| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Semper
Starszy Sierżant .

Starszy Sierżant .





Posty: 126
Skąd: Warszawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Maryland w XVII wieku

Ukazała się interesująca książka z historii Stanów Zjednoczonych:

Piotr Michalik
Stosunki polityczno-wyznaniowe w XVII-wiecznym Marylandzie na tle kształtowania się ustroju tej kolonii


Wydawnictwo Naukowe Semper
ISBN 978-83-7507-119-1
Format B5, s. 278

Książka jest analizą sytuacji prawno-ustrojowej Marylandu w czasach Calvertów. Punktem wyjścia jest zarys reformacji w Anglii. Następnie autor analizuje ewolucję systemu prawnego i ustrojowego Marylandu i ukształtowanie się specyficznej tolerancji w kolonii zamieszkałej przez protestantów kilku konfesji, katolików i żydów.


SPIS TREŚCI

I. Wstęp 11
I.1. Temat i cel pracy
I.2. Podziękowania
I.3. Stan badań i baza źródłowa
I.3.1. Uwagi wstępne
I.3.2. Stworzenie bazy źródłowej dla badań nad XVII-wiecznym Marylandem – rozkwit political i constitutional history
I.3.3. Kontynuacja i kontestacja – od lat 20. do 60. XX w.
I.3.4. Rozkwit badań nad XVII-wiecznym Marylandem w latach 70. i 80. XX w. – dominacja social history
I.3.5. Badania polityczno-wyznaniowe w cieniu social history
I.3.6. Nowe prądy w historiografii XVII-wiecznego Marylandu na przełomie wieków – race-class-gender studies a badania polityczno-wyznaniowe
I.3.7. Paradygmaty badań nad stosunkami polityczno-wyznaniowymi w XVII-wiecznym Marylandzie
I.4. Uwagi redakcyjne
I.5. Wykaz skrótów

II. Wprowadzenie
II.1. Państwo i kościół w Anglii w dobie reformacji protestanckiej – Tudorowie (1532-1603)
II.1.1. Schizma Henryka VIII i początki anglikanizmu: Act of Supremacy z 1534 r. – luterańska koncepcja stosunków państwo–kościół
II.1.2. Reformacja za Edwarda VI: Acts of Uniformity z 1549 i 1552 r. – kalwińska koncepcja stosunków państwo–kościół
II.1.3. Kontrreformacja za Marii Tudor: Act of Repeal z 1554 r.
II.1.4. Elżbieta I i anglikański Settlement: Act of Supremacy i Act of Uniformity z 1559 r. – oath of supremacy
II.1.5. Początki purytanizmu za Elżbiety I: The Admonition to Parliament z 1572 r. i przyjęcie przez prezbiterian kalwińskiej koncepcji stosunków państwo–kościół
II.1.6. Tryumf protestantyzmu nad katolicyzmem: bulla Regnans in Excelsis i Act of Treason z 1570 r. – elżbietańskie penal laws
II.1.7. Church of England w kolejnych dekadach panowania Elżbiety I – narodziny separatyzmu i jego stanowisko w sprawie stosunków państwo–kościół
II.2. Państwo i kościół w Anglii w dobie reformacji purytańskiej – Stuartowie (1603-1689)
II.2.1. Katolicki Gunpowder Plot z 1605 r. a penal laws Jakuba I z 1606 r. – oath of allegiance
II.2.2. Rozłam anglikanizmu za panowania Jakuba I i Karola I – High Church party i Low Church party
II.2.3. Wojna domowa i zwycięstwo prezbiterianizmu: The Solemn League and Covenant z 1643 r. i Blasphemy Ordinance z 1646 r.
II.2.4. Dyktatura Cromwella oraz próby wprowadzenia tolerancji religijnej i anabaptystycznej koncepcji rozdziału kościoła od państwa, baptyści i kwakrzy
II.2.5. Restauracja Karola II i ostateczny Settlement anglikański: Act of Uniformity z 1662 r. i Kodeks Clarendona
II.2.6. Polityka Karola II a parlament: Declarations of Indulgence z 1672 i Test Act z 1673 r.
II.2.7. Prokatolicka polityka Jakuba II a Glorious Revolution: Declarations of Indulgence 1687 r. i Toleration Act z 1689 r.

