| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szponiasty
Redakcja
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3194
Pochwał: 2
Archiwum: APwB / OKBZN
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Powstanie Warszawskie - Bajki o Własowcach

No właśnie żołnierzy gen. Własowa w Warszawie nie było podczas tłumienia Powstania i zastanawiam się dlaczego wszyscy wkóło gdają że byli. Pewno dlatego że każdy wschodni ochotniczy legion czy jednostka dla przeciętnego zjadacza to Własowcy?

A jak wszym zdaniem, a może ktoś jest przekonany że byli tam Własowcy ?

pzodr

Czw 20 Sty, 2005 8:28

Powrót do góry
kudi
Moderator
Captain

Captain





Posty: 1016
Pochwał: 1
Skąd: wawa
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

musialbym gdzies zajrzec w dokumenty ale czesc Grupy Armii Srodek jeszcze w styczniu "bronila" centralnej POlski. Poniewaz oddzialy Wlasowa walczyly zas pod Schornerem stad przypuszczenie ze gdzies we wrzesniu i pazdzierniku znalezli sie w Warszawie.
Mysle jednak ze wlasowcy byli jednak juz wczesniej oddelegowani do czesci GA Srodek ktora stacjonowala w Sudetach.
Pewnie jest to wszystko do sprawdzenia gdyby kto sie uparl.

_________________
pozdr
robert_kudelski
...z nową stroną www.eksplorator.com,
używający sprzętu firmy PenElektonik

Czw 20 Sty, 2005 10:14

Powrót do góry
szponiasty
Redakcja
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3194
Pochwał: 2
Archiwum: APwB / OKBZN
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

odpowiedź jest prosta,


W czasie Powstania Warszawskiego nie było i być nie mogło własowców walczących przeciwko Armii Krajowej. Dopiero 16 września 1944 r. Himmler wyraził zgodę na utworzenie Komitetu Wyzwolenia Narodów Rosji i Sił Zbrojnych KONR. Na początku listopada 1944 r., ponad miesiąc po zakończeniu walk w Warszawie, rozpoczęto tworzenie jednostek własowskich.

A dlaczego panuje powszechna opinia że przeciwko powstaniu walczyli własowcy??? Jakie tak na prawdę jednostki cudzoziemskie skierowano przeciwko powstaniu ????

Czw 20 Sty, 2005 13:25

Powrót do góry
Fallschirmjager
Gość

Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Bajeczki te były opowiadane po wojnie wraz z bajkami o ukraińcach pacyfikujących powstanie. Akurat tą o ukraińcach wymyślono przy okazji akcji Wisła

Nie 15 Maj, 2005 22:13

Powrót do góry
Sisi
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 2
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

to może niech mi ktoś powie dlaczego Rosjanie wtedy nam nie pomogli przez stalina nie pozwolono wylądować Anglikom powstanie być może tak szybko by nie upadło Zniesmaczony

Sob 26 Lis, 2005 15:56

Powrót do góry
oktawian2
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

faktycznie w czasie powstania nie walczyla w w-wie ani formacja rosyjska ani ukrainska.wiem ze w miescie stacjonowaly jednostki wegierskie ale te byly przychylne polakom i nie zostaly uzyte w walce.no ale skoro zachowaly sie relacje o brutalnych jednostkach nie-niemieckich,to jakies one musialy tam dzialac.moze ktos wie jakie to byly jednostki????????????

a moze nowy temat - czy powstanie mialo sens? moim zdaniem mialo.

Moderacja przez IjonTihy:
dyskusja na temat sesnowności powstania jest tutaj: http://www.obliczahistorii.pl/forum/viewtopic.php?t=481
na przyszłość proszę używać opcji 'szukaj'.
Podobnie opcji 'edytuj' jeśli piszesz dwa posty w odstępie kilku minut.

Sob 24 Gru, 2005 16:23

Powrót do góry
oktawian2
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Sisi napisał:
to może niech mi ktoś powie dlaczego Rosjanie wtedy nam nie pomogli przez stalina nie pozwolono wylądować Anglikom powstanie być może tak szybko by nie upadło Zniesmaczony


po co mieli nam pomagac skoro to powstanie bylo skierowane wlasnie przeciwko rosjanom.zreszta nawet gdyby bylo tak jak nas uczono ze bylo ono anty niemieckie,to i tak w trakcie walk zginal kwiat anty rosyjskiej opozycji.w tym kontekscie zaglada warszawy bytla im nieslychanie na reke.

