| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Leuthen
Kapitan

Kapitan




Posty: 843
Pochwał: 6
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Skarby we wraku amerykańskiego bombowca

"Wrak amerykańskiego bombowca Douglas A-20 to istna kopalnia skarbów. Przekonali się o tym gdańscy archeolodzy, którzy podczas prac przy wraku wydobyli z niego ok. 50 różnych "zabytków". Są wśród nich magazynki do karabinów, a nawet czarny pasek od zegarka. Samolot wciąż leży na dnie Bałtyku.

Wrak próbowano wydobyć tydzień temu, przeszkodziła w tym jednak "martwa fala". Drugą próbę wydobycia zapowiedziano na przełomie maja i czerwca 2014 r.

Prace przy wraku samolotu trwały blisko dwa tygodnie. Podczas nich nurkowie wydobyli na powierzchnię m.in. magazynki do karabinów maszynowych kaliber 15 mm, fragment oprzyrządowania tlenowego pilota, wskaźniki lotnicze oraz zestaw manometrów z rosyjskimi napisami zakryto-odkryto. To ostatnie potwierdza wcześniejsze przypuszczenia, że odnaleziony w Bałtyku bombowiec, był używany przez lotnictwo sowieckie. Z rzeczy osobistych odnaleziono czarny pasek od zegarka. Większość rzeczy wciąż trzymana jest w wodzie, by nie zardzewiały i nie rozpadły się.

Iwona Pomian, kierownik Działu Badań Podwodnych Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku podkreśla, że gdy archeolodzy zaczęli odkopywać wrak, byli zdziwieni, że nikt go wcześniej nie znał. - Na dole nie było pickerów (rodzaj przynęty na ryby - red.), nie było żadnego śladu po wędkarzach - mówiła we wtorek dziennikarzom.

Wrak wciąż na dnie Bałtyku
Do pierwszego nieudanego wydobycia z Bałtyku amerykańskiego bombowca doszło w ubiegłym tygodniu. Wyposażony w dźwig statek Instytutu Morskiego w Gdańsku nie był w stanie utrzymać stabilnej pozycji z powodu tzw. martwej fali na morzu.

Pomian zapowiedziała we wtorek, że kolejna próba wyciągnięcia wraku z wody odbędzie pod koniec maja lub na początku czerwca 2014 r.

Zarówno wrak, jak i wydobyte z niego zabytki, będą przekazane Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Zachowany w dobrym stanie
Jak zauważyła Pomian, wydobycie wraku bombowca nie było głównym celem akcji.

- Wydobycie samolotu miało być zwieńczeniem prac. Głównym celem było przeprowadzenie bezpośredniego, podwodnego rekonesansu, rozpoznania stanu zachowania tego wraka, gdyż do tej pory dysponowaliśmy wyłącznie materiałami wykonanymi z pojazdu Morskiego Instytutu Morskiego - tłumaczyła.

Zaznaczyła jednocześnie, że wrak samolotu jest dobrze zachowany. - Nie posiada wprawdzie przedniego stanowiska strzelca i części ogonowej, ale ma praktycznie całe skrzydła. Są też dwa silniki, zachowało się również w dużym stopniu wyposażenie kabiny pilota - wyjaśniła Pomian.

Z Douglasa wyciągnięto kilkadziesiąt "zabytków"
Wrak amerykańskiego bombowca Douglas A-20 to istna kopalnia skarbów. Przekonali się o tym gdańscy archeolodzy, którzy podczas prac przy wraku wydobyli z niego ok. 50 różnych "zabytków". Są wśród nich magazynki do karabinów, a nawet czarny pasek od zegarka. Samolot wciąż leży na dnie Bałtyku.

Wrak próbowano wydobyć tydzień temu, przeszkodziła w tym jednak "martwa fala". Drugą próbę wydobycia zapowiedziano na przełomie maja i czerwca 2014 r.

Prace przy wraku samolotu trwały blisko dwa tygodnie. Podczas nich nurkowie wydobyli na powierzchnię m.in. magazynki do karabinów maszynowych kaliber 15 mm, fragment oprzyrządowania tlenowego pilota, wskaźniki lotnicze oraz zestaw manometrów z rosyjskimi napisami zakryto-odkryto. To ostatnie potwierdza wcześniejsze przypuszczenia, że odnaleziony w Bałtyku bombowiec, był używany przez lotnictwo sowieckie. Z rzeczy osobistych odnaleziono czarny pasek od zegarka. Większość rzeczy wciąż trzymana jest w wodzie, by nie zardzewiały i nie rozpadły się.