III. Ustrojowe uwarunkowania stosunków polityczno-wyznaniowych w XVII-wiecznym Marylandzie
III.1. Prawne formy angielskiej kolonizacji Ameryki Północnej do XVII w.
III.1.1. Patent typu korporacyjnego (corporate charter) i kompanie handlowe
III.1.2. Patent typu właścicielskiego (proprietary charter) i pierwsze angielskie przedsięwzięcia kolonizacyjne
III.1.3. Patenty właścicielskie Stuartów – George Calvert i karta typu Durham
III.2. Calvertowie i specyfika ich kolonii – historia założenia Marylandu
III.2.1. George Calvert – przyczyny założenia kolonii Maryland
III.2.2. Cecil i Leonard Calvertowie – założenie Marylandu: 1632-1638
III.2.3. Czynniki społeczno-gospodarcze kształtujące wczesną kolonizację Marylandu – The Conditions of plantation
III.3. Charter of Maryland
III.3.1. Podstawowe (kolonialne) postanowienia patentu
III.3.2. Feudalne uprawnienia właściciela Marylandu – manors
III.3.3. Władza Lorda Baltimore w Marylandzie
III.4. Kształtowanie się ustroju Marylandu w pierwszych dekadach jego istnienia: 1634-1660
III.4.1. Powołanie organów władzy w kolonii: Commission to Governor Leonard Calvert and Council z 1637 r.
III.4.2. Spór o kompetencje prawodawcze: pierwsze General Assemblies w Marylandzie: 1635-1639
III.4.3. Status publicznoprawny Marylandczyków: Charter of Maryland czy Great Charter of Liberties of England – Calvin’s Case z 1608 r.
III.4.4. General Assembly uzyskuje kształt i przywileje legislacyjne parlamentu: 1639-1650
III.4.5. Formowanie się prawa wyborczego w Marylandzie w latach 1638-1660
III.4.6. Obalenie i restauracja ustroju Marylandu w dobie Republiki Angielskiej: 1649-1660
III.5. Ustrój Marylandu w dobie rozkwitu rządów właścicielskich: 1661-1688
III.5.1. Lord Baltimore i urzędnicy prowincjonalni (centralni) – Charles Calvert
III.5.2. Centralny wymiar sprawiedliwości – Provincial Court
III.5.3. County courts i administracja lokalna (terenowa)
III.5.4. General Assembly i jego pozycja ustrojowa jako marylandzkiej legislatywy
III.5.5. Reformy prawa wyborczego w latach 1670-71 i 1681-84
III.5.6. Prawo w Marylandzie
III.5.7. Maryland a Metropolia
III.6. Upadek ustroju właścicielskiego w Marylandzie: 1689-1692
III.6.1. Przyczyny upadku ustroju właścicielskiego
III.6.2. Revolution of Government – Maryland kolonią królewską: 1689-1691
III.6.3. Prawne skutki upadku ustroju właścicielskiego