Sob 24 Gru, 2005 19:42

Powrót do góry
l&m
Hauptmann

Hauptmann





Posty: 923
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

oprócz tego że piszesz post pod postem to masz rację Razz
Poprawna gramatyka mile widziana Mr. Green Mr. Green
W jednostkach stacjonujących w pobliżu Warszawy stacjonowali Kozacy i Ukraińcy jak już o wschodniowcach piszemy Piwo

Pon 26 Gru, 2005 14:54

Powrót do góry
oktawian2
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 8
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

l&m napisał:
oprócz tego że piszesz post pod postem to masz rację Razz
Poprawna gramatyka mile widziana Mr. Green Mr. Green
W jednostkach stacjonujących w pobliżu Warszawy stacjonowali Kozacy i Ukraińcy jak już o wschodniowcach piszemy Piwo


przepraszam za bledy wynikajace z pospiechu.nastepnym razem wezme to pod uwage.pozdrawiam

Pon 26 Gru, 2005 15:59

Powrót do góry
Stary Wirus
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 281
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Panowie,
zanim zaczniecie pisać, to oszczędźcie czasu i humoru innym zaglądając w kilka miejsc. Obowiązkowe, choc nie wolne od błędów, sa dwie pozycje nieboszczyka Tadeusza Sawickiego o "Niemieckich wojskach lądowych" lub "Rozkaz zdławić powstanie". Wtesy Wasze posty będą miały charakter duskusji a nie spamu.
SW

_________________
No i cóż z tego, że niektórzy nie są inteligentni. Ważne jest to, że nie chcą się uczyć!

Wto 27 Gru, 2005 16:51

Powrót do góry
Jaksa
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 17
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ręce opadają...
1. W obszarze panowania Lebensraumu :idea: NIE WSZYSCY :idea: byli posiadacze radzieckiego paszportu podlegali Własowowi! Był też taki czas, że gen. Własow był nagradzanym oficerem Armii Czerwonej (Order Czerwonego Sztandaru w 42r.), a niektóre frontowe dywizje WH miały w tym momencie nawet 40% ochotników ze wschodu.
2. Osttruppen, RONA, RNNA, UWW (UNA), kozacy, Ostlegionen, - to tylko te bardziej znane i znaczące nazwy. Jedne z nich liczyły tysiące, inne setki tysięcy ludzi Exclamation Nazwiska: Kononow, Szandruk, v.Pannwitz, Iwanow, Kaminski.
3. Brygada Kamińskiego (RONA) "walczyła" w powstaniu (Ochota). Swym okrucieństwem konkurowali tylko z kryminalistami Dirlewagnera. Niemcy byli przerażeni ich działalnością. Gwałcili wszystkie kobiety od 5 do 105 lat (nie przesadzam). Sadystycznie mordowali wszystkich cywili. No i rzecz jasna rabowali, ze swym dowódcą na czele. von dem Bach zeznał po wojnie, że przy Kamińskim znaleziono: "wóz wyładowany po brzegi pieniędzmi, złotem, biżuterią i drogimi zegarkami". Trzymanie tej bandy na froncie było groźne nawet dla Niemców- min. ok. 10.08.44 zgwałcili grupę niemieckich kobiet z KDF, a von Vormann i von dem Bach codziennie dostawali od podwładnych stertę skarg na nich. Nic dziwnego że szybko ich wycofano, ze względu na "upadek dyscypliny", a Kaminski z wyroku sądu SS nie dożył września (28.08.1944).
Choć oficjalnie RONA była rosyjska, musiało być w niej sporo Ukraińców, wielu powstańców wspomina ich jako "Ukraińców" właśnie, nie Rosjan.
O ile pamiętam w walkach brał też udział Legion Azerbejdżański. Jutro (mam nadzieję) postaram sie to sprawdzić.
Proszę, czytajcie. Coś więcej niż tylko program TV. Mad

Pon 02 Sty, 2006 1:09

Powrót do góry
Stary Wirus
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 281
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

O jednostkach wschodnich w powstaniu możecie poczytać tu:
http://www.rzeczpospolita.pl/specjal_040731/specjal_a_20.html
Pozdro
SW

_________________
No i cóż z tego, że niektórzy nie są inteligentni. Ważne jest to, że nie chcą się uczyć!

Pon 02 Sty, 2006 15:03

Powrót do góry
szponiasty
Redakcja
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3194
Pochwał: 2
Archiwum: APwB / OKBZN
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jaksa napisał:
, a Kaminski z wyroku sądu SS nie dożył września (28.08.1944).