Z wraku bombowca wyciągnięto kilkadziesiąt zabytków
Z wraku bombowca wyciągnięto kilkadziesiąt zabytków

Iwona Pomian, kierownik Działu Badań Podwodnych Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku podkreśla, że gdy archeolodzy zaczęli odkopywać wrak, byli zdziwieni, że nikt go wcześniej nie znał. - Na dole nie było pickerów (rodzaj przynęty na ryby - red.), nie było żadnego śladu po wędkarzach - mówiła we wtorek dziennikarzom.

Wrak wciąż na dnie Bałtyku

Do pierwszego nieudanego wydobycia z Bałtyku amerykańskiego bombowca doszło w ubiegłym tygodniu. Wyposażony w dźwig statek Instytutu Morskiego w Gdańsku nie był w stanie utrzymać stabilnej pozycji z powodu tzw. martwej fali na morzu.
Odkleją bombowiec od dna i dźwigiem wyciągną na powierzchnię. "Mamy 50 procent szans"
Waży 5,5 tony, a...
czytaj dalej »

Pomian zapowiedziała we wtorek, że kolejna próba wyciągnięcia wraku z wody odbędzie pod koniec maja lub na początku czerwca 2014 r.

Zarówno wrak, jak i wydobyte z niego zabytki, będą przekazane Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Zachowany w dobrym stanie

Jak zauważyła Pomian, wydobycie wraku bombowca nie było głównym celem akcji.

- Wydobycie samolotu miało być zwieńczeniem prac. Głównym celem było przeprowadzenie bezpośredniego, podwodnego rekonesansu, rozpoznania stanu zachowania tego wraka, gdyż do tej pory dysponowaliśmy wyłącznie materiałami wykonanymi z pojazdu Morskiego Instytutu Morskiego - tłumaczyła.

Zaznaczyła jednocześnie, że wrak samolotu jest dobrze zachowany. - Nie posiada wprawdzie przedniego stanowiska strzelca i części ogonowej, ale ma praktycznie całe skrzydła. Są też dwa silniki, zachowało się również w dużym stopniu wyposażenie kabiny pilota - wyjaśniła Pomian.

Wydobycie samolotu miało być zwieńczeniem prac. Głównym celem było przeprowadzenie bezpośredniego, podwodnego rekonesansu, rozpoznania stanu zachowania tego wraka, gdyż do tej pory dysponowaliśmy wyłącznie materiałami wykonanymi z pojazdu Morskiego Instytutu Morskiego.

Iwona Pomian, kierownik Działu Badań Podwodnych Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku

W dolnej części skrzydeł i kadłuba zachowała się oliwkowo-szara farba.

- Samolot zrzucił prawdopodobnie bombę, w komorze bombowej nie znaleźliśmy żadnych ładunków. Można przypuszczać, że klapy komory bombowej były otwarte i zostały urwane, kiedy osiadł na dnie morza - dodała.

Lekki bombowiec z czasów II wojny światowej
Bombowiec leży na głębokości 15 metrów, ok. czterech kilometrów od Rozewia. Na maszynę natrafił na początku lipca podczas prac pomiarowych Instytut Morski w Gdańsku.

Lekki bombowiec Douglas A-20 jest unikalnym zabytkiem w skali światowej. Łącznie zbudowano 7478 sztuk tych samolotów, ale na świecie zachowało się ich do dziś jedynie 11, w tym trzy w Europie: dwa w Wielkiej Brytanii i jeden w Moskwie.

Lekki bombowiec Douglas A-20, produkcji Douglas Aircraft Company, był w początkowej fazie II wojny światowej podstawowym bombowcem armii USA, zamawianym także przez siły zbrojne Wielkiej Brytanii oraz Francji. W 1942 r. został zastąpiony przez nowsze konstrukcje. Od 1942 r. był wykorzystywany także przez lotnictwo sowieckie. Rosjanie otrzymali od Amerykanów ponad 2,7 tys. sztuk tego samolotu. I to właśnie najprawdopodobniej bombowiec używany przez Armię Czerwoną spoczywa na dnie Bałtyku.

Przedsięwzięcie wydobycia wraku bombowca z dna Bałtyku jest finansowane głównie z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego."

http://www.tvn24.pl/pomorze,42/skarby-we-wraku-amerykanskiego-bombowca,367191.html

Sro 30 Paź, 2013 16:02

Powrót do góry
Grendel
Moderator
Pułkownik

Pułkownik





Posty: 4567
Pochwał: 13
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

"...magazynki do karabinów maszynowych kaliber 15 mm..."
Kolejny dziennikarz popisuje się "wiedzą"...
Pozdrowienia
Grendel

_________________

Koło przyjaciół Muzeum Broni Pancernej CSWL
im. płk dypl. Mieczysława Rawicz-Mysłowskiego

Czw 31 Paź, 2013 13:31

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.