IV. Wybrane aspekty stosunków polityczno-wyznaniowych w XVII-wiecznym Marylandzie
IV.1. Postanowienia Charter of Maryland dotyczące statusu religii i kościołów w Marylandzie
IV.2. Status Kościoła Rzymskiego w „katolickim” Marylandzie (do 1647 r.)
IV.2.1. An Act for Church liberties z 1639/1640 r. (cz. I)
IV.2.2. Stanowisko Societas Iesu w sprawie statusu kościoła katolickiego w Marylandzie: Thomas Copley i Bulla Coenae
IV.2.3. Stanowisko Johna Lewgera w sprawie statusu kościoła katolickiego w Marylandzie – Cases z 1638 r.
IV.2.4. An Act for Church liberties z 1639/1640 r. (cz. II) – Thomas Cornwallis i Magna Charta Libertatum
IV.2.5. Stanowisko Cecila Calverta w sprawie statusu kościoła katolickiego w Marylandzie – Points z 1641 r.
IV.2.6. Apogeum sporu o status kościoła rzymskiego w „katolickim” Marylandzie: 1641-1643
IV.2.7. Rozstrzygnięcie sporu o status kościoła katolickiego w Marylandzie – unilateral Concordat i koniec pierwszej misji jezuickiej: 1644-1647
IV.3. Wpływ An Act Concerning Religion z 1649 r. na status religii i kościołów w Marylandzie
IV.3.1. An Act Concerning Religion a chrześcijański establishment w Marylandzie
IV.3.2. Geneza An Act Concerning Religion – stanowisko Cecila Calvert w sprawie roli religii w państwie
IV.3.3. An Act Concerning Religion z 1649 r. – treść
IV.3.4. An Act Concerning Religion z 1649 r. – analiza
IV.3.5. Stanowisko purytanów (kongregacjonalistów) wobec An Act Concerning Religion – jego uchylenie i przywrócenie w latach 1654-1658
IV.3.6. Stanowisko katolików wobec An Act Concerning Religion (cz. I) – powrót jezuitów do Marylandu i sprawa oath of secrecy
IV.3.7. Stanowisko katolików wobec An Act Concerning Religion (cz. II) – Francis Fitzherbert i nowa wykładnia An Act for Church liberties
IV.4. Status kościołów w Marylandzie w dobie rozkwitu rządów właścicielskich
IV.4.1. Polityka rządu właścicielskiego wobec pierwszych kwakrów – nowy wymiar sporu o przysięgę i prześladowanie friends w Marylandzie: 1658-1661
IV.4.2. Rozwój kościołów nonkonformistycznych w Marylandzie po 1661 r. – kwakrzy a realizacja koncepcji polityczno-wyznaniowej sir Cecila
IV.4.3. Stanowisko kwakrów wobec składania przysięgi – granice free exercise of religion w fasadowym establishment sir Cecila (do 1675 r.)
IV.4.4. Stanowisko sir Charlesa wobec sprawy przysięgi – rozstrzygnięcie statusu Society of Friends w Marylandzie: 1676-1688
IV.4.5. Kościół Anglii jako ofiara koncepcji polityczno-wyznaniowej sir Cecila (do 1675 r.)
IV.4.6. Pierwsza próba wprowadzenia anglikańskiego establishment w Marylandzie – plan Johna Yeo: 1676-1677
IV.4.7. Polityka sir Charlesa wobec próby wprowadzenia anglikańskiego establishment w Marylandzie: 1678-1682
IV.4.8. Kościół katolicki w Marylandzie pod protekcją sir Charlesa: 1661-1688
IV.5. Kwestia tolerancji religijnej w XVII-wiecznym Marylandzie
IV.5.1. Przyczyny wprowadzenia tolerancji religijnej w Marylandzie i jej rola w ramach koncepcji polityczno-wyznaniowej Calvertów
IV.5.2. Realizacja tolerancji religijnej w „katolickim” Marylandzie – sprawa Williama Lewisa a proklamacja przeciwko „disputations in point of religion”
IV.5.3. Realizacja tolerancji religijnej w Marylandzie w oparciu o An Act Concerning Religion – sprawa Jacoba Lumbrozo
IV.6. Wprowadzenie anglikańskiego establishment w Marylandzie: 1689-1692(1704) – An Act for the Service of Almighty God z 1692 r.

V. Podsumowanie
Bibliografia
Indeks postaci historycznych



link z opisem on-line

Pią 14 Gru, 2012 14:36

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.