- ale Kamiński , tak na prawdę zniknął.

Znaczy czy jest dowód tego wyroku ?
Gdzie go prawdopodobnie wykonano ?

Końcówka życia tego króla swołoczy (zapożyczono SW) jest bardzo tajemnicza i nic tak naprawdę nie wiadomo. CO ???

Pon 02 Sty, 2006 18:21

Powrót do góry
siwy
Major

Major





Posty: 1594
Pochwał: 3
Skąd: Wolsztyn / Użgorod
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Oprócz Ronowców w powstaniu brały udział:
13. białoruski batalion specjalny SS, ochraniał budynki SS przy koszykowej, wiejskiej i al. ujazdowskich, szucha
34. policyjny pułk strzelecki, ale jako jednostka mieszana złożona z ukrainców i niemców.
6. pułk Kozaków Dońskich odgradzał żoliborz od puszczy kampinowskiej
580. dywizjon kawalerii - żoliborz
również oddziały narodowości kaukaskiej jak np. Azerski batalion numer I./111,
A jeżeli chodzi o Kamińskiego pewności nie ma są natomiast domysły i spekulacje

"26 VIII 1944, pod pretekstem ważnej narady, na rozkaz von dem Bacha wezwano go do Łodzi. 28 VIII do Łodzi udał się również von dem Bach, który miał uczestniczyć w posiedzeniu sądu SS. Tam też Kamińskiego aresztowano, postawiono przed sądem i przedstawiono zarzuty. Udowodniono mu przywłaszczenie sobie znacznych kosztowności, odebranych pomordowanym mieszkańcom Warszawy. Nie chodziło oczywiście o karanie go za zbrodnie popełnione na Polakach, tylko o to, że zrabowany majątek winien był przekazywać do skarbca SS. Erich von dem Bach zeznał po wojnie, że przy Kamińskim znaleziono: "wóz wyładowany po brzegi pieniędzmi, złotem, biżuterią i drogimi zegarkami".
Kamiński zaginął w nie wyjaśnionych do dziś okolicznościach. Najprawdopodobniej po wyroku sądu wojennego SS w nocy 28/29.08.1944 został rozstrzelany przez Niemców w Łodzi. Przyczynkiem do terminu prawdopodobnego procesu Kamińskiego i ewentualnie wykonania wyroku może być zapis w dzienniku von dem Bacha z 28.08.1944: "...Abends nach Litzmannstadt zur Standgerichtssitzung über Kaminski" ["... Wieczorem do Łodzi na posiedzenie doraźnego sądu wojennego w sprawie Kamińskiego"]. Jednak w oficjalnych dokumentach Waffen SS jako data zgonu figuruje 4.10.1944..."

bergermeister w Łoktiu B.W.Kamiński (wczesne zdjęcie)
więcej na:
http://wilk.wpk.p.lodz.pl/~whatfor/cv_kaminski.htm

Pon 02 Sty, 2006 18:41

Powrót do góry
Jaksa
Szeregowiec

Szeregowiec




Posty: 17
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jeszcze 3 jednostki:
1 Ostmuselmanisches SS-Regiment w skladzie "Wilderer Brigade" Dirlewangera
batalion II.(kaukasien)/ Einheit Bergmann w skladzie SS-Kampfgruppe Reinefarth
oraz
Ukraiński Legion Samoobrony Petra Diaczenki (Legion Wołyński), liczący 600 osób (z czego podobno 400 zdezerterowało). Stacjonował na Powiślu w miejscach zajmowanych wcześniej przez RONA.

To już chyba wszyscy?

