednego żołnierza ) w stopniu ...szeregowca co WYKLUCZA kurs podoficerski .

2./ kompanii wraz dowództwem na początku okresu unitarnego , ogolone głowy ( tzn.kiedy tworzono nową kompanię- rocznikowo do obsługi Centrum ).

Tego typu jednostki /oddziały podlegały innym przepisom.

MJR

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=yLWt5kSBOu4

https://www.youtube.com/watch?v=HvZqu0tsFM0

https://www.youtube.com/watch?v=eq-cc_niPjQ&list=FLnSHul9TjNAqd-skCF67rrg&index=85

Sro 26 Lis, 2014 18:50

Powrót do góry
toyotomi
Tai I

Tai I





Posty: 1471
Pochwał: 34
Skąd: EU/DE
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mieczysławie.

Szable które widzimy na zdjęciu, posiadają rękojeści polskich szabel.
W grę wchodzą dwa modele - szabla żołnierska wz. 1921, oraz szabla oficerska wz. 1921/22.
Oba wzory szabel posiadały taką samą (konstrukcyjnie) rękojeść, z tym że żołnierska była konstrukcji żelaznej,
a oficerska mosiężnej.
Po kolorze zdjęcia (sepia) trudno rozeznać która to szabla.
Ja obstawiał bym szablę oficerską wz. 1921/22 - na zdjęciu jasny połysk rękojeści.
Poza tym żołnierze przy tych szablach to podoficerowie - pomijając oficera.



Opis załącznika:

_________________
http://www.szabla.org.pl/phpBB3/index.php

Sro 26 Lis, 2014 20:18

Powrót do góry
Tatsi
Lance Corporal

Lance Corporal




Posty: 4
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

krakus57 napisał:

Potrzebne są bezapelacyjnie WSZYSTKIE w większej rozdzielczości i wielkości .


Ostatnie zdjęcie jest tutaj. To jest najlepsza jakość, którą mam w tej chwili.

krakus57 napisał:

PT Acanki Dziadek musiał więc być w armii carskiej ( chyba ,że PRZEBRAŁ się do zdjęcia - i tak też czasem bywało ). Tu jednak nie przypuszczam . Czy aby data urodzenia jest pewna ? Wg zdjęcia osobnik ten w 1917 roku winien mieć co najmniej 17/ 18 lat zatem urodzić się powinien w 1899 - 1900.



Data urodzenie jest pomiędzy 1900 a 1908. Jego rodzice się ożenili w czerwcu 1899 r. I Ivan-Jan jest starszy od mojego dziadka Stefana, więc urodził się do 1909 r.
krakus57 napisał:
Co do PT Dziadka , na 100 % nie był uczestnikiem kursów dla podoficerów ZAWODOWYCH ( bo musiałby mieć tzw małą maturę i być w służbie stałej ) . Ale zobaczymy .

Przepraszam, ale nie rozumiem co znaczy PT Embarassed


krakus57 napisał:
Czy Jan nie posiadał córki Aleksandry (ur 1937 ) ? Mieszkał w : Duboja 17 km od : Stolin ? Skąd te dane ?

Miał dwóch synów (Uladzimir i Ivan) i córkę (Agrafiena - 1936). Boryczewskie mieszkali w Dubaji od drugiej p. XIX wieku. Za XIX w. mam dane genealogiczne z Historycznego Archiwum Białorusi. Inne z informacji rodzinnej.

krakus57 napisał:
Jeżeli w latach 30 - tych tam się osiedlił i założył rodzinę być może ma to związek z nadaniami ziemi dla żołnierzy narodowości białoruskiej a w służbie WP na przełomie lat 1929 / 1930 . Wtedy prowadzono taką akcję kolonizacyjną .

Nie, to nie jest taka sytuacja. Mieszkali w tej wsi już ponad 80 lat. Wogóle Borzczewskie mieszkali na Polesiu od 16 wieku.

krakus57 napisał:
Na marginesie pełna nazwa wedle zdjęcia to : Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerii Dywizyjnej ( Szk. Pod . Zaw. Ar. D ).


Dzięki!

krakus57 napisał:
Zdjęcia grupowe Kompania Obsługi ( odpowiednik Kompani Gospodarczej ) tyczą :

1./ kompanii wraz dowództwem najprawdopodobniej po wyszkoleniu - ukończona tzw unitarka / przysięga . Wszyscy (z wyjątkiem jednego żołnierza ) w stopniu ...szeregowca co WYKLUCZA kurs podoficerski .

2./ kompanii wraz dowództwem na początku okresu unitarnego , ogolone głowy ( tzn.kiedy tworzono nową kompanię- rocznikowo do obsługi Centrum ).

Tego typu jednostki /oddziały podlegały innym przepisom.

Nie jestem przekonana że to jest ta sama grupa. Mogą być różne, no nie?

Czw 27 Lis, 2014 23:25

Powrót do góry
Tatsi
Lance Corporal

Lance Corporal




Posty: 4
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jeszcze raz ostatnie zdjęcie, największe. Jest tutaj.

Dziękuję za pomoc!

Sob 03 Sty, 2015 0:38

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.