Pon 02 Sty, 2006 23:20

Powrót do góry
Stary Wirus
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 281
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Panowie,
oczywiście nie mam monopolu na wiedzę, ale coś tam szperałem w publikacjach i dokumentach, stąd kilka uwag:
Artukuł o Kamińskim był w "Obliczach", co do innych, to są publikacje Jarosława Gdańskiego (zresztą tego samego od Kamińskiego), w tym dwie wspólnie z Hubertem Kuberskim w "Rzeczpospolitej" (tam dałem link) i we "Frondzie". Moja uwaga jest tylko jedna - w czasie procesu norymberskiego i zeznając przed polskim prokuratorem Jerzym Sawickim Bach po prostu kłamał! Więc przypisywał Kamińskiemu niemal wszystkie zbrodnie - zwłaszcza niemieckie. Stąd m.in. pojawiające się wciąż głosy o działaniach RONA na Woli czy na Powiślu. A tam ich nie było. Za to na Woli to właśnie Niemcy wymordowali 40 000 mieszkańców, głównie rękami żołdaków Dirlewangera. A na Powiślu była część Legionu Wołyńskiego - wystepującego także jako 31. batalion Schutzmannschaften der SD, dowodzonego przez przedwojennego polskiego oficera kontraktowego narodowości ukraińskiej Petra Diaczenkę. Co do informacji Jaksy o dezercji 400 policjantów z Legionu, to uściślijmy - fakt ten miał miejsce na przełomie 1944 i 1945 r. i zwiali oni do serbskich partyzantów gen. Draży Mihajlovićia. Dezercja nastąpiła z powodu niechęci włączenia ich do dywizji Waffen SS, czyli 14. ukraińskiej. A w formie, w jakiej przedstawił to Jaksa, można odnieść wrażenie, że miało to miejsce w czasie powstania. Również nie można powiedzieć, że cały 13. batalion białoruski Schutzmannschaften der SD walczył w powstawniu. Według wszelkiego prawdopodobieństwa były tam "tylko" dwie kompanie z 7, z tylu bowiem składał się ten batalion.
Co do informacji ze strony Whatfora, to jest to obecnie w Internecie jedyna publikacja na odpowiednim poziomie.
Tyle moich uwag na początek.
Pozdrawiam
SW

_________________
No i cóż z tego, że niektórzy nie są inteligentni. Ważne jest to, że nie chcą się uczyć!

Wto 03 Sty, 2006 0:28

Powrót do góry
szponiasty
Redakcja
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3194
Pochwał: 2
Archiwum: APwB / OKBZN
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

ooooooooooooo jest troszke info

http://www.obliczahistorii.pl/pelne.php?Art=1032

Pią 06 Sty, 2006 20:32

Powrót do góry
l'Aquila
Porucznik marynarki

Porucznik marynarki





Posty: 685
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

A litewscy Szaulisi, chyba rowniez byli w Powstaniu tak jak i troche Lotyszy?

Sro 11 Sty, 2006 13:11

Powrót do góry
Stary Wirus
Podporucznik

Podporucznik





Posty: 281
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Orle morski, czyli towarzyszu marynarzu l'Aquila
A kto to byli litewscy szaulisi?
A trochę Łotyszy to ile - pięciu, piętnastu, dwudziestu siedmiu i pół?

Podejrzewam,że szaulisami nazywasz policjatów litewskich w służbie Niemców. Jeżeli tak, to jest to dla mnie wiadomość na tyle nowa, że chyba zawiadomię o niej Whatfora! Według jego strony żadnych dających się policzyć Litwinów w powstaniu warszawskim nie było. Łotyszy zreszta też nie. Ale za to Łotysze byli przy likwidacji getta warszawskiego prawie półtora roku wczesniej.
SW

_________________
No i cóż z tego, że niektórzy nie są inteligentni. Ważne jest to, że nie chcą się uczyć!

Pon 16 Sty, 2006 21:42

Powrót do góry
l'Aquila
Porucznik marynarki

Porucznik marynarki





Posty: 685
Pochwał: 1
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ups, sorry, nie jestem specjalista od Powstania, kiedys jedna pani, przygodnie poznana w pociagu, opowiadala, ze uczestniczyla w PW i rozwodzila sie wlasnie nad owymi "szaulisami" i lotyszami. Czyli albo jej sie pomylilo, albo konfabulowala. Tak czy inaczej, sorry raz jeszcze za wprowadzenie zamieszania.

Wto 17 Sty, 2006 10:56